Illustratie van:

Case International 956 XL - Terugkerende hefproblemen

Het afgelopen jaar is het iedere keer raak met de hef van de 956. Het begon toen hij eens niet meer wilde zakken, ook niet via de trekkrachtregelingdraaiknop. Na opnieuw starten ging de hef wel weer naar beneden, maar 5 min later zelfde probleem, dus niet meer zakken. Daarna zijn er gereviseerde onderdelen in gegaan, onder de stoel. Na een maand weer geknoei, toen het hele systeem schoon gemaakt, doorgespoten met diesel en is het enkele maanden goed gegaan, tot enkele weken geleden. Giertank lekte olie en op een gegeven moment dus olietank bijna leeg. Na het strontrijden moest de maaier eraan, maar deed de hef helemaal niets meer. Toen is er weer wat aan de hef gedaan en deed hij het 2 weken. Afgelopen week met maaien ging de hef zelf langzaam omhoog, en als hij boven was moest je opnieuw starten om te laten zakken, terwijl voor de opraapwagen de hef heel langzaam zakte (ook een rondpompsysteem voor de opraapwagen, heeft voorrang dus hef mag niets doen). De trekker heeft nooit en ook nooit problemen, alleen is de hef niet meer te vertrouwen, weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Sorry voor het lange verhaal, maar misschien valt er wat uit te halen!

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Arrie: Zijn deze typen I.H.C. niet uitermate gevoelig voor 'verkeerde' ( anders dan de voorgeschreven) olie in het hydraulisch systeem?
Arrie94
@Wimsumar Dat durf ik niet te zeggen, dat zou erg jammer zijn, maar misschien zit het probleem hem dan toch in de olie?
Wimsumar
Beste
Quote @Arrie94:
zit het probleem hem dan toch in de olie?

Ik herinner me ooit hier op T.F. zoiets te hebben gelezen dat iemand veel hydrauliekproblemen bij I.H.C.'s had door verkeerde oliesoort.
Daarnaast is nog te betwijfelen of de vervuiling die je noemde goed uit het systeem is. (Denk daarbij aan verwisselde machines met daarin ook vervuilde olie).
Arrie94
@Wimsumar Hmmm, tot 2 jaar geleden hadden we een andere 956 draaien, vrijwel gelijk aan deze, en die heeft nooit enig hefprobleem vertoond. Misschien weet iemand iets over de gevoeligheid van het hydraulische systeem?
Wimsumar
Beste
Quote @Arrie94:
tot 2 jaar geleden hadden we een andere 956

De 956 van 'nu'heeft waarschijnlijk Load-Sensing-hydrauliek en de vorige (waarschijnlijk) 'gewoon' een "Open-centre"-systeem (met tandwielpomp).
De nieuwste 956 ( met L.S.) vraagt om aanpassingen aan hydraulisch bediende machines (zoals de opraapwagen)

Lees meer: voorbereiding.ipcgroen.nl/tractie/docs/…
Arrie94
@Wimsumar Zou dat invloed kunnen hebben op de hefprestaties? Trekker is van half jaren '80
Wimsumar
Beste
Quote @Arrie94:
half jaren '80

Vooropgesteld, ik heb geen Load-Sensing-'trekkers' dus weet ook niet precies hoe dit systeem gebruikt dient te worden maar het rondpompsysteem op de opraapwagen lijkt me niet bevorderlijk voor de niet bepaald nog nieuwe trekker.
Arrie94
@Wimsumar Dus niet onnodig olie rondpompen als het niet nodig is, al heeft dat niets met de hef te maken neem ik aan, het begon ruim een jaar geleden met kuilsnijden, daarvoor jaren geen problemen gehad, ook niet met deze trekker. Strautmann is van '92 en is al jaar en dag op het bedrijf. We zoeken verder...
Hydrauliek heeft idd voorrang, hef zou dan in principe wel kunnen zakken, maar dat de hef omhoog gaat niet.
SJB533
@Wimsumar
Hier zit geen LS op, Wim 😉 Uit Neuss am Rhein kwamen alleen de Maxxums 5000 met LS 😉

@Arrie94
Wij hadden al eens gedonder met het hydraulisch systeem van de (Case) International 745 XL door een lekkage in de keerringen van de hydromotor van de verdeelkop van de bemester. Wellicht de machines eens stuk voor stuk nalopen? Met name die, waar een hydromotor op zit 😉
ford8630power
@Wimsumar

