Fendt 307 LSA - Drukloze retour leiding monteren

Hallo,

Ik ben van plan om dit jaar af en toe eens een stukje land zelf te gaan gieren, alleen deze tank die we willen gaan gebruiken heeft 5 hydrauliek slangen, 2 voor het uitklappen en 2 voor de bemester en de klep, de vijfde slang is een drukloze retour slang of hoe ze dat ook maar noemen (de kop die normaal op de trekker zit, zit dan op de machine en moet op de trekker gedrukt worden). Onze trekker heeft 4 hydrauliek poorten (2 dubbel werkend) dus met die 4 slangen zit het wel goed, het enige wat nog ontbreekt is een drukloze retour leiding. Nou wil ik zo'n leiding op de trekker monteren maar ik heb zo geen idee waar deze op aan gesloten moet worden.

Heeft iemand enig idee waar ik deze op moet aansluiten? Of waar zegmaar een opening zit om deze op aan te sluiten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg Angelo
Angelo368

Reacties

Favorit614
Je kunt een T stuk maken in de retour slang die naar het filter gaat op de olietank
Angelo368
@Favorit614 Je bedoeld dus zegmaar een slang die van achter de trekker naar de voorkant van de trekker loopt naar de olietank en die daar op aansluiten...
DANOONTJE POWERR
Of gewoon een vrije nippel gebruiken bovenop je achterbrug, gooit ie de olie rechtstreeks de achterbrug in.
Angelo368
@DANOONTJE POWERR Kan ook maar is het wel dezelfde olie? En ja het is wel optie maar dan moet ik even weten waar ik een opening kan vinden op de achterbrug 😃
rickrenault
@DANOONTJE POWERR kan niet fendt heeft een aparte hydrolyk tank dus dan moet er bij een leiding een t stuk komen waar de hydrolyk olie terug loopt naar de tank en vanuit het t stuk een leiding naar achteren van de druklose retour volgens mijn moet het zo
DANOONTJE POWERR
@rickrenault Nooit geweten, weer wijzer geworden 😉
Wimsumar
Beste
Quote @DANOONTJE POWERR:
gooit ie de olie rechtstreeks de achterbrug in.

Onmogelijk!
De Fendt heeft een aparte hydrauliekolietank. ( Staat niet in verbinding met enig ander oliereservoir).
fendt309 vario
@DANOONTJE POWERR
fendt heeft alijd een part hydorliek olie resevaar.
alleen de vario's niet.
DANOONTJE POWERR
@Angelo368 Ik hoor dus net dat dat niet kan, haha.

Ik heb het bij mijn Fiats al een paar keer zo gedaan dus vandaar mijn suggestie.
DANOONTJE POWERR
@fendt309 vario @Wimsumar
Ja, ben er inmiddels ook achter 😄
fendt309 vario
@DANOONTJE POWERR
weer wat geleerd 😃
Angelo368
@DANOONTJE POWERR haha jaa ik zie het, achja maakt niets hoor 😛
Angelo368
@rickrenault hoezo een T stuk? het kan toch meteen op die tank worden aangesloten met een simpele slang of niet dan
rickrenault
@DANOONTJE POWERR ik wist het eerst ook niet bij onze renault kan je ook zo een drukloze retour maken op de achterbrug volgens mij is dat bij de meeste merken zo alleen heeft fendt een hydrolyk tank naast het moterblok
rickrenault
@Angelo368 hoe wou je het dan doen dop er af draaien en een slang er in leggen ik denk dat dat verkeerd gaat of zit er ergens een stop waar je zo een slang op kan draaien
Angelo368
@rickrenault dat moet ik dus eem uitzoeken, nee los erin leggen wordt niks, dan spuit ie eruit 😛
rickrenault
@Angelo368 ja lijkt mij ook moet je maar even kijken en anders kan je er zo eem een te stukje tussen maken
Wimsumar
Beste @Angelo368: Ik heb even bij mijn 304-Twins gekeken: het zit heel mooi en eenvoudig aangesloten op de aansluiting (bij jou waarschijnlijk een dop) achter het daalsmoorventiel.
rickrenault
@Angelo368zal je de 7 kub van van haskera uit joure er achter hangen
Angelo368
@rickrenault nee een andere tank..
rickrenault
@Angelo368 oke hoeveel kub
Angelo368
@Wimsumar Oke bedankt voor het kijken 😃 en waar zit het daalsmoor ventiel? (ja ik weet het, ik ben niet zo heel technisch 😛 )
Wimsumar
Beste
Quote @Angelo368:
daalsmoor ventiel?

