Weinig druk oliepomp Renault 110-14

Hey,

Heb de oliedruk van de trekker gemeten via het ventiel achterin, en meet dan 155-160 Bar druk max. Volgens de gegevens die ik heb zou de trekker echter 200 Bar druk moeten leveren, betekent dit dat de oliepomp slecht is of is dit af te stellen?

Deel dit topic

Reacties

johan6640
Aan de pomp is niks af te stellen maar je overdruk ventiel kun je wel verstellen dat je meer druk krijgt.maar was je olie druk voor heen goed?
Renault 110-14
Weet niet of de oliedruk voorheen goed was, heb het gisteren voor het eerst gemeten. Viel me op dat de voorlader niet erg veel wou tillen, dus heb ik daar de druk gemeten (3e ventiel voorlader) en achter bij het ventiel ook. Is allebei ongeveer 155 bar, weet niet waar de oliedruk evt. af te stellen is?
rickrenault
Zit achterop tussen de ventielen niet een draaiknop als die er,wel op zit staat die wel helemaal open dat is bij onze ares wel zo
Wimsumar
Beste
Quote @Rickrenault:
draaiknop

Die is hoogstwaarschijnlijk om de hoeveelheid (liters/minuut) te regelen.
rickrenault
@Wimsumar ja,daar is,die voor die wil soms zelf ook wel,wat,terug draaien
1056xlacase
Daarmee verhelp je dit dus nog niet
CVT6230
@Renault 110-14 Om te bepalen of je pomp nog goed is moet je ook de liters meten.
atlaspower
@CVT6230 de liters haalt ie wel, Bij Renault gaat het eerst door de olie pomp van de orbitrol aansturing (+/- 145/150 bar staat deze orbitrol afgesteld) waarna het naar de 2de pomp gaat en deze voet de achterbrug en de ventielen, je kom dus altijd aan de liters als er 1 pomp stuk is, of beide moeten stuk wezen maar dan stuurt ie nagenoeg niet meer, de druk daarintegen kan wel terug vallen bij 1 defecte pomp, Renault 110-14 je kan proberen de druk van je orbitrol op te schroeven ( inbus op de orbitrol eraf en dan met een schroeven draaier de schroef bv 2 slagen indraaien) en dan kijken of de druk achter op de ventielen omhoog gaat, is dit het geval dan is je 2de pomp stuk/versleten.
Renault 110-14
Bedankt voor de reacties.
atlaspower; dacht eigenlijk dat 1 pomp alleen voor de orbitrol/stuurbekrachtiging was en 1 pomp alleen voor de hydrauliek ventielen en hefinrichting. Volgens de folder die ik heb levert de oliepomp van de Renault 110-14 200 bar druk, is dat dan ook de werkdruk, of ligt die altijd lager dan de opbrengst van de pomp? Overigens heeft de trekker een electrisch bediende hef, weet niet of dat nog wat uitmaakt of wat aan stuk kan zijn?
atlaspower
@Renault 110-14 als het goed is loopt er 1 aanvoer leiding naar voren naar pomp 1, deze geeft druk aan de orbitrol, de retour van de orbitrol loopt door de oliekoeler naar pomp 2 en vervolgens richting filter en ventielenblok achterbrug, ik heb geen electrice hef (145 14)dus er geen ervaring mee, maar heb bij het afstellen van mijn orbitrol meer als 250 bar gemeten dus qwa druk moet ie het makkelijk halen als je pomp goed werkt,, er kan bv ook een veer in de overdruk zijn gebroken maar waar die zit bij jou trekker ? ik heb hem nog niet hoeven zoeken 😃,,
Renault 110-14
Bedankt voor de reactie en de info atlaspower.
Dat afstellen bij de orbitrol heeft dat geen risico voor de werking van de stuurbekrachtiging zelf? En bij de oribtrol word de druk dus als het ware geknepen naar de druk die die nu heeft? Snap eigenlijk niet goed wat de orbitrol te maken kan hebben met de druk van de ventielen, maar zal morgen eens kijken of ik die inbus kan vinden 😄
renault 106-54
@rickrenault je bedoeld zeker die boven op de ventielen. dat is het van enkelwerkend naar dubbelwerkend zetten of andersom
rickrenault
@renault 106-54 nee een andere.die,regelt de,liters volgens mij
Renault 110-14
Bedankt voor alle reacties. Heeft er iemand nog een nieuwe oliepomp liggen toevallig? Deze zal via de dealer wel niet goedkoop zijn lijkt me...
jmos
@Renault 110-14
heb je @atlaspower zijn uitleg gevolgd? hij bedoeld dat de eerste pomp druk geeft naar de orbitrol, dan gaat de olie naar de tweede pomp en geeft hij de 200 bar naar de ventielen. als de tweede pomp slecht zou zijn zou die niks doen en dan krijgen de ventielen de druk van de eerste pomp die hij ook aan de orbitrol geeft. dus als je de druk van de orbitrol veranderd en die van de ventielen veranderen mee dan is je tweede pomp slecht.

al geprobeert?
Renault 110-14
Bedankt voor de reacties.
Heb gisteravond eens gekeken bij de oritrol, maar kan er eigenlijk geen inbus bout aan ontdekken...
Maar is het trouwens niet zo dat als ik de druk bij de orbitrol zou kunnen opvoeren dat de 2e pomp dan bij voorbaat z'n druk niet haalt, omdat als je de druk van de orbitrol verstelt je eigenlijk de druk van de 1e pomp gebruikt om de druk op te voeren?
Bedoel dus; heeft het uberhaupt wel zin om de druk te proberen te verstellen, als dat toch alleen maar aan kan geven dat de 2e pomp z'n druk niet haalt?
En is een oliepomp te reviseren of is het bij voorbaat een compleet nieuwe pomp?
jmos
@Renault 110-14
Als je de druk op de orbitrol versteld kun je kijken of de tweede pomp slecht is. Een pomp is een duur onderdeel waarbij je zeker wilt weten dat hij kapot is voordat je iets vervangt.

Maar @atlaspower, geeft de eerste pomp dan dezelfde liters als de tweede pomp?
atlaspower
@jmos Ja is dezelfde pomp

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
10