Ik zit met een probleem met mijn fendt 615.
Hij rookt blauw, en verbuikt nogal olie.
De motor is open geweest om nieuwe koppakkingen te steken, en er is zo goed als geen opkant in de cilinders.
Kan dit met de kleppen te maken hebben, en zo ja, heeft deze motor van die "hoedjes" die je kan vervangen?
Waar kan ik het beste de dichtingen van de "regulateur" laten vervangen, want wou dit zelf doen, maar blijkbaar moet deze dan terug afgesteld worden.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 615 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Cilinders ovaal en zuiger versleten
Alleen zuigerveren/schraapveren versleten
Klepseals lek.
Of een combinatie van alles.
Meestal is nieuwe klepseals en nieuwe zuiger/schraapveren voldoende en zo blijven de kosten redelijk beperkt.
Hoeveel uren heeft hij gelopen? Je kunt het ook meteen goed aanpakken door hem gewoon te reviseren. Nieuwe zuigers en bussen, nieuwe drijfstanglagers, kop vlakken en klepzittingen opnieuw inslijpen en nieuwe kleppen + klepseals etc. Maar dan lopen de kosten al snel hoog op,zeker als je het niet zelf kunt maken.
Volledige revisie vind ik veel te duur voor hetgeen ik hem gebruik. gaat misschien 100 uren op een jaar draaien. is voor hobby.
Hij stond wel al een paar jaar stil en ik heb mij laten wijsmaken dat ik hem eerst eens goed moest laten werken voor ik zotte kosten zou doen.
Het probleem met de dichting van de "regulateur" van de dieselpomp is ondertussen al opgelost. morgen heb ik de dichting en kan alles terug in elkaar. moest niks kritisch los van de dieselpomp, dus moet hij ook niet terug aan de testbank.
De olie zou alleen al door het vele stilstaan verouderen en om de 2 à 3 jaar ververst moeten worden. Nu ververs je continu.
Turbo is eraf geweest om de koppakking te vervangen. de dichtingen van de olieleiding zijn vervangen.
In het geval van je 615 denk ik ook koppen klaar laten maken, jammer dat je de koppen niet hebt laten testen toen je de koppakking verving. Had aardig werk gescheeld. Voordat je hem loshaalt eerst de motor goed belasten en de oliedruk meten. Moet warm stationair minimaal 0,9 Bar zijn. Daaronder kan hij nog best wel genoeg smeren maar het is wel een aanduiding van de slijtage van alle draaiende delen. Is het een B- motor?
Hoe kan je de oliedruk meten?
Zal dan eens op zoek gaan naar iemand die zo een drukmeter heeft, dan kan ik dat al eens nakijken.
alvast bedankt.
De echte Fendt 615-fan laat zich nergens door afschudden.