Fendt 514 C - Nadelen aan een moter van een fendt 500 serie

Ik heb vernomen dat de lagers van de moter een fendt 500 serie een zwak punt is, en dat ze bijna zowieso bij 10 000u moeten vernieuwd worden. wat is hier van waar en wat is jullie ervaring hiermee.

onze 514 heeft nu 8000 u en gebruikt wel wat olie.
nicholas

Reacties

eenboereknecht
Nouw de 514 waar ik veel mee werk heeft al ruim 12000 uur en doet nog prima moter is nooit losgeweest en oliezuipe doet tie ook niet zo veel
yannick924
Mijn nonkel heeft 3 zulke 514c, bij 1 is de motor gereviseerd op 8000 uren(heeft nu 11000), bij 1 een op 10000(heeft nu 15000), en een derde heeft nu 11500 uren zonder revisie. Deze heeft wel een extra smering op de 1ste cilinder (tegen de kabine). Een volledige motorrevisie kost rond de 12000 euro. Belangrijk is deze motor nooit te heet te rijden. Van dat olieverbruik niet veel aantrekken, gewoon op tijd bijvullen en blijve rijden tot de motor het niet meer doet. Ook de koelvloeistof jaarlijks vervangen zou helpen.
bert8210
Ligt er ook aan welk werk hij doet, ken er ook die aan 12000 vernieuwd zijn, en er zijn er ook altijd die eerder vernieuwd moeten worden, hangt dan ook van het onderhoud af.
Siebenga
Over het algemeen hoor je weinig slechte verhalen over de 500 serie! Dacht dat die eerste 600 serie wel gevoelige motoren hadden maar nee 500 is nieuw voor me! Kijk alleen al naar de waarde van 500 serie! Die is extreem hoog
mf6495driver
Bij onze 514c is de motor ook al eens los geweest, tegen ons hadden ze gezegt dat de zuigerringen op tijd moesten vervangen worden. op 6000u begon onze fendt water buiten te steken (Beetje maar dus hebben we nieuwe zuigerringen gestoken. Ik vond het vroeg genoeg, maar het heeft ons bijna nix gekost omdat we er heel vroeg bij waren. juist de ringen vervangen en klaar is kees.
Ik moet er wel bij zeggen dat onze 514c opgedreven is naar 160pk, en geloof me, er zijn niet veel werkjes waarbij hij deze pk's niet gebruikt.
stefan310
Ja over die waarde ben ik het mee eens. Wij hebben vorig jaar gekeken naar een 514 of een 712. De 514 moest met dezelfde uren en 4 jaar ouder nog evenveel kosten dan de 712. Toen wist ik het snel. Alhoewel de 514 wel een supermooie trekker is. Het enige wat ik er aan ken is dat de loonwerker hier in de buurt op de 514 8000 uur op heeft en nog nooit wat bijzonders heeft gehad.
caseih1056xl
600 heeft een gevoelige motor ja. de laatste cilinder aan de cabine kant dus die loopt gauw warm, of gauw die kan warm lopen
tone29
@caseih1056xl 514 en 612 hebben zelfde motor..
fendttrekker
De 500 series hebben veel problemen, vaak storingen in de elektronica en motor problemen
Dr Fendt
600 serie en 500 serie hebben zelfde motor; enige verschil is dat de 500 een B moter heeft (dus aangepast/beter gemaakt)

