Voldoende olie capaciteit??

Goedenavond,

Wij zitten te kijken naar een trekkertje erbij voor de blokkenkar. De meeste van die trekkers hebben een olie capaciteit van iets meer dan 30 l/min.

De blokkenkar vraagt op papier ca. 30 l/min, in principe moet het dus genoeg zijn, maar wat denken jullie? Het is ook niet echt de bedoeling om altijd volgas voor de voerkar te staan, dus ook bij minder toeren moet die voldoende olie geven.

De blokkenkar is een Strautmann UBVW.

Mvg, Valtrapowerr

Deel dit topic

Reacties

JD3010
Zoeken naar een trekker die veel meer olie geeft. Budget?
Valtrapowerr
@JD3010 Dat doet er niet toe, het is mn vraag of de trekkers met die capaciteit voldoen. Als dat niet zo is, moeten we in ieder geval zoeken naar een trekker met grotere capaciteit.
johndeere6230
@Valtrapowerr

andere trekker erbij rijk?? 😛
JD3010
@Valtrapowerr Het antwoord geef je dus al zelf. Als je 30 lt/min nodig heeft en de trekker geeft het ook, is het voldoende. Als je niet volgas wilt draaien, zul je dus een trekker nodig hebben die bij minder toeren die 30 lt geeft.
jmos
Zou dat een probleem moeten zijn? dan draait het voerbandje toch gewoon langzamer? net zoals de bodemketting dus zal het niks uitmaken toch?
Valtrapowerr
@johndeere6230 Geen vragen stellen waar je het antwoord zelf op geeft 😛
mdoornekamp
Die 30 liter geven die trekkertjes alleen vol gas. Voor snel de klep dicht doen of het laatste er uit draaien moet je dan vol gas geven. Misschien zijn er trekkers waar een grotere pomp op kan. Vaak zijn de pompjes gewoon standaard producten en zitten gewoon buiten tegen de achterbrug gemonteerd
Valtrapowerr
@JD3010 maar gaat dat niet op dan zoals het vermogen, dat de max. l/min gehaald word bij een lager toerental? net als het max vermogen/koppel bij een lager toerental?
WimVJ
6 cilinder heeft meestal wel bijna 60l/min. Onze MF6180 toch 😄 maar is wel wat kostelijk om zo'n trekker erbij te kopen
Valtrapowerr
@mdoornekamp Duidelijk, kan het wel eens navragen als we bij zo'n ding gaan kijken, of er evt. een extra of grotere pomp op kan, maar het laatste eruit draaien volgas is niet zo erg, maar gewoon voerdraaien bij niet al te veel toeren en dat het wel opschiet is wel lekker
Valtrapowerr
@WimVJ ja die zijn veel te groot/duur voor een blokkenkar, daarvoor koop ik dan liever een kleine nieuwe 😛
JD3010
@Valtrapowerr Zoveel vermogen kost dat niet. 30 lt bij 200 bar is 10kW, dat kan elke trekker wel aan.

Naar wat voor trekker kijk je dan? En wat wil je uitgeven?
MartinZaandam
Ik heb het nooit zo op die papieren opgaves. De motor leverancier en de leverancier van het aangehangen apparaat gaan uit van het gunstigste geval. Laat jouw trekkertje nu eens 27 liter geven en het aangehangen apparaat nu eens 33 liter vragen, kom je al 6 liter te kort, is wel 20%. Om het spul niet in de soep te draaien altijd zorgen voor een verschil van 25%
jmos
Quote @Valtrapowerr:
een kleine nieuwe

een nieuwe? dan kun je er wel een met grotere pomp krijgen toch?
Valtrapowerr
@JD3010 een trekker tussen de 45-65 pk. blijven graag onder de 10000 😉
Valtrapowerr
@jmos Ja klopt, maar was ter vergelijking, zet liever een kleine nieuwe voor de blokkenkar als een mf 6180 😛
Jasperfendt
@Valtrapowerr Met of zonder cabiene
Valtrapowerr
@MartinZaandam dus 25% meer hebben dan de vraag?? en wat zou je dan in de soep draaien? de pomp of dat op de blokkenkar?
mdoornekamp
@Valtrapowerr Gewoon voer ervoor draaien gebruik je wat minder liters omdat de bodemketting dan langzaam draait. Je hebt toch wat toeren nodig voor de aftakas aandrijving van de wals. Vooral bij lang gras.
Een grotere oliepomp moet wel door een vakman uitgezocht worden. Bij te veel opbrengst wil de olie niet door de leidingen en krijg je oververhitting van de olie. Het veel gebruikte tandwielpompje is dan zo stuk. Tot dik 40 liter zal het wel gaan. Vergeet niet dat de olie altijd rond gepompt wordt. Ook volgas op de weg
Valtrapowerr
@Jasperfendt zonder, hoezo?
JD3010
Quote @mdoornekamp:
Vergeet niet dat de olie altijd rond gepompt wordt.
Bij JD niet hé. De oude JD's geven al ruim 40 lt/min.
Valtrapowerr
@mdoornekamp aha ja dan draaitie niet zo snel idd, en idd je maakt ook zeker wel wat toeren.
trekker die er nu voor staat geeft 47, dat gaat wel goed. ja altijd rondgepompt als je die hydrauliekhandel vast laat staan??
Jasperfendt
@Valtrapowerr Mooie fendt 103 een goede heb je al voor 2000 euro
jmos
@Valtrapowerr
nee, een pomp draait altijd. wordt mechanisch aangedreven. alleen de olie wordt dan zo snel mogelijk weer teruggepompt in de achterbrug voor zo min mogelijk verliezen.
mdoornekamp
@Valtrapowerr Ja en de trekker pomp inwendig rond als de hydrauliek uit staat. Behalve bij oude jd zoals vermeld. Maar dan moet je ventiel van de blokkenkar ook aangepast worden want oude jd mag niet rond pompen
Valtrapowerr
@Jasperfendt mwa kijken nog wel, hebben nooit stuurbekrachtiging die dingen.

