Illustratie van:

Same Atlanta 45 - hoe en wat

Goeiedag, ik heb een paar vraagjes.
Wat voor olie moet er in de hydroliek? ( en achterbrug is gescheiden van de hydroliek toch)
Hoeveel zou de hef kunnen oppakken?
Is het aannemelijk dat de hydroliekpomp aan vervanging/revisatie toe is? En is dat moeilijk?

Alvast hartelijk bedankt
Robbert kuipers

Deel dit topic

Reacties

robbertk
Ps waar kan ik het chassisnummer vinden bij deze trekkers vinden?
En als ik gewicht in de hef heb hangen, en de motor uitzet dan zakt die vrij snel. Is dat gebruikelijk?

Mvg robbert
Same Minitauro 60
Ikzelf weet over de Same Atlanta vrij weinig... Daarvoor neem je beter ff contact op met @joop-same
Het chassisnummer is terug vinden onderaan rechts van het motorblok, net boven de vooras.
robbertk
Dat is alvast 1 vraag beantwoord bedankt daarvoor. Kan ik de verzekering blij maken haha
Wimsumar
Beste RobbertK: Hoewel gescheiden reservoirs voor versnelllingsbak en hydraulisch systeem kan er dezelfde olie in. Gebruik een (U.T.T.O.) universele hydrauliek en transmissie-geschikte olie.

Produktadvies "Same 'oudere modellen':

kroon-oil.com/nl/producten/…
robbertk
A kijk ik kwam er niet uit op die site maar gwn zo'n olie dus. Ik dacht ik probeer het gwn met atf olie, want heb een kieper waar het andere trekkende voertuig gewoon atf olie voor gebruikt, maar dat ging niet zo goed in de same de hydroliek verloor alle kracht (oeps)
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
heb een kieper waar het andere trekkende voertuig gewoon atf olie voor gebruikt,

Dan kun je maar beter de kieper niet achter beide ''trekkende voertuigen'' gebruiken om vermenging van de verschillende oliesoorten te voorkomen!
robbertk
Ja gooi in die andere dan ook gwn utto olie (als het kan natuurlijk) en anders heeft die pech want die kipper zal meer achter de same hangen dan achter de landrover van me pa. Hehe. Ik neem aan dat ik daar ook deze olie in kan gooien dat is echt zo'n standaard 12v hyrdoliekunitje
Same Minitauro 60
De voorgeschreven olie volgens de werkplaatsboeken van SAME is OK HTU / OK STOU 3000. Dat laatste wilt zeggen Super Tractor Olie Universeel. In principe een gewone 10W40 olie die zowel op motor, transmissie en hydroliek mag worden gebruikt.

Het zakken van de hef bij een niet draaiende motor zal waarschijn te wijten zijn aan olieverlies. Dus je zit ergens met een olielekkage bij je afdichtringen, even nakijken de pakkingen vervangen.
Wimsumar
Beste
Quote @Same Minitauro 60:
OK HTU / OK STOU 3000.

Voor de niet-kenners is dit een wat verwarrende omschrijving.
"O.K.'', dat is het merk van de olie.
"H.T.U." = Hydrauliek en Transmissie Universeel-olie.
"S.T.O.U." is inderdaad Super Tractor Olie Universeel. Geschikt voor alle oliereservooirs. (Motor, transmissie, hydrauliek).
robbertk
Ja ik heb idd al zulke olie besteld. Nou hopen dat die het dan weer doet. niet dat de pomp al te ver versleten is. En die stou olie kan ook bij zo'n oud beestje gewoon in de motor? Want dat is eigenlijk toch wel makkelijk.

Alvast allemaal hartstikke bedankt voor de info.

Ben ik nou alleen nog benieuwd hoeveel ze normaal gesproken kunnen liften. 400kilo was iniedergeval geen probleem tot ik de olie deed vervangen...

Mvg robbert
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
400kilo

Hier de technische gegevens van de (vergelijkbare?) Same Aurora 45
Lift capacity: 1.400 kg.

