Fendt 515 c

Onze fendt 515 c start niet meer hij maakt een tikkend geluid die van de startmotor komt. en als ik kijk met mijn multimeter staat de batterij op 13v en bij starten gaat dat naar 12.5v volgens mij de startmotor?

nu willen we deze vertrekken naar de werkplaats maar ik weet niet hoe ik dit moet doen en of dit wel mag? kan iemand mij hierbij helpen?

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Waarschijnlijk de startmotor, anders eens even met een hamer op de startmotor tikken, wil ook wel eens helpen, of met een schroevendraaier tussen de dikken polen houden.
Helpt dit niet dan mag je volgens mij hem gerust verslepen, overigs heb je de accu polen gecontroleerd???
bartjetractor
Op het werk starte de 5150 ook heel slecht, soms wel 10 keer het sleuteltje omdraaien en dan kreeg je ook zon tikkend geluid en moest je erop tikken, toen hebben ze er een nieuwe startmotor opgezet, om het te proberen te verhelpen en het relatief goedkoop was, maar nu moet er toch een nieuwe starterkrans op,

dus misscien kan het ook de starterkrans zijn?
930greenpower
@bartjetractor getik komt weldegelijk van de startmotor zelf en niet van de tanden.
Janfendt820
@930greenpower hadden wij een keer met onze fendt
en toen was de accu te zwak om hem aan te krijgen
930greenpower
@Boemrang de accu polen zijn ok
Fendt926Driver
Hou wel even in de gaten hoe de versnellingshendels moeten staan met slepen. als het dichtbij is gaat het maar anders moet een hendel vrij staan en een ander meende ik in een versnelling om de bak te smeren. maar hoe wil je hem slepen als de stuurbekrachtiging het niet doet?
aanslepen kan nooit omdat er een vloeistofkoppeling in zit.
dakje
Je kan beter bellen of ze met servicebus langskomen, kost wel voor rijkosten beter dan dat er wat kapot gaat door het slepen!!
johndeere6506
Miss koolborsteltjes versleten.
1046
Wat kost nou een startmotor?????????ook nie veel meer , zijn de kosten ook nie , gewoon vernieuwen en klaar
brauheist
Keertje met hamer op tikken heb ik ook wel is
Wimsumar
Beste
Quote @Boemrang:
een schroevendraaier tussen de dikken polen houden

Dan gebeurd alleen(!) wat in onderstaand filmpje op 22 seconden gebeurd.

GB Startmotor werking Animatie.wmv from H van Tol on Vimeo.

google.nl/url/…

(Met de schroevendraaier tussen de dikke + aansluiting en "het kleine draadje" wordt de electromagneet (cruciaal voor het uitschuiven van de bendix) ook bediend).
Wimsumar
Beste
Quote @Fendt926Driver:
hoe de versnellingshendels moeten staan met slepen.

Er is inderdaad een sleepvoorschrift voor Fendt-trekkers.
(Tussenbak in neutraal, derde versnelling + 'haas'-groep, maximaal 10 km/uur rijden).

Quote:
aanslepen kan nooit omdat er een vloeistofkoppeling in zit.

Aanslepen: Trekker in derde versnelling(haasgroep) en bij 10 à 15 km/uur de koppeling op laten komen.
ADB996
@Wimsumar wat bedoel je met een tussenbak??
jmos
@Wimsumar
Dat is bij een goed werkende startmotor het geval 😉 ik neem aan omdat hij alleen tikt de startmotor niet goed is. Dus in zijn geval kan het wel werken om de dikke polen te verbinden
Wimsumar
Beste
Quote @ADB996:
tussenbak??

Daarmee bedoel ik de "L/S"of "L/M/S".
Fendt926Driver
Quote @Wimsumar:
Aanslepen: Trekker in derde versnelling(haasgroep) en bij 10 � 15 km/uur de koppeling op laten komen
dit is als fendt rijder en kenner nieuw.
een trekker met vloeistofkoppeling kunnen aanslepen
bartjuh
@Fendt926Driver hebben wij ook wel eens gedaan met een 303ls wil wel degelijk
Wimsumar
Beste
Quote @Fendt926Driver:
een trekker met vloeistofkoppeling

De vloeistofkoppeling werkt (omgekeerd) niet als vrijloop, je kunt immers ook op de motor afremmen.

P.S.: Maar ik kan me voorstellen dat je het niet weet. Als een Fendt niet start, dan wordt je wel zo verschrikkelijk kwaad: Het allerduurste trekkermerk en dan niet starten willen? :?
Nee, dan wil je even niks meer met trekkers te maken hebben. Je neemt een vork + kruiwagen, 'waggelt' er mee naar de compressor om het immer lekke/lege bandje op te pompen en gaat vervolgens heerlijk ontspannend 'met de hand' de koeien voeren. 😉
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
kan het wel werken om de dikke polen te verbinden

Probeer het maar.
johnnydutch
Waarschijnlijk een massa probleem. Even de massakabel naar het frame toe controleren of loshalen en de verbindingen zuiver maken. Als je accu in orde is, dan zal het dit wel zijn.
ADB996
@Wimsumar 500serie heeft powershift, dus geen lms, alleen oude 300 serie(jaren 80)kun je hem nog in de vrij zetten.
latere 300 serie(90) niet. dus mijn vraag is hoe wil je hem in de vrij zetten??
Deutz 8006spezial
Onze 8006 en de 5505 hebben deze grapjes ook wel eens. Bij de 8006 ligt het aan de startknop (bepaalde manier start ie altijd). Bij de 5505 tik op de startmoter en hup het spulletje brult er lustig op los.
fendt308-driver
Hoelang heeft ie stil gestaan?
Wimsumar
Beste
Quote @ADB996:
500serie heeft powershift

Ja, daar heb je gelijk in én het is de topictrekker.
Maar, ik weet het niet of zo'n Fendt 500-serie trekker gesleept mag worden of niet. Het zal in de gebruikershandleiding staan want daat heb ik de informatie ook uit (welliswaar de 300-serie).

N.B.: We gaan er eerst maar vanuit dat zo'n 500-serie Fendt niet gesleept mag worden tenzij er betrouwbaar informatie nog volgt.
mickheijboer
@930greenpower Hou er ook rekening mee als je de startmotor vernieuw en dat je de stekker van de kabelboom los maak want die zit vaak in de weg dat je met monteren kijk of de contact punten er nog goed inzitten anders heb je daarna weer storing
arnoud
@ADB996

de 300 series hebben tot rond 2003 l/m/s
ADB996
@arnoud daarna kreeg je de vario, ik ben wel een beetje thuis bij de Fendt 😉
arnoud
@ADB996

en een lms kan wel in zijn vrij dan moet je hem er precies tussen in zetten
1046
Quote @ADB996:
daarna kreeg je de vario

jammer genoeg wel , toen werden et ook gelijk 4pitters, de zwaardere 3 serie
KOETIE
@Wimsumar

Tis een powershift. Die kan je niet in zijn vrij zetten. Alleen de lms schakeling. En dan allen maar met de oude 300 serie.
KOETIE
@Wimsumar

Tis een powershift. Die kan je niet in zijn vrij zetten. Alleen de lms schakeling. En dat heeft alleen de oude 300 serie.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
3