Beste Wim, een case international met een loadsensing pomp komt helaas niet voor 😉
Wij hebben ook zo'n wagen gehad vroeger, alleen weet ik daar niet veel meer van. Ik neem aan dat je een bedieningskastje in je trekker hebt hangen ? Alles op één ventiel aangestuurd ?
Arrie94
@SJB533 Dus dat het systeem misschien gek wordt omdat er meer olie uit gaat dan erin komt? De kuilsnijder waar het gezeur mee begon was doen niet misschien volledig lekdicht, die had heel vaak wat te lekken...
Arrie94
@case956powerrzzzzz Ja, 1 EW ventiel en stuk of 7 functies op het elektrische stuurkastje.
SJB533
@Arrie94
Of troep, die wordt aangezogen (in ons geval kwam er mest mee, als ik goed geluisterd heb...
SJB533
@ford8630power
Zeker weten? 😉 (Zie merknaam op de kap)
Arrie94
@SJB533 Maar ook draait er hier een 845XL Plus die al 6 jaar probleemloos heft, toen was er ook iets stuk, maar dat had hier niet mee te maken. Het is gewoon alsof de 956 steeds verstopt raakt. Pas alle olie ververst, maar na weken weer heibel, 845 niet.
SJB533
@Arrie94
Bekijk de hydrauliekolie maar eens 😉
Arrie94
@SJB533 Vorige week vernieuwd... Misschien vuile olie uit de maaier... Dan zouden we gewoon alle machines moeten verversen, leuke klus!
Wimsumar
Beste
Quote @Ford8630power:
met een loadsensing pomp komt helaas niet voor

Was dat maar waar!

1985: Sens-o-Draulic. (Load Sensing toch?)

konedata.net/Traktorit/ih956xl.htm/

@ Ariie: "the only problems he has ever seen with a Sensodraulic system was caused by dirt in the system"

Zelfde vraag op een Engels forum: Lees meer:

farmingforum.co.uk/forums/showthread.php/…
Arrie94
@Wimsumar Juist, dus toch bevestiging van ons vermoeden, te gevoelig voor die iets vuile olie... Oftewel, alleen op te lossen door een grote schoonmaakbeurt vd machines.
@Arrie94

Owja, zo zat dat bij die wagens.. heb je geen LS voor nodig.
@Wimsumar

Sensodraulic is geen LS 😉 Sens-o-draulic heeft te maken met de hef, deze wordt hydraulisch aangestuurd geloof ik. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar in de praktijk is het bijna net zo fijn als een elektronische hef.
Arrie94
@case956powerrzzzzz Ik denk toch dat het zoiets moet zijn. Werden er nog 30-km bakken gemaakt toen en 40-km bakken kwamen? Deze 956 heeft 40-km en die 845 en ouwe 956 allebei een 30-km.
jo845xl
Sens-o-draulic werkt op stuurdruk . Deze olie komt van een stuurventiel dat naast de motor hangt . Olie die hier uitkomt komt van de retour van stuurorbitrol .
In dat regelventiel zit een filter en een overdrukventiel . Stuurdruk is afgesteld op 13 bar en tussen 2 en 6 liter p/min .
Misschien filter en of overdrukklep defect of vuil ?
Wat volgens mij ook een oorzaak kan zijn is de zakklep , deze zit in het hoofdregelventiel . Zit onder de zetel op het hefblok.
SJB533
@Wimsumar
Sens-O-Draulic is SHR (servohydraulische hefregeling) dat stamt uit de tijd, dat de EHR nog veel stoorde. Is ingevoerd, om de betrouwbaarheid van de hefregeling icm de XL-cabine te vergroten. 😉
Sens-o-draulic kwam uit 83 geloof ik, elke inter met een ronde draaiknop op het spatbord heeft het (xl-serie), de andere hebben nog zo'n hendel. Sens-o-draulic is niet op de 12/1455 uitgevoerd. Na 83 zijn ze dus ook alleen met sens-o-draulic geleverd zover ik weet. Dat 30/40 km gebeuren doel je zeker meer op ergo-s ? Dit heeft er iig niks mee te maken 😉
Arrie94
@jo845xl Het zou dan kunnen zijn dat die zakklep het afgelopen jaar 1 of 2 x is vernieuwd, het zadel moest eruit. De monteur snapt er ook niets meer van...
Wimsumar
Beste Arrie94: Ander T.F.-topic (iets) ander probleem/oplossing:

