Ford 3055 - achteruitversnelling

We hebben pas een 3055 van 1973. Draait nog niet, toch al discussie over positie achteruitversnelling. Op veel foto's zie je een patroon met boven drie vooruit versnellingen en onder rechts de achteruit versnelling. Als ik zo kijk in de versnellingsbak klopt dit niet met dit beschreven patroon. Volgens mij zit de achteruit in de bovenpositie. Is dit een afwijkend model en is er een decal voor?

Mvg
Steven
Steven 2000

Reacties

jmos
Als je hefdeksel eraf hebt zou de je de achteruit midden boven moeten zien omdat je via de schakelpoot de beweging in de tegenovergestelde richting beweegt.
het is trouwens boven: 1 2 4
en onder is het :..........3 R
Steven 2000
Idd, ik ging er van uit dat de onderste vork deze was voor de achteruit omdat die apart zat en maar in 1 richting kan bewegen, maar dat is de vork voor de 4e en 8e versnelling...
achteruit zit centraal met een idler tandwiel apart.

bedankt!
SJB533
De bak is van een 4000, dus dat schakelpatroon moet je hebben. Zoals @jmos al aangeeft: je achteruit zit ergens vooraan, net als de 3 😉
Deutz-5006
Ben altijd geintereseerd in die 3055jes dus zie graag foto's verschijnen! suc6!
jammermaarhelaas
@SJB533

Misschien bedoelde je dit ook, maar wanneer je als rijder schakeld met de pook, dan zit de R tegenover de 2. De 2 is midden vooruit, en de R dus midden achteruit.
De Ford 1000 serie had dus al een soort van "omkeerinrichting avant la lettere" omdat de 2 en R ongeveer dezelfde reductie hebben.
SJB533
@jammermaarhelaas
Weet t Henri. Rijd zelf met een 5000 😉 Wellicht doel jij op het schema van @jmos?
jammermaarhelaas
@SJB533

Dat niet direkt, maar zoals @jmos beschijft is het duidelijk en juist.

Wanneer komt er een 5000 als profielfoto 😉 😃 Is toch veel mooier dan zo'n rooie 😄 Grapje.
SJB533
@jammermaarhelaas
Deze 5000 is ook roodwit 😃
jammermaarhelaas
@SJB533

Je wilt het niet weten voor de buurt?
SJB533
@jammermaarhelaas
Jammer, maar helaas: slechts mijn werkplek...
img571.imageshack.us/img571/4968/…
RPCounty
Ik hou dus niet van de 3055. ze sturen zwaar, je zit diep in de zitting t a v de spatborden en zijn niet vooruit te branden op de weg. heb er ooit 3 op een rij gesloopt en op de plank gelegd. weer een paar minder hahaha
SJB533
@RPCounty
Zit je op een 4000 hoger dan, Richard?

En waaruit komen die andere punten dan voort?
RPCounty
@SJB533 je zit op de 4000 niet hoger, maar de stuurkolom is hoger dus zit je rechter op. waar dat verschil in snelheid in zit weet ik niet precies, maar ik denk dat de 4000 iets meer toeren maakt.
SJB533
@RPCounty
Ah op die manier.

En dat zwaardere sturen dan?
RPCounty
@SJB533 ik denk dat de gewichtsverdeling niet goed is, het stuurhuis van de 3000 (wat er dus op zit) heeft een te kleine overbrengingsverhouding dus stuurt hij zwaarder. De kont van de 4000 is gewoon te zwaar voor dit stuurhuis. Zo n beetje iedereen die op een 3055 heeft gereden kent het zware sturen als een typische eigenschap.
jammermaarhelaas
@SJB533

Oke, ik zie het ja. Hopelijk heb je hydr. stuurbekrachtiging.
Heb je de ruiten zo goed schoon of zitten ze er niet meer in?
jammermaarhelaas
@RPCounty

Dan was het misschien beter geweest dat ze voor de 3055 een 4000 genomen hadden, met daarin de (langeslag) motor van de 3055. Dan hadden ze wel de voordelen van de 4000 en hem marketing en prijstechnisch toch tussen de 3000 en 4000 in kunnen zetten zonder dat het een teruggeschroefde 4000 zou zijn.
SJB533
@jammermaarhelaas
Hij stuurt wel verschrikkelijk makkelijk. Cilinders zullen wel inwendig zitten?

Ik heb welgeteld 2 ruitjes: achterin, onder...

Concept van de 3055 zoals jij noemt had wellicht beter geweest.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 3055 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!