Tips trekkertrek John Deere

Hallo tf'ers

Heeft er iemand tips om met trekkertrek mee te doen? Het gaat om een John Deere 6620 4 wd.
Bijvoorbeeld waar kun je het beste gewicht plaatsen? Welke versnelling bevelen jullie mij aan?
Hij weegt 6160 kg ongeveer met half volle tank excl chauffeur. In welke klasse zou je het beste mee kunnen doen?
Als de banden op ongeveer 1,6 bar staan zit de trekhaak 53 cm van de grond dus er moet nog wat lucht uit de banden.
Moet je met zo'n trekhaak met een ring rijden? Of kan de ketting er zo aan (zie leesmeer link) (foto is een voorbeeld )

Of heeft er iemand nog andere tips?

Alvast bedankt,

Bart H

Deel dit topic

Reacties

stannetje96
Ken die trekhaak er niet onder vandaan en dan trekken in de verstelbare trekhaak? dan kom je beter uit als je banden op 0.5 bar staan.
en je krijgt er waarschijnlijk een ring erin omdat je eigenlijk een oog moet hebben.

versnelling blijft toch zelf testen. licht aan de baan en je banden en klassen en dergelijke.
en klasse? 6.5 lijkt me een mooie klasse als die er is...
JD 6430 The Best
Ik denk dat je het beste in de C versnelling kan, in de C2, je kan denk ik beter niet met ps trappen schakeln onder het trekken, ga je eerder slippen!
johndeere6230
Heb zelf nog nooit meegedaan maar je moet iig niet volgas rijden maar 1700-2000 motortoeren dan is die het sterkst 😉
Jahn
@johndeere6230

nee!, daar zakt de motor vanzelf wel heen.
1046
@johndeere6230 als je nooit heb meegedaan , zeg dan niks
casejxu115
Of na 'zoveel "meter de halfvolle gas naar vol gas doen ? scheelt datook niet iets, zie ik ook soms mensen doen 😃
johndeere6230
@1046

oh weet ik dat ook weer 😛 met 1e keer cultiveren kreeg ik dat mee en als die het wat lastiger kreeg gaspedaal verder intrappen en evt terug shiften 😉
stannetje96
@johndeere6230 je moet juist opschakelen en dan laten smoren.... en net optijd terug schakelen met de ps
johndeere6230
@stannetje96

jah dat die niet overpowerd raakt 😛
1046
@johndeere6230 cultiveren is geen trekkertrek
stannetje96
Quote @johndeere6230:
en als die het wat lastiger kreeg gaspedaal verder intrappen
spreek je je zelf nu niet tegen???????????????????
GROENEDEERE
Gewichtverdeling hangt erom. Mag je je 4wd gebruiken? Doe dan veel gewicht voorop. De ketting trekt toch de achterkant omlaag. Rij niet met een.volle tank. Elke kilo die he kan verplaatsen dmv gewichten is in.je voordeel. Bandenspanning hangt van.de omstandigheden van de baan af.
radium45
Quote @johndeere6230:
gaspedaal verder intrappen

Wat heb jij er dan wel niet voor een pomp opstaan? Of heb je de regulateur eruit gesloopt?
johndeere6230
@stannetje96

ja klopt maar als het niet daat trek ik de hef gewoon omhoog en dan start ik even overnieuw 😉 kan natuurlijk niet bij trekker trek
stannetje96
@johndeere6230 je ken de hef wel omhoog doen hoor........
johndeere6230
@radium45

als ik de toerentalwijzer naar beneden ziet staan gaat mijn gaspedaal stukkie verder naar beneden 😉
johndeere6230
@stannetje96

hahaha niet als je steigerbegrenser heb 😛
johndeere6230
@1046

klopt maar lijkt er toch enig sinds op 😛
stannetje96
@johndeere6230 als je trekker smoort en je geeft vol gas maar hij blijft hangen op 1500 toeren spuit je pomp niet meer diesel in dan als je gaspedaal op 1600 toeren zet.
dat word geregeld door je regelateur 😉
1046
@johndeere6230 bij lange na niet
johndeere6230
@1046

ooh nouja dat idee had ik 😉
1046
@johndeere6230 daarom zeg ik , als je nooit heb meegedaan zeg dan niks
dave 7810
Quote @JD 6430 The Best:
Ik denk dat je het beste in de C versnelling kan, in de C2,