KLik: konedata.net/Traktorit/SameDelfino.htm/
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
En die stou olie kan ook bij zo'n oud beestje gewoon in de motor? Want dat is eigenlijk toch wel makkelijk.

Dat heb je goed gezien!
robbertk
Aha leuke site als je weet waar je zoeken moet.
Same Minitauro 60
Quote @Wimsumar:
Wimsumar - 2 uur geleden �

Beste
Quote @Same Minitauro 60:
OK HTU / OK STOU 3000.

Voor de niet-kenners is dit een wat verwarrende omschrijving.
"O.K.'', dat is het merk van de olie.
"H.T.U." = Hydrauliek en Transmissie Universeel-olie.
"S.T.O.U." is inderdaad Super Tractor Olie Universeel. Geschikt voor alle oliereservooirs. (Motor, transmissie, hydrauliek).

Voila, klopt als een bus!
Same Minitauro 60
Gerhard op dit forum kan je vast ook helpen.

@gerhardleusink
gerhardleusink
Uit het werkplaatshandboek:

inhoud versnellingsbak 12,2 liter
inhoud hefinrichting 8 liter

Oliesoorten
Versnellingsbak en differentieel : OK multipupose SAE 140
A.C.U. hefinrichting : OK hydraulische olie no. 7

De pomp kun je wel testen dan moet je even een afnemer aan je enkelwerkende ventiel hangen ook al is het maar een cilinder als je maar een oliestroom kunt creeeren. Daartussen hang je dan in de pers een flowmeter en moet je tijdelijk je veiligheidsklep even overbruggen. Als je oliestroom bij verhoogde belasting erg inzakt (er even van uitgaande dat de olie nog niet zeer warm is want dan is deze dunner en is er eerder kans op interne lekkage) dan is je pomp versleten. De oliestroom zakt natuurlijk wel in maar mag niet extreem veel zakken.
Volgens het werkplaatshandboek moet je oliepomp bij 2000 tpm 31,3 ltr/min geven maar nu weet ik niet of dat belast of onbelast is. Succes 😉.
robbertk
Gerhard dank u. Is weer interresante informatie.
Weet je toevallig waar ik ook zo'n mooi boekje kan vinden? Tot nu toe heb ik ze alleen in het duits gevonden dan kom niet heel ver.
gerhardleusink
Ik heb een fout gmaakt zie ik met het verhaal van de cilinder. Je moet het volgende doen. Van de drukzijde van de tractor plaats je een manometer dan een flowmeter met instelbare smoring. Daar sluit je een hydromotor op aan van de hydromotor ga je weer terug naar de retour van de trekker. Nu kun je gaan testen. Met de instelbare smoring kun je nu een belasting simuleren. Bij een cilinder heb je op een gegeven moment geen oliestroom meer en heb je kans dat je het spul opblaast. Sorry voor de vergissing.
robbertk
Volgens mij heb je met allebei gelijk. Want wil je maximale druk meten moet je toch even pompen zonder dat de vloeistof weg gaat. Dan krijg je de maximale druk. Druk is kracht en flow is snelheid.
gerhardleusink
Ja maar je moet wel flow kunnen meten bij een hoge belasting dan kun je pas zien of je pomp nog goed is. Dat kun je niet als de cilinder maximaal uit is dan is er geen flow meer. Mijn boek is ook grotendeels in het duits dus kan ik je daarmee niet helpen. Kben volgende week vrijdag nog wel in de buurt, hendrik ido ambacht.
robbertk
Das jammer. In het duits kom ik niet ver genoeg.
Maar dan ben je toch ff aardig stukje van huis. Hoop dat die dan alweer als een zonnetje loopt maar zie ik dan wel.
gerhardleusink
De afstelgegevens en diverse lagermaten, aanhaalmomenten, afstelgegevens zijn wel in het nederlands. Ik weet niet of je daar belang bij hebt zo ja stuur even een pb dan regelen we wel wat. Kmoet daar op familiebezoek mn zus is die kant op getrouwd 😉.
joop-same
@robbertkIn welke trekkers gebruik je ATF olie in de hef
of in de bak, ik denk dat je HTU bedoelde, ATF word normaal
in de hydr.besturing en Autom,bakken gebruikt dit is de dunste olie die normaal gebruikt wordt.
Het hefvermogen van de ATLANTA is 1000 kg.aan de kogels,
ATLANTA 45 1100 kg. volgens fabrieksgegevens.
Bij een max.druk van 175 bar.
Dat de hef met stistaande last zakt is normaal,je moet na
gebruik de hef op de bodem laten zakken.
joop-same
Li.achter heb je een blokje met een paar 1/2 stoppen, als je
de heflatten vastlegt of ergens onder zet dat hij zeker niet
kan tillen, dan heb je op de stoppen de max.werkdruk.
Wimsumar
Beste
Quote @Joop-Same:
In welke trekkers gebruik je ATF olie in de hef

