Fendt 412 overmatig dieselvebruik

Hoi,

sinds een jaar of 2 rijden we hier met een 412, zeer prettige trekker maar we blijven met het gevoel zitten dat de trekker enorm veel verbruikt, en hij eigenlijk zeer lam is en het lijkt alsof hij te weinig vermogen heeft. Het voelt constant alsof hij ergens gesmoord word. Bij het maaien met een 3m maaier met kneuzer loopt het verbruik makkelijk boven den 22L/H , met een tank van 160 liter kijk je na 3 uur rijden op een tank die ver half leeg is.

Bij het rijden , zelfs leeg en met vol gas raak ik zelden over een brug aan 50km/u, dat klopt volgens mij toch niet. Ik reed een aantal weken geleden met een andere 412 bij een dealer , en hoewel het een TMS was (onze is nog zonder common rail) had hij
voelbaar veel meer vermogen .

Ik vraag me af wat er kan fout zijn, turbodruk is reeds gecontroleerd en ook aan de vermogensrem haalt hij nipt de fabriekswaarde van 82kw aan de aftakas.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Bartdereu: "22L/H" zegt mij nog niet zo veel. Als je dan 6 hectare hebt gemaaid, is het verbruik 3,5 liter per hectare ineens redelijk te noemen.
ford8630power
@Wimsumar

6 hectare maai je per uur niet, maximaal 4/5 per uur met een 3 meter achtermaaier 😉
FENDTfarmer
En dan ist nog zuinig voor volgas belasten
Wimsumar
Beste
Quote @Ford8630power:
4/5 per uur

Zelfs dat is nog aan de hoge kant. Maar ze zijn er hier regelmatig op T.F. die beweren met snelheden à 20 - 25 km/uur te maaien/kneuzen.

@FendtFarmer: Zuinig. Ja daar heb je gelijk in.

22 liter/uur = grofweg 20.000 gram/uur/120 p.k = 166 gram/p.k./uur.
Dat komt overeen met de fabrieksopgave: (grafiek helemaal onderaan)

konedata.net/Traktorit/fendt409.htm/
bas930
Kan het nog zijn dat het turbodruk membraam in de regelaar stroef loopt of vol staat met olie, vaker gezien en dan voelt het ook aan of de trekker constant gesmoord wordt.
lucas712
Is dit nog een 412 met mechanische regelateur? misschien is je membraam dan gescheurd dan trekken ze ook niet meer
JJ
Zet hem bij de dealer aan de waterremmend en je weet iets. 22 liter per uur is niet gek als je hem vol belast. En er zijn vrijwel geen tractors die met 50 over n brug komen. Zwakken allemaal af.
ford8630power
@Wimsumar

Waar het toelaat maai ik ook met 21 km/h, het maait alleen maar mooier lijkt het wel. Alleen het effect van de kneuzer wordt wel wat minder.
fendt415
Ik vermoed een scheurtje in het membraan van de brandstofpomp.
fendt trekkertje
Als een trekker 50 rijd heeft het ook weinig 'kracht/vermogen' jaa. dat heeft een trekker bij minder snelheid daar is hij voor gemaakt toch.
Fendt_John Deere
Bij ons was vroeger van onze Fendt 411 (eerste generatie) de turboslang losgeschoten toen we hem net hadden. Toen kwam hij ook amper een brug op en reed niet zo snel meer. Toen gingen we een wagen bollen afleveren in Middenmeer (ongeveer 20 km hier vandaan)

Dat heeft denk ik met de turbo te maken.
fendt trekkertje
Ik vind 22 liter per uur bij volle belasting helemaal nog niet zo gek eingelijk.
ADB996
Kan het zijn dat ie lui is??
claasfendt
Ik dacht dat die fendt trekkers altijd enorm zuinig waren dat word tenminste beweerd hier in de buurt klaagt een boer ook over het verbruik van zijn 412
fendt-412
Het is maar een trekker van 125pk. Daarvoor is 50km wel vrij hard, zeker als je niet teveel lucht in de banden hebt.

Het zijn niet de meest pittige motoren. Commonrails voelen zonder belasting veel sterker aan, maar als die flink moeten werken is dat snelle er ook gauw vanaf.

In de 400serie zit er bij of na de turbo ergens een membraan die er voor zorgt dat de trekker op pieken extra brandstof krijgt. Die gaat na verloop van tijd stuk. Onze trekker had begin van de week ook storing, dachten ze daar aan maar was het niet, schijnt bij de meeste oude 400 al vervangen te zijn.

