Illustratie van:

John Deere 6620 - warm lopen transmissie olie

Onze JD 6620 heeft bijna 6000 uren. Bij "zwaar" transportwerk met de mestton (vrachten van +-1h) loopt de transmissie olie na ongeveer anderhalf uur te warm. Met te warm bedoel ik +100°C dan geeft hij ook alarm signaal.

We zijn hiermee naar de dealer geweest, die dacht onmiddelijk aan een transmissie pomp (niet de hydrauliek pomp, maar een pomp die zorgt voor circulatie en smering in de boîte). De dealer heeft deze pomp dus vervangen, ook is er toen een nieuwe temperatuur sensor geplaatst en nieuwe hydro/transmissie filters.

De dag nadien, opnieuw na 1.5h alarm transmissie olie te warm. Dus, terug naar de dealer, deze heeft een dag testen uitgevoerd, maar niets opmerkelijk gevonden, alles is goed afgesteld, trekker is in topconditie zegt hij zelf. Enkel heeft hij de termostaat veranderd, deze zat vroeger in de radiateur, nu zit hij op de waterpomp. hierdoor heeft hij een verhoging van 30l/min koelvloeistof door de boïte.

Na goed warm rijden WEER alarm transmissie olie te warm, wel was te merken dat het langer duurde voordat de olie te warm werd, en hij flirtte met de grens van 100°C ik heb nog een half h door gereden met dit alarm, en de maximale temperatuur was 102°C.

Ik zit zelf in de voertuig techniek, maar niet trekkers, ik weet dus dat het niet altijd makkelijk is om zulke vraagstukken op te lossen. Ik verwijt de dealer daarom niks. Wel irriteerd het mij mateloos dat de importeur in België niet helpt met het zoeken naar de oorzaak of een oplossing.

Eerder hoorde ik al eens dat de boîte van een 6620 eigenlijk te ligt is, in verhouding met zijn vermogen. Misschien heeft dit er iets mee te maken, misschien zit het in de koeling. Nu is mijn vraag, heeft hier iemand ooit al zo iets mee gemaakt, al is het maar om ideen op te doen in welke richting we kunnen zoeken.

Groetjes Jochem

Deel dit topic

Reacties

Hoekstraj
Bij sommige trekkers wordt de transmissie ook gekoelt doordat de visco fin ingeschakelt wordt dus het kan zijn dat bij deze de visco koppeling defect is of te weinig vloeistof er in!
jmos
Is het echt goed doorrijden of rustig aan doen? Als je echt goed stevig door rijdt kun je alle trekkers wel warm krijgen.......
ErDee
Achterbrug is dezelfde als de 4 cillinders alleen hier een daar wat zwaarder. Zoals bij de bevestiging van de trekstangen
Jochemz
@jmos het is een half h rechtdoor rijden tegen 42km/h 2400 tr/min. Ton uitrijden op het land, een half h terug rechtdoor naar de boerderij rijden. Er hangt een 15m³ ton achter, dit is niet overdreven en ging in het verleden altijd goed.
jmos
@Jochemz
nee, bij 2400 toeren zou die ook wel moeten koelen ja.
Jochemz
@Hoekstraj een visco koppeling zorgt voor een ideale koeling, ik weet niet of het hier in zit. Maar de koeling is wel "ideaal" de koelvloeistof is constant rond de 70°C motor temperatuur rond de 80°C en de transmissie olie loopt dan op tot 100°C
rickrenault
@jmos een goede trekker zou niet warm kunnen krijgen zelfs onze 551 voor de nieuwe vdw mixer word niet te warm en moet constand zwaar trekken
johnd-ts
@jmos slaat nergens op, bij transportwerk krijg je een achterbrug echt niet zomaar te warm.

