Hallo,
Ik heb het volgende probleem met mijn D 432: hij start moeilijk en als hij eenmaal loopt, blijft er witte rook uit de uitlaat komen.
Ook met warme motor start hij niet echt makkelijk.
De verstuivers zijn al vernieuwd, maar dit scheelt niet echt veel, hij start eigenlijk nog moeilijker.
Nu is de brandstofpomp er wel af geweest en volgens mij staat hij op tijd.
Deze tractor heeft wel lang stilgestaan, zelf denk ik dat de pomp te weinig druk geeft.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 432 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
En heb het ook een keer gehad met een motor die was naar een "dieselspecialist" gegaan omdat motor ook goed te laat stond . Probleem hebben ze gemaakt maar echt op tijd stond die ook niet... dus ga der nooit zomaar van uit dat die op tijd staat
Kan dit ook komen door het te laat staan van de pomp?
maar dat ie in het begin op 3 cilinders loopt heeft volgesmij niet te maken met de pomp, zitten de verstuivers wel goed vast?
Verstuivers reviceren, andere gloeistiften erin, kleppen opnieuw stellen, alles geprobeerd maar het werd niet echt beter. vooral met starten eerst op 3 cylinders en na veel rook en gepof en flink doorgloeien sloeg de 4e ook aan.
Op advies van iemand heb ik hem eens flink aan het werk gezet en toen kwam ik erachter dat het de koppakking wel eens kon zijn. Dus de kop eraf en ja hoor 1 cylinder stond vol koelwater. Nieuwe koppakking erop en de kleppen opnieuwe stellen en hij loopt nu perfect. Ook als hij koud is even flink gloeien maar hij pakt direkt aan. Misschien dat jou d-432 hetzelfde heeft.
Dat de koppakking kapot is lijkt me sterk, want als hij eenmaal loopt, bouwt hij geen druk op, er verdwijnt geen koelvloeistof en er komt ook geen koelvloeistof bij de olie.
Dan ga ik er theoretisch van uit dat de brandstofpomp 'ook niet bepaald nieuw meer is' .
Ik wil hier in de discussie inbrengen (wat denken anderen er van ?) de verstuiverdruk naar 125 terug te brengen zodat door de lagere druk de lekverliezen langs de pompplunjers misschien wat kleiner zijn.
Gewoon die pomp even naar de specialist brengen is het devies.
Maar nu krijg ik de tractor helemaal niet meer aan gang, dus ik denk toch dat er in de inderdaad niet zo nieuwe pomp iets niet helemaal goed meer is.
Wat betreft die 150 bar kun je beter iets terug laten zetten.
wij hebben ze juist op 155 bar gezet
Zou dit simpel op te lossen zijn of moet de pomp naar een specialist?
hoe doet de verstuiver die goed vernevelde het op de 2 andere leidingen ??
Alles wijst nu op een versleten brandstofpomp, maar heb je deze test (verstuivers 'buitenboord') ook "volgas" gedaan ( d.w.z., dan heeft de brandstofpomp maximaal dieselafgifte) ?
Ik heb al contact gehad met Frans van Poppel(volgens dit forum de expert), de pomp is al gedemonteerd en zoals het er nu bij staat ga ik as weekend naar hem toe en dan weten we meer.
De verstuivers zijn goed, de brandstofpomp is gereviseerd, alles gemonteerd, maar de tractor wil niet aanslaan.
Een hoop met witte rook uit de uitlaat, op een gegeven moment zelfs even op 24 Volt gestart, maar niet aanslaan.
Net de kop eraf gehaald, om te kijken of er dan water op de zuigers zou staan, maar hier was eigenlijk maar 1 cilinder twijfelachtig en op de andere 3 zuigers stond onverbrande diesel.
Het vreemde is nu dat met slechte verstuivers en pomp deze tractor wel liep.
Wie heeft er nog een idee?
Toch een nieuwe koppakking zou ik zeggen(moet ook want de kop heb je eraf gehad).
Ik heb hetzelf ook gehad dat hij na het reviseren niet wou aanpakken.Heb je een opvoerpompje op de brandstofpomp zitten? zo niet kun je het beste met de compressor druk vanuit de tank opbouwen.(dik plastick met een elastiek om de vulopening spannen, klein gaatje erin en daar met het luchtpistool in blazen) Dan alles nalopen voor het onluchten. Het wil nog wel eens helpen als je de trekker wilt starten je voor begint te gloeien je eerst even start zodat er diesel in de cylinder zit. dan goed gloeien en starten. Op het forum wordt nogal veel gezegd om de verstuivers op 150/155 bar te zetten maar ik ben van mening dat je die beter iets lager kunt zetten zodat ze eerder open gaan.
