Illustratie van:

Ford 6410 - een Ford 6410 kopen of een Ford 8210?

Ik heb een aanbod gekregen om een Ford 6410 ( 4wd) en Ford 8210 te kopen. Welke tractor zouden jullie kiezen? Ze zijn beide in prachtige staat ( de 6410 is zelfs terug opgespoten in originele staat). De 6410 is een gen 3 en de 8210 een gen 2. Beide hebben zo goed als nieuwe banden. De vraag prijs is 12000 euro voor de 6410 en ook 12000 euro voor de 8210.
zoals jullie zien is dit een moeilijke kwestie.

Deel dit topic

Reacties

ford3000
Zijn de trekkers nog voor echt te werken of voor de hobby? anders fewoon kijken welke werkzaamheden je dr mee wilt gaan uitvoeren
FiatM135fan
Hangt af van de werkzaamheden dat je met deze trekker doet. De 6410 is een stuk handiger maar niet zo krachtig als de 8210 die nl over heel wat meer pk's beschikt
marco steyr
Ik zou de 8210 nemen, meer peekaas en ziet er stoerder uit 😎 😃
KoenClerinx
.........nog iets vergeten de 6410 heeft 6800 uren en de 8210 5800 ( weinig?!?!)

Het is nog voor echt te gebruiken. Hij zou minimum een 3 schaar ploeg moeten kunnen trekken

vinden jullie 12000 euro een redelijke prijs?
Sido H
Als hij minimaal een 3 schaar ploeg moet kunnen trekken zou ik zeker voor de 8210 gaan.
ford3000
De cabine van een gen 3 is net wat luxer als een gen 2 maar een 6410 zal denk ik niet al te veel over hebben voor een 3 schaar. Wel afhankelijk van welke grondsoort je zit natuurlijk
KoenClerinx
Vochtige tot droge leem grond hier
MF 2725
Als je akkerbouw hebt, zou ik voor de 8210 gaan en voor veeteelt de 6410.
KoenClerinx
En fruitteelt? 😄

ik heb zelf al een Ford 4100, Ford 5000 en New Holland T4050F om de kleine werkjes te doen maar ik zocht nog een grotere tractor ipv er één lenen te gaan
Newholland2
Ploegen op leemgrond zou ik voor de 8210 gaan.
106288
4 cilinder met 80 pk of 6 cilinder met 125 pk, groot verschil, zeker voor een ploeg is een zwaardere tractor geen overbodige luxe, en beter teveel pk dan te weinig, ik zou voor de 8210 gaan.
johan6640
8210 zou ik nemen heb je te minsten pk's en je hebt voor kleinere klusjes je andere trekkers wel.
G Loeffen
Heb je foto's?
Zijn bijde mooie tractors.
Mijn eigen voorkeur gaat natuurlijk uit naar de 6410 😉
FiatM135fan
Ja de 8210 zal beter zijn voor het ploegwerk en je hebt al 3 kleinere trekkers voor het lichtere werk .
KoenClerinx
lvercammen.be/pages/tweedehands_detail_.php/…

dit is voor de 6410 , van de 8210 heb ik niet meteen een foto ( ben gisteren gaan kijken)
Fendt926Driver
Ben een verschrikkelijk grote fendt fan. maar heb vroeger wel eens jaloers naar een 8210 gekeken (is nu helemaal over) vond het een enorm stoere trekker. zonder enige twijffel 8210
KoenClerinx
Toch nog een foto van de 8210 gevonden

img.2dehands.be/f/normal/…
KoenClerinx
Ja heb ik ook gezien,maar deze heeft (veel)meer uren en dat witte deel voor aan vind ik persoonlijk niet zo mooi. Een tractor moet goed werken maar moet er ook goed uitzien ( persoonlijk. Qua uiterlijk zijn ze eigenlijk niet al te verschillend ( en deze was vooral iets duurder 😄 )
jammermaarhelaas
Heeft de 8210 een electronische hefregeling? In dat geval zou ik daar zeer terughoudend mee zijn, tenzij je er zeker van bent dat de dealer weet hoe deze bij storing te repareren (dit was destijds de eerste Ford met electronische bediening van de hef, deze blijkt in praktijk zeer goed te werken, maar helaas ook spookachtige storingen te kennen, en dan is €100,- voor een reparatie zo goed als niets).
KoenClerinx
Van de eerste 8210 weet ik wel dat er een electronische hefregeling is, van de andere niet zeker. Toen ik ben gaan kijken heb ik enkel de 6410 bij de newholland dealer gezien maar ik zal snel eens navraag doen
jmos