RobbertK schreef (vorige pagina):
''[i]Ja gooi in die andere dan ook gwn utto olie (als het kan natuurlijk) en anders heeft die pech want die kipper zal meer achter de same hangen dan achter de landrover van me pa. Hehe. Ik neem aan dat ik daar ook deze olie in kan gooien dat is echt zo'n standaard 12v hyrdoliekunitje.
robbertk
Ja jij hebt opgelet winsumar. en misschien moet het daar ook helemaal niet in maar het werkte wel in die hydrounit.

maar ik heb nou netjes weer utto olie er in zitten en zowaar er kwam weer beweging in, maar... echt goed is het ook niet er zit totaal geen kracht in. heb een vat van 400kilo in de hef zitten en uiteindelijk is die boven gekomen, en de pomp die maakt een hoop herrie wanneer die moet werken. klinkt beetje als TAK TAK TAK.
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
TAK TAK TAK.

Dit geluid is eigenlijk normaal als de hefpomp moet werken. Er ligt namelijk een (boxer-)/ of plunjerpomp in en deze wordt aangedreven door de as van de aftakas. ( Massey Ferguson had dit ook bij oude series).

De geringe hefkracht kan ik niet verklaren.
Tot de mogelijkheid behoren:
Versleten pomp/geringe pompdruk.
Inwendig lekkage in het hefsysteem.
robbertk
Denk dat ik maar ga kijken voor een revisiesetje voor de pomp. Het is tenslotte al meer dan 30 jaar oud.
gerhardleusink
Dat TAK TAK TAK komt dat de pomp druk op bouwt en om de as gaat bewegen, de pomp zit vast aan de aandrijfas en stempelt af op de bodem van de hefinrichting. Doordat de pomp nu moet werken gaat deze schommelen op de as en klappert deze op de afstempeling, zo zit het bij een MF 135 ook. ik zou de zuigerveren van de hefcilinder eens controleren, die waren bij de mijne tenminste versleten, en ik had dezelfde ''klacht/probleem'' als jij hier omschrijft(geringe hefkracht) Maar dat wil natuurlijk niets zeggen over wat bij jou de oorzaak kan zijn
robbertk
@gerhardleusink Die hefcilnder zal vast niet 100% meer zijn. Denk alleen dat ik het bij de pomp moet zoeken omdat die op de hydroliek voor extra apparaten ook niks doet. Kieper niet omhoog en heb trouwens nog een voorlader en die komt ook niet van de grond.
Maar nou je het zo zegt over die pomp idd wanneer die dat geluid maakt heb ik ietsjes druk en komt alles een beetje omhoog, maar zodra die mee stopt dan gebeurt er ook helemaal.niks meer. Wie weet misschien is de pomp losgekomen?
Ps had de hef leeg gemaakt en zelfs leeg wou die niet omhoog...
gerhardleusink
Wat bedoel je met leeg omhoog? Olie eraf en dan de heflatten zelf omhoog tillen met de hand? Als dat zo is dan ligt de lagering (bronzen bussen) van je hefas eruit.
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
Ps had de hef leeg gemaakt en zelfs leeg wou die niet omhoog...