6620 heeft volgens mij 20/20 bak 😉 Dan is de B groep eerder geschikt. C gaat dan erg hard.
johndeere6230
@stannetje96

ooh kan wel 😛 ree eerst altijd volgasaar toen zei mn oom je kan beter minder gas geven dat die net niet smoort 😉 dat scheept diesel en is die sterker en komt die er dus makkelijker bovenop 😉
johndeere6230
@1046

okeee 😛 weet ik dat ook weer als ik mee wil gaan doen 😛
dave 7810
Quote @johndeere6230:
en is die sterker

Volgas is een trekker natuurlijk op z'n sterkst...
stannetje96
@johndeere6230 dat et diesel scheelt is een feit, ik reed met cultiveren 1300 toeren met een gangetje van 8km/h 😄
maar als ie dan begint te smoren naar 1100 en ik geef gas bij heb geen nut
1046
Quote @dave 7810:
Volgas is een trekker natuurlijk op z'n sterkst...

neen
johndeere6230
@dave 7810

heeft die niet het meeste koppel ofzo 😉
stannetje96
@dave 7810 maximale koppel ligt niet bij vol gas 😉
JD3010
Quote @dave 7810:
6620 heeft volgens mij 20/20 bak
Kan, maar meestal een 24+24. Die heeft nog de duitse achterbrug.
dave 7810
Quote @stannetje96:
maximale koppel ligt niet bij vol gas

Volgas is een trekker toch ALTIJD sterker dan bij bv 1400 toeren waar hij het ''maximale'' koppel heeft??
dave 7810
Quote @1046:
Quote @dave 7810: Volgas is een trekker natuurlijk op z'n sterkst...

neen

Waar dan??
1046
@dave 7810 zet hem maar voor de vermogenstester , volgas geeft ie nog geen 50pk
stannetje96
@dave 7810 je heb niet voor niets een maximaal koppel
dave 7810
Quote @1046:
volgas geeft ie nog geen 50pk

Dat gaat m'n david brown 990 niet meer redden inderdaad.
dave 7810
Quote @stannetje96:
je heb niet voor niets een maximaal koppel

Oh nee?
JD3010
Quote @dave 7810:
Waar dan??
Meestal rond de 2000-2100 toeren, maar dit erg afhankelijk van de trekker.
stannetje96
Quote @dave 7810:
david brown 990
die is stik haha
Valtrapowerr
In de B blijven, dat lijkt me de beste snelheid 😉 C1 zal ook wel gaan maar dan kun je niet veel meer bijsturen in de B kan je nog wels een paar keer shiften.
stannetje96
@dave 7810 nee, dus balen voor jou. trekker is niet op z'n sterkst bij maximaal toeren, maar bij maximaal koppel.
accepteer het en leer er maar mee leven....
JD3010
@stannetje96 Ook dat klopt niet, max.vermogen en max.koppel ligt vaak niet bijelkaar.
JD 6430 The Best
Als het een 20/20 is kan je het best in de B, anders gaat de C wel 😉
jd-6610
Banden naar 0,6-0,8 als het 4wd is zoveel mogelijk gewicht voor aan de neus, de sleepwagen doet achter wel zijn werk. 6,5-7 ton is een mooie gewichtsklasse. De B-groep is een goede versnelling en met het gas moet je spelen, dat ligt allemaal aan de grip op de baan. succes ermee
JD3010
@JD 6430 The Best de 20+20bak is de 30 km/u uitvoering van de 24+24.
JD 6430 The Best
@JD3010 ow oke, maar een 6830 bijvoorbeeld heeft ook 20/20, maar die rijd wel 45 😉 of is de 20/20 in de grote 6 cil anders dan de 20/20 bak in de kleine 6 cilinders?
JD3010
@JD 6430 The Best Die is anders, de 68/69xx's hebben de amerikaande achterbrug met versnellingsbak. Die hebben er max. 20+20. T/m de 66xx hebben de duitse versnellingsbak en die hebben er 24+24.
jmos
@stannetje96
Quote:
als je trekker smoort en je geeft vol gas maar hij blijft hangen op 1500 toeren spuit je pomp niet meer diesel in dan als je gaspedaal op 1600 toeren zet. dat word geregeld door je regelateur