ik zou alsnog voor de 8210 gaan. voor het lichtere werk heb je immers al andere trekkers.
teejet
Of alle 2 voor 20000 euro
G Loeffen
Vind persoonnlijk de 6410 mooier maarja ieder zijn eigen smaak!
Maar als die 6410 het werk kan doen wat je moet doen wrrm zou je dan een zwaardere tractor kopen?
Die 6410 is ook nog wat luxer van binnen! Alleen jammer dat er voor geen spatborden zitten maar die kun je er misschien nog op laten maken
KoenClerinx
De Ford dealer waar mijn familie die Ford tractors in der tijd gekocht had is maar 2 km hiervan. Is uiteindelijk overgeschakeld naar John Deere tractors te verkopen toen het merk Ford veranderde ( vraag me niet waarom), maar ze repareren nog steeds alle Ford tractors hier in de buurt dus alle probleempjes zijn nog makkelijk op te lossen hier. Vandaar dat ik Ford tractors verkies
KoenClerinx
Is er uiteindelijk veel verschil in de gen 2 en 3?
G Loeffen
@KoenClerinx
wij hebben een generatie 3 en weet niet precies de verschillen. Maar bij een generatie 3 zit de dual power op de versnellings pook, dat is wel handig. Maar ik weet niet precies of je bij een gen 2 ook dual power hebt ofdat die op een andere plek zit. Verder heb je bij gen 3 digitaal dashboard en is alles net iets handiger gemaakt zoals de hefinrichting en hydroulieken etc
ford5000
Het ligt er gewoon aan wat je ermee wilt gaan doen. Als je ook veel transport gaat doen zou ik voor de 6410 kiezen omdat die waarschijnlijk een hogere topsnelheid zal hebben, maar de 8210 is een stuk rustiger op de weg. Lang niet zo springerig als de 6410 met zijn korte bouw zal zijn.
Een 3 schaar ploeg trekt de 6410 ook wel.
Om de hef hoef je de 8210 ook niet te laten staan want het is nog gewoon eentje met een mechanisch bediende hef.
Ze kunnen beide nog jaren mee. Je moet puur naar het gebruiksdoel kijken en daar je keuze op baseren. Je kunt van beide nog jarenlang plezier hebben.
weurding
Denk dat het kostenplaatje van een 6410 ook lager ligt dan die 6 cilinder, als je de pk's niet echt nodig bent telt het verbruik ook mee, ook ben je na jaren gebruik beter af met een 80 pk dan een met 125, de trend is nu al dat lichtere trekkers meer waardevast zijn dan de grotere
ford5000
@weurding Een 8210 is standaard ook maar 110 pk, en geen 125, maar het klopt wel wat je zegt. Er zijn echter veel 8210 met een aftermarket turbo uitgerust waardoor ze rond de 125 pk uitkomen.
De 6410 zal een stuk goedkoper zijn qua verbruik, en dat is in de huidige tijd zeker geen onbelangrijke kostenfactor!
hekwerk
Zover ik weet hebben alle 10 series een 30 km bak, behalve de 8210 die kan standaard 38 km.
fordmajor
@hekwerk das niet waar. want de 7810 enz hebben een 40 km bak
jmos
@ford5000 voor het lichtere werk heeft hij ook nog andere trekkers. :)dusbals het ongunstig is om de grote te pakken vanwege de diesel kan hij altijd nog een van zijn kleineren pakken
KoenClerinx
Ziet er moeilijke keuze uit, tegenwoordig moeten we ook aan alles denken.
ford5000
@hekwerk Ligt heel erg aan het bouwjaar. Hier loopt ook een vroege gen.ll 8210 die, ondanks zijn 650/70R38 achterop, maar net de 30 haalt.
Mijn 5000 is sneller.
ford5000
@jmos Alle onderhoudskosten liggen bij een 8210 hoger als bij een 6410. Motorolie, achterbrugolie, en al dat soort zaken zijn vanwege de grotere inhouden allemaal duurder bij de 8210 als bij de 6410.
Dat zijn toch echt wel zaken die je in je overweging mee moet nemen wil je zo efficiënt mogelijk werken tegenwoordig.
Je koopt een trekker immers niet om hem vanwege de hoge gebruikskosten het merendeel van de tijd aan de kant te laten staan. Dan is ie namelijk altijd te duur!
jmos
@ford5000
Daar heb je een punt
rubenv
@ford5000 mijn oom heeft er 1 (gen3) die levert 215pk staat voor een pers een beest van een trekker!