Blijft er inwendig niet iets op druk staan, dat niet hoort? Heb dat zelf bij een 7810 wel eens gehad, met een ventiel dat niet goed terug kwam, werd na een half uur transport ook erg warm..
marco steyr
Zit er een transmissie olie koeler op? Misschien zit die of de leidingen er naar toe verstopt. Als de viscokoppeling van de koelvin stuk is moet de motor temp ook hoger oplopen als normaal....
nhmonteur
@Jochemz of je hebt ergens een verstopping zitten, soort smoring, waardoor je olie zeer snel warm word.
ADB996
Hoe zit het met de lagers? als iets troef gaat lopen of vast loop. krijg je warmte die vervolgens in de olie gaat.
dit kan een oorzaak zijn, maar twijfel hier echter aan om dit nauwelijks voor komt 😉
jmos
Quote @johnd-ts:
bij transportwerk krijg je een achterbrug echt niet zomaar te warm

dat ligt er compleet aan hoe je rijdt. maar inderdaad. hij wordt niet zomaar warm nee. dan moet je het wel heel gek doen. iedere keer op het laatste moment vol op de rem en dan gelijk het gas weer vol in trappen kun je hem wel warm krijgen. maar normaal gesproken is het "rijden" niet de oorzaak nee.
Jochemz
@ErDee 4cilinders 6020 serie gaan tot +-115 pk, 6620 heeft er volgens de boekjes 135. Het zou me niet verwonderen als deze 140/150 pk zit. Hij is nogal pittig, dit is goed voelbaar als ik hem met andere trekkers vergelijk. Wel nooit gechipt oid. Zou het dan kunnen dat de achterbrug het niet "aankan" en hierdoor de olie opwarmt, verder is er nergens iets te merken, hij bolt even zacht, trekt even goed ...
jd4050
Quote @Jochemz:
6620 heeft er volgens de boekjes 135. Het zou me niet verwonderen als deze 140/150 pk zit.

