Hoi,
sinds een jaar of 2 rijden we hier met een 412, zeer prettige trekker maar we blijven met het gevoel zitten dat de trekker enorm veel verbruikt, en hij eigenlijk zeer lam is en het lijkt alsof hij te weinig vermogen heeft. Het voelt constant alsof hij ergens gesmoord word. Bij het maaien met een 3m maaier met kneuzer loopt het verbruik makkelijk boven den 22L/H , met een tank van 160 liter kijk je na 3 uur rijden op een tank die ver half leeg is.
Bij het rijden , zelfs leeg en met vol gas raak ik zelden over een brug aan 50km/u, dat klopt volgens mij toch niet. Ik reed een aantal weken geleden met een andere 412 bij een dealer , en hoewel het een TMS was (onze is nog zonder common rail) had hij
voelbaar veel meer vermogen .
Ik vraag me af wat er kan fout zijn, turbodruk is reeds gecontroleerd en ook aan de vermogensrem haalt hij nipt de fabriekswaarde van 82kw aan de aftakas.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
6 hectare maai je per uur niet, maximaal 4/5 per uur met een 3 meter achtermaaier
Zelfs dat is nog aan de hoge kant. Maar ze zijn er hier regelmatig op T.F. die beweren met snelheden à 20 - 25 km/uur te maaien/kneuzen.
@FendtFarmer: Zuinig. Ja daar heb je gelijk in.
22 liter/uur = grofweg 20.000 gram/uur/120 p.k = 166 gram/p.k./uur.
Dat komt overeen met de fabrieksopgave: (grafiek helemaal onderaan)
konedata.net/Traktorit/fendt409.htm/
Waar het toelaat maai ik ook met 21 km/h, het maait alleen maar mooier lijkt het wel. Alleen het effect van de kneuzer wordt wel wat minder.
Dat heeft denk ik met de turbo te maken.
Het zijn niet de meest pittige motoren. Commonrails voelen zonder belasting veel sterker aan, maar als die flink moeten werken is dat snelle er ook gauw vanaf.
In de 400serie zit er bij of na de turbo ergens een membraan die er voor zorgt dat de trekker op pieken extra brandstof krijgt. Die gaat na verloop van tijd stuk. Onze trekker had begin van de week ook storing, dachten ze daar aan maar was het niet, schijnt bij de meeste oude 400 al vervangen te zijn.
Rij in 8uur met ladewagen ook een tank leeg, als er maar veel gebeurt in die 8uur vind ik het niet erg. Als de kwaliteit van het werk maar goed is komt het echt niet op die laatste liter diesel aan. Voor niets gaat de zon op.
wij hadden een 411, deze was behoorlijk pittig. dit komt door dat hij veel zwaar werk heeft gedaan. bij ons in de buurt rijd een 409, deze doet alleen licht werk. hij trekt bv. heel niet snel.
Wat doet deze trekker? wel de zwaarste werkzaamheden voor hem zijn vooral het maaien (3.1m aan dikwijls 15kmph), en het zaaien.
Daarnaast staat hij ook voor de graszaai en maiszaai combinatie (zie deze afbeelding) :
Toch, als je rekent aan een verbruik van 250gr/kwh dan kom ik voor de 90 kw aan 22.5Kg/H zijnde 26.5 L/H. Doch, ik kan me helemaal niet voorstellen dat de trekker echt constant 90kW moet afgeven, een gemiddelde van 70 lijkt me al wat.
We rijden naast deze trekker met een 514, en dat is gewoon een trekker die bijzonder zuinig is. Ik denk dat voor het maaien het verbruik nog niet half zo groot is als de 412.
Goeie tip IVM met het turbodruk regel membraam, dat ga ik morgen vast eerst even controleren. Ik hou jullie op de hoogte
die membraan zit achter de uitlaatbocht die onder de motorkap weg komt, uitlaatbocht moest gedemonteerd worden voordat je erbij kon.
Maaien kan, maar kneuzen wil dan niet meer. Trekker verbruikt hier met maaien 17 liter per uur. Als je een versnelling lager gaat scheelt dat bijna 5 liter
t beste wat je kunt doen is de computer laten uitlezen.. desnoods laat je m n pk of 10 15 chiptunen (ja dat kan ..en ze gaan echt niet altijd meer verbruiken)
en ga je s kijken wat hij dan doet.
nou Gerd-Jan, dan weet je wel wat je moet.
Dat bestaat niet.
412 heeft wel land en weg versnelling misschien dat ie dat bedoeld
En de daar bij behordende toerental verlaging !
Van 17 naar 12 liter (= 30% lager) verbruik per uur door een lagere versnelling en lager toerental maar hierdoor een derde langer werktijd betekent weer een verbruik van tegen de 17 liter.
Heb t niet over een varia, gaat over een TS
Dat weet ik ook. Daarom heeft het ook geen nut om zachter te rijden. Aantal liters per hectare blijft nagenoeg gelijk
Bij grondbewerking rijden wie hier altijd op stand I