Rechts naast de zitting in de cabine zit een klein merkwaardig (draai)hendeltje. Dat is (tenminste bij de mechanische hef) het daalsmoorventiel. Vervolgens kijk je onder de cabine waar het daalsmoorventiel zich werkelijk bevindt. De (waarschijnlijk) dop voor de retourleiding is dan ook direct zichtbaar.
(Voor de dealer een peuleschilletje het er op te maken).
Angelo368
@Wimsumar Oke je bedoeld dus de 2 zwarte draai knoppen neem ik aan? Of een ijzeren geval strak naast de stoel? Maar bedankt voor de info 😉 ik zal er eens naar kijken en als het niet lukt dan zullen we de hulp van de dealer wel inschakelen.
Wimsumar
Beste
Quote @Angelo368:
de 2 zwarte draai knoppen neem ik aan? Of een ijzeren geval strak naast de stoel?

De zwarte "stervormige" draaiknoppen zijn er voor om de hydrauliekhendels in neutraalstand te vergrendelen.
Het 'ijzeren geval' is het bedieningshendeltje (een kwartslag te draaien) van de daalsmoring. ( Snel dalen tot dicht/niet dalen van de hef).
jmos
Vaak zul je toch even naar dealer moet om leidingen/slangen en koppelingen op te halen. 😄 kun je het gelijk vragen. 😄
Angelo368
@Wimsumar sjuu zo heb ik weer wat geleerd 😃 heel duidelijk nu, en trouwens.. ik weet nu ook waarom de hef dus zo langzaam zakt 😄
jmos
@Angelo368
boekjes doorlezen die bij de trekker zitten is wel eens handig. 😛
Angelo368
@jmos uuh tis een oldskool boek van 25 jaar oud dat half vervlekt is 😃
Angelo368
@jmos uuh tis een oldskool boek van 25 jaar oud dat half vervlekt is 😃
Wimsumar
Beste
Quote @Angelo368:
ik weet nu ook waarom de hef dus zo langzaam zakt

Als het daalsmoorhendeltje niet regelmatig gebruikt wordt kan het vastgeroest zitten. Het moet licht tussen duim en wijsvinger te draaien zijn. Zo niet, ga dan in geen geval met tangen of iets dergelijks proberen want dan knapt het (onder de cabine) af. 😞
jmos
@Angelo368
lees dan tenminste de helft. 😃
Angelo368
@Wimsumar ja heb er zonet nog even naar gekeken en het hendeltje doet het nog mooi 😄 oja en heb de dop van de retour leiding ook gevonden volgensmij, een platte dop waar een inbus sleutel op past.. nu alleen nog naar de lmb toe voor slangen.. alleen paa werkt nog niet bepaald mee xD
Favorit614
Quote @fendt309 vario:
fendt heeft alijd een part hydorliek olie resevaar.
alleen de vario's niet.

Lulkoek,van alle vario types weet ik het niet,maar heeft de 7 en 800 serie altijd een aparte olietank naast de gasolietank.
De oude 600 serie trekt de hydrauliekolie uit de achterbrug.
fendt309 vario
@Favorit614
oke, dacht dat dit bij alle vario's het zelfde was.
volgens mij heeft onse 300 vario geen aparte olie tank
Fendt926Driver
Allemaal leuk en aardig maar dan nog gaat het niet werken.

2 dubbelwwerkend 1 voor heffen en zakken en 1 voor in en uitklappen. dat zijn 4 slangen dan moet de klep dus in de drukloze retour?????????
hoe doe je die dan open?????

zou misschien kunnen door met een t stuk de klep op het zakken van de hef te zetten als hef zakt en er komt iets druk op gaat de klep open. wordt de tank leger gaat die iets omhoog gaat je klep al weer iets dicht. gaat geen groot succes worden. of je moet met redelijk veel kogelkranen gaan werken. maar ,moet je goed uitdenken.
Wimsumar
Beste
Quote @Fendt926Driver:
klep dus in de drukloze retour?????????
hoe doe je die dan open?????

Als ik goed geïnformeerd ben, heeft de hydromotor van de verdeelmolen een drukloze retour nodig voor eventuele lekolie.
De ander functies kunnen bediend worden met een electrisch bediend verdeelblok en/of automatische volgordeventielen.
bas930
@fendt309 vario

een 300 vario heeft ook een aparte hydroliek tank, deze zit in de ''buik'' van de trekker en rechts bovenaan de trap zit een peilstok/bijvul gat. achterop zit gewoon de peilstok van de vario zoals alle andere type's dat hebben.
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
De ander functies kunnen bediend worden met een electrisch bediend verdeelblok en/of automatische volgordeventielen
ja is ook een mogelijk heid die had ik nog niet aan gedacht
fendt309 vario
@bas930
ja nu je het zegt zitten 2 pijlstokken op.
jmos
Het in en uit klappen is op een dw. de andere dw gaat een leiding naar verdeelmolen plus klep. dus die gaat draaien en klep gaat open. de andere leiding gaat naar hef. met draaien van molen wordt hef drukloos en zakt. bij heffen van bemester wordt verdeelmolen plus klep drukloos en gaat klep dicht. de retour van de verdeelmolen gaat in drukloos retour. @fendt926driver dit is hoe ik denk dat het aangesloten is......
Fendttrisixfan
Quote @fendt309 vario:
fendt heeft alijd een part hydorliek olie resevaar.
alleen de vario's niet.

