International 744 - radiotor - slecht starten

Ik heb een international 744 die weinig uren per jaar draait. Ik merkte nu echter dat de radiateur koelvloeistof druppelde (na 1 dag had ik toch reeds enkele liters opgevangen in een bak) Zou de radiateur lek zijn of een dichting? Hoeveel kost een nieuw exemplaar + kan je deze makkelijk zelf demonteren en vervangen? Misschien nog dit: de tractor heeft, zeker in de winter, moeite om te starten, ook al ligt de batterij continu aan een batterijlader. Ik heb al verschillende keren moeten starten met startpilot. Ik ben niet zo goed in techniek/technische termen
volvonh

Reacties

3130ls
Ik ben bang dat je koppakking lek is.
komt de koelvleoistof uit de dop ofniet?
want dan bouwt hij druk op en gooit hij het eruit.
koenjohndeere
Mijn radiateur was laatst lek laten solderen koste me nog geen 20 euro
Corne S
Even voor verwarring te voorkomen. Lekt hij alleen koelvloeistof als de motor aanstaat, of ook als hij stilstaat?
IH214d
Controleer de massakabel aan het blok eens op roest. Dat is vaak een oorzaak van slecht starten, vooral als je hem niet vaak gebruikt.
ErDee
@3130ls hij zegt in een bak dat zal stilstaand zijn.

De radiator demonteren is niet moeilijk gewoon alles losschroeven. Als het uit de radiator komt breng je die even bij een lmb langs ofzo die hem kunnen solderen.

Wt betreft het starten. Startpiloot altijd voorzichtig gebruiken vaak is een wolkje al genoeg. Gloei je ook voor en gebruik je de koudstart? Dus startknop een halve tot een hele minuut uitrekken totdat de lampjes in het dashbord wat zachter gaan branden. En tijdens het starten de uit knop tot aan de eerste aanslag uittrekken. En als ie dan start weer loslaten en eventueel iets gas geven zodat ie blijft lopen.
3130ls
@ErDee ja oke in een bak maar dan moet je hem toch zien lekken,dat kunnen we hiervandaan ook niet zien.
maar in een bak lekken ,dan moet hij toch een hele tijd draaien al zou hij alleen maar drupelen
volvonh
De vloeistof lekt onderaan, dus niet via de vuldop. Ik heb me laten vertellen dat er ook een product zou bestaan die je in de radiator kunt gieten om deze terug dicht te maken. Kan dit? Ik ben voor het losschroeven begonnen met het verwijderen van de batterij, dan de luchtfilter, maar dan zie ik nog niet direct welke bouten er moeten losgezet worden voor de radiator, ik heb geen zin om teveel onderdelen los te maken.
volvonh
Misschien nog ivm het starten : ik laat deze altijd voorverwarmen, dus de startknop beetje uitgetrokken totdat het dashbord zachter gaat branden, maar dan heeft de tractor totaal geen kracht meer om te starten.
Fast Eddy
Misschien heb je een accu met te weinig ampere uur.
Is je dynamo nog goed?
Tip: gooi je busje startpiloot bij het klein chemischafval.
heimans
Wie zegt dat je acculader goed is? En mischien heeft de accu wel een dode cel, dan kan je hem wel duizend uur aan de lader gooien, maar je krijgt er niks in. En nooit een pil er in donderen, is alleen maar ellende, blijft een lapmiddel. Je moet de oorzaak oplossen, niet het gevolg.
Wimsumar
Beste VolvoNH: Het is altijd goede zaak de exacte plek van lekkage op te sporen en dan vereder te handelen/beslissen.
Kleine lekkages kunnen "gerepareerd" worden met Wynns Radiator stop a leak.

[url]wynnsnl.1click.be/index.php/nl/…]

Wat het slechte starten betreft, ik denk dat je accu "op" is. (Hoe oud is deze?)
robbertk
Terugkomend op de radiateur daar bestaat idd een goedje voor. Een normale automaterialen zaak heeft dat spul wel. Met draaiende motor erin gooien en 20 minuten laten draaien. En dan zijn kleine gaatjes weer dicht. (Rauw ei doet het ook is alleen minder permanent) ik zou dat zeker proberen voor je hem demonteerd.

