Beste mensen,
Nieuw op de site en op het forum en al meteen een vraag:
Ook ik kamp met een slecht startende Dexta en werk stapsgewijs de zwakke punten weg. Ben begonnen met een nieuwe bekabeling omdat deze van kroonsteentjes en zwevende zekeringen aan elkaar hing. Verder brandstoffilter vervangen,leidingen laten doorlopen en alles goed ontlucht. Gloeispiraal werkt maar starten doet hij niet. Om niet meteen de kop er af te trekken wil ik beginnen met kleppen stellen en de compressie te meten. Ik vermoed erg veel compressie verlies omdat er behoorlijk wat rook uit de carterventilatie komt en de olie ook wat smerig aandoet. Een compressiemeter setje voor dieselmotoren is niet duur en wil dit best aanschaffen maar ondanks me een ongeluk googlen kom ik er niet uit HOE een dergelijke meter aan te sluiten. Injectoren staan immers los op de kop, gefixeerd door twee draadeinden/moeren. Wie wil het geheim met me delen. Hoe pak ik het aan, hoe sluit ik aan, hoe bevestig ik, hoe meet ik/onder welke omstandigheden en hoe lees ik de waarden goed af. Stel me voor dat ik na het meten van de compressie de kleppen stel (moet motor wel voor gelopen hebben warm voor zijn!!) en nogmaals meten. Is compressie nog beroerd, dan kop er af en kleppen/zittingen vervangen. Is compressie nog beroerd, cilinderblok er af en bussen, zuigers en de hele rataplan vervangen. Zoiets?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De verstuivers moeten gedemonteerd worden om via dat gat de compressiemeter aan te sluiten.
De verstuivers kunnen dan tevens getest/opnieuw afgesteld/vervangen worden.
Voor het kleppenstellen hoeft de motor niet warm te zijn. ('' op bedrijfstemperatuur'' is veel te heet om er dan aan te sleutelen).
Maar hoe zet je de compressiemeter vast in dat gat? zit immers geen schroefdraad in het gat zelf? Stel me zo voor dat er een soort adapter bestaat die de plek van de injectie "eenheid" inneemt en waar inwendige schroefdraad in zit. Denk ik te ingewikkeld?
Groet,
Mitch
Klopt helemaal wat je zegt ; je hebt een hulpstuk nodig dat je op de plek van de verstuiver monteerd en waar de compressiemeter dan weer op komt .
De compressie meter leverancier of een goede gereedschap handel moet dat kunnen leveren .
fordson.se/1-5_Dexta_verkstadshandbok_001-100.pdf/