Goeiedag, ik heb een paar vraagjes.
Wat voor olie moet er in de hydroliek? ( en achterbrug is gescheiden van de hydroliek toch)
Hoeveel zou de hef kunnen oppakken?
Is het aannemelijk dat de hydroliekpomp aan vervanging/revisatie toe is? En is dat moeilijk?
Alvast hartelijk bedankt
Robbert kuipers
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Same Atlanta 45 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En als ik gewicht in de hef heb hangen, en de motor uitzet dan zakt die vrij snel. Is dat gebruikelijk?
Mvg robbert
Het chassisnummer is terug vinden onderaan rechts van het motorblok, net boven de vooras.
Produktadvies "Same 'oudere modellen':
kroon-oil.com/nl/producten/…
Dan kun je maar beter de kieper niet achter beide ''trekkende voertuigen'' gebruiken om vermenging van de verschillende oliesoorten te voorkomen!
Het zakken van de hef bij een niet draaiende motor zal waarschijn te wijten zijn aan olieverlies. Dus je zit ergens met een olielekkage bij je afdichtringen, even nakijken de pakkingen vervangen.
Voor de niet-kenners is dit een wat verwarrende omschrijving.
"O.K.'', dat is het merk van de olie.
"H.T.U." = Hydrauliek en Transmissie Universeel-olie.
"S.T.O.U." is inderdaad Super Tractor Olie Universeel. Geschikt voor alle oliereservooirs. (Motor, transmissie, hydrauliek).
Alvast allemaal hartstikke bedankt voor de info.
Ben ik nou alleen nog benieuwd hoeveel ze normaal gesproken kunnen liften. 400kilo was iniedergeval geen probleem tot ik de olie deed vervangen...
Mvg robbert
Hier de technische gegevens van de (vergelijkbare?) Same Aurora 45
Lift capacity: 1.400 kg.
KLik: konedata.net/Traktorit/SameDelfino.htm/
Dat heb je goed gezien!
Beste
Quote @Same Minitauro 60:
OK HTU / OK STOU 3000.
Voor de niet-kenners is dit een wat verwarrende omschrijving.
"O.K.'', dat is het merk van de olie.
"H.T.U." = Hydrauliek en Transmissie Universeel-olie.
"S.T.O.U." is inderdaad Super Tractor Olie Universeel. Geschikt voor alle oliereservooirs. (Motor, transmissie, hydrauliek).
Voila, klopt als een bus!
@gerhardleusink
inhoud versnellingsbak 12,2 liter
inhoud hefinrichting 8 liter
Oliesoorten
Versnellingsbak en differentieel : OK multipupose SAE 140
A.C.U. hefinrichting : OK hydraulische olie no. 7
De pomp kun je wel testen dan moet je even een afnemer aan je enkelwerkende ventiel hangen ook al is het maar een cilinder als je maar een oliestroom kunt creeeren. Daartussen hang je dan in de pers een flowmeter en moet je tijdelijk je veiligheidsklep even overbruggen. Als je oliestroom bij verhoogde belasting erg inzakt (er even van uitgaande dat de olie nog niet zeer warm is want dan is deze dunner en is er eerder kans op interne lekkage) dan is je pomp versleten. De oliestroom zakt natuurlijk wel in maar mag niet extreem veel zakken.
Volgens het werkplaatshandboek moet je oliepomp bij 2000 tpm 31,3 ltr/min geven maar nu weet ik niet of dat belast of onbelast is. Succes .
Weet je toevallig waar ik ook zo'n mooi boekje kan vinden? Tot nu toe heb ik ze alleen in het duits gevonden dan kom niet heel ver.
Maar dan ben je toch ff aardig stukje van huis. Hoop dat die dan alweer als een zonnetje loopt maar zie ik dan wel.
of in de bak, ik denk dat je HTU bedoelde, ATF word normaal
in de hydr.besturing en Autom,bakken gebruikt dit is de dunste olie die normaal gebruikt wordt.
Het hefvermogen van de ATLANTA is 1000 kg.aan de kogels,
ATLANTA 45 1100 kg. volgens fabrieksgegevens.
Bij een max.druk van 175 bar.
Dat de hef met stistaande last zakt is normaal,je moet na
gebruik de hef op de bodem laten zakken.
de heflatten vastlegt of ergens onder zet dat hij zeker niet
kan tillen, dan heb je op de stoppen de max.werkdruk.
RobbertK schreef (vorige pagina):
''[i]Ja gooi in die andere dan ook gwn utto olie (als het kan natuurlijk) en anders heeft die pech want die kipper zal meer achter de same hangen dan achter de landrover van me pa. Hehe. Ik neem aan dat ik daar ook deze olie in kan gooien dat is echt zo'n standaard 12v hyrdoliekunitje.
maar ik heb nou netjes weer utto olie er in zitten en zowaar er kwam weer beweging in, maar... echt goed is het ook niet er zit totaal geen kracht in. heb een vat van 400kilo in de hef zitten en uiteindelijk is die boven gekomen, en de pomp die maakt een hoop herrie wanneer die moet werken. klinkt beetje als TAK TAK TAK.