dat kan heel goed zo zijn dat deze tegen de 150pk motorvermogen aanloopt. het zou dan niet de enige zijn..
Jochemz
Quote @johnd-ts:
koe
dit was ook mijn eerste idee, dit heb ik de dealer ook duidelijk gemaakt, maar hij zegt dat hij niets kan vinden. Toch blijf ik denken aan ergens inwendig een dichting oid die stuk is waardoor constant olie gesmoord wordt.
nicolass
Ik weet een 7530 dat hier ook soms last van heeft
930triplemaaier
Zit er niet te veel olie in de achterbrug vanwege een grote kieper die erachter gehangen heeft? dit zorgt namelijk voor heel veel warmteontwikkeling
DESLAGERURRE
@Jochemz en de oliepomp(ls pomp) blijft ok niet doorpompen ?
ErDee
6520 heeft vlgs fabriek ook maar 115 pk maar ik ken 2 gevallen die standaard iets van 140 pk hebben
DESLAGERURRE
@Jochemz en de ls pomp .. maakt ie ook een joe-lend geluid ?
Jochemz
@DESLAGERURRE jij bedoelt de gewone hydrauliek pomp? met LS bedoel je Load Sensing? dat heeft deze niet. Hoe kan ik controleren of deze pomp blijft doorpompen?
930triplemaaier
@ErDee dat heeft met de verstuivers te maken
wij hebben een 6920 die geeft op de stomp al 178pk zonder dat de motor gechipt is
DESLAGERURRE
@ErDee die 6620 van mij heeft ook 137pk aan de stomp ..dat is 152 aan de motor
Jochemz
@930triplemaaier neen olie pijl is in orde. Net onder max na een nacht afkoelen.
DESLAGERURRE
@Jochemz dat heeft ie wel .. 😉 een 6620 ed hebben een ls pomp .. maar dan joelt ie .. de oliepomp ..
Jochemz
@DESLAGERURRE bij gebruik van gewone hydrauliek maakt de pomp geen joelend geluid. Bij de dealer hebben we hem aan de debietmeter gehangen, en dan de olie gesmoord. Pomp bleef normaal klinken. Bij een joelende pomp zou je het dan wel horen. Of klinkt dit niet zoals het geluid als er cavitatie in de pomp optreed?
DESLAGERURRE
@Jochemz ja klopt... vreemd .. wat voor olie gebruiken jullie ? merk ?
Jochemz
@DESLAGERURRE inwendig is de hydrauliekpomp dan een LS pomp, maar de LS sturing is dan niet naar buiten gebracht, is het zoiets? Maar LS van deze pomp (inwendig) wil dus zeggen, is er geen vraag dan geef ik ook geen liters, is er wel vraag dan geef ik liters. Als er probleem is met deze LS-sturing inwendig dat hij constant denkt dat er gevraagd word kan idd de olie warm worden. Dit is al een goede denk piste in mijn ogen. Als de trekker geparkeerd staat en je geeft volgas, hoor je als er achterstaat misschien wel een klein beetje een "gejoel" of moet dit echt hard klinken? als ik rijd klinkt dit volgens mij wat harder, maar is dat niet normaal dat een boite een klein beetje joelt?
Jochemz
@DESLAGERURRE originele John deere Hyguard olie. ik gebruik altijd originele onderdelen van john deere, sommige zeggen dan misschien dat dit duur is. dan ben ik 100% zeker dat ik er niets verkeerd in doe.
DESLAGERURRE
@Jochemz aan de olie ligt het dan dus niet want dat kan ook een oorzaak hebben .. vooral fiaten hebben daar last van ..
DESLAGERURRE
@Jochemz de lspomp zit achter het hydroliek ventiel onder de cabine .. wil nog wel eens voorkomen dat die door een lek door blijft pompen of dat de spiegel-plaat niet terug komt ..
Jochemz
@DESLAGERURRE ik moet wel zeggen, we huren regelmatig materiaal (een hark, mestton, mestwagen, héél zelden eens een hyraulische kipper) maar er komt dus wel ooit wat vreemde olie in de boîte. En hij heeft nu 5950h, dus over 50h krijgt hij normaal groot onderhoud. En dus nieuwe hydrauliek olie. Nu zit er volgens mij nog de oude in, daar bel ik morgen zowiezo voor naar de dealer. Maar kan het door dit afentoe mengen met een beetje vreemde olie al problemen geven?
Jochemz
@DESLAGERURRE de LS pomp: hier zit ook zo een "pot" op wat er uitziet als een filter? maar is wel onderdeel van de pomp. als je vanuit de cabine naar de ventielen kijkt zie je deze pomp dan net zitten?
DESLAGERURRE
@Jochemz nee .. vreemde olie in kleine getalen is niet schadelijk ..
DESLAGERURRE
@Jochemz de pomp zit precies op het midden van de achteras .. achter de juk van de hef ..
casejxu
Hoe hoog is de druk van de versnellingsbak? Bedoel hier mee de besturings druk van de lammellen paketten van powershift en V/R. Blijft van dit systeem geen klep hangen waardoor die de olie lekker onder hoge druk aan het opwarmen is??
Jochemz
@casejxu geen idee, de dealer heeft mij gezegd dat hij alle afstellingen en drukken heeft gecontroleerd en dat deze in orde waren. Ik ken hier ook het fijne niet van. Hoe hoog mogen deze drukken zijn?
Jochemz
@DESLAGERURRE idd, ben net lopen kijken en luisteren. Normaal gezien, als deze in orde is, je zet de trekker op volgas, mag je hier dan helemaal NIETS horen? want je hoort een ligt gejoel, ookal overstijgt het motor geluid dit eigenlijk wel.
casejxu
@Jochemz hmm geen idee bij deutz 18 bar minimaal zal bij jd's wel ook zo liggen.

