John Deere 4230 - hilo omdraaien

Beste,

wou is wat informatie inwinnen om de hilo om te draaien. In principe is dit zeer simpel te doen bij een oude quadrange door gewoon de tandwielen achter de drukgroep van de 2speed koppeling om te draaien (tandwiel met zonnewiel)? Klopt dit? Tractor is daar natuurlijk niet op voorzien (remmen vering), maar wordt wel 25% sneller zeker? Iemand dit ooit gedaan?
Jimmy Br

Reacties

basia
@DESLAGERURRE Kan hier wel wat meer over zeggen ; denk ik ;
is redelijk bekend met J. D .
Ritchie
@Inter724 heeft dat ook bij z'n trekker gedaan, geloof ik.
stefan 3130
Mijn 3130 heeft ook hilo zou dat daarbij ook kunnen?
jeroemdeenen
Loopt ie wel 60 65 kmph
koenjohndeere
@jeroemdeenen lijkt me dat ie daar ook nie beter op word
Jimmy Br
Ik dacht 25% harder maar dus dubbel zo hard. Is inderdaad niet goed voor achterbrug! Maar kan in principe zonder veel kosten gedaan worden..
jeroemdeenen
Trekker word er ook niet veel beter van als je hem flink laat werken
@jeroemdeenen das wel erg overdreven, 45 komt meer in de buurt en ik denk dat @deeremeneer je hier meer over kan vertellen.@Ritchie nee die heeft snellere eindvertragingen gemonteerd en loopt op de grote banden schijnbaar 55
jeroemdeenen
Hier in de buurt had iemant dat bij een 4430 gedaan de hi lo omgedraait en die liep wel 65 kmph ..
Jahn
Dat kan best. dat omdraaien. zijn wel meer die dat doen in de tt wereld. maar hij versneld dan het percentage. wat hij anders verlaagd. dus hij loopt niet ineens 65.
jeroemdeenen
Tja dan heb ik niks gezegt.. maar ik blijf erbij
Jimmy Br
Als ik de verhouding tussen hi en low uitreken gaat de snelheid telkens 26% vooruit. Dus zou de snelheid dan 4Okm/u worden als het klopt dat de overbrenging dan in plaats van verminderd, vermeerderd.
Kan niet bij al de hilo denk ik omdat er zijn met schuine vertandingen.
mdoornekamp
@jeroemdeenen Ik heb ook een 4240 met omgedraaide hi-lo. En ook nog iets toeren erbij loopt ie nu 45. Als je sneller wil moet je toerental verder verhogen of andere eindvertraging monteren met kleinere overbrenging. Bijvoorbeeld van 4020. Dan kun je 65 wel halen. Maar vaak wordt de snelheid in de kroeg overdreven. 50 is al best hard met zo'n oud lijk. Ik spreek uit ervaring
Jimmy Br
Heb je dan de hilo er langs het koppelingshuis uitgehaald of cabine eraf en langs de bovenkant? Vallen de veldversnellingen dan nog wat mee?
mdoornekamp
@Jimmy Br Langs koppelings huis, dus door midden. Veld versnellingen zijn sowieso al hoog en wordt dus nog slechter. 1e begint bij 4,5 km. Optrekken in D1 valt ook niet mee met zware last. Moet je inC1 beginnen en dan naar D1 en dat vergt wel wat handigheid
Jimmy Br
Mijn trekker staat nog doormidden, dus misschien toch eens overwegen.
Het klopt toch dat je eerst het ventielblok aan de linkse kant verwijderd. Dan normaal gezien de as van aftakas.. Mss kan het ook wel zonder, maar je zit natuurlijk met het tandwiel van de aftakas die waarschijnlijk in de weg zit. Dan kan je de hilo eraf nemen en dan juist het deksel van de tandwielen eraf en dan deze omdraaien en terug ineen steken..Of zit er nog een addertje onder het gras??
DANOONTJE POWERR
@Jahn Mijne loopt nu met deze banden 48, dan zou die de 60 kunnen halen 😃
Jimmy Br
Is dat ook een John Deere of de Fiat van op de foto?
DESLAGERURRE
@Jimmy Br het is te doen maar je moet het dan wel door kenners laten doen .. steekt aardig nou ... moet ook allemaal weer afgesteld worden ..
Jimmy Br
Trekker zit al even terug ineen en rijdt nu super. Heb andere platen in de koppeling (transmissie) gezet. Hilo grijpt zeer snel aan (schiet echt vooruit)! En op de gps rijdt hij toch 34km/u en dat is zeker voldoende voor deze trekker!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 4230 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!