@jmos oh op die manier, ik dacht dat hij met rondpompen dat rondpompen van trekker naar kar en terug bedoelde 😉
Valtrapowerr
@mdoornekamp Dat gaan we niet doen, trekker die er nu voor staat moet er voor blijven kunnen.
mdoornekamp
@Valtrapowerr Zou proberen iets te zoeken wat minimaal 40 liter geeft. Let er ook op of de stuurbekrachtiging ook olie van deze pomp gebruikt.
johndeere6230
Jd 2130 ofzo niks dan?? 😛
Jasperfendt
@mdoornekamp Dat heben de meesten niet ja
rickrenault
Renault 551 heeft er bij ons ook altijd voor gestaan werkt prima starten altijd en zeer degelijk
rickrenault
Je hebt ze voor het uitzoeken persoonlijk zou ik voor de 551 651 681 iets in die richtings vanaf het bouwjaar 1975 dat heb je een goeie renault hangt natuurlijk van de staat af maar hier zitten wel een paar mooie tussen trekkerbank.nl/Trekkers/…
Wimsumar
Beste @Valtrapowerr: Wat staat er nu voor het blokkenwagentje dan?
Valtrapowerr
@Wimsumar een case 740
Valtrapowerr
@mdoornekamp Aha, bedankt voor de informatie!
japie82
Gewoon 633 erbij, is hetzelfde als 640, gaat altijd :lol:
Valtrapowerr
@japie82 die geven ook 30l. 😉 maar onze verwachting is dat dat wel gaat, maar wou even reacties hiervan horen, opbrengst is wel ong. 15 liter minder als de 7
Wimsumar
Beste
Quote @Valtrapowerr:
case 740

Daar zit toch ook maar een 'gewoon' 30-literpompje op.
Valtrapowerr
@Wimsumar nee 47,5 liter
japie82
Ho wacht, jullie hebben een 740, dan neem je toch een 733 😉
Valtrapowerr
@japie82 mwa hoeft niet perse die maat te zijn 😉
Wimsumar
Beste
Quote @Valtrapowerr:
47,5 liter

47,5 liter voor (deels) stuurbekrachtiging en nog 30 voor de hydrauliek, door 1 pomp geleverd?
Valtrapowerr
@Wimsumar zou zomaar kunnen, dat weet ik niet, je zou zomaar gelijk kunnen hebben.

anders vraag ik het de case dealer, die weten dat vast wel 😉
japie82
Ik heb vaak gevoerd met een 633 met schuitemaker blokkenwagen, ging heel mooi, zijn mooi trekkertjes voor dat soort werk.
Valtrapowerr
@japie82 Aha, dan moet dat voor een strautmann ook wel lukken!
johndeere6230
@Valtrapowerr

633 voor schuitemaker amigo 30s kan maar dan staat die wel flink te brullen 😛
Valtrapowerr
@johndeere6230 ja maar je laat hem brullen of moettie echt werken?
johndeere6230
@Valtrapowerr

alleen als je de koppeling op laat komen 😛 maar hij moet volgensmij wel volgas ervoor anders werkt het nie zo denk ik 😉
Valtra-Fordpower
Ford 10 serie geeft 70L, kan ie het mooi doen.
MartinZaandam
@valtrapowerr, Het maximum aantal liters per minuut wordt meestal niet gehaald bij stationeer toerental. Laag in je toeren heb je ook geen PK's. Wil je lekker werken met het stel en er ook profijt van hebben dan moet de gever, de motor dus, overcapaciteit hebben Of je zit laag in je toeren je motor te wurgen of hoog in de toeren in de herrie
Wimsumar
Beste
Quote @MartinZaandam:
je zit laag in je toeren je motor te wurgen of hoog in de toeren in de herrie