Maar als ik.verhalen zo lees en als volgens dealer alle drukken en olie stromen goed zijn ga ik toch aan iets mechanisch denken. Lagers of zwaar draaiende assen
Jochemz
@casejxu dit zou verklaren waarom hij sneller warm wordt met een rollende belasting, dan met iets in de hef. Maar dit kan ook maar een illusie zijn, omdat je met een machine in de hef anders rijd, en de olie zowiezo minder opwarmt omdat je minder hard moet trekken. Met een machine in de hef ging het als volgt: toen ik vertrok op de akker 82°C na 15 min 90°C na een half h 91-92°C
hobbyboer
@Jochemz Heb je de hef op zijn hoogst tijdens het rijden? En zo ja, als je die dan iets laat zakken hoor je dan minder gejoel of gesis? Als er iets niet helemaal goed is met je hef kan het ook zijn dat hij door blijft pompen, weleens gehad met een 6820.
Jochemz
@hobbyboer dit heb ik ookal getest, maar neen, hef onder boven of in de middenstand, het blijft hetzelfde. Wel heb ik soms mijn twijfels bij de werking van de diepte controle, maar deze staat in zijn nul positie en zou dus niets mogen doen.
TomopSame
Als na het landwerk de temperatuur 82°C was lijkt er mij geen probleem met het hydraulisch systeem. Want als de olie ergens gesmoord wordt waardoor de olie opwarmt zou dit zich ook bij landwerk moeten voordoen.
Jochemz
@TomopSame in het land werk ik met maximaal 1700 tr/min, als er gesmoord wordt gaat hij bij 2400 tr/min dus veel sneller opwarmen
fendtinterfan
@Jochemz ik zit inderdaad ook te denken aan een zwaar draaiende as of een lager dat versleten is. natuurlijk is het wel zo dat na enige draaiuren er slijtage optreed in de versnellingsbak, dus zou de temperatuur wat omhoog kunnen gaan. maar zo extreem tot over de 100 graden hoor je eigenlijk nooit.

ergens zal die energie wel vandaan moeten komen..
hobbyboer
@Jochemz Waar lees je de olie temperatuur eigenlijk af bij een 20-serie?
fendtinterfan
@Jochemz niet een hydrauliek ventiel ergens dat blijft hangen? heb je mechanische of electrische ventielen?
Jochemz
@hobbyboer in het bif-menu onder nummer 33 transmissie 34 motor 35 koelvloeistof, meen ik. of beginnend van 32 ze staan allesinds achter elkaar in deze volgorde 😄
TomopSame
Als je een hele dag op het land werkt zou deze dan uiteindelijk ook te warm moeten worden.
hobbyboer
Quote @TomopSame:
Als na het landwerk de temperatuur 82�C was lijkt er mij geen probleem met het hydraulisch systeem.
82 vind ik aan de warme kant, ik zie met zwaar werk eigenlijk nooit boven de 70 graden.
Jochemz
@fendtinterfan mechanische ventielen, en als je een ventiel bediend hoor je een heel ander geluid, daarom denk ik dat deze in orde zijn. Maar ik sluit een inwendig lek niet uit.
Jochemz
@hobbyboer 70°C is de ideale temperatuur van de koelvloeistof volgens mij. deze blijft bij mij ook 70°C terwijl de hydrauliek olie 100 °C word
TomopSame
@hobbyboer
82 is nog acceptabel. Onze Same kan ook wel eens naar de 80°C gaan na een dag rotorkopeggen.
hobbyboer
Quote @Jochemz:
in het bif-menu
O, dus jij zit tijdens het rijden op de weg met je richtingaanwijzers en alarmlichten te 'spelen' 😄
TomopSame
@Jochemz
Als de koeling gebeurt via de koelvloeistof van de motor kan je de temperatuur eens meten van de in- en uitgang van de olie.
Jochemz
@hobbyboer ik stel dit in als ik op de akker vertrek, en ik gebruik geen richtingaanwijzer.
Jochemz
@TomopSame de koelvloeistof gaat naar een warmtewisselaar in de boîte, kan wel eens proberen hier de temperatuursverschillen te meten.
TomopSame
@Jochemz
De warmtewisselaar zit in de boite? Dan ken je enkel het temperatuursverschil van de koelvloeistof meten. Maar dit moet ook al een goede indicatie zijn.
TomopSame
En je kan ook eens op de weg aan 1700 rpm rijden en zien wat ie dan doet.
Jochemz
@DESLAGERURRE filmpje van wat ik denk dat die LS pomp is. Dit is op volgas, als je goed luisterd hoor je boven het geluid van de motor een klein beetje een gejoel, is dit wat je bedoeld?

tractorfan.nl/movie/32843/
Jochemz
Quote @TomopSame:
w
dit heb ik gedaan, max 32 km/h is +- 1800 tr denk ik. Kon ik 6h rijden vooralleer hij te warm werd. Als ik een dag ploeg zit ik ook vooraan in die 80°C en dit is een dag op 1500 tr/min
jammermaarhelaas
@Jochemz