Ik krijg brandstof uit de verstuiverleidingen bij het starten.
Maar hij wil gewoon niet aanslaan.
Als ik er startpilot inspuit loopt hij even op de startpilot, maar zet niet door.
Vervolgens alleen maar een hoop rook uit de uitlaat, maar niet aanslaan.
Staat de brandstofpomp nu misschien 1 motoromwenteling 'te laat'?
Gisteren is het distributiedeksel er ook nog af geweest en alle markeringen staan goed.
Het enige waar ik nog steeds over twijfel en het werkplaatshandboek ook geen uitsluitsel over geeft zijn de punten op het pomptandwiel.
Hier staan nl de markeringen 4A en 4M op en ik weet niet helemaal zeker welke ik moet gebruiken.
Nee, dat is niet aannemelijk. JOBA meldde al dat er brandstof uit de verstuiverleidingen komt en er zelfs onverbrande diesel boven op de zuigers staat!
Ok, dank je wel, dit snap ik wel, maar stel dat klopt, waarom heeft de tractor dan wel gelopen met de oude verstuivers en niet zo beste pomp. Al ging hij toen wel slecht aan gang en liep niet echt lekker.
Als ik het goed heb moet je dan toch het tandwiel demonteren..? Misschien heb je de pomp een omwenteling verkeerd gemonteerd?
De oude pomp stond op goede tijd. (in tegenstelling met wat er nu met de gereviseerde aan de hand is)
Is de spie er ongemerkt uitgedrukt/uitgevallen?
De spie kan er niet uitgevallen zijn, want dan zou er bij het starten ook geen brandstof uit de verstuiverleiding komen.
Nee, als de pomp 1 slag rond gedraaid wordt staat deze weer op hetzelfde punt.
Waarschijnlijk heb je de motor verdraaid toen de brandstofpomp er af was waardoor nu de brandstofpomp 1 motoromwenteling achter loopt.
Wat de spie betreft, als deze er wel uitgevallen is, is de pompas hoogstwaarschijnlijk op een ander plek dan de bedoeling is op het tandwiel vastgezet.
Jawel, de tank is schoongemaakt en er zit schone diesel in.
Nee, ik weet zeker dat de motor niet verdraaid is toen de pomp eraf was.
Ik heb zelfs nog het distributiedeksel eraf gehad en alle markeringen goed gezet.
Het enige waar ik nog steeds over twijfel is de markering op het tandwiel van de brandstofpomp.
Volgens het werkplaatshandboek moet deze op DED of 4 staan.
DED staat er niet op, maar wel 4A en 4M, deze zitten ongeveer 5 cm uit elkaar.
Ik heb de markering van het nokkenastandwiel gelijk gezet met 4A, misschien moet deze dan gelijk staan met 4M?
Ik weet het niet. Ik reageer op basis van logisch na- en meedenken.
Is er mogelijk een anders pompas (met andere spiebaanplaats) in de brandstofpomp geplaatst bij de revisie?
Er is inderdaad wel een andere pompas ingezet, omdat van de oude de schroefdraad versleten was, maar het lijkt mij sterk dat de spiebaan daarvan op een andere plaats zou zitten, want dan zou er geen as te vervangen zijn zonder het tandwiel ook te vervangen.
Toch maar even informeren bij de helpdesk waar de pomp gereviseerd is. (Misschien hebben ze ook andere tips/oplossingen).
Nu start en loopt de tractor goed.
Uiteindelijk de gok maar gewaagd en het tandwiel van de brandstofpomp op een andere markering gezet en toen viel alles op zijn plaats.
Nu begrijp ik ook een tekening in het werkplaatshandboek.
Hij stond geen omwenteling verkeerd, maar nog geen kwart omwenteling.
Na goed ontluchten startte hij gelijk en loopt mooi.
Blijft voor mij nog wel het vreemde verhaal dat met de oude verstuivers en versleten pomp de tractor wel(beroerd) liep.
Bedankt voor alle reacties.
Gefeliciteerd.