Ik denk dat de aanzuigfilter voor de hefpomp totaal dicht zit.
robbertk
@gerhardleusink dat die zonder gewicht nog niet eens omhoog wou.
@wimsumar eigenlijk nog niet eens een heel dom idee om daar eerst naar te kijken voor ik de pomp uitelkaar haal...

Wat ik ervan gezien had was dat wel een speciaal filter wat je niet zomaar om de hoek kan halen, of valt dat wel mee wat je weet?
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
filter

Bij een Massey-Ferguson-135 (zelfde hydrauliekpomp) zou ik wel weten hoe het hydrauliekfilter te verwijderen/vervangen. Hoe het bij een Same zit weet ik niet. 😞
Misschien wil @JoopSame je dit uitleggen.
joop-same
In de hef moet officieel HTT 7 olie dit is vergelijkbaar
met 80W probeer dit eerst eens.
Het filter ligt op de bodem van de bak,en is gewoon schoon
te maken in wasbenzine,is een metalen filter.
De pomp ligt niet los op de aandrijfas,maar zit met 4 bouten
muurvast op de bodem (heel anders dan MF) het is wel een zuigerpomp, en het kan zelfs nog een 2cil.zijn.
De zuigerjukken kunnen versleten zijn evenals de lagerblokken,en de pompas lagers.
Maar er kan ook lekkage op de klephuizen zitten,of ergens
een of meerdere O ringen die stuk zijn.
De pomp(motor) laten lopen met het hefdeksel eraf en je kan
alle lekage zien bij belasting,overdrukventiel lek??
ALLE POMPEN MAKEN MIN OF MEER EEN TAK-TAK GELUID ook als
ze helemaal goed zijn, en de hef zakt normaal ook als je hem bovenin een nacht laat staan,NA HET WERK DE HEF OMLAAG.
GROET JOOP-SAME.
robbertk
Danku @joop-same. Eerst dat filter schoonmaken. En daarna als het nodig is die pomp onder het vergrootglas bekijken.
Ps ik heb dus een 2 cilinder uit jou reactie kan ik opmaken dat ik daar wel blij mee mag zijn dan? Neem aan dat 2cilinder sterker/sneller is
joop-same
@robbertkDaar ben je geen vergrootglas voor nodig,zorg dat het filter onder de olie staat,laten lopen en op druk
zetten(heffen met een zware machine)dan kun je zien waar
de olie uitspuit.
Als er een 2cil pomp inzit heb je de helft van een 4cil.
die heeft een olieopbrengst van 12lit.
De sterkte maakt niets uit,je kan met een 2cil.ook 175bar
druk halen,alleen het aantal liters is de helft.
joop-same
De sigaar met gaatjes die achterin de bak rechtop staat is
het overdruk ventiel,die mag normaal geen lekkage vertonen
dus er mag geen olie uit de gaatjes komen,alleen bij max. druk.
robbertk
@joop-same Ow ik pech dan, als er ook een 4cilinder is. Ik zal.morgen dat filter is oppoetsen en kijken of die het dan al beter doet. Die overdruk die lekt niet. Want via de dop daarboven moet ik bij vullen. De andere dop zit onder me stoel. Kon ik gelijk na het bijvullen daar naar kijken en dat was in orde.
joop-same
@robbertkDe dop midden onder de stoel is de ontluchting
van de hefbak.
robbertk
Ja klopt. En rechts van het overdrukventiel zit nog een dop met een peilstok eraan ofzo. Die kan ik alleen niet openmaken...
Heb het nog niet terug inelkaar gezet maar dat filter leek in hele goeie oorzaak te zijn...
robbertk
Nou mensen bedank voor alle informatie. En ik mag me diep gaan schamen... de oorzaak van het probleem was een verstopt filter.
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
verstopt filter.