Zomaar een suggestie, allicht heb je dit reeds gedaan, maar heb je ooit gevoeld (of misschien gemeten) of de oliekoeler (ik ga er vanuit dat er een koeler op zit waar de achterbrugolie doorheen stroomt) navenant warm wordt met de olie in de achterbrug?
Dit zou kunnen duiden op een verstopping ergens in het koelcircuit...?
Jochemz
@jammermaarhelaas je bedoelt dan de olie koeler in de boîte? hier kan ik zomaar niet aan om te voelen...
Jochemz
@jammermaarhelaas het koelmiddel stroomt door de achterbrug ipv de olie door de koeler volgens mij. hoe dit juist in elkaar zit weet ik ook niet. Ik heb hem nooit open gehad/gezien. Maar uit wat de dealer mij uitlegde heb ik dit begrepen... als ik mis ben hoor ik het graag.
jammermaarhelaas
@Jochemz

Ik ken de JD niet, maar bij onze Ford zit er een radiateur bij achter de motorkoelvloeistof radiateur waardoorheen de achterbrugolie stroomt, en zo wordt deze gekoeld.
Zo een koeler bedoel ik.
jammermaarhelaas
@Jochemz

Oke, ik zie je reactie nu pas, dus dat werkt bij jou JD anders.
MTD power haiko
Ligt het mischien niet aan de tank die er achter hankt remmen aan blijven slijten of kontstand druk ergen op ???
ramrod
Zie foto voor de leidingen van de oliekoeler van een 6810, daar ging het bij deze foto over. Ik neem aan dat dat bij de 20 serie niet veel anders is.
Op de foto hangen ze wat omlaag, maar normaal lopen ze ergens achter de john deere sticker langs.
Siebenga
Als je nou eens tank vol zuigt! Dat alle hydroleidingen los koppelt! Naar het veld rijd! Hydro weer aankoppelen! Leeg rijden.. Alles weer er af! En dan naar huis rijden! En dan naar temp kijkt! Kan je uitsluiten dat het aan de tank ligt! Ik ga er trouwens van uit dat die pomp gewoon blijft pompen en dat kan heeeeel goed door diepteregelong komen! Zo'n schakelaar / knop kan ook stuk gaan
Jochemz
@Siebenga ook dit heb ik al geprobeerd, het heeft niets met de tank te maken. Enkel de verhoogde weerstand is het verschil tussen losse trekker en met tank. De LS druk van de hydro pomp moet altijd terug komen naar 30 bar heeft de dealer mij net verteld. in dit is ook zo. Op 30 bar wordt er geen olie meer rond gepompt. Hij staat nu weer terug bij de dealer ... ik ben er ziek van, dat is wel zeker ...
hobbyboer
Quote @ramrod:
Zie foto voor de leidingen van de oliekoeler van een 6810, daar ging het bij deze foto over. Ik neem aan dat dat bij de 20 serie niet veel anders is.

Dat is wel anders bij een 20-serie. Daar wordt de achterbrugolie gekoeld met de koelvloeistof en soms ook verwarmt door de motor zodat de olie sneller op temperatuur is na een koude start.
hobbyboer
@Jochemz Die warmtewisselaar zit btw niet in de bak maar ervoor, je kan hem zien zitten tussen motor en bak als je eronder ligt.
deeremeneer
Wordt je motor ook warmer dan normaal? koelvloeistof op peil?
zwiepi
Zet er maar een nieuwe radiateur op en probleem op gelost
haasjeRens
Zijn de remmen niet gewoon kapot en zit die drap nie overal in? zodat hij niet goed rond sirculeerd dus dat de aanzuig zeef dichtzit? zit de thermostaat klep voor op de bak niet dicht? is deze kapot? de goude eikel bedoel ik dan dat is een klein thermostaatje..
vossie
Dit probleem heb ik ook ooit met een 7530 autopower gehad.
ze hebben mij verteld dat de bak gekoeld word met koelvloeistof. maar het cirquit van motor koelen is een ander cirquit als van bak koelen is mij verteld bij de dealer. ik had hier een luchtbel in het cirquit van de bak zitten waardoor hij niet of nauwelijks meer koelde. toen hebben ze op de 1 of andere manier de systemen gekoppeld even flink laten pompen en systemen weer ontkoppeld. problemo opgelost. maar hoe het precies zat en hoe of het bij deze trekker zit weet ik niet precies
ramrod
@hobbyboer
Ok, Bij de 30serie heb ik dat wel gezien, maar de 20 serie heb ik nog niet zo vaak onder gelegen..
955 xl
Denk dat je interpoleer stuk is of het kan een zekering zijn rechts voor bij je dynamo een 30 ampère
+1
Claas 850
Hallo Jochemz,