Dit geluid is eigenlijk normaal als de hefpomp moet werken. Er ligt namelijk een (boxer-)/ of plunjerpomp in en deze wordt aangedreven door de as van de aftakas. ( Massey Ferguson had dit ook bij oude series).
De geringe hefkracht kan ik niet verklaren.
Tot de mogelijkheid behoren:
Versleten pomp/geringe pompdruk.
Inwendig lekkage in het hefsysteem.
Maar nou je het zo zegt over die pomp idd wanneer die dat geluid maakt heb ik ietsjes druk en komt alles een beetje omhoog, maar zodra die mee stopt dan gebeurt er ook helemaal.niks meer. Wie weet misschien is de pomp losgekomen?
Ps had de hef leeg gemaakt en zelfs leeg wou die niet omhoog...
Ik denk dat de aanzuigfilter voor de hefpomp totaal dicht zit.
@wimsumar eigenlijk nog niet eens een heel dom idee om daar eerst naar te kijken voor ik de pomp uitelkaar haal...
Wat ik ervan gezien had was dat wel een speciaal filter wat je niet zomaar om de hoek kan halen, of valt dat wel mee wat je weet?
Bij een Massey-Ferguson-135 (zelfde hydrauliekpomp) zou ik wel weten hoe het hydrauliekfilter te verwijderen/vervangen. Hoe het bij een Same zit weet ik niet.
Misschien wil @JoopSame je dit uitleggen.
met 80W probeer dit eerst eens.
Het filter ligt op de bodem van de bak,en is gewoon schoon
te maken in wasbenzine,is een metalen filter.
De pomp ligt niet los op de aandrijfas,maar zit met 4 bouten
muurvast op de bodem (heel anders dan MF) het is wel een zuigerpomp, en het kan zelfs nog een 2cil.zijn.
De zuigerjukken kunnen versleten zijn evenals de lagerblokken,en de pompas lagers.
Maar er kan ook lekkage op de klephuizen zitten,of ergens
een of meerdere O ringen die stuk zijn.
De pomp(motor) laten lopen met het hefdeksel eraf en je kan
alle lekage zien bij belasting,overdrukventiel lek??
ALLE POMPEN MAKEN MIN OF MEER EEN TAK-TAK GELUID ook als
ze helemaal goed zijn, en de hef zakt normaal ook als je hem bovenin een nacht laat staan,NA HET WERK DE HEF OMLAAG.
GROET JOOP-SAME.
Ps ik heb dus een 2 cilinder uit jou reactie kan ik opmaken dat ik daar wel blij mee mag zijn dan? Neem aan dat 2cilinder sterker/sneller is
zetten(heffen met een zware machine)dan kun je zien waar
de olie uitspuit.
Als er een 2cil pomp inzit heb je de helft van een 4cil.
die heeft een olieopbrengst van 12lit.
De sterkte maakt niets uit,je kan met een 2cil.ook 175bar
druk halen,alleen het aantal liters is de helft.
het overdruk ventiel,die mag normaal geen lekkage vertonen
dus er mag geen olie uit de gaatjes komen,alleen bij max. druk.
van de hefbak.
Heb het nog niet terug inelkaar gezet maar dat filter leek in hele goeie oorzaak te zijn...
Nou, daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor.
Mooi dat het weer zo lekker simpel opgelost is!
40- 31,3 liter olie opbrengst van de hefpomp heeft?????
Dit is fout de Max.opbrengst bij 2000 rpm van de motor is 12
liter
Kwestie van harder op de rem stampen? Of toch de remblokjes maar is vervangen?
Sorry, ik weet niets van Same-Atlanta-remmen. Maar bij de situatie die je beschrijft, op een helling met een trekkertje van nog geen 1.500 kilo een geladen wagen die 2 à 3X zo veel weegt in bedwang houden, mag het niets aan remonderhoud ontbreken.
te vervoeren,dus 1500kg plus 750= 2250 kg totaal gewicht
dat is incl. het gewicht van de wagen/kipper.
Dus als je nog langer gebruik van de trekker wilt maken,
dan halveer je de vrachten,en wat dacht je van jezelf als
de hele handel van de dijk tuimelt.
De remmen zijn rembaden op een poelie, en als er iets olie
lekkage is, dan zijn ze snel vettig en is de werking een stuk minder of bijna niets meer.
naast het diff.in de achterbrug.
Je moet dan een portaalas eraf nemen, is een geheel en een
zwaar stuk,dan kan je bij de rembanden om deze te demonteren.
En als de hele handel daar binnen vet is,dan moet er ook een
nieuwe keerring in.
Hoe is de remkracht dan?
Edit: maar ik weet zelf ook niet wat ik van de atlanta remmen mag verwachten. Ik ben dat niet gewend. Ik ben schijfremmen met bekrachtiging gewend. Klein voorbeeldje met een land rover van 3 ton reed ik ook met die kar met een gewicht rond de 7/8 ton(ongeremd) moest er natuurlijk geen 80 mee rijden maar op 50km/h kon ik hem aardig houden en nog redelijk vlot stoppen.
je niet waar je blijft,om van overstekende kinderen maar
niet te spreken.
Een dikke prent moest je krijgen met 8ton ongeremd te rijden.
Maar verstand komt met de jaren,ik hoop dat het bij jouw heel snel komt.