Hallo TF'ers,
Vorige zomer, toen ik de Inter starte kwam er ineens een hoop witte rook vanonder het dashboard. Vlug de boel maar stil gelegt en de massakabel van de baterij gehaalt. Een week nadien, toen we het probleem wouden uitzoeken en de trekker opnieuw starte was er ineens geen probleem meer. Verder niet meer gezocht en geen problemen meer gehad, tot deze winter.
Het probleem is weer opgedoken, dus ben ik vandaag op zoek gegaan naar de oorzaak. Het enige probleem dat ik kon vinden, was dat er 1 massadraadje van het begin tot het einde de isolatie volledig "gesmeuld" was (warm gekregen heeft). Dat draadje lag van de combimeter(dat met de lampjes in van contact, laadstroom, verlichting en richtingsaanwijzers) naar de beplating van het dashboard.
De bedrading voor het starten leek volledig intakt, net zoals de rest.
Zijn er nog mensen die weten hoe dit komt, of het zelfde probleem al gehad hebben? Tijdens het "branden" zijn er ook nergens zekeringen gesprongen.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er om een of andere reden zware stroom van het starten door dat massadraadje kan lopen, en daarom volledig verbrand is...
Wie kent mijn probleem en kan mij helpen het op te lossen?
Mvg,
Simon (Schlüterfan)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik denk dat hier geen weerstanden inzitten, altans heb ze toch niet tegengekomen.
Neen, want alle zekeringen zijn 8ampere, zoals voorgeschreven in de handleiding .
Er gaat blijkbaar toch nog aardig wat stroom door het contactslot en de kabel erheen tijdens het starten. Daarbij komt slecht bekabeling waardoor de weerstand oploopt en er nog meer stroom door gaat. Ook kan de kabel doordat ie ergens stuk is sluiting maken waardoor er weer meer stroom door wordt gejaagd. Het contact slot kan niet super veel stroom hebben, vandaar de rook, ben inmiddels aan men 3e toe.
2 oplossingen, hoop vernieuwen, wat veel werk is.
Of wat ik ook heb gedaan, een extra startrelais kort bij de startmotor plaatsen, dan gaat er nog maar een klein beetje stroom door je contactslot. Ook is het verstandig om de startmotor een 'onderhoudsbeurtje' te geven, even alles uit elkaar, schoonmaken en opschuren. Scheelt een hoop met starten.
En als die kabels echt gaar zijn (verspochten met veel barstjes) zou ze ik wel vervangen. Een afgefikte trekker heb je ook weinig aan. Mocht je het niet doen maar de boel toch niet vertrouwen zet er dan een massaslot tussen.
De startmotor is ondertussen gereviseerd, want dat was echt nodig (achteraf gezien had ik beter een volledige nieuwe geplaatste, danks de kostprijs, maar goed :P).
Ik ga eerst eens het ene draadje dat gesmolten is vernieuwen en zien of de boel dan terug rookt. Misschien is het daarmee al opgelost.