aLs je voor de 8210 gaat kunnen er in de toekomst ook groteren machienes aan
KoenClerinx
Wat is het gemiddeld gewicht in ton dat deze tractoren kunnen trekken (6410 en de 8210)?
weurding
@fordmajor 7810 met 40 km? die hier in de buurt lopen gaan echt niet harder dan 30
jeet
@KoenClerinx de 6410 zal rond de 4500 kg zitten en de 8210 rond 5500 kg en die 6410 trekt een 3 schaar ok best
ford5000
@weurding Wil niet lullig doen maar de 7810 is standaard toch echt wel een stuk sneller dan 30 km/u.
De 7810 die ik in 1988 nieuw onder de kont kreeg reed op 18.4R38 zelfs over de 50!
Een ander die ik later reed haalde op 16.9R38 ook nog meer dan 40.
De teller op de trekker zelf ging niet verder dan 40 maar dan reed je nog lang geen volgas.
Er zijn er dus wel degelijk die sneller dan 30 rijden.
weurding
@ford5000 diegene die hier loopt ga ik echt met een sprongetje voorbij, staat op de normale banden 16.9-38 en draait zijn standaard toeren, en haalt de 40 bij lange na niet, er werd gesproken over een 40 km bak en die hebben ze echt niet
ford5000
@weurding Dual Power niet kapot dan of zo, want in de lage stand halen ze dan net de 30.
Ford heeft ook nooit een echte 40 bak gehad voor de 10 serie, al werden de tandwielverhoudingen door de jaren heen wel aangepast om de topsnelheid wat omhoog te krijgen.
De 7610 Gen.ll uit 1986 die we ook hadden haalde net 36 op top. Dus toen de 7810 kwam met zijn 52 km/u wisten we niet wat ons overkwam.
Wat wel zou kunnen is dat desbetreffende 7810 bij jou ooit voor een ander land waar 30 als max snelheid gelde is gebouwd? De 7810's die ik ken halen de 40 allemaal op hun slofjes, of het nou een Gen.ll of Gen.lll is.
Alleen bij de zware 30 serie adverteerde Ford dat ze naast de 30 km versie van de powershift ook een 40 km versie aan konden bieden.
Valtra-Fordpower
Ik zeg allebei! En dan sponsor je mij de 6410 😄
weurding
@ford5000 mankeert volgens mij niks aan, echter er liep hier wel een 6610 die op 16.9-38 verschrikkelijk hard liep voor zijn tijd, bedoel ook maar aan te geven dat die 10 serie niet een echte 40 km bak had zoals fendt en deutz in die jaren leverde
ford5000
@weurding Zit onderling wel vaker verschillen in snelheid die ik ook niet verklaren kan.
Zo had mijn eerste baas een 6710 van 1981 die op 18.4R38 net 32 liep, terwijl we zelf thuis een 6710 van 1983 hadden die op 16.9R38 bijna 40 liep.
weurding
@ford5000 collega van me had een 5700 zonder dual power dus de gewone 8/2 bak, liep 21 km/uur haha, onze ares reed er achter op 1000 toeren en hij vol gas 😉
ford5000
@weurding 5700 was wat dat betreft helemaal een ramp, tenminste wel op de standaard 16.9R34 banden.
Zo heb ik ooit eens een gehuurde 6710 gereden die ook op 34" wielen stond. Niet vooruit te branden dat ding.
Die haalde de 25 ook niet. Wat een schijttrekker was dat.
Met stip mijn slechtste Ford ervaring ooit.
Gelukkig dacht de rest er ook zo over dus na 2 dagen was ie al weer weg.
SJB533
@weurding
5700? Blikskater! Zijn er niet te veel van...
weurding
@ford5000 deze had 13.6-38, is ook gelijk kwa hoogte, later wisselde hij ze ook wel uit met zijn same leopard, die stond op 16.9-34, was geen porum, een ford met oranje velgen en een same met witte
weurding
@SJB533 ding trok geen worst van tafel, de 7700, die deed tenminste iets, 5700 was echt veel kap en weinig inhoud 😃
ford5000
Quote @weurding:
een ford met oranje velgen

Misschien wilde hij een moderne versie van de Major maken? 😃
SJB533
@weurding
Wellicht was de transmissie van de 6700/7700 te zwaar voor t motortje van een 5600? (@ford5000?

Btw: Same's zie je ook nog wel eens met witte velgen. Ziet er op zich niet slecht uit...
weurding
@SJB533 toch is een leopard een aparte verschijning met oranje voor en wit achter 😉
SJB533
@weurding
Je ziet ze echter vaker, dan een Ford met oranje velgen 😃
ford5000
@SJB533 Geen ervaring met de 5700 dus over de tandwielverhoudingen moet je me niks vragen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 6410 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
42