tractorfan.nl/topic/14326/
Arrie94
@case956powerrzzzzz Alle 3 de bovengenoemde trekkers hebben dan sens-o-draulic (2x 956, 1x 845)
Arrie94
@Wimsumar Die kwalen uit dat topic herken ik dan weer niet, alles werkt vlekkeloos, stuur, hydrauliekventielen. Alleen bedenk ik me nu dat afgelopen week toen ik moest remmen voor het stoplicht, de rem iedere twee second klikte, dus dat de hef aan het bijregelen was.
@Arrie94
Als ze een draaiknop op het spatbord hebben wel 😉 In de cabine heb je dan de gele draaiknop ipv een hendel.. kan niet missen zou ik zeggen.
jo845xl
@Arrie94 Zoals ik al zei , in het regelventiel zit in filter ( 60 micron ) , Als deze defect is komt er vuil in de stuurdrukkring en kan dus ook de zakklep beschadigen.
Arrie94
@case956powerrzzzzz Alle hebben ze twee hendels en een draaiknopje zo groot als een pingpongballetje die een halve slag om de verticale as kan draaien.
Arrie94
@jo845xl Kan een lekke hefcilinder ook de zooi in de war sturen?
SJB533
@case956powerrzzzzz
SOD komt idd uit 1983.

30/40 bak heeft er niets mee te maken nee. Dat staat buiten de werkhydrauliek.

@jo845xl
Daalsnelheidsregelventiel?
@Arrie94
Dan hebben ze allemaal sens-o-draulic.. En ik denk ook dat je toch vuil in je systeem hebt.
Dat de hef bijgeregeld wordt als je remt komt denk ik doordat dezelfde stuurdruk gebruikt wordt voor het remventiel.. Lijkt mij tenminste logisch.
jo845xl
Een lekke hefcylinder gaat ook dalen als de motor afstaat en dat is in jou geval niet .
Ik heb een komplete handleing van het sens-o-draulic en daar spreken ze ook wel van een lekkende hoofdregelventiel maar ik zou beginnen bij het drukregelventiel omdat je al tweemaal de zakklep heb laten vervangen .
Arrie94
Het gekke was, de hef ging langzaam omhoog, was hij nog níet boven, dan was het met dat draaiknopje nog mogelijk om de hef te laten zakken (proberen de aftakas vlak te houden). Moest je je kop ff erbij houden om bijv. kant uit te maaien en was de hef helemaal bovenin, dan wilde deze alleen zakken door de trekker uit te zetten, met het starten zakt de hef dan naar zijn allerlaagste punt (doordat die draaiknop helemaal open stond).
Arrie94
@jo845xl Gaan we daar volgende week maar eens naar kijken!
jo845xl
@Arrie94 Jij hebt het over de knop weerstand-positie regeling ? Volgens mijn handboek is dat probleem te wijten aan de drukhalveringsklep .
Deze zit onderaan in het bedieningsventiel recht tegenover de draaiknop .
Arrie94
@jo845xl Wat zou daar mee kunnen zijn? Dus als de hef ook niet meer naar die draaiknop luistert?
jo845xl
In mijn handboek staan 19 gevallen van problemen .
Die drukhalveringsklep kan in 4 gevallen de oorzaak zijn waaronder die jij opnoemt .
Je mag ook niet vergeten dat het een heel systeem is met veel komponenten en dat hangt allemaal aan mekaar en op mekaar is afgeregeld .
Je hebt een drukregelventiel , hoofdregelventiel , afstandsbediening , buigasregeling , bedieningsventiel met elk van hen nog eens een hoop onderdelen en je begrijpt wel dat er vanalles kan misgaan .
Arrie94
@jo845xl Toch nog een 'complexe bende' in zo'n eenvoudige degelijke trekkert...
SJB533
@Arrie94
Relatief eenvoudig 😉 Erg simpel gezegd zijn mechanische delen uit de Exact MHR vervangen door hydraulische. De Bosch EHR is minder eenvoudig vermoed ik.
DaanHaar
@Arrie94, is de stand van de draaiknop achter op het spatbord goed? Als de per ongeluk verkeerd staat ontstaan ook van allerlei rare zaken.
mickheijboer
@DaanHaar Die stond goed zij hij had ik ook gevraagd maar geef vaak wel dit probleem als hij niet goed terug gedraaid is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 956 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
47
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
47