wat lul jij nu?? vario's hebben ook apart reservoir -.-'
fendt309 vario
@Fendttrisixfan dacht ik effe. Maar als je vederleest komt het al helemaal goed 😃
Angelo368
@Fendt926Driver er is maar 1 hendel nodig om de bemester in werking te brengen, 1 hendel en dat gaat de bemester naar beneden, de klep open en de snijmolen gaat dan in werking. Bij ons zit een kruishendel voor 4 ventielen, naar links en naar rechts bewegen is voor uit en opklappen en wanneer we die hendel naar achteren zouden bewegen gaat de bemester in werking neem ik aan.. zo was het bij een andere trekker voor dezelfde tank
Fendt926Driver
@Angelo368 dat kan ook. stond niet specifiek vermeld in topic en had ik even niet aan gedacht. zit een zogenaamd volgorde ventiel op. dan moet je zoals @wimsumar al zei een drukloze retour hebben om lekolie van de hydromotor af te voeren. (en andere olie die over is in het volgorde ventiel)
jmos
@Fendt926Driver
hoeft niet perse met volgordeventiel.....
Fendt926Driver
Quote @jmos:
met draaien van molen wordt hef drukloos en zakt. bij heffen van bemester wordt verdeelmolen plus klep drukloos en gaat klep dicht. de retour van de verdeelmolen gaat in drukloos retour.
hoe ga jij de hef opbeuren met de drukloze retour?
als je de hef kunt opbeuren als die bijop de verdeelmolen zit gaat de verdeler andersom draaien en komt nooit je hef omhoog

dus toch volgorde ventiel
Angelo368
@Fendt926Driver uuhm bij deze tank zit het nog anders, de richting die de snijmolen draait kan je zelf bepalen, zit een hendeltje op, als je deze omdraait draaien messen andere kant op. Zoals ik hiermee gewerkt heb (andere trekker) heb ik elke keer tijdens het vullen de hendel andere kant opgezet. Wanneer ik de hendel in de trekker andere kant opdrukte ging klep dicht, snijmolen uit en de bemester omhoog
jmos
@Fendt926Driver
enkelwerkende hef. die ene slang in het ene ventiel. klep + verdeelmolen in de andere. dus twee ew functies in een dw ventiel. de retour van de verdeelmolen gaat in drukloos retour.
Angelo368
@jmos Mijn vader is bang dat er mest in de hydrauliek baan terecht komt.. conclusie.. voorlopig nog niet gieren..
jmos
@Angelo368
oke.......
hou zou dat er in kunnen komen als ik vragen mag?
Angelo368
@jmos ja vraag ik me ook af... hmm ja paa wil nu ineens wel weer, hij zal nog eens tijd zoeken om naar lmb te gaan en dan even een slang regelen 😄
jmos
@Angelo368
😛 mooi toch? 😄 zal wel goedkomen dus. 😄
Angelo368
@jmos Jawis, deze week komt de drukloze retour leiding er op hopen we en dan van weekend/volgende week gieren
jmos
@Angelo368
bij ons precies hetzelfde. 😛 morgen bij onze eigen t-stuk ertussen voor drukloos retour en dan kan de tank erachter. 😃 dus hopen om volgende week te kunnen gieren. 😄
GD tuning Garyp
@Angelo368 Mooisa
Angelo368
@jmos sjuu krekt wot! wat voor trekker ervoor?
rickrenault
@jmos deutz ervoor?
jmos
@Angelo368 @rickrenault
De renault der voor. 😃 deutz heb te weinig ventielen. twee dw plus drukloos retour is nodig voor de tank. renault heb al twee dw dus drukloos bijbouwen is te doen. 😄 deutz heb daarentegen alleen een ew 😛
rickrenault
@jmos oke had wel.mooi geweest dikke 6 cilinder
rickrenault
@jmos oke had wel.mooi geweest dikke 6 cilinder
jmos
@rickrenault
als jij twee dw ventielen kunt regelen passend aan 06 serie..... 😛 😃
rickrenault
@jmos dat gaat um niet worden denk ik maar hoeveel kub moet achter de renault
jmos
@rickrenault
6 kuubs. 😄 met 3 meter bemester. 😄
rickrenault
@jmos oke dat kan die mooi doen
Angelo368
@jmos sjuu dikke combi, ongeveer zelfde aansluitingen die tank, 2 voor uitklappen bij ons en 2 voor bemester in werking te zetten, en 1 slang voor de overdruk. Best beunen dus 😃
Mengeledriver
Dan nog 1 ding:
Heb je een echte retour nodig, met andere woorden, moet deze ook drukloos zijn? Hier gaan vaak wel aardig wat liters doorheen, het is de bedoeling dat dit gefilterd wordt.(Vaak een dikkere slang)