600 serie heeft over het algemeen nooit problemen met motor en 500 al helemaal niet! bij onze 512 versnellingsbak zijn een paar transmissie tandwielen versleten op 7900 uur
Siebenga
De eerste 600 series was altijd raak jah! MWM
BEboer
Die 500 hebben wel slechte remmen, heb al 512 en 515 met hetzelfde probleem gehad plots geen remmen meer ...
guy
@ siebren vond die fiat blokken toch wel sterker dan MWM, MWM is ook een goede motor, maar zoals ik hier lees de eerste cilinder warm komen.. zoiets was er bij Fiat motoren toch niet.. enige nadeel dat die OM blokken ook een beetje olie kunnen verdraaien, maar das altijd zo geweest. Vind die 500 serie fendt veel mooier draaien dan die 700 vario!
bert8210
@dr fendt, de 600 s hadden een mwm motor maar dacht dat de 500 serie deutz was of heb ik het mis?
guy
Nee geen deutz denk ik, is maar de 700 serie die deutz hebben
bert8210
Ah oké
caseih1056xl
500 had ook MWM
guy
Ben ook niet 100% zeker ze, ben nu geen echte fendt kenner
guy
Voila
Fendt-Niels
Bij onze 512 zijn er al nieuwe pakkingen bij de koppakking gemonteerd, al uit elkaar geweest omdat die druk verloor bij opschakelen, contact draadje keer niet in orde geweest van aan-uit starten en brandstof pomp uit elkaar gelegen dit alles onder de 12750 uur... nee zijn mooie trekkers om te zien maar de 509 doet het beter en de volgende ingreep of als we er echt zat van zijn gaat die wel weg voor een jonge Vario

moet ik wel zeggen dat hij gebruikt gekocht is bij de 8500 uur en de 509 eerste eigenaar is...
mf6495driver
Onze 514c heeft nog maar een dikke 6000u, maar we zijn er enorm tevreden dan. OK de motor is al eens open geweest, en de rememn zijn al eens vernieuwd, maar daar blijft het dan ook bij. hebben een mf 8140 met net 4000u op de teller, als ik daarvan opnoem wat daar allemaal al is aangeweest ben ik morgen nog bezig.
guy
Kan ik goed geloven koen 😛
mf6495driver
De 8100 serie staat bekend als slecht type van MF, toch is het een prachtig mooie trekker die alles erdoor sleurt.
fendtkubota
Hangt volgens mij veel van onderhoud af weet een 515 met meer dan 13000 uren niets aan geweest en was opgevezen tot 180 pk en altijd aan een grondkar gestaan maar dan weet ik weer een 514 die heeft er al eens een andere krukas etc mogen insteken heeft een fortuin geskost maar zoveel ik weet zijn et toch goede trekker maar idd zwakke remmen maar is een bekend probleem bij fendt de hele 300 serie heeft dit ook
sissens
De Motor was een MWM Deutz D 226B in de 500 series dacht ik !
+1
B - W
En weet je waarom die remmen van een 515 zo slecht zijn??

omdat het dezelfde remmen als de 300 serie zijn en aangezien ze bij de 300 al eens problemen gaven...