Mvg robbert

Edit wimsumar je bent me net voor haha
rickrenault
Ik had laats met mixen met de nieuwe mixer ook ineens een plasje koelvloeistof er onder liggen omdat die goed heet werd ( niet te warm) en er iets te veel.koelvloeistof in zat dat er ineens bij de dop wat er een beetje uitkwam.wat dan met een slangetje naar beneden liep dus kan daar ook.door komen en dan.lijkt het dat die beneden lekt
volvonh
Misschien moet ik inderdaad eerst eens proberen met een dergelijk product. Misschien een domme vraag : maar moet ik de radiotor eerst terug volledig opvullen met water? Die batterij is voor 2 jaar vernieuwd geweest, dus in theorie zou deze nog moeten in orde zijn. Hoe kan ik echter achterhalen of er slechte cel tussen zit?
volvonh
Het lekken van de radiotor was ook toen de tractor reeds stil lag, heeft eigenlijk gans de nacht druppels verloren
robbertk
Ja idd gwn normaal niveau opvullen en gezien het huidige klimaat grr. Kan je het eerst met water doen maar zou ik het wel vervangen voor koelvloeistof als die dan idd lekvrij is
rickrenault
@robbertk niet te lang met water in.plaats van koelvloeistof want dan krijg je kalkaanslag
robbertk
Helemaal mee eens, alleen als het spul niet werkt is het weer paar euro weg gegooid aan koelvloeistof
Wimsumar
Beste
Quote @Volvonh:
water?

Nooit water in een motorkoelsysteem doen A.U.B..
Het is welliswaar het allergoedkoopste koelmiddel maar eens bevriest het onverhoopt een keer, met grote motorschade tot gevolg.
Hoogstwaarschijnlijk zal onbekend zijn of er koelvloeistof of een antivriesmengsel in de motorkoelsysteem zit. (Let op: die 'troep' is giftig!) .
Aangezien deze beide niet mengbaar zijn zul je eerst alles af moeten tappen en volledig vernieuwen met de ene of de andere. Dan eventueel de Leak-stop erbij in doen.
johndeere510
Je kan er inderdaad een blikje in gooien dat het lek dicht maar dit is alleen met kleine lek punten en je moet je motor wel warm hebben, kan je gewoon bij je dealer in de buurt halen, wat het starten betreft, een inter, die start niet in de winter,,,,
ErDee
@johndeere510 onzin de mijne starte met ongeveer min tien nog gewoon
heimans
@volvonh

Ik weet niet wat voor accu je hebt, maar als je een gewone loodzuuraccu hebt, kan het met de zuurweger, als er een cel in het rode zit, is ie overleden.
volvonh
Alvast dank voor de vele reacties. Ik probeer morgen om ee dergelijk product te gaan, maar eerst terug alles monteren : accu & luchtfilter. En dan eens vragen om een zuurweger te gebruiken om de batterij uit te meten. Het zou wel erg zijn want finaal is het een jonge batterij (2 jaar oud) , maar het voertuig draait misshien te weinig om goed te zijn ...!
Wimsumar
Beste
Quote @Volvonh:
jonge batterij (2 jaar oud)

