Illustratie van:

Mc-Cormick D 432 - start moeilijk en blijft wit roken

Hallo,
Ik heb het volgende probleem met mijn D 432: hij start moeilijk en als hij eenmaal loopt, blijft er witte rook uit de uitlaat komen.
Ook met warme motor start hij niet echt makkelijk.
De verstuivers zijn al vernieuwd, maar dit scheelt niet echt veel, hij start eigenlijk nog moeilijker.
Nu is de brandstofpomp er wel af geweest en volgens mij staat hij op tijd.
Deze tractor heeft wel lang stilgestaan, zelf denk ik dat de pomp te weinig druk geeft.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Deel dit topic

Reacties

robbertk
9 van de 10 keer als een diesel dit heeft staat die te laat.
robbertk
Nog een aanvulling witte rook betekent onverbrande diesel. Wat dus heel goed mogelijk is als de diesel er te laat in komt.
En heb het ook een keer gehad met een motor die was naar een "dieselspecialist" gegaan omdat motor ook goed te laat stond . Probleem hebben ze gemaakt maar echt op tijd stond die ook niet... dus ga der nooit zomaar van uit dat die op tijd staat
joba
Ok, dank je wel, nu ben ik nog vergeten te melden dat als hij eenmaal loopt hij de eerste paar minuten maar op 3 cilinders loopt(dit als hij koud is), bij een warme motor loopt hij na het starten wel op 4 cilinders.
Kan dit ook komen door het te laat staan van de pomp?
robbertk
Oe dat durf ik niet zeggen. Maar kans lijkt me wel groot dat het de pomp is
brauheist
Jup als het witte rook is ligt het inderdaag aan de brandstof toevoer, verstuivers zijn vernieuwd dus denk dat het aan de pomp ligt dan.
maar dat ie in het begin op 3 cilinders loopt heeft volgesmij niet te maken met de pomp, zitten de verstuivers wel goed vast?
joba
Ja, de verstuivers zitten goed vast, maar dit deed hij ook met de oude verstuivers
ADB996
Dat hij op 3 poten loopt kan komen dat hij toch niet helemaal warm is. wat ik denk is dat hij niet op de 1ste cilinder loopt omdat daar de water het koudst is en hij (misschien) te laat staat.
ADB996
Ter aan vulling van, je zou de compressie kunnen meten. dan weet je ook een hele hoop. dan kun je zien hoe de zuigerveren zijn. maar kijk eerst of hij op tijd staat 😉
JHR217
Eerst compressie meten. Dit is erge belangrijk. Daarna kijken of de pomp op tijd staat. Dit is met een zwanenhals buisje niet zoe heel moeilijk. Misshie is een van de restdrukklepjes in de brandstofpomp stuk. Hierdoor loopt een van de verstuiverlijdingen van druk. Dit merk je doordat een cilinder er later bijkomt. Dit omdat eerst de druk in de verstuiverleiding wer naar 150 bar gebracht moet worden.
HanomagR228
Ik had hetzelfde probleem met mijn D-430.
Verstuivers reviceren, andere gloeistiften erin, kleppen opnieuw stellen, alles geprobeerd maar het werd niet echt beter. vooral met starten eerst op 3 cylinders en na veel rook en gepof en flink doorgloeien sloeg de 4e ook aan.
Op advies van iemand heb ik hem eens flink aan het werk gezet en toen kwam ik erachter dat het de koppakking wel eens kon zijn. Dus de kop eraf en ja hoor 1 cylinder stond vol koelwater. Nieuwe koppakking erop en de kleppen opnieuwe stellen en hij loopt nu perfect. Ook als hij koud is even flink gloeien maar hij pakt direkt aan. Misschien dat jou d-432 hetzelfde heeft.
mestyle
Wat ook belangrijk is als je hem flink gaat laten werken is daarvoor even de motor al warm laten worden door een flink eind te rijden dan is de kop namelijk al warm anders kan dat ook problemen geven als jehem ddirect zwaar laat trekken
Wimsumar
Beste Jabo: Op welke druk zijn de vernieuwde verstuivers afgesteld?
joba
De nieuwe verstuivers staan op 150 bar,maar eigenlijk loopt hij hetzelfde als met de oude, die echt versleten waren.

