Illustratie van:

Case International 956 XL - bandenmaat voor, enig idee?

Beste medebandenboeren (haha)
ik ben oneindig aan het rekenen geweest met bandenmaten, en ik denk dat ik eruit ben, maar ik wil nog wel even een bevestiging van de hogerhand op Tf, zodat ik geen miskoop doe.

Deel dit topic

Reacties

redpower
Ik wil 650 65 42 achterop, maar wat meot er dan voorop?
aangezien er een andere verhouding onder 956 zit had ik het voglende berekend:
650 65 38= 181.0
480 65 28= 133.5
deze tov elkaar kom je op 73.75%, dat is de orginele verhouding bij een 8/9/10
bij andere trekkers is dit 78.00 %
als je dan 650/65/42 verglijkt met 540/65/28 kom je op 74.17%, dat zou dan het juiste moeten zijn? scheelt maar 0.42% met de verhouding die ik nu heb....
en 650/65/42 tov 540/65/30 is 76.8%

kunnen jullie het nog volgen? ik nauwelijks, mij werd namelijk gessugsteerd dat ik voorop 540.65.30 moest nemen...
bert8210
Je mag geen 540/65 R 28 nemen, dan verlies je je voorloop, het mooiste zal 540/65 R30 zijn omdat je achter 650 hebt. Indien je 710/70 R38 zou nemen achter zou die 600/65 R28 mooist zijn. Dat is mijn mening natuurlijk 😛
redpower
@bert: voglens mijn berekening kom je met 540/65 28 op 74.17 % uit, dat is meer dan 73.75, dan heb je toch ook iets meer voorloop als nu? toch?

en 710/70/38 is een paar mm hoger als 650/65/42, maar die wil ik niet, te stug, en te breed voor een trekker in de 5,5 ton
interman
Ff dom vraagje tussendoor he, 650r42 past onder je spatborden ?? WTF
interman
Ohja, je kunt beter te veel dan teweinig voorloop hebben. dus voorwielen sneller dan achterwielen, zo staan ze ook afgesteld vanaf fabriek
bert8210
Er is hier in de buurt iemand die achter ook 650/65 R42 heeft en voor heeft hij de oude 480/70 R 28 gelaten en hij zegt dat de vooras minder jankt op de weg maar dat is enkel omdat hij zijn voorloop kwijt is, dat zou ik dus niet doen.
redpower
@interman, ja 650/65/42 past onder een 9. kameraad van me heeft 710 eronder liggen..
en meer voorloop dat weet ik, maar de vraag is hoeveel meer, ik heb nu voorop 480 nieuw, achterop 650 kaal, en dat verschil vind ik al erg groot, en dat is maar een paar cm.
terwijl velgmaat 28, of velgmaat 30, 5 cm scheelt (2 x 2,54)
redpower
@bert: nu zeg je dus dat zonder voorloop zn vooras niet jankt,haha
480.70 had ik nog neit aan gedacht, het is wel smal, maar R30 vind ik wel groot, dan moeten de spatborden ook weer een end omhoog
Schluterfan
De versnellingsbak gaat dit leuk vinden als die trekker eens hard moet sleuren... Sorry, maar 42s horen gewoon niet onder een 956 denk ik, 38 lijkt meer als deftig genoeg, en die heb je ook in 650 breed, in combinatie met 540 breed vooraan lijkt mij een mooie combinatie!
redpower
@schluterfan: ik heb nu 650 38 eropliggen met 480 65, wil je voor 540 dan moet je naar 24, en die izjn er niet veel
bert8210
@redpower, is dat wel de juiste combinatie die je nu hebt, normaal als je achteraan 650 hebt en vooraan 540/65 R28 klopt dat, dat is van mijn 8210 ook zo. Als jij nu 480/65 R 28 voor hebt heb je naar mijn mening te weing voorloop en dan klopt het verhaal van de 710s toch?
@interman, idd is beter meer dan minder voorloop
bert8210
Trouwens als je zo met percenten rekent kom je er nooit uit volgens mij, ik heb zelf twee trekkers met compleet dezelfde bandenmaten maar van een verschillend merk en als je ze naast elkaar rijdt is het verchil groot hoor!!
1046
Eej bert als je achter 650-38 heb wil nie zegge dat je gelijk 540-28 voor moet hebbe, bij een hoop trekkers kan et wel , maar bij sommige ook nie, ikzelf rij met 650-38 achter en voor met 440-24 en dat is ook goed
Zou iemand kunnen helpen uitrekenen wat voor voorband ik nodig ben bij 18.4/15 R34 achterop en 11,2 R24 voorop?, wil er 600/65 R38 of 650/60 R38 opgooien, die zijn evenhoog(?toch?), en vooraan liefst 480 of 540.. maar wat zou dat dan moeten worden?, 540/65R24? of?.. ben druk aan rekenen maar gaat nog niet vanzelf haha
bert8210
@1046, ja tis daarom dat ik vraag of het nu wel de juiste combinatie is, is dat zo, dan klopt mijn verhaal niet. Je kunt natuurlijk ook met een andere velg zittenmaar dat maakt niets uit voor de voorloop zolang je wielhoogte maar gelijk blijft.
Veel trekkers hebben dezelfde verhouding, maar k weet niet of het van deze ook zo is.
redpower
Bert: dat is het hele euvel nou juist, als je beter had gelezen had je het geweten!
856/956/1056 en andere cih trekkers hebben een andere verhouding
ipv 650/65/38 met 540/65/28, moet je bij 650/65/38, 480/65/28 doen...
maar nu heb ik nog geen antwoord wat het beste is haha