enneh... Fend-Niels geef ff een berichtje as je em wegdoet ik weet wel iemand die je er voor een zacht prijsje vanaf helpt Haha
+1
Fendt_favorit
De 600 serie had overigens prima motoren hoor! De problemen die er waren met de motoren waren voor 95% te danken aan de gebruiker!
intressant
Motoren weinig problemen gehad, alleen oppassen voor opvoeren ivm warmlopen. droge remmen vooras wel slijtgevoelig, op tijd blokjes vervangen en reinigen. Ligt veel aan hoe je er mee omgaat. Altijd prima trekkers gevonden.
nicholas
Als je 12 000 euro betaalt voor een motor revisie, is dat toch omdat hij dan volledig naar de vaantjes is? als hij gewoon begint raar te doen zal de kostprijs toch wel iets lager liggen veronderstel ik
AVA
12000 euries??? ja maar dan is de krukas er ook uitgeweest denK? vind het wel heeeeeeeeeel erg veel geld! maargoed als hij dat zegt zal t wel zo zijn, me achterbuurman heeft een 510 gehad en die heeft m na 2000 uur weggedaan, zoop al vanaf het begin veel olie, maar die had gewoon pech denk! en de vor heeft dat ook netjes opgelost en die rijd dus nu ook een 2x varino, die 500 serie is best bruut en men zegt dat het wel aardige trekkers zijn.... hier rijd er zowat geen 1, maar ze zijn inderdaad wel giga duur :S:S
mickheijboer
De 500 serie zijn goede trekkers bij ons hebben we bij 7000 uur de bussen gehoond en nieuwe zuigerveren omdat hij olie gebruikte en zo had hij ook gelijk een nieuwe koppakking we wilden zelf niet wachten tot hij er uitging de pakking want vaak word de motor dan warm of antivries in de olie en dat is slecht. Remmen moet je veel aandacht geven op tijd de rem olie vernieuwe want dot4 trek vocht aan en ze optijd bij stellen zodra rempedaal telaag zit. De remblokken van de vooras kan je langer mee doen wij reden 1000 met de massa draden er in en bij alarm haalde we de draden er uit en reden we er nog 500 uur mee. Hij is met 12000 uur ingeruild en was nog een genot om mee terijden.
boggie
Motor revisie voor 12000 euro is te veel, voor
dat geld heb je een ruilmotor
arjanvw
De motor van onze 512 is bij 8200 uur gereviseerd, kwam koelvloeistof bij motorolie en omgekeerd. De ringen boven de bussen is idd een zwak punt van de B motor van Fendt. Kosten revisie motor: 8600,- Onze 509 heeft het bij de vorige eigenaar ( met 4000 uur) ook gehad. Remmen ook een zwak punt, maar voor de rest bevallen ze wel goed!
nicholas
Idd, eens die moter opnieuw is gereviseerd zijn het en blijven het super trekkers!
nicholas
Kheb het trouwens eens nagevraagd, en om de moter te vernieuwen, is het ongeveer 3 dagen werk, waar een prijskaartje aan vast hangt van 2500 a 3000 euro, want er waren mensen die voordien zeiden dat het 12000 euro kost, maar dat is waneer het al een beetje veel te laat is...
keeko
B motor heeft natte cilindervoeringen. De o-ringen aan de onderzijde willen nog al eens gaan lekken door corrosie op de cilinderbus. Ook kunnen de bussen iets 'werken', waardoor deze verzakt en de koppakking zal gaan lekken.
Gehele revisie met nieuwe cilinderbussen en eventueel op hoogte brengen hiervan is de beste remedie.
Bij controle letten op grijze 'snot'op binnenzijde olievuldop en klep deksels.
zirkan
@keeko
u bent iemand die volgens mij al eens een fendt heeft opengehad want uw uitleg klopt perfect
ook de 310 heeft dit euvel al eens,
+1
Mengeledriver
Het kan ook zijn dat bij nicholas de stoters ingevreten waren. Kelppen stellen moet je volgen's het boekje en op tijd doen. Doe je dit niet dan kunnen er deeltjes van de stoterstang of van het hoedje erboven afknappen en deze gaan dan vreten in't blok. Dan kan ie ook kaal.

Als je water in de olie had en je rijdt er mee door dan smeert de motor minder en is de kans ook groot dat zelfs de hoofdlagers ver verslijten. Dan moet de krukas er ook nog uit.
Ander puntje is de oliepomp, die kan nog wel eens los gaan zitten bij een B motor, dan smeert hij ook minder.

Over het algemeen is de 226 veel beter als de 226 B, al vind ik de B veel feller en mooier lopen. Als je op tijd de kleppen stelt olie en koelvloeistof volgens het boekje vervangt en hem niet te warm rijdt dan kan het heeel lang goed gaan. In de praktijk wordt de koelvloeistof ook te weinig (of zelfs nooit) vervangen en ook kleppen worden meestal niet op tijd gesteld.
keeko
Bij versleten hoofd lagers hoeft de krukas er niet uit. Als je de lagerkappen eraf schroefd, kan je de bovenste lager helft er zo achter weg duwen/draaien en op dezelfde wijze nieuwe monteren. Draai niet alle kappen tegelijk los, anders hangt de krukas in z'n keeringen.

B motoren zijn overgens ook in de 300 serie toegepast en kunnen dezelfde problemen vertonen.
Arrie94
Quote @Mengeledriver:
Ander puntje is de oliepomp, die kan nog wel eens los gaan zitten bij een B motor, dan smeert hij ook minder.

