Illustratie van:

Mc-Cormick DGD4 - korte vraag: "kurbelwellezapfen lager"

Ik heb mijn motorblok vervangen en daarbij moest ik de druk groep omzetten. nu stond er in de werkplaatshandboek dat ik het lager van de "kurbelwellezapfen" moest in vetten, liefst met grafiet pasta. maar ik kon niet achterhalen wat ze ermee bedoelden.

Deel dit topic

Reacties

ford5000
Kruktappen.
DieterL
Bouten / tapeinden waarmee het vliegwiel gemonteerd wordt?
dickt
Een Kurbelwelle is een krukas
Een Zapfen is volgens het woordenboek "ein abgesetztes Ende einer Achse", dus de ashals --> het dunnere gedeelte van een as, waarmee hij op het aslager steunt en erin ronddraait.

Het gaat dus om het lager van de ashals van de krukas.
Ik ben niet technisch, maar mijn vrouw is lerares Duits, dus woordenboeken genoeg.
Ik hoop dat je hiermee verder kunt.
Succes. 😄
jammermaarhelaas
Zie tweede foto, daar wordt het aangegeven met een rode pijl:

iwl-stadtroller-berlin.de/seiten/technik/…
looper321
@jammermaarhelaas
en nu toegepast op de mc cormick
jammermaarhelaas
@looper321

Ja. Het gaat om het princiepe, dus wat er met dat woord bedoeld wordt, en dan even kijken/zoeken waar deze zit op de Mc Cormick.
Heb dit gewoon via Google, en ook op YouTube vind je heel veel op technisch gebied.
b450
Zou het misschien het prisce as lager kunnen zijn die ingevet zou moeten worden?
b450
Of bedoelen ze dat gedeelte op de krukas waar het grafietkoord op?
looper321
Wimsumar
Beste
Quote @looper321:
kurbelwellezapfen lager

Hier een aantal varianten in spelling (en Duits hoofdlettergebruik) uit Google vertaling:

kurbelwellenzapfen Lager = krukasspielager.
Kurbelwellenzapfen Lager = hoofdlagertaplager.
Kurbelwelle. Zapfenlager = krukas. askussenblok.

Met name de laatste zou de aannemelijkste verwijzing zijn naar het vetkoord.
JHR217
Ze bedoelen het bronzen lagerbusje wat in de krukas zit en waarin de versnelingsbak as in draaid.
looper321
Dus daar kom ik niet zomaar bij tijdens mijn drukgroep wisselen.
b450
@looper321 ja wel as gaat door de kopplings plaat en vliegwiel en steunt dan in dat lager (toplager?) Als je de drukgroep uit het vliegwiel hebt kun je er bij.
Ga je ook een nieuwe koppelingsplaat monteren?
Want als je de plaat met drukgroep wisseld is de plaat en vliegwiel niet op elkaar ingesleten.
looper321
Quote @b450:
ja wel as gaat door de kopplings plaat en vliegwiel en steunt dan in dat lager (toplager?)

dus ik moest in dat gat vet spuiten????
ondertussen zit alles alweer in elkaar. (nee geen nieuwe koppelingsplaat)
b450
@looper321 nou vet inspuiten.... een klein likje grafietvet zo al meer als voldoende zijn... maar is niets mis mee als hij al in elkaar zit!
b450
@looper321 zit het blok ook alweer voor de achterbrug en versnellings bak?
ander zou je en klein likje aan de as kunnen doen.
wel oppassen dat het niet smeert aan de koppelings plaat.
looper321
@b450
alles steekt weer in elkaar.
b450
@looper321 Mooi toch! draait alles naar wens?
looper321
@b450
ik moet eerst nog de cilinder kop wisselen terug van het gedemonteerde blok naar dit blok.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick DGD4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
0