Hallo tf'ers
Heeft er iemand tips om met trekkertrek mee te doen? Het gaat om een John Deere 6620 4 wd.
Bijvoorbeeld waar kun je het beste gewicht plaatsen? Welke versnelling bevelen jullie mij aan?
Hij weegt 6160 kg ongeveer met half volle tank excl chauffeur. In welke klasse zou je het beste mee kunnen doen?
Als de banden op ongeveer 1,6 bar staan zit de trekhaak 53 cm van de grond dus er moet nog wat lucht uit de banden.
Moet je met zo'n trekhaak met een ring rijden? Of kan de ketting er zo aan (zie leesmeer link) (foto is een voorbeeld )
Of heeft er iemand nog andere tips?
Alvast bedankt,
Bart H
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en je krijgt er waarschijnlijk een ring erin omdat je eigenlijk een oog moet hebben.
versnelling blijft toch zelf testen. licht aan de baan en je banden en klassen en dergelijke.
en klasse? 6.5 lijkt me een mooie klasse als die er is...
nee!, daar zakt de motor vanzelf wel heen.
oh weet ik dat ook weer met 1e keer cultiveren kreeg ik dat mee en als die het wat lastiger kreeg gaspedaal verder intrappen en evt terug shiften
jah dat die niet overpowerd raakt
Wat heb jij er dan wel niet voor een pomp opstaan? Of heb je de regulateur eruit gesloopt?
ja klopt maar als het niet daat trek ik de hef gewoon omhoog en dan start ik even overnieuw kan natuurlijk niet bij trekker trek
als ik de toerentalwijzer naar beneden ziet staan gaat mijn gaspedaal stukkie verder naar beneden
hahaha niet als je steigerbegrenser heb
klopt maar lijkt er toch enig sinds op
dat word geregeld door je regelateur
ooh nouja dat idee had ik
6620 heeft volgens mij 20/20 bak Dan is de B groep eerder geschikt. C gaat dan erg hard.
ooh kan wel ree eerst altijd volgasaar toen zei mn oom je kan beter minder gas geven dat die net niet smoort dat scheept diesel en is die sterker en komt die er dus makkelijker bovenop
okeee weet ik dat ook weer als ik mee wil gaan doen
Volgas is een trekker natuurlijk op z'n sterkst...
maar als ie dan begint te smoren naar 1100 en ik geef gas bij heb geen nut
neen
heeft die niet het meeste koppel ofzo
Volgas is een trekker toch ALTIJD sterker dan bij bv 1400 toeren waar hij het ''maximale'' koppel heeft??
neen
Waar dan??
Dat gaat m'n david brown 990 niet meer redden inderdaad.
Oh nee?
accepteer het en leer er maar mee leven....
Niet? Ik dacht dat hij dan juist meer brandstof in ging spuiten om op juiste rpm te komen. Of klopt dit niet?
1900 t/min de meeste pk's heeft
bij 1400 t/ min het meeste Nm heeft
en dat hij tussen de 1400 t/min en 1900 t/min het zuinigste is.
dit staat in de folder in een grafiek.
Geen van beide is waar. Trekker is op z'n sterkst bij maximaal vermogen, dus bij het toerental met de meeste pk's!
Ik lees het ook, en dat is heel wat anders dan 1400 toeren..
6520 en 6620 powerquad plus 24/24 - 1,6 - 40 km/h
autoquad II
6820, 6920 en 6920s
20/20 - 2,5 - 40km/h (50 km/h)
6520 en 6620
24/24 - 2,0 - 40 km/h (50km/h)
ooww wacht. daar heb je gelijk aan ja even vergeten
nee, dus balen voor jou. trekker is niet op z'n sterkst bij maximaal toeren, maar bij maximaal koppel.
Geen van beide is waar. Trekker is op z'n sterkst bij maximaal vermogen, dus bij het toerental met de meeste pk's!
Dat hoeft niet zo te zijn. Het is maar net wat voor definitie van 'sterk' je neemt.
Stel dat je een heel goed passende versnellingsbak hebt en je kunt met 1400 toeren 5 km/u rijden, en met 1900 toeren 5 km/u rijden. Dan trekt de trekker bij 1900 toeren harder/ meer dan bij 1400 toeren, en is dan dus sterker.
Het draait om vermogen (arbeid) en niet om koppel (kracht).
Bekijk bijv. deze grafiek eens:
keversite.nl/motoren/motor.php/…
(ja, is van een auto maar gaat om het idee)
Ja, en ze kunnen allebij gelijk hebben! Ik twijfel alleen, of iemand die beweert dat een trekker het sterkst is bij max koppel, ook weet waar hij over praat. Dan zou die persoon ook moeten zeggen dat een trekker met kruipbak sterker is als dezelfde trekker zonder kruipbak.
Ik denk zelf dat dit in de categorie kip/ei hoort.
kijk, je hebt bedweters en mensen die het degelijk weten.
onze DEALER heeft het zelfde gezecht al wat @johndeere6230 zei, dat hij dan het sterkst is. en ik denk dat een dealer wel weet waar die over praat
en idereen mag toch eigen ervaring en tips geven over ervaring met het desbetreffende motertyppe? of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Een poging tot verduidelijking:
Een buffel van een motor met 1000 Nm bij 1500 toeren levert ruim 200 pk. Stel dat je het toerental in de bak 100 keer vertraagt neemt het koppel met factor 100 toe, is dus 100.000 Nm.
Neem je een turbinemotor met 100 Nm bij 15000 toeren, en je maakt hiermee dezelfde rijsnelheid, moet de bak 1000 keer vertragen, en neemt het koppel met factor 1000 toe, is 100.000Nm.
Hiermee wil ik aangeven dat het toerental degelijk invloed heeft. Koppel en toerental zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Het is een berekening uit de losse pols, maar de motorwaardes zijn wel realistisch, alsmede de vertragingen.
Vooral netjes blijven....
Hopelijk begreep ik je dus verkeerd..
Je brandstof pomp wordt aangedreven door de motor, meer omwentelingen van de motor betekent dus meer diesel. Als je trekker smoort gaat ie niet meer diesel geven als je het pedaal dieper intrapt! Als dat wel zou gebeuren pomp je de cilinders vol met diesel met uiteindelijk schade tot gevolg.
Gang heeft een groote voordeel op je trekpoging zo glijdt de sleepwagen beter
hij gaat dan niet meer inspuiten als dat je de handgas gewoon op 1500 laat staan.
dat is het werk van de regulateur
Nee haha, het moment dat je motor klimt in toeren betekend dat je motor minder belast wordt waardoor de motor meer omwentelingen maakt en dus meer diesel inspuit! Als je volgende keer rijdt en hij smoort dan kun je wel meer gas geven maar dat krijgt hij dan toch niet, immers, de omwentelingen van de motor worden steeds minder..
die gingen tog fijn de 1e trek full pull
De vraag gaat hier meer over de hoeveelheid diesel per inspuiting, en niet per minuut.
De pomp moet immers meer diesel geven om te versnellen of zie ik dat verkeerd? Volgens mij kun je dit het beste zien aan de uitlaat.
Een brandstofpomp wil het motortoerental toch gelijk krijgen aan de opdracht van het gaspedaal? Als een motor zwaarder moet trekken zakt hij onderuit, door meer brandstof te geven probeert hij hem weer aan de opdracht te krijgen?
Wanneer de brandstofpomp al aan zn maximale inspuiting per slag zit, snap ik dat je door het gaspedaal niet meer kan geven.
Vermogen kun je ideaal aflezen in een koppeltoerenkromme. Bij een bepaald toerental heb je het maximaal koppel. Boven dit toerental neemt het koppel af, doordat de verbranding in de motor niet ideaal is. Op een bepaald punt heb je ook het maximaal vermogen.
Doordat bij een hoog toerental de verbranding niet optimaal is, heb je meer verliezen, dus een hoger brandstofverbruik. Ook loopt een motor sneller warm bij volgas.
Als een trekker begint te smoren, daalt het toerental. Je koppel neemt wel weer toe. Toerental is rechtevenredig met je wielsnelheid. Op een bepaald toerental neemt het koppel af en valt de trekker snel dood.