Rij in 8uur met ladewagen ook een tank leeg, als er maar veel gebeurt in die 8uur vind ik het niet erg. Als de kwaliteit van het werk maar goed is komt het echt niet op die laatste liter diesel aan. Voor niets gaat de zon op.
ADB996
@bartdereu wat voor werkzaamheden doen jullie er mee, hier mee bedoel ik, hoe zwaar moet hij trekken.

wij hadden een 411, deze was behoorlijk pittig. dit komt door dat hij veel zwaar werk heeft gedaan. bij ons in de buurt rijd een 409, deze doet alleen licht werk. hij trekt bv. heel niet snel.
Ruben-Wind
Hmm mijn oom heeft een 409, die heel langzaam optrekt. Ook met lege trekker. Als ik hem vergelijk met de 412 op mijn werk. Die komt bijna net zo snel op gang met 30 ton er achter als die 409 standaard. Hij bringt hem binnenkort naar de LMB daar zetten ze hem even aan de laptop.
FENDTfarmer
Ja zit ook 30 pk verschil in doet nogwel wat!
Ruben-Wind
@FENDTfarmer Ja maar met lege trekker of met 30 ton er achter is nogal een verschil he.
FENDTfarmer
Lege trekker 90 pk en 125 pk ook!
Ruben-Wind
@FENDTfarmer Ik zeg toch dat hij met 30 ton er achter bijna net zo snel optrekt als de 409 leeg.
bartdereu
Heel wat reacties, waarvoor dank.

Wat doet deze trekker? wel de zwaarste werkzaamheden voor hem zijn vooral het maaien (3.1m aan dikwijls 15kmph), en het zaaien.
Daarnaast staat hij ook voor de graszaai en maiszaai combinatie (zie deze afbeelding) :


Toch, als je rekent aan een verbruik van 250gr/kwh dan kom ik voor de 90 kw aan 22.5Kg/H zijnde 26.5 L/H. Doch, ik kan me helemaal niet voorstellen dat de trekker echt constant 90kW moet afgeven, een gemiddelde van 70 lijkt me al wat.

We rijden naast deze trekker met een 514, en dat is gewoon een trekker die bijzonder zuinig is. Ik denk dat voor het maaien het verbruik nog niet half zo groot is als de 412.

Goeie tip IVM met het turbodruk regel membraam, dat ga ik morgen vast eerst even controleren. Ik hou jullie op de hoogte 😄
bartdereu
@fendt415 Scheurtje in het membraam van de regulator, Is dit iets wat ik zelf snel kan controleren of moet ie naar de dealer daarvoor ?
bartdereu
Net nog even gaan controleren. Ik dacht dat de turbo voorzien was van een membraam regulator (wastegate) maar blijkbaar niet. Mss deze week es bij de dealer langsgaan voor dat brandstofpomp membraam
fendt-412
@bartdereu
die membraan zit achter de uitlaatbocht die onder de motorkap weg komt, uitlaatbocht moest gedemonteerd worden voordat je erbij kon.
bartdereu
@fendt-412 Ok thx, mss toch maar best even bij de dealer langsgaan daarvoor
newholland6640
Quote @Wimsumar:
Zelfs dat is nog aan de hoge kant. Maar ze zijn er hier regelmatig op T.F. die beweren met snelheden � 20 - 25 km/uur te maaien/kneuzen.

Maaien kan, maar kneuzen wil dan niet meer. Trekker verbruikt hier met maaien 17 liter per uur. Als je een versnelling lager gaat scheelt dat bijna 5 liter 😉
JDFreaky
Dit kan ook aan je banden soort liggen de maat banden de spanning ...want die zijn ook voor een groot deel verantwoordelijk voor t verbruik

t beste wat je kunt doen is de computer laten uitlezen.. desnoods laat je m n pk of 10 15 chiptunen (ja dat kan ..en ze gaan echt niet altijd meer verbruiken)
en ga je s kijken wat hij dan doet.
KOETIE
@newholland6640

nou Gerd-Jan, dan weet je wel wat je moet. 😃
Wimsumar
Beste
Quote @Newholland6640:
Als je een versnelling lager gaat scheelt dat bijna 5 liter

Dat bestaat niet.
Payton
@Wimsumar

412 heeft wel land en weg versnelling misschien dat ie dat bedoeld
newholland6640
@Wimsumar

En de daar bij behordende toerental verlaging 😉!
Wimsumar
Beste
Quote @Newholland6640:
toerental verlaging

Van 17 naar 12 liter (= 30% lager) verbruik per uur door een lagere versnelling en lager toerental maar hierdoor een derde langer werktijd betekent weer een verbruik van tegen de 17 liter.
ADB996
@newholland6640 nee, druk verlaging in de vario bak. die druk kost ook allemaal brandstof 😉
newholland6640
@ADB996

Heb t niet over een varia, gaat over een TS
newholland6640
@Wimsumar

Dat weet ik ook. Daarom heeft het ook geen nut om zachter te rijden. Aantal liters per hectare blijft nagenoeg gelijk
monteurtje
@bartdereu membraam van de brandstof regelateur kan niet kapot zijn als ik dit zo hoor, want dan komt ie lang niet aan z'n vermogen, als die wel kapot zou zijn mis je +/- 30 pk.
bartdereu
Membraam was inderdaad niks mis mee, geen oorzaak gevonden en ook de repliek gehad dat de trekker 'normaal' verbruikt. Dan is het wel nog zo jammer dat er geen 300l dieseltank op zit, dan had het gevoel wel iets beter geweest.

Bij grondbewerking rijden wie hier altijd op stand I

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
4