Illustratie van:

Iseki tx1500 - koeltemperatuur controleleampje

Beste mensen, controlelampje van de koelvloeistoftemperatuur was helemaal verrot. Ik heb er een nieuw lampje in gezet. Moeilijk allemaal onder dat kleine dashboardje draden verlengen en solderen, maar goed gelukt. Lampje doet het goed, tenminste als er er een externe massa aandoe. Ook als ik de sensor kortsluit brand hij. Maar als ik het contact aanzet brandt hij niet! Nou zou ik denken dat ook bij een kapotte sensor het lichtje wel moet branden, want als de motor niet loopt en het contact staat aan, moet het lampje toch ergens anders zijn massa vandaan krijgen, maar dat doet ie dus niet. Wat kan daar verkeerd zitten?
Vraag 2 is: ik heb de sensor in kokend water gehangen met een lampje eraan, maar dan schakelt hij niet. Klopt het dan dat hij kapot is of schakelen ze pas bij bij 105 graden?
Welke technowizkid weet dit aan mij te vertellen?
Groet Govert

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Duitshuisje: Volgens mij heb je de oliedruksensor gekookt.
(Ik heb alleen een laadstroom en oliedruklampje op het dashboard van m'n Iseki TX1300).
duitshuisje
Beste winsumar, ik heb 3 controlelampjes op mijn TX 1500 nl. (uit mijn hoofd)linker = oliedruk, middelste=laadstroom en rechter = koelvloeistoftemperatuursensor (zit in/bij thermostaat geschroefd)misschien is dat een verschil tussen een 1300 en een 1500?
Wimsumar
Beste
Quote @Duitshuisje:
koelvloeistoftemperatuursensor (zit in/bij thermostaat geschroefd)

Prima spul die Jappanners hè? Op mijn 1300 zit het er ook op. 😄
Als ik de contactsleutel 'op contact', meet ik 12 volt op de sensor. Het lampje brandt dan niet. Maak ik 'kortsluiting' op de sensor dan brandt het lampje.
duitshuisje
Dat is na mijn reparatie van het lampje ook zo. Ik maak nu uit de handleiding op, dat het alleen gaat branden bij te hete koelvloeistof en dus blijkbaar niet als je het contact aanzet. Vreemd want dan kun je jaren met een kapot waarschuwingssysteem rijden. Dat lampje kun je als je wil af en toe testen door de massa ervan kort te sluiten aan de sensor, maar of de sensor contact maakt bij oververhitting weet je dan nooit. Die van mij deed het in kokend water dus niet in ieder geval. De vraag is: zou hij dat wel moeten doen?
duitshuisje
Nog even: ik snap nu wel dat dat niet veel anders kan wb die sensor, maar toch de vraag hoe test je dat ding?
Wimsumar
Beste
Quote @Duitshuisje:
De vraag is: zou hij dat wel moeten doen?

Ik denk het wel. Maar je schreef in de topicopening: ''ik heb de sensor in kokend water gehangen met een lampje eraan, maar dan schakelt hij niet''.

Tegenvraag: Had je wel een massadraad om een sluitende stroomkring te kunnen maken?
duitshuisje
Ik had een 12 volt accu en daaraan een kring met een lampje erin en daarin opgenomen de sensor. Als ik de sensor kortsloot brandde het lampje wel. Maar bij 100 graden brandde hij niet, dus toen werkte de sensor iig niet. De opstelling is dus goed, maar misschien werkt de sensor pas bij temp. boven de 100 graden. Ik vrees dat ik het toch niet kan laten om de fohn erop te zetten , hoewel ik hem ook niet moet verpesten, want die dingen zijn als ze nog te krijgen zijn, niet zo goedkoop en zonder gaat niet lekker!
Wimsumar
Beste
Quote @Duitshuisje:
zonder gaat niet lekker!

Bij jou was het kapot. Ik wist niet dat ik het er op had. Of het nu wel of niet functioneert, een kokende motor laat het zonder lampje ook wel zien.
duitshuisje
Dat lijkt mij alleen een beetje aan de late kant, ik vrees dan een vastloper. Wat denk jij?
Groet, Govert
duitshuisje
Net ergens gelezen dat hij schakelt tussen de 105 en 110 graden. Misschien toch nog even proberen......
Wimsumar
Beste @Duitshuisje: Kijk, als de motor gaat koken omdat de V-snaar is gebroken (koelventilator draait dan niet meer) dan brandt het laadstroomlampje ook al als alarmsignaal.
Gaat de motor koken omdat het koelsysteem lekt, dan valt die lekkage bij zo'n Iseki direct op omdat je op zo'n klein trekkertje er zelf " boven op zit".
Daarnaast is het een kwestie van geroutineerd onderhoud voor het gebruik:
ligt er geen plas uitgelekte koelvloeistof onder?
Regelmatig de V-snaar controleren en kijken of de radiateur stofvrij is.
duitshuisje
Beste Winsumar, dat klopt wat je zegt. Ik heb de sensor getest in de frituurpan, hij reageert ergens tussen de 150 en 170 graden. Afhankelijk van de juistheid van de frituurthermostaat gaat hij dus lijkt me vrij laat reageren, maar doet het iig wel. Dan moet je vloeistof al verdampt zijn (ik neem niet aan dat er een zodanige drukverhoging is dat de vloeistof de 160 graden haalt) en dan moet de temp verder stijgen naar 160 graden. Dat laatste zal wel vrij snel zijn , maar toch.
De zaken goed in de gaten houden blijft een goed advies.
Nogmaals dank voor je antwoorden en een groet van Govert Duitshuisje
Wimsumar
Beste
Quote @Duitshuisje:
de sensor getest in de frituurpan

😃 Geniaal! 😃

P.S.: Vanavond patat met diesel-/koelvloeistofaroma? 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Iseki tx1500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
13
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
31