Of het je alleen een lek aansluiting nodig? Hier gaat alleen de lekolie van een hydromotor doorheen. Deze olie wordt niet gefilterd en moet zonder weerstand de tank in. (Vaak een dunnere slang) In dit geval gaat de "gewone" retour olie van de hydromotor al dan niet via een hydrauliekventiel gefilterd de tank in.

Als je eruit bent wat voor functie die slang heeft dan pas kun je bepalen hoe je hem aan gaat sluiten.
Angelo368
@Mengeledriver Nu heb ik dus even totaal geen idee.........
jmos
@Angelo368
een verschil. 😄 bij jullie is een dw voor in en uit klappen. dat hebben wij niet. Wij hebben die tweede dw voor de snijmolen nodig. (Zit bij ons bij de zuigslang)

En wat mengeldriver bedoelt is of er constant olie door de drukloze retour gaat. (Net als bij de manier die ik uitgelegd heb) of dat het alleen een leiding is om lekolie van de hydromotor weer terug te leiden naar de achterbrug.
Favorit614
@Angelo368 simpel de lekolie aansluiting vd hydromotor , kun je op de aftapstop van je hydrauliektank aansluiten.
alle andere "drukloze"retour moet via het retourfilter, de olietank in
Fendttrisixfan
Quote @jmos:
naar de achterbrug.

hydroliekolie tank 😉
jmos
@Fendttrisixfan
inderdaad. 😄
Angelo368
Hmm een normaal dw ventiel is ook een retour zeggen ze, maar deze was dan weer te klein voor de hoeveelheid olie die vanuit de tank komt vandaar die extra leiding, maja morgen waarschijnlijk naar lmb dus die zal het wel goed uitleggen en monteren, hebben er meer verstand van dan wij simpele beunboeren 😛
RPCounty
In die tijd dat je hier op hebt zitten te leuren had je al lang een slang naar beneden naar je ventielenblok kunnen leggen. tijdverspilling dit.
Angelo368
@RPCounty boeiend.. we hebben toch niet eerder tijd om te gieren, dat wordt toch pas volgende week..
Wimsumar
Beste
Quote @Angelo368:
een normaal dw ventiel is ook een retour zeggen ze, maar deze was dan weer te klein voor de hoeveelheid olie die vanuit de tank komt vandaar die extra leiding,

Ja, dat klopt: bij een dubbelwerkend ventiel functioneert de ene leiding voor ''druk'' en de andere als retour. Om de oliehoeveelheid zou (in jullie geval bij de Fendt 307) een extra retouraansluiting (snelkoppeling) op de als retourleiding gebruikte leiding van het dubbelwerkende ventiel gemaakt kunnen worden. De leidingen bij Fendt zijn ruim genoeg voor de (40 liter/minuut) oliestroom. Bovendien is de eventuele lekolie een deel van de totale pompopbrengst.
Het is echter sterk af te raden het op bovenstaande manier te maken omdat op de 'lekolieretourleiding' van de verdeelmolen nooit druk mag komen te staan. Een vergissing met het dubbelwerkende ventiel schuilt dan in een klein hoekje.
Het monteren van een drukloze retourleiding op de Fendt-originele manier is zo mogelijk zelfs nog eenvoudiger.

P.S.: Als je een FAX hebt, kan ik je de bladzijde uit het onderdelenboek met het schema van de retourleiding wel toe sturen. ( Maar bij de Fendt L.M.B. weten ze het ook wel).
Angelo368
@Wimsumar Ja klopt, alsnog bedankt voor de informatie 😉 heb zo toch weer wat geleerd. Oja mijn vader is vandaag naar lmb geweest.. en er zit nu een extra leiding op voor de drukloze retour 😃 en ook op de originele Fendt manier dus dat moet wel goed zijn, want degene waar wij de tank van gebruiken heeft die tank bij dezelfde lmb weg dus deze wist precis hoe het moest.

Foto's van het gieren komen wel 😉
Angelo368
Hier de foto's van de gemonteerde retourleiding.
@Favorit614 Dit bedoel je zeker met het T-stuk
Favorit614
@Angelo368 Jep , als het goed is loopt deze richting het filter op de olietank
Angelo368
@Favorit614 Klopt helemaal!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 307 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!