Dat de koppakking kapot is lijkt me sterk, want als hij eenmaal loopt, bouwt hij geen druk op, er verdwijnt geen koelvloeistof en er komt ook geen koelvloeistof bij de olie.
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
die echt versleten waren.

Dan ga ik er theoretisch van uit dat de brandstofpomp 'ook niet bepaald nieuw meer is' 😞 .
Ik wil hier in de discussie inbrengen (wat denken anderen er van ?) de verstuiverdruk naar 125 terug te brengen zodat door de lagere druk de lekverliezen langs de pompplunjers misschien wat kleiner zijn.
mestyle
Verstuivers eruit halen en leidingen losdraaien gelijk even schoonmaken en andersom op de pomp monteren zodat je de verstuivers buiten het blok hebt hangen alles even ontluchten en dan kijken of die dan mooi vernevelen
heimans
Je zegt dat de brandstofpomp eraf is geweest, maar er is niks aan gebeurd neem ik aan?
Gewoon die pomp even naar de specialist brengen is het devies.
joba
@mestyle Dit is eigenlijk wel een heel goed idee, want ik heb vandaag nog eens goed gekeken of de pomp op tijd staat en volgens mij is dat ook zo.
Maar nu krijg ik de tractor helemaal niet meer aan gang, dus ik denk toch dat er in de inderdaad niet zo nieuwe pomp iets niet helemaal goed meer is.
HanomagR228
@joba Dat hoeft ook niet perse. Als de koppakking van binnen uit lek is kan er koelvloeistof in de zuiger komen. Hierdoor start hij erg slecht en het geeft veel rook.
Wat betreft die 150 bar kun je beter iets terug laten zetten.
mestyle
@HanomagR228

wij hebben ze juist op 155 bar gezet
joba
Zojuist geprobeerd met verstuivers naast de motor en eigenlijk nevelde maar 1 verstuiver mooi, eentje deed het een beetje en uit 2 kwam helemaal niks uit.
Zou dit simpel op te lossen zijn of moet de pomp naar een specialist?
mestyle
@joba

hoe doet de verstuiver die goed vernevelde het op de 2 andere leidingen ??
joba
Dan doet hij het niet, er komt wel brandstof uit de leidingen, maar niet uit de verstuivers.
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
niet uit de verstuivers.

Alles wijst nu op een versleten brandstofpomp, maar heb je deze test (verstuivers 'buitenboord') ook "volgas" gedaan ( d.w.z., dan heeft de brandstofpomp maximaal dieselafgifte) ?
joba
Ja, ik had de handgas op vol staan.
Ik heb al contact gehad met Frans van Poppel(volgens dit forum de expert), de pomp is al gedemonteerd en zoals het er nu bij staat ga ik as weekend naar hem toe en dan weten we meer.
joba
Nou weet ik het echt niet meer.
De verstuivers zijn goed, de brandstofpomp is gereviseerd, alles gemonteerd, maar de tractor wil niet aanslaan.
Een hoop met witte rook uit de uitlaat, op een gegeven moment zelfs even op 24 Volt gestart, maar niet aanslaan.
Net de kop eraf gehaald, om te kijken of er dan water op de zuigers zou staan, maar hier was eigenlijk maar 1 cilinder twijfelachtig en op de andere 3 zuigers stond onverbrande diesel.
Het vreemde is nu dat met slechte verstuivers en pomp deze tractor wel liep.
Wie heeft er nog een idee?
HanomagR228
Heb je gloeispiralen of stiften?
Toch een nieuwe koppakking zou ik zeggen(moet ook want de kop heb je eraf gehad).
Ik heb hetzelf ook gehad dat hij na het reviseren niet wou aanpakken.Heb je een opvoerpompje op de brandstofpomp zitten? zo niet kun je het beste met de compressor druk vanuit de tank opbouwen.(dik plastick met een elastiek om de vulopening spannen, klein gaatje erin en daar met het luchtpistool in blazen) Dan alles nalopen voor het onluchten. Het wil nog wel eens helpen als je de trekker wilt starten je voor begint te gloeien je eerst even start zodat er diesel in de cylinder zit. dan goed gloeien en starten. Op het forum wordt nogal veel gezegd om de verstuivers op 150/155 bar te zetten maar ik ben van mening dat je die beter iets lager kunt zetten zodat ze eerder open gaan.
joba
Er zitten gloeispiralen in en geen opvoerpompje.
Ik krijg brandstof uit de verstuiverleidingen bij het starten.
Maar hij wil gewoon niet aanslaan.
Als ik er startpilot inspuit loopt hij even op de startpilot, maar zet niet door.
Vervolgens alleen maar een hoop rook uit de uitlaat, maar niet aanslaan.
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
brandstofpomp is gereviseerd, alles gemonteerd