Niet? Ik dacht dat hij dan juist meer brandstof in ging spuiten om op juiste rpm te komen. Of klopt dit niet?
JD 6430 The Best
@JD3010 weer wat geleerd 😛 maar de achterbrug van een 6910/20 is niet gelijk aan de achterbrug van een 7010/7020 serie toch? Want die hebben steekassen, of zouden ze daar gewoon de flenzen vervangen hebben door steekassen?
radium45
@stannetje96 Dat dacht ik toch ook 😛
stannetje96
@radium45 ja ik ook 😄 @jmos denk er echter anders over
JD3010
@JD 6430 The Best Van de 20-serie weet ik het niet, maar volgens mij is de achterbrug van de 00 en de 10-serie gelijk. Die steekassen is gewoon een USA-uitvoering.
JD 6430 The Best
@stannetje96 dat dacht ik ook, want anders zou de trekker bij het smoren verzuipen?
bart H
Ik zie hier dat in de folder staat dat hij bij:
1900 t/min de meeste pk's heeft
bij 1400 t/ min het meeste Nm heeft

en dat hij tussen de 1400 t/min en 1900 t/min het zuinigste is.

dit staat in de folder in een grafiek.
JD 6430 The Best
@JD3010 ik dacht dat de achterbrug van de 20 en 30 serie ook gelijk waren, omdat de 30 serie eigenlijk een flink aangepakte 20 serie is, toch?
ramrod
Quote @stannetje96:
nee, dus balen voor jou. trekker is niet op z'n sterkst bij maximaal toeren, maar bij maximaal koppel.

Geen van beide is waar. Trekker is op z'n sterkst bij maximaal vermogen, dus bij het toerental met de meeste pk's!
JD3010
@JD 6430 The Best Alleen weet ik niet of dat ook bij de 7020/30 ook zo is. Ik ben niet zo op de hoogte van die trekkers. De 74/7530 is er toen tussen gekomen.
stannetje96
@ramrod bij 1900 toeren hoor ik net
ramrod
@stannetje96

Ik lees het ook, en dat is heel wat anders dan 1400 toeren..
JD 6430 The Best
@JD3010 ik heb een keer gelezen dat de 74/7530 een mix van een Amerikaanse achterbrug en Duitse techniek is, dus zal dat wel dezelfde zijn als de 7030 serie!
JD3010
@JD 6430 The Best Met die 7020/30-serie bedoelde ik eigenlijk de grote ervan, bijv, de 78/7920.
JD 6430 The Best
@JD3010 dat begreep ik jha 😛 daarom zei ik van dat de achterbrug van de kleine 7030's volgens mij gelijk is aan de grote!
JD3010
@JD 6430 The Best Oké, maar dat laatste weet ik dus niet.
JD 6430 The Best
@JD3010 ik ook niet, misschien iemand hier die daar antwoord op kan geven?
bart H
En ik zie nu ook dat een 6820 en een 6920 een powerquad-plus 20/20 - 2,5 - 40 km/h

6520 en 6620 powerquad plus 24/24 - 1,6 - 40 km/h

autoquad II
6820, 6920 en 6920s
20/20 - 2,5 - 40km/h (50 km/h)

6520 en 6620
24/24 - 2,0 - 40 km/h (50km/h)
jmos
@JD 6430 The Best
ooww wacht. daar heb je gelijk aan ja 😄 even vergeten 😄
hobbyboer
Quote @ramrod:
Quote @stannetje96:
nee, dus balen voor jou. trekker is niet op z'n sterkst bij maximaal toeren, maar bij maximaal koppel.