Alleen bij een B-motor of ook bij de oudere?
selten
Quote @nicholas:
kheb het trouwens eens nagevraagd, en om de moter te vernieuwen, is het ongeveer 3 dagen werk, waar een prijskaartje aan vast hangt van 2500 a 3000 euro, want er waren mensen die voordien zeiden dat het 12000 euro kost, maar dat is waneer het al een beetje veel te laat is...

3 dagen werk... Een monteur vragen ze zo 47 euro per uur voor. Hij werkt dan 24 uur aan die tractor... Dat is al 1000 euro arbeid. Als je dan telt dat je rond de 250 euro per cilinder kwijt bent aan materiaal, bussen, zuigers. Dan zit je op 1500 euro. En dan nog kleine uitgaven voor een bult lagers... Kom je niet veel hoger uit nee.
Mengeledriver
@Arrie94
Alleen B. De ouderen niet.
basia
@Mengeledriver

de oudere ook ! geld voor de D225 en D 226 4 en 6 cil motoren

Wie was dat ? Een van een tf er met een Renault ; waar ook al een boutje uit de pomp was ?
Arrie94
Dan ga ik daar toch maar even naar kijken met olie verversen, voor de zekerheid.

@basia Deze:
Fendttrisixfan
@Arrie94
kan je niet zomaar zien hoor, carter moet er minstens vanaf
Arrie94
@Fendttrisixfan Ja, dat klopt. Weet je of of je er dan redelijk bij kan?
Fendttrisixfan
@Arrie94
als carter eraf is kan je ze wel zien en moet het wel mogelijk zijn om de bouten te controleren, maar weet niet of eventueel vastdraaien kan, met een camera via olievuldop lukt mss ook
Mengeledriver
Als de oliedruk(zender) goed is kun je rustig doorrijden.
basia
@Fendttrisixfan

Zelf heb ik er geen ervaring mee ; het bovenste boutje weer vat te zetten ; maar ik weet dat een monteur hier bij een Fendt dealer er een spciaal sleuteltje voor gemaakt heeft .
( dus alleen carter maar de + monteren )
Fendttrisixfan
@basia
is in ieder geval moeilijke plaats om bij te kunnen, maar zelf heb ik nog nooit geweten dat een pomp losliep
basia
@Fendttrisixfan

Schijnt toch af en toe voor te komen ; dat de oliepomp los gaat zitten ; vorig jaar hier in de buurt nog een oudere Fendt 106 s ; lagers en krukas-schade ; flinke klus en schade post .

( Olie-druk lampje kijk je ook niet constand op en is ook niet echt duidelijk .b.v. bij werk in zonlicht )
Fendttrisixfan
@basia
op mijne zit er oliedruk meter gemonteerd waar je de druk effectief in bar kan aflezen, dus das wel veiliger...
Ja onze motor nu bezig aan het vernieuwen voor de 2de keer met 15000 uren de 1ste keer was aan 5500
tone29
@sander-verschaeve wat ga je vervangen en wat kost zoiets?
+1
De bussen waar de cilinders in zitten zijn vernieuwd
de sigmenten van de cilinders zijn ook vernieuwd
er zijn nieuwe injectors geplaatst en dan ook nog allemaal nieuwe dichtingen plus nieuwe mazoutpomp en de turbo bekeken dit kost rond de 6000 euro
@sander-verschaeve we zoeken nog een 2de fendt 515 bij dus wie iets heeft mag altijd iets laten weten liefst met fronthef
+1
Fendt926Driver
@sander-verschaeve hoor net van @arnoud dat ze er 1 binnen krijgen die wel weer de verkoop in mag.
Misschien gaat dat wat voor jou zijn
@Fendt926Driver oke bedankt maar hoeveel uren heeft hij
+1
Fendt926Driver
@sander-verschaeve moet je even aan arnoud vragen....
+1
arnoud
@sander-verschaeve de 515 die binnenkomt is mooi compleet, motor heeft een lekke koppakking. Je zou morgen even kunnen bellen voor