@martijn styerdriver 650/60 heb ik nog nooi van gehoord, die zullen niet passen...
maar als je gewone verhouding hebt, zal bij een 600/65/38 ook wel 480/65 28 horen, 1 maatje minder dan normaal...
die van mij komen te koop, iets voor jou? 😃
bert8210
Ja dan zeker geen 600 28 en ook geen R30, dan ist enige die nog overblijft 540/65 R28 aangezien die 480/70 R28 jou te smal is.
Dat zou ik nemen, zal mooist zijn
haasjeRens
Tss dan trekt die 956 al helemaal nie meer al wil je da doen
redpower
Dankje bert, zijn we het toch samen eens geworden, en haasje, dat hertje van jou doet niet veel op tt, ik heb hier 4 prachtige bekers staan (3 van de 9), met een groter wiel heb je alleen maar meer grip!
Ik zou denk ik voor de 540 65 28 gaan dat staat toch het mooist, of je moet naar ...70/28 gaan kijken
1046
Case956powersssssssssss, et gaat er nie om wat et mooist staat , maar wat et beste correspondeert met elkaar om zoveel mogelijk te kenne trekke
sikuman
Volgens mijn bereking zou je 600 /65/28 of 540/65/30 er voor om moeten voor hebben een goede voorloop
+1
cvx140
Wij hebben ook een 956
die staat op
650/65/38
540/65/26
mickheijboer
Bij dit model deed ik er michelin 540/65r28 onder voor bij achter 650/65r42
@1046, ja goh 😛 hij zegt toch zelf dat hij daar uit wil kiezen 😉
redpower
@sikuman, dit is mij vaker verteld, maar ik denk dat jullie geen rekening houden met de andere verhouding...

mijn vermoedens zijn bevestigd, 540/65/28 past prima.
heren bedankt! ik zal het topic sluiten voor andere gegadigden.
noah-luth
Ik heb voor 540/65/28 en achter 650/65/42 bevalt mij goed

(klik om te vergroten)

650/65/42

(klik om te vergroten)

Voor 540/65/28
mdoornekamp
@noah-luth dat is ook de goede verhouding voor deze trekkers. 540/65r30 is en blijft gewoon te groot
SJB533
@mdoornekamp
480/85R28 dan? Of 520/70R28

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 956 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
13