Geen van beide is waar. Trekker is op z'n sterkst bij maximaal vermogen, dus bij het toerental met de meeste pk's!

Dat hoeft niet zo te zijn. Het is maar net wat voor definitie van 'sterk' je neemt. 😉
JD3010
Quote @hobbyboer:
Het is maar net wat voor definitie van 'sterk' je neemt.
Dat zal altijd een groot meningsverschil blijven.
ramrod
Zo moeilijk is het niet.
Stel dat je een heel goed passende versnellingsbak hebt en je kunt met 1400 toeren 5 km/u rijden, en met 1900 toeren 5 km/u rijden. Dan trekt de trekker bij 1900 toeren harder/ meer dan bij 1400 toeren, en is dan dus sterker.

Het draait om vermogen (arbeid) en niet om koppel (kracht).
GD tuning Garyp
Quote @dave 7810:
Volgas is een trekker natuurlijk op z'n sterkst...
Nee hoor, bekijk maar eens vermogensgrafieken van "een" motor... zie je toch dat het koppel eerst toeneemt totdat het max. koppel bereikt is bij een x aantal toeren, naarmate de motor verder in toeren klimt neemt het koppel ook weer af...

Bekijk bijv. deze grafiek eens:

keversite.nl/motoren/motor.php/…

(ja, is van een auto maar gaat om het idee)
hobbyboer
Quote @JD3010:
Dat zal altijd een groot meningsverschil blijven.

Ja, en ze kunnen allebij gelijk hebben! Ik twijfel alleen, of iemand die beweert dat een trekker het sterkst is bij max koppel, ook weet waar hij over praat. Dan zou die persoon ook moeten zeggen dat een trekker met kruipbak sterker is als dezelfde trekker zonder kruipbak.
JD3010
@hobbyboer Vorig jaar tijdens het tunen van mijn 6420 is dat ook ter sprake gekomen. Hij zei dat koppel belangrijk is, vermogen niet. Maar Vermogen=koppel x toerental. Dus veel koppel zonder toeren is geen vermogen. Geen koppel is dus ook geen vermogen.
Ik denk zelf dat dit in de categorie kip/ei hoort. 😉
tjerk-koetje
@1046

kijk, je hebt bedweters en mensen die het degelijk weten.

onze DEALER heeft het zelfde gezecht al wat @johndeere6230 zei, dat hij dan het sterkst is. en ik denk dat een dealer wel weet waar die over praat

en idereen mag toch eigen ervaring en tips geven over ervaring met het desbetreffende motertyppe? of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
Niek1988
7 ton gaan rijden, dubbellucht ernaast en een goeie trekhaak maken met oog die je in hoogte kan verstellen dat werkt het mooiste, beetje kort onder de achterbrug.. en dan even bekijken zou t mooist zijn als je je voorbanden behoorlijk zacht zet en een blokje voorin als dat nog kan zo ver mogelijk naar voren hangen.
ramrod
Het koppel is pas belangrijk bij het achterwiel.

Een poging tot verduidelijking:
Een buffel van een motor met 1000 Nm bij 1500 toeren levert ruim 200 pk. Stel dat je het toerental in de bak 100 keer vertraagt neemt het koppel met factor 100 toe, is dus 100.000 Nm.
Neem je een turbinemotor met 100 Nm bij 15000 toeren, en je maakt hiermee dezelfde rijsnelheid, moet de bak 1000 keer vertragen, en neemt het koppel met factor 1000 toe, is 100.000Nm.

Hiermee wil ik aangeven dat het toerental degelijk invloed heeft. Koppel en toerental zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het is een berekening uit de losse pols, maar de motorwaardes zijn wel realistisch, alsmede de vertragingen.
JD3010
@ramrod Kijk, dat is duidelijk uitgelegd. En ben het met je eens ook. 😄
ramrod
@tjerk-koetje
Vooral netjes blijven....
tjerk-koetje
@ramrod hoe bedoel je?
ramrod
Quote @tjerk-koetje:
en als je mij nu gaat vertellen dat de DEALER niet gelijk heeft, dan eerst een spiegel op zoeken