Hoe groot/klein is deze accu, dat wil zeggen, hoeveel AmpH?
MartinZaandam
Over het zelfde onderwerp heb ik al eens een stukje geschreven. Een radiateur gaat meestal niet zomaar lekken. Het gebeurd vaak dat hij is "opgeblazen" en dat kan weer gebeuren door een lekke koppakking. Eerst goed onderzoeken waar hij lekt en waarom. Als je daarna zeker weet dat het niet je koppakking is (die het veroorzaakt heeft)kan je naar een andere radiateur gaan kijken, andres is het misschien allemaal weg gegooid geld. Bezint eer gij begint. Autohandelaren kunnen het ook altijd zo mooi vertellen: meneertje, we hebbe er vóór U al een nieuw radiateurtje ingehange, hoeffu deur nooit meer naare te kijke, service hé. Lekker laten staan, denk ik dan, koppakking zal er wel uit liggen
F-E-N-D-T-J-E
Er zitten wel nadelen aan stop à leak de koel kanalen kunnen nu half dicht zitten door ketel steen en met dat spul straks helemaal
volvonh
Een mens zou bijna niet meer weten wat hij moet doen! En naar een dealer gaan , heb ik eerlijk gezegd niet veel zin in, want het prijskaartje loopt vrij snel hoog op. Misschien eens kijken naar die koppakking. Kun je iets meer info geven hierover? waar of hoe ik kan zien dat dit defect is?
Wimsumar
Beste
Quote @F-E-N-D-T-J-E:
koel kanalen kunnen nu half dicht zitten door ketel steen

Als een lek koelsysteem voortdurend met (kalkrijk) water wordt bijgevuld, dan is er ketelsteenafzetting mogelijk.
Bovenomschreven situatie doet zich vrijwel nooit voor en met de koelvloeistof/antivriesmengsels is vrijwel geen ketelsteen aanwezig.

P.S.: Mijn laatste koffiezetapparaat is zonder ontkalken toch ook al weer een 10 jaar oud. 😉
robbertk
Heb een oude dodge w200 en in dat koelsysteem zit zelfs zoveel modder dat het
Water niet bevriest. Maar geloof het of niet hij werkt nog steeds
Wimsumar
Beste
Quote @Robbertk:
modder

Dat is een mengsel van Antievries en koelvloeistof.
ronald73
Quote @Wimsumar:
P.S.: Mijn laatste koffiezetapparaat is zonder ontkalken toch ook al weer een 10 jaar oud. ;)

Dan heb jij thuis zacht water, of je drinkt weinig koffie 😉
Interford
@volvonh
als je accu 2 jaar is en je hebt die goed opgeladen,dan zou die de motor vlot moeten starten.
denk dan eerder dat de massa of de startmotor zelf niet goed meer is. gr wim
volvonh
Kun je op de een of andere manier nagaan of de startmotor nog OK is?
IH214d
Waarom twijfel je daaraan?

Maak eerst de massa kabel maar eens goed schoon, eerst kleine en makkelijke dingen uitsluiten. Daarna pas geld gooien.
Wimsumar
Beste
Quote @Ronald73:
zacht water

Ja, ''zacht''. Volgens de kaart 7,2 Dh. Toch moet ik regelmatig het ''grind'' uit m'n fluitketel schudden :?

vitens.nl/overvitens/water/…
Vendel
Je kan een reductiestarter laten monteren. Let wel, dit is iets anders dan een startmotor met een 9V anker! Startsnelheid wordt dan aanzienlijk hoger en daardoor slaat hij makkelijker aan. Mits de rest van het startsysteem (accu en kabels) in orde is.
F-E-N-D-T-J-E
@Wimsumar ik weet de historie ni va
n de trekker vroeger deden ze rare dingen ik heb nog geen motor gezien die brandschoon was
Wimsumar
Beste
Quote @F-E-N-D-T-J-E:
vroeger deden ze rare dingen

ook tegenwoordig nog. 😉 Je lacht je soms te barste waarover soms topics hier op T.F. worden geopend. 😄
F-E-N-D-T-J-E
@Wimsumar ja ha daar Hej gelijk in soms........
IHC1246
Pas een 3KW startmotor verkocht en de klant was dik tevreden!
Het was een Bosch en een stukje langer dan andere starters.
@ Vendel; kan je uitleggen wat een reductiestarter is?
volvonh
De radiator heb ik er finaal uitgehaald en binnengebracht. Daar heeft men een nieuw binnenwerk gestoken, de radiator heb ik dit weekend terug gemonteerd en alles werkt weer prima. Ondertussen ook twee nieuwe startschoenen aan de batterij gezet. Dus voorlopig zijn alles problemen opgelost. Bedankt aan allen voor hun deskundig advies en tips!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 744 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!