Staat de brandstofpomp nu misschien 1 motoromwenteling 'te laat'?
joba
Ik zit ook te denken dat de pomp misschien niet helemaal goed staat, maar deze staat hetzelfde als voor de revisie.(toen hij wel liep)
Gisteren is het distributiedeksel er ook nog af geweest en alle markeringen staan goed.
Het enige waar ik nog steeds over twijfel en het werkplaatshandboek ook geen uitsluitsel over geeft zijn de punten op het pomptandwiel.
Hier staan nl de markeringen 4A en 4M op en ik weet niet helemaal zeker welke ik moet gebruiken.
Wimsumar
Beste Joba: Draai een verstuiverleiding los en draai de motor handmatig rond. Let op het moment wanneer de brandstof uit de leiding druppelt. Als dan tevens bij dezelfde cylinder de "kleppen tuimelen", dan loopt de brandstofpomp 1 motoromwenteling achter.
joba
@Wimsumar Dit snap ik niet helemaal, dit zou dan betekenen dat ik de pomp een slag moet draaien om bij dezelfde markering op het tandwiel uit te komen?
Wimsumar
Beste Joba: De motor maakt 2 omwentelingen terwijl de brandstofpomp er dan slechts 1 maakt. De markering zou dus 1 omwenteling verkeerd kunnen staan waardoor er op totaal verkeerd moment brandstof wordt ingespoten.
brauheist
@joba ik heb zelfde probleem gehad, pak sleutel 19 waar de verstuivers het blok in gaan moet je ze een beetje los draaien, dan gwn proberen te starten (beetje gas geven) en als ie aanslaat snel de verstuivers weer vast draaien
Wimsumar
Beste
Quote @Brauheist:
zelfde probleem

Nee, dat is niet aannemelijk. JOBA meldde al dat er brandstof uit de verstuiverleidingen komt en er zelfs onverbrande diesel boven op de zuigers staat!
ADB996
Dit is nog erger dan bij mij 😞
joba
@Wimsumar
Ok, dank je wel, dit snap ik wel, maar stel dat klopt, waarom heeft de tractor dan wel gelopen met de oude verstuivers en niet zo beste pomp. Al ging hij toen wel slecht aan gang en liep niet echt lekker.
b450
@joba Je hebt je pomp toch van het blok gehad?
Als ik het goed heb moet je dan toch het tandwiel demonteren..? Misschien heb je de pomp een omwenteling verkeerd gemonteerd?
joba
Ik heb het tandwiel in het andere tandwiel laten zitten en zo de pomp weer gemonteerd. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik al een tijdje met deze tractor aan het stoeien ben, dus het zou heel goed kunnen dat de pomp een omwenteling verkeerd staat.
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
waarom heeft de tractor dan wel gelopen met de oude verstuivers en niet zo beste pomp

