Beste mensen, controlelampje van de koelvloeistoftemperatuur was helemaal verrot. Ik heb er een nieuw lampje in gezet. Moeilijk allemaal onder dat kleine dashboardje draden verlengen en solderen, maar goed gelukt. Lampje doet het goed, tenminste als er er een externe massa aandoe. Ook als ik de sensor kortsluit brand hij. Maar als ik het contact aanzet brandt hij niet! Nou zou ik denken dat ook bij een kapotte sensor het lichtje wel moet branden, want als de motor niet loopt en het contact staat aan, moet het lampje toch ergens anders zijn massa vandaan krijgen, maar dat doet ie dus niet. Wat kan daar verkeerd zitten?
Vraag 2 is: ik heb de sensor in kokend water gehangen met een lampje eraan, maar dan schakelt hij niet. Klopt het dan dat hij kapot is of schakelen ze pas bij bij 105 graden?
Welke technowizkid weet dit aan mij te vertellen?
Groet Govert
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Iseki tx1500 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(Ik heb alleen een laadstroom en oliedruklampje op het dashboard van m'n Iseki TX1300).
Prima spul die Jappanners hè? Op mijn 1300 zit het er ook op.
Als ik de contactsleutel 'op contact', meet ik 12 volt op de sensor. Het lampje brandt dan niet. Maak ik 'kortsluiting' op de sensor dan brandt het lampje.
Ik denk het wel. Maar je schreef in de topicopening: ''ik heb de sensor in kokend water gehangen met een lampje eraan, maar dan schakelt hij niet''.
Tegenvraag: Had je wel een massadraad om een sluitende stroomkring te kunnen maken?
Bij jou was het kapot. Ik wist niet dat ik het er op had. Of het nu wel of niet functioneert, een kokende motor laat het zonder lampje ook wel zien.
Groet, Govert
Gaat de motor koken omdat het koelsysteem lekt, dan valt die lekkage bij zo'n Iseki direct op omdat je op zo'n klein trekkertje er zelf " boven op zit".
Daarnaast is het een kwestie van geroutineerd onderhoud voor het gebruik:
ligt er geen plas uitgelekte koelvloeistof onder?
Regelmatig de V-snaar controleren en kijken of de radiateur stofvrij is.
De zaken goed in de gaten houden blijft een goed advies.
Nogmaals dank voor je antwoorden en een groet van Govert Duitshuisje
Geniaal!
P.S.: Vanavond patat met diesel-/koelvloeistofaroma?