O&K MH4 - Graafmachine O&K

Ik heb een vraag over een O&K graafmachine.
Volgens mij komt er hydrauliekolie bij de motorolie. Het gaat niet snel, maar het oliepijl van de motor stijgt heel langzaam. De graafmachine werkt wel goed, motor heeft nog maar 7000 draaiuren, maar het lijkt mij niet goed voor de motor.
Vraag: weet u ook hoe dit kan, en hoe dit te voorkomen. Als u geen idee heeft, weet u ook iemand die hier verstand van heeft.
Graag hoor ik van u, met vriendelijke groet M.Lageveen. M.Lageveen@telfort.nl

Deel dit topic

lageveen55555

Reacties

robbertk
Zit de hydroliekpomp direct aan de motor? En zoja als het idd hydroliekolie is dan is de kering van de hydroliek pomp lek. Pomp eraf nieuwe kering erin. Het kan trouwens ook koelwater of diesel zijn.
lageveen55555
Hallo Robbertk,
Het is geen diesel of water ik ruik duidelijk hydrauliek olie.
Het zijn er meer pompen aan de graafmachine, maar ik moet nog maar een goed kijken hoe de pompen bevestigt zitten.
RobDeutz104
Kan ook zijn dat de stuurpomp of een ander klein pompie lek is, die zitten bij oudere kranen wel eens aan de andere kant van de motor
robbertk
Als je er van overtuigt bent dat het hydroliek is. Lijkt het mij wel logisch dat er dan een pomp direct in verbinding staat met de motor, en dan de kering eruit ligt. Over het algemeen (mits de pomp bereikbaar is) kan je dat relatief makkelijk
Vervangen. En voor de kering/o ring kan je vaak net zo goed naar een locale lager/kering boer

Edit en eerst uit zoeken welke pomp dat kan zijn dan, als het er meerdere zijn
lageveen55555
Hallo RobDeutz104,
Bedankt voor jou reactie, de andere kant van de motor is niet gemakelijk te zien maar ik ga nog eens even goed de boel nakijken. er zitten wel oliepompen op de achterkant van de motor nabij het vliegwiel / starterskrans.maar als die lekken dan zou de olie er wel bij het vliegwiel er wel uitlekken motor blok is lekvrij.
lageveen55555
Wie weet er een Importeur / Dealer van O&K of iemand die aan deze graafmachines veel gewerkt heeft.
BVD. lageveen.
atlaspower
@lageveen55555 denk dat de keering van je stuur pomp lekt deze pomp zit naast de motor klein aluminium tandwielpompje, en verzorgd de besturing van je voor wielen, kan je gemakkelijk zelf doen..
lageveen55555
Hallo atlaspower,
Dit zou idiaal zijn, weet je ook waar hij precies zit en klopt het dan ook als er hydrauliekolie in het motorblok komt?
heimans
Hij zal ergens voor op de motor zitten, op de distributie, je ziet hem vaaks zo zitten. Waar hij precies bij dit type zit, kan ik je niet vertellen, maar moeilijk is het niet.
Als je keerring eruit ligt, dan kan het zeker in je motorolie komen, heb zulks al dikwijls meegemaakt.
Pompie eraf en keerringetje vernieuwen is de remedie.
Husqvarna
Bekend verhaal, en dealer ben je niet nodig, voor de locale smid ook een kleinigheidje, die ouwe kranen zijn allemaal grotendeels hetzelfde. Zit ie niet ergens bij de dynamo, aan de spruitstuk-kant.
atlaspower
@lageveen55555 Merk de afzonderlijke delen wel goed voor je hem uit elkaar haalt,(volgorde) je kan hem namelijk ook andersom in elkaar zetten en dan druk je de keering er zo weer uit,,omdat dan de volle druk rechtstreeks op de keering komt zonder lek kanaal ertussen
lageveen55555
Heren bedankt voor de reactie, het is dus bijna wel zeker dat het de stuurpomp is.ik ga er mee aan de slag.Misschien wel een domme vraag maar kan je aan een oliekeerring zien als hij kapot is of kan je het niet of heel moeilijk zien?
Groet M.Lageveen.
atlaspower
@lageveen55555 bij een tandwiel pomp zit er een nagenoeg drukloze keering in, de lek olie hoort te verdwijnen door een lek kanaaltje wat in de retour zijde zit geboord, dan komt pas de keering, als je zon pomp dus verkeerd aansluit blaas je dus je keering er ook uit, qwa lekken op de keerring is het moeilijk te zien als hij er nog inzit, pas als je de keerring eruit hebt kun je zien hoe die is omdat je dan de askant/waar de asdraait pas kunt zien, maar voor 10 euro kosten ga je toch niet zoveel werk misschien voor niks doen, kijk gelijk de druk afdichting na, dit is een stukje rubber in de pomp, die kan ook vergaan wezen door warmte/bros, dus dan ook gewoon vervangen en weer draaien met dat ding
heimans
@atlaspower

Er zijn complete afdichtsetjes voor tandwielpompen in de handel zoals je waarschijnlijk wel weet.
lageveen55555
Goedeavond heren,
Ik heb even gekeken en er zit een kleiner pompje bij de distributie en wordt met een v-riem aangedreven.(als dit het goede pompje is?) deze zit niet bij het uitlaatspruitstuk maar aan de andere kant, en zit aangesloten op een klein oliefilter ik denk dat dit het goede pompje is, tenmiste als deze pomp aangedreven wordt via een V-snaar. graag hoor ik even als dit zou kunnen.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de O&K MH4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!