De oude pomp stond op goede tijd. (in tegenstelling met wat er nu met de gereviseerde aan de hand is)
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
Ik heb het tandwiel in het andere tandwiel laten zitten en zo de pomp weer gemonteerd

Is de spie er ongemerkt uitgedrukt/uitgevallen?
joba
De oude pomp stond volgens mij goed, zou het dan kunnen dat alleen de pomp een slag moet draaien?
De spie kan er niet uitgevallen zijn, want dan zou er bij het starten ook geen brandstof uit de verstuiverleiding komen.
deeremeneer
@joba Zit er wel schone dieselolie in?
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
zou het dan kunnen dat alleen de pomp een slag moet draaien?

Nee, als de pomp 1 slag rond gedraaid wordt staat deze weer op hetzelfde punt.
Waarschijnlijk heb je de motor verdraaid toen de brandstofpomp er af was waardoor nu de brandstofpomp 1 motoromwenteling achter loopt.

Wat de spie betreft, als deze er wel uitgevallen is, is de pompas hoogstwaarschijnlijk op een ander plek dan de bedoeling is op het tandwiel vastgezet.
joba
@deeremeneer
Jawel, de tank is schoongemaakt en er zit schone diesel in.
joba
@Wimsumar
Nee, ik weet zeker dat de motor niet verdraaid is toen de pomp eraf was.
Ik heb zelfs nog het distributiedeksel eraf gehad en alle markeringen goed gezet.
Het enige waar ik nog steeds over twijfel is de markering op het tandwiel van de brandstofpomp.
Volgens het werkplaatshandboek moet deze op DED of 4 staan.
DED staat er niet op, maar wel 4A en 4M, deze zitten ongeveer 5 cm uit elkaar.
Ik heb de markering van het nokkenastandwiel gelijk gezet met 4A, misschien moet deze dan gelijk staan met 4M?
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
misschien moet deze dan gelijk staan met 4M?

Ik weet het niet. Ik reageer op basis van logisch na- en meedenken.
Is er mogelijk een anders pompas (met andere spiebaanplaats) in de brandstofpomp geplaatst bij de revisie?
joba
@Wimsumar
Er is inderdaad wel een andere pompas ingezet, omdat van de oude de schroefdraad versleten was, maar het lijkt mij sterk dat de spiebaan daarvan op een andere plaats zou zitten, want dan zou er geen as te vervangen zijn zonder het tandwiel ook te vervangen.
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
maar het lijkt mij sterk

Toch maar even informeren bij de helpdesk waar de pomp gereviseerd is. (Misschien hebben ze ook andere tips/oplossingen). 😄
looman
Beste Joba, na alles gelezen te hebben lijkt het mij toch gebrek aan compressie. Dan is het 9 van de 10 keer de kleppen/klepzittingen. Luchtfilter heb je ook gecheckt neem ik aan ?
joba
Hehe, eindelijk ben ik er uit.
Nu start en loopt de tractor goed.
Uiteindelijk de gok maar gewaagd en het tandwiel van de brandstofpomp op een andere markering gezet en toen viel alles op zijn plaats.
Nu begrijp ik ook een tekening in het werkplaatshandboek.
Hij stond geen omwenteling verkeerd, maar nog geen kwart omwenteling.
Na goed ontluchten startte hij gelijk en loopt mooi.
Blijft voor mij nog wel het vreemde verhaal dat met de oude verstuivers en versleten pomp de tractor wel(beroerd) liep.
Bedankt voor alle reacties.
Wimsumar
Beste
Quote @Joba:
Hehe, eindelijk ben ik er uit.

Gefeliciteerd. 😄
ADB996
@joba dat is een hele opluchting voor je. Zelf zit ik ook met soort iets, maar het irriteert wel als je het niet weet 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
38