Voor het gebruik van een trekker voor een voerwagentje (zoals de topicvraag is) hoef je geen erg hoge eisen te stellen aan trekker en/of oliepomp. Heel zwaar werk is het niet.
Wolf_miniatuur
Wij hadden voor een Schuitemaker amigo eerst de Valtra Valmet staan mt 70 l/m pomp maar die gooide.het voer veel te ver weg omdat je het afvoerbandje niet kan regelen. Later de Inter ervoor mt 30 l/m pomp en dat ging reuze. Helemaal niet volgas ofzo je kun gewoon wt langzamer rijden als er te weinig.voer voorkomt..
Fendt926Driver
Wij hadden er een guldner 30s voor staan kon hem ok met gemak aan. soms met een heel groot pak mais moest je met beleid de klep opbeuren maar verder ideaal. elk oud trekkertje kan bijna een blokkenwagen aan als er maar doordraaiende aftakas en hydro op zit. vraag anders bij je dealer of waar je hem vandaan wilt toveren of je hem een week mag proberen weet je het gelijk en geen kapitalen weg om op papier over capaciteit te hebben
deutzisthebest
Hier een tijd met een deutz d4006 voor een schuitemaker amigo gevoerd. met zo`n beetje 1400 motortoeren ging het heel best. Volgens mij heeft die ook een 30l pomp.
MaartenMandemaker
Wij hebben eerst een tijd gevoerd met een 17 liter pomp voor een Schuitemaker en later een Trioliet blokkenwagen. Dat ging ook goed. Nu met 30 liter pomp gaat het wel een stuk vlotter, opscheppen gaat sneller en het bandje draait sneller.
ramrod
Hoe vaak staat er niet een MF 135 oid voor. Die geven ook niet veel en kunnen het prima af.

En wat erg belangrijk is; die kleine oude trekkers gebruiken heel weinig diesel!
Valtrapowerr
@ramrod Daar heb je wel gelijk in idd

Iedereen bedankt voor reacties/informatie!
mf565
Gewoon een dikke 565 ervoor
Valtrapowerr
@mf565 haha ja maar daar zitten vrijwel altijd cabine op, dat is voorwaarde nr 1, dat die er niet op zit 😃
mf565
@Valtrapowerr dan een 265
Valtrapowerr
@mf565 sterker nog, daar zijn we al bij wezen kijken 😛
fendtinterfan
Je kan ook een trekker kopen met een versleten of kapotte olie pomp, kun je er zelf een grotere pomp op (laten) zetten, weet je precies wat je hebt.
Valtrapowerr
@fendtinterfan maar als de pomp versleten is, zal de trekker ook neit zo best meer zijn , en die moet wel geod zijn
fendtinterfan
@Valtrapowerr pomp kan zomaar kapot gaan door lucht in de aanzuig leiding door een te laag olie niveau in de achterbrug oid. als dat 2 of 3 keer gebeurt krijg je cavitatie in je pomp en dat geeft heel erge trillingen en knapt de pomp uit elkaar.

2 of 3 keer is zo gebeurd door een keer een heuveltje op te rijden met te laag hydrauolie niveau. daar hoeft de rest niet kapot van te gaan.
Valtrapowerr
@fendtinterfan nee oke, maar wanneer gebeurd dat???? en 9 vd 10 keer is het een trekker die ons dan weer niet aan staat 😃
fendtinterfan
@Valtrapowerr dat hoor ik heel vaak bij oudere trekkers.
fendtinterfan
Quote @Valtrapowerr:
9 vd 10 keer is het een trekker die ons dan weer niet aan staat
tja dan is het makkelijk natuurlijk haha

het kan een manier van besparen zijn als je het mij vraagt. je kunt soms een betere trekker kopen voor misschien wel 2000 euro minder
Valtrapowerr
@fendtinterfan zou zomaar kunnen, ik weet het niet, zoeken liever een iets minder oude, maar ook geen nieuwe want die zijn weer erg duur.
Valtrapowerr
@fendtinterfan ja maar je bent dat ook zomaar weer kwijt aan een nieuwe oliepomp + arbeid
fendtinterfan
@Valtrapowerr olie pompje en arbeid is bij elkaar niet meer dan 500 haha
Valtrapowerr
@fendtinterfan haha weet ik dat :lol:
roni
Wat dacht je van een john deere 1630.
die zou dit ook makkelijk kunnen doen.
hebben doordraaiende aftakas en hydraulic staan er wel wat van te koop zonder cabine en met hydraulic
Corne S
@fendtinterfan

Behalve bij een dubbele pomp, als je stuurbekrachtiging hebt.
Corne S
@johndeere6230

Bij ons staat er altijd een 423 voor een 30S blokkenkar. Kan hem wel aardig hebben.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
74
DEELNEMERS
21
WEERGAVES
2