Hooibalen belanden tegen huis

Een hooiwagen heeft woensdagavond rond 23.00 uur een woning geraakt aan de Voorstraat in Neerijnen.
De wagen was van de dijk gereden en kwam toen tegen de woning terecht. De brandweer heeft de woning moeten stutten.
De toedracht van het ongeval is nog onduidelijk. Voor zover bekend zijn bij het ongeval geen gewonden gevallen.

Deel dit topic

Reacties

deutzpower36
2 wagens, oldie johnie ervoor. Ben benieuwd naar de oorzaak.
gypCaseXL
@deutzpower36 waarschijnlijk teveel snelheid gekregen toen hij van de dijk af reed. geprobeerd bij te remmen en toen geschaard.
Heldern
Altijd een paar versnellingen terug als je van een heuvel of een berg rijd.
Boemrang
En dan komt weer de grote vraag, waren de remmen in orde en aangesloten.
Een plus punt is wel weer, had de lading mooie en netjes afgebonden.
ValtraT202
Wel mooie spanbanden 😃
gypCaseXL
@ValtraT202 en goed sterk 😃
dx11
@Boemrang Achterste wagen niet lijkt mij zo. Die lijkt aardig doorgeduwt te herbben
marco2250
Dikke 3040
423-1246
Mooie combinatie, als ie tenminste op de weg blijft!
Maisbaal
Trekker van krap 100 ps ouder type alleen achter beremd.
dan 3 asser 4 pakken achter elkaar (10 meter laadvloer + 2 meter dissel daarchter 7,5 meter laadvloer en 2 meter dissel. Remmen kan ik niet over oordelen maar met deze trekker ervoor moeten de wagens ook remkracht hebben anders drukken de wagens de trekker zo om.
Veens
"De hooiwagen vloog in brand, maar het vuur werd snel geblust, aldus de politie."

Hoe kan zo'n combinatie in brand vliegen? Tegen de schoorsteen aangevallen? Wrijving met de dakpannen?

Trouwens, als je weet dat je zulke krappe bochtjes moet maken, waarom neem je dan twee wagens mee?
gypCaseXL
@Veens waar staat dat hij in brand vloog? er staat alleen dat de brandweer de boel heeft gestut.
GD tuning Garyp
Mooi deeretje trouwens 😄
rickjd
Quote @Veens:
Trouwens, als je weet dat je zulke krappe bochtjes moet maken, waarom neem je dan twee wagens mee?

Haast , regen , verre afstand, geen verkeer op de weg om die tijd ,
jehan
1 ding is zeker is niet gekomen van te langzaam rijden
Wimsumar
Beste
Quote @Maisbaal:
4 pakken achter elkaar

2 X 4 X 4 + 2 X 3 X 4 = 56 pak à 250 kg = 14 ton hooi ongeleide projectiel. (!)
Baltus_steyr
Op een van die fotos staat een heineken bordje , hij wou vast een pitstop maken om ff het cafe in te duiken!!
gypCaseXL
@Veens @rickjd het was geen krappe bocht. Hij kwam uit het Gelderslandschap aan de andere kant van de dijk. Hij ging zo goed als recht over de dijk met slechts een kleine S slinger over de kruising.
weurding
Gratis thuusbracht??? 😃
gypCaseXL
@Wimsumar 14 ton is nog voorzichtig geschat. Die blokken uit gelderslandschap wegen meestal 300 kg stuk. Is dus zo'n 17 ton. Plus gewicht van de wagen.
rickjd
Gewoon rustig rijden , Denk dat dit met haast te maken heeft ? Ik heb afgelopen dagen samen met me werknemer ook beroerde vrachten gereden , Ik zeg gewoon rustig aan en alles is goed gegaan.
gypCaseXL
@rickjd ik denk dat onervarenheid ook een rol speelde. En zoals ik al eerder noemde denk ik dat hij in de gaten kreeg dat hij te hard omlaag ging en toen wou bijremmen. En dat toen de combinatie geschaard is.
rickjd
@gypCaseXL
In bochten moet je niet afremmen met zulke combi's . Ik heb ook weinig ervaring maar is ook goed gegaan
Loeideutz
@Wimsumar @gypCaseXL Ik vind 300 kg nog voorzichtig geschat. Heb weleens stro gehad in grote pakken was tussen 325 en 400 kg. Hooi is meestal zwaarder. Plus nog eens 3 à 4 ton per wagen. Dan heb je een combinatie van 25 à 30 ton voor een 90 pk trekker. En dat vindt ik teveel. Ik weet dat velen hier het daar niet mee eens zijn. Maar als je teweinig pk's ervoor hebt staan, dan heb je ook te weinig remkracht. En dan is een chauffeur met verstand heel belangrijk. Veel belangrijker als een chauffeur die "heel goed kan rijden".
monteurtje
@Loeideutz

De grootte van een trekker heeft weinig te maken met de remkracht die de trekker kan geven aan een aanhanger.
een grote goed geremde wagen kan goed achter een kleine trekker, alleen is het wel zaak dat de remmen van de wagen dan in orde zijn, dat als je remt dat de wagen harder remt dan het voertuig wat ervor staat, meestal is dit juist niet zo waardoor je zulke ongelukken krijgt dat de boel schaard.
Wij hebben ronde hooibalen die al 375 wegen, ik schat die vierkante zwaarder.
Loeideutz
@monteurtje De theorie klopt, de praktijk is meestal iets weerbarstiger. Ja, een wagen hoort net iets eerder te remmen als het trekkend voertuig. Maar op het moment dat wegomstandigheden niet optimaal zijn, zoals in het onderhavige voorbeeld, met bochten en afdalingen, dan is de kans dat een zwaar beladen wagen begint te scharen toch groot. Het aantrekken van de rem gebeurt dan wel goed, maar het vertragen van de combinatie gebeurt dan toch net wat langzaam. Ook bij het langs de wg moeten gaan of op onverharde wegen rijden geeft reacties die niet helemaal te voorspellen zijn. Het is toch wat anders als op een snelweg rijden.
Snaky Bill
Kijk daar is nu een grootrijbewijs voor om dat voor tractorchauffeurs te laten halen als je 21 jaar bent
gypCaseXL
@rickjd omlaag van de dijk af zonder bij remmen lijkt me niet ideaal.
Veens
@gypCaseXL

Sorry, dat van de brand en krappe bocht las ik in de Gelderlander, en niet in bovenstaande link:
gelderlander.nl/regio/rivierenland/…
gypCaseXL
@Veens o vandaar.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0