Kabinet stemt in met T-rijbewijs
Het T-rijbewijs voor trekkers en andere motorvoertuigen met beperkte snelheid komt er. Het kabinet heeft daar mee ingestemd. Vanaf 2015 mag je dus alleen nog de openbare weg op als je zo’n T-rijbewijs hebt.
Meer onder de Lees meer link!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Denk inderdaad dat het om die kosten gaat van het aanvragen waarom ze het 10 jaar rekken
Dit zal het begin zijn. Ik ben het volledig met je eens hoor
Eensch!
Dan heb je het niet goed in de gaten gehouden, er komt toch een kenteken voor tractoren?
Ja een Fiat Panda is iets anders als een Fendt 936.
We gaan het even zo vergelijken.
Als je met een Fiat Panda veilig over straat kan, dan kijk je dus goed voor je, je rijdt beschaafd e.d. Zodra je je rijbewijs haalt heb je dus verkeersinzicht wat ten zeerste van belang is. Zodra je dan op die Fendt 936 stapt haal je al heel veel voordeel met het verkeersinzicht. Nog steeds vind ik dat er een kleine verandering moet zijn. B is makkelijk, maar BE zou beter zijn om verplicht te moeten hebben om een tractor te mogen besturen. Of een maximum gewichtsklasse, bijv. 25 ton voor het T rijbewijs en dan verder gaan met een groot rijbewijs. Vrachtwagen rijbewijs zou dan de verplichting zijn vanaf 25 ton. Het voordeel daarvan is, is dat men examen doet met een dermate combinatie die te vergelijken is aan waar ze mee op straat komen. Wat is nou het grote verschil tussen een 936 met 3 asser een een vrachtwagen met oplegger. Ja de vrachtwagen kan 80 maar die 936 die kan gewoon 65. Qua remmen is een vrachtwagen wel ietsjes beter. En qua lading zal een vrachtwagen net wat meer mogen. Voor de rest is het besturen ook wel iets anders maar een heel eind vergelijkbaar. Maar sowieso vind ik dat de maximum snelheid van landbouwtractoren vastgelegd moet worden op 40KM/h. Zodra er luchtremmen, ABS, geveerde vooras, e.d. wordt toegepast 50KM/h.
Dit heb ik al vaker gezegd, gewoon dezelfde regels en keuringen als het nu gaat met de vrachtwagens.
Dit moeten ze in de landbouw ook gewoon invoeren, zullen er velen wel niets mee eens zijn maar het is dan maar zo....
Onderscheid waarvoor, bij de transport bedrijven wordt ook geen onderscheid gemaakt in grote of kleine vrachtwagens, of bestelbussen groot of klein.
Zelfs de grondverzet bedrijven moeten jaarlijks hun kranen en loaders al laten keuren, en dit is al jaren zo.
Het verschil tussen loonwerkers en boeren gaat ook niet altijd op, er zijn genoeg boeren die ook groot materieel hebben, dan ga je daar weer discussies over krijgen, hij wel en ik niet.
Daarom, het totalen gewicht wat je aangeeft van 25 ton zou ik ruimschoots naar beneden willen brengen.
Ik zou zeggen, voor iedereen de zelfde regels, ben je overal van af en geen gezeur.
Het rijdt wel anders, maar je moet nog steeds veel vooruit kijken e.d.
En links en rechts natuurlijk, opletten voor overstekende bevolking en alles wat er bij komt kijken..
Het principe van het op straat rijden met een vrachtwagen en tractor is gewoon gelijk. Vooral bij de combinaties waar ik in mijn stukje over sprak
En toch zijn er verschillen tussen rijden van een tractor en vrachtwagen, maar ik snap wat je bedoelt, en daar gaat het toch om...
Dat geloof ik goed. Ik rij zelf geen vrachtwagen. Maar ik zie zelf al de grote overeenkomsten tussen auto aanhanger en tractor kipper combinatie waar ik mee rij . In principe is een tractor lomper groter langer hangt vaak gewicht achter kipper komt anders om. Maar op straat moet je net zo opletten als met een vrachtwagen al dan niet meer.
hoezo naar beneden? ik zou zeggen boven de 25 groot rijbewijs oid en tussen de 6 en de 25 bijv T-rijbewijs. daar blijven de kleine hobbytractors over het algemeen wel onder.
Deze discussie kunnen we zeer lang maken, het is net zo lang of breed of hoe je het maken wilt.
Kijk die hobby boerkens die alleen met de tractor wat show rijden heb ik nog vrede mee.
Maar zodra er wat achter komt te hangen, hup groot rijbewijs.
Neem nou eens drijfmest ton, 12m3 inhoud, zodenbemester erop, beetje een tractor er voor zit je ook al tussen de 20 en 25 ton aan te duwen.
Inderdaad zullen ze ergens een grens moeten trekken.
Bepaalde eisen, denk dat dit dan ook zeer snel zal gaan komen...
Inderdaad zullen ze ergens een grens moeten trekken.
dat bedoel ik ja. 25 ton heb je gouw een keer. daarboven wordt het echt wel wat groot vind ik. maar als ik hier in de buurt kijk zie ik 140 pk met 12 tons kieper op ong 23 ton staan op de weegbrug. dat kan dan nog een keer.
Ik denk als je tractor met kieper en een vrachtwagen, met dezelfde bak inhoud naast mekaar zet, komen de afmetingen grotendeels gelijk uit, maar voor die vrachtwagen heb ik wel een groot rijbewijs nodig.