Nou, daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor. 😉
Mooi dat het weer zo lekker simpel opgelost is!
robbertk
@Wimsumar ja dat is juist het erge dat ik zoiets simpels over het hoofd zie. Haha
joop-same
Gerhardleusink,Waar haal jij de info vandaan dat een Atlanta
40- 31,3 liter olie opbrengst van de hefpomp heeft?????
Dit is fout de Max.opbrengst bij 2000 rpm van de motor is 12
liter
robbertk
@Wimsumar @joop-same weten jullie toevallig wat ik van de remmen van de atlanta mag verwachten? Ik zit onderaan een dijk, als ik dan met een kipper van 2/3ton de combinatie op de helling stil wil houden lukt het me niet.
Kwestie van harder op de rem stampen? Of toch de remblokjes maar is vervangen?
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
remblokjes maar is vervangen?

Sorry, ik weet niets van Same-Atlanta-remmen. Maar bij de situatie die je beschrijft, op een helling met een trekkertje van nog geen 1.500 kilo een geladen wagen die 2 à 3X zo veel weegt in bedwang houden, mag het niets aan remonderhoud ontbreken.
robbertk
Hehe Ik had al zo'n vermoeden dat ik zoiets niet hoor te doen. En dan is de kipper nog maar half vol... gelukkig ga ik meestal zwaar omhoog en leeg naar beneden, maar ik ben wel bang voor de eerste keer dat ik vol naar beneden ga rijden...
joop-same
@robbertk De fabriek gaf voor bergachtige landen een advies om niet meer dan 1,5x het gewicht van de trekker
te vervoeren,dus 1500kg plus 750= 2250 kg totaal gewicht
dat is incl. het gewicht van de wagen/kipper.
Dus als je nog langer gebruik van de trekker wilt maken,
dan halveer je de vrachten,en wat dacht je van jezelf als
de hele handel van de dijk tuimelt.
De remmen zijn rembaden op een poelie, en als er iets olie
lekkage is, dan zijn ze snel vettig en is de werking een stuk minder of bijna niets meer.
robbertk
@joop-same dan is zelfs 5/6 ton op rechte weg ietwat aan de hoge kant, maar dan is het dus wel verstandig om maar is de wielen er af te trekken en de remmen na te kijken. Kan je misschien korte uitleg geven hoe het systeem Van pedaal tot wiel werkt?
joop-same
@robbertkDe remmen zitten op de ''steekassen''Li.en Re.
naast het diff.in de achterbrug.
Je moet dan een portaalas eraf nemen, is een geheel en een
zwaar stuk,dan kan je bij de rembanden om deze te demonteren.
En als de hele handel daar binnen vet is,dan moet er ook een
nieuwe keerring in.
robbertk
@joop-same ow daar wordt je niet vrolijk van, maar dat is dus volledig mechanisch? Geen remcilinder en remvloeistof? (Hoop stiekem dat ik nog iets anders kan controleren voor ik alles uitelkaar moet trekken.)
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
dat ik nog iets anders kan controleren
:
Hoe is de remkracht dan?
robbertk
@Wimsumar tja niet geweldig. Het is bijvoorbeeld geen slippende banden, maar als ik echt hard op de rem stamp dan komt die normaal tot stilstand. (Dat is dan inclusief voorlader en 400 kilo tegenballast) maar ja zodra ik dan de kipper er bij pak en probeer het op de dijkhelling probeer stil te houden rolt die toch langzaam naar beneden toe. Dus lijkt mij dat het beter moet kunnen, dat die teminste met slippende banden naar beneden glijdt hehe.

Edit: maar ik weet zelf ook niet wat ik van de atlanta remmen mag verwachten. Ik ben dat niet gewend. Ik ben schijfremmen met bekrachtiging gewend. Klein voorbeeldje met een land rover van 3 ton reed ik ook met die kar met een gewicht rond de 7/8 ton(ongeremd) moest er natuurlijk geen 80 mee rijden maar op 50km/h kon ik hem aardig houden en nog redelijk vlot stoppen.
joop-same
@robbertk En als de weg nu nat is en je moet stoppen weet
je niet waar je blijft,om van overstekende kinderen maar
niet te spreken.
Een dikke prent moest je krijgen met 8ton ongeremd te rijden.
Maar verstand komt met de jaren,ik hoop dat het bij jouw heel snel komt.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
26