kijk eens naar je radiateur, heeft deze een aluminium boven en ondebak of is deze zwart (kunstof) als dit het geval is is je radiateur inwendig lek. de radiateur bestaat uit 2 delen een koude en warme gedeelte. de transmissie wordt gekoelt tot ong 80 graden en de motor tot 100 als deze inwendig lek is (wat veel voor kwam) komt het warme gedeelte bij de koude en dat verklaard de storing. wij hebben de ombouw sets nog wel liggen als je wat nodig hebt moet je me maar een pb sturen! Groet Claas 850
stefaanp
Er kan een oud model radiator in zitten zoals claas 850 zegt;
die nieuwe koelen meer en minder lekkages
Jochemz
Quote @deeremeneer:
or de
koelvloeistof op peil, en op temperatuur (70°C) motor temperatuur ook heel normaal. Niet boven de 80°C te krijgen.
Jochemz
Quote @zwiepi:
ur
met dezelfde radiateur word de motor gekoeld. Waarom blijft motor dan wel goed gekoeld?
Jochemz
@vossie idd, zijn 2 circuits, maar wel koelvloeistof uit het zelfde vat, de radiateur is in 2 gedeeld, 1e helft motor, andere helft olie koelen
Jochemz
@Claas 850 hier zie je de radiateur:

volgens mij is dit plastiek vanboven. Maar als dit inwendig lek is, dan moet de motor toch ook slecht koelen of niet?
Jochemz
@haasjeRens remmen zijn perfect in orde. Je moet ze nog maar aanraken en je staat al stil (bij wijze van spreken) thermostaat is al veranderd volgens mij
vossie
Nou dat klopt dus. maar dan heb je waarschijnlijk een luchtbel in het koude gedeelte. had ik toen ook.
zwiepi
Een verstopping een keer mee gemaakt met klant ok een 6620 met het zelfde probleem
jd4050
De 6330 opt werk heeft er ook last van maar die word alweer gemaakt nu.
Claas 850
Dit is inderdaad het oude model nog. probeer met een infrarood meter op de slangen de temperatuur te meten. zorg dat de trekker flink moet trekken voor de vermogens tester of zo. ene gedeelte moet rond de 80 zitten en het andere gedeelt (voor of achtekant) moet rond de 100 zitten als ze dit beide hebben kan het niet missen! dit is een bekend probleem van de John Deere 6020 serie en hier zijn ombouws voor geweest.
Jochemz
@Claas 850 Hoogst waarschijnlijk had jij het bij het juiste eind. Voor koeling van de transmissie olie gaat het koelwater: van pomp naar radiateur, door de intercooler, naar de transmissie koeler en dan via chauffage weer terug naar de pomp. De pomp gaf 30 l/min ofzoiets door naar de radiateur. Uit de radiateur kwam maar 7l ! er circuleerde dus 23l in de radiateur zelf. Morgen (maandag) wordt de nieuwe radiateur geplaatst, en nu hopen maar dat het in orde is! allesinds bedankt voor je goede reactie! je hoort er nog van als ik er zeker van ben dat het nu opgelost is.
Claas 850
Graag gedaan!
Fendt 311 LSA
@Jochemz Ben benieuwt, is het nu opgelost ?
Jochemz
@Fendt 311 LSA het is opgelost, ik heb hem goed getest en de temperatuur bleef rond de 70°C
JD3010
@Jochemz Dus als ik het goed lees, was de radiateur inwendig lek en is er een nieuwe op gekomen.
Jochemz
@JD3010 dat heb je helemaal goed 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6620 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
95
DEELNEMERS
30
WEERGAVES
53