Dus dan zeg ik op mijn buurt, trek het dan gelijk, ook die tractoren een groot rijbewijs.
zit nogal een verschil tussen he, vrachtwagen gaat 80 en de meeste trekkers van 140 pk lopen 40 of 50, en trekkers mogen niet over grote wegen rijden. daar zit ook een groot verschil in. en nogmaals, trekkers worden vaak voor landbouwdoeleinden gebruikt. dus op het land. vrachtwagens rijden continu over de weg.
Zover als bij mij bekend, als je 50KM/h wilt gaan rijden, heb je de verplichting tot luchtremmen e.d.
Hobbytractors ook gewoon meetellen...
Nu sla je spijker precies op z'n kop, "landbouwdoeleinden"...
Dan zou ik zeggen blijf hier dan ook bij en neem geen werk van de grondverzet bedrijven af.
Enne de vrachtwagens zitten niet alleen op de grote weg.
Zit zelf in het grondverzet en transport, weet er toch wel het een en ander vanaf....
Als je het voor iedereen gelijk stellen kan ik daar trouwens wel meeleven, maar het heeft niet mijn voorkeur.
Nou als ik 30 rij met 60PK's tractor hoef ik niet echt ver vooruit te kijken
Met 30KM/h lege tractor of met aanhanger sta ik toch meteen stil
Dan let je gewoon niet op >.>
We zijn het er wel over uit, dat als je een 60PK's tractor hebt die 30 loopt, je een stuk veiliger over straat rijdt als dat je 360PK hebt en 65km/h
Ja. Ik weet dat er grondverzetbedrijven met tractors rijden. Dat is niet de bedoeling nee. Maar ik neem aan dat als je wat wilt verdienen met de tractor als grondverzetvoertuig je boven de 25 ton komt te rijden......
En @selten, je zegt hobby tractors ook meetellen. Maar die zijn niet te vergelijken met combinaties van 25 ton. Die zou ik gewoon onder BE laten vallen.
Nouja, een hobbytractor kan ook een 1455 zijn.... Een hobbytractor kan vanalles zijn. Waar NOOIT een kipper iets aanhangt. Waarom een klasse hobbytractors maken? Gewoon T rijbewijs voor iedereen. Ofja tot 25 ton. Dan leer je het de meeste wel af. En geen speciaal groot tractor rijbewijs. Gewoon CE toepassen. Dan kun je wel rijden.
Dan zet je het op drie ton. Daar zitten de kleine tractors onder. En met wagen ben Je er zo overheen dus dan t rijbewijs. Daaronder kan met be ook wel vind ik. Voor mensen die veel toeren met trekkers. En voor verzamelaars oid.
Waarom die mensen apart stellen? De meeste hebben nu toch al B rijbewijs. Die kunnen daarna toch ook gewoon T halen.... Je bent toch niet anders omdat je een hobbytractor hebt? Die 760 Super van ons weegt geen 3 ton. Toch is het een landbouwtractor. Och wat mooi! hang ik der een dikke 4-wielige wagen achter. laad even 10 ton erop. En dan een stukje rijden. Heb ik geen speciaal rijbewijs voor nodig..... Nee dan gewoon tot 25 ton gelijk. Of tot 10 ton alleen B ofzo.
Wanneer? hoor ik U vragen?
Nou, als de loonwerker de uurprijs weer omhoog doet, omdat hij zijn chauffeurs die met een opraapwagen en een silagewagen en een zodebemester rijden, een CE rijbewijs moet laten halen...
altijd dat eeuwige gezever over dat rijbewijs...
ik wil daarmee niet zeggen dat het niet nodig is...
Ik klaag er niet over. Bij ons is het alleen landbouw. Laat ik het zo stellen, als jij rustig op je fiets zit, en er komt een dikke Fendt 922 langs gereden met een 3 assige carrier met 65km/h volbeladen met puin. Wat zou jij dan denken?
Heee! collega's, waar zullen die aan het werk zijn?? of
Waar zal die dat gebroken puin brengen? :lol:
Ik weet niet waar ze aan het werk zijn maar wel waar het dan heengaat haha. Nouja laat ik zo zeggen dat ik veel loonwerkers ken waarvan personeel vrachtwagen rijbewijs heeft. En ja dan wordt het inderdaad weer duurder. En nee het wordt niet direct beter. Maar ik heb het ook niet perse over loonwerkers. Maar ook over boeren die met dergelijke combinaties rijden. Een loonwerker ziet de kosten niet zo direct als een hele grote boer met mega materieel
Wat kunnen koeien boeren toch klagen zeg, zo slecht is die melkprijs niet. Het is prima te doen zo als het nu is hoor.
Maarja als een boer niet meer klaagt is ie dood denk
Rijbewijs ja, certificaat niet.
@dennis fordson
Jup
Geeft niet ik gaf het alleen aan
Dat bedoelde ik dus niet. Totaalgewicht niet boven de 3 ton dan. dus dan hebben ze geen mogelijkheid tot aankoppelen van werktuigen/wagens. Dat kan gewoon. Met lading zullen ze boven de drie ton wegen en zullen ze dus t rijbewijs nodig hebben.
Dan kan ik nog geeneens met aanhanger over straat >.>
En dat is juist het punt. Je kunt er dan niks mee doen. mensen die gewoon willen toeren of voor de show rijden hoeven dan geen t rijbewijs te halen. Maar wil je er iets mee kunnen doen kom je boven de drie ton en heb je het t rijbewijs nodig.
Ik ken genoeg hobbyisten die met aanhanger rijen.
Met aanhanger is redelijk gewiicht is rijbewijs nodig. Zo simpel is het
Verdorie zeg, en natuurlijk 20 jaar ervaring, had ik nog niet bij stilgestaan....
Ja, en in 2015 het T rijbewijs halen.