Hopelijk begreep ik je dus verkeerd..
tjerk-koetje
@ramrod ooow hahaha, verander het wel even, beetje te kort door de bocht 😛
tjerk-koetje
@ramrod zo beter?
ramrod
Haha, 't komt goed 😉
valmet6400power
@JD 6430 The Best @jmos

Je brandstof pomp wordt aangedreven door de motor, meer omwentelingen van de motor betekent dus meer diesel. Als je trekker smoort gaat ie niet meer diesel geven als je het pedaal dieper intrapt! Als dat wel zou gebeuren pomp je de cilinders vol met diesel met uiteindelijk schade tot gevolg.
case-inter
@valmet6400power uiteindelijk wel toch? want als je half gas geeft en de motor zakt dan in toeren, geef je gas bij dan klimt hij weer op dus dan moet er meer diesel in komen toch? of zie ik dat verkeerd..
minkema
Belangrijkste is jou trekpunt banden en gewichtsverdeling per soort grond veel verschillend en alle 4 powershift versnellings gebruiken maar zo terug schakelen dat jou toeren altijd boven de 1600 komt.
Gang heeft een groote voordeel op je trekpoging zo glijdt de sleepwagen beter
stannetje96
@case-inter als jij 1500 toeren op handgas zet en hij smoort naar 1200 heeft het geen zin om gas bij te geven.
hij gaat dan niet meer inspuiten als dat je de handgas gewoon op 1500 laat staan.
dat is het werk van de regulateur 😉
valmet6400power
@case-inter

Nee haha, het moment dat je motor klimt in toeren betekend dat je motor minder belast wordt waardoor de motor meer omwentelingen maakt en dus meer diesel inspuit! Als je volgende keer rijdt en hij smoort dan kun je wel meer gas geven maar dat krijgt hij dan toch niet, immers, de omwentelingen van de motor worden steeds minder..
bernard JD
Bij ons deden int dorp ook een 6620 en 6630 mee in de 7 tons klasse met dubbellucht
die gingen tog fijn de 1e trek full pull
ramrod
@valmet6400power
De vraag gaat hier meer over de hoeveelheid diesel per inspuiting, en niet per minuut.
case-inter
@valmet6400power @stannetje96 dus als je half gas komt er even veel diesel in de motor als bij vol gas, dat lijkt me niet
stannetje96
@case-inter ja als de trekker smoort wel. niet als de trekker gewoon op toeren blijft natuurlijk 😛
case-inter
@stannetje96 oow zo
JD 6430 The Best
Leuke discussie hier 😄
Corne S
Als ik met een trekker en zware vracht door het land rijd in de hoogste versnelling en hij komt niet verder dan 1500 toeren en je trapt het gaspedaal toch volledig in, rookt hij toch harder, dan wanneer je hem minder ver intrapt.
De pomp moet immers meer diesel geven om te versnellen of zie ik dat verkeerd? Volgens mij kun je dit het beste zien aan de uitlaat.

Een brandstofpomp wil het motortoerental toch gelijk krijgen aan de opdracht van het gaspedaal? Als een motor zwaarder moet trekken zakt hij onderuit, door meer brandstof te geven probeert hij hem weer aan de opdracht te krijgen?
Wanneer de brandstofpomp al aan zn maximale inspuiting per slag zit, snap ik dat je door het gaspedaal niet meer kan geven.

Vermogen kun je ideaal aflezen in een koppeltoerenkromme. Bij een bepaald toerental heb je het maximaal koppel. Boven dit toerental neemt het koppel af, doordat de verbranding in de motor niet ideaal is. Op een bepaald punt heb je ook het maximaal vermogen.

Doordat bij een hoog toerental de verbranding niet optimaal is, heb je meer verliezen, dus een hoger brandstofverbruik. Ook loopt een motor sneller warm bij volgas.

Als een trekker begint te smoren, daalt het toerental. Je koppel neemt wel weer toe. Toerental is rechtevenredig met je wielsnelheid. Op een bepaald toerental neemt het koppel af en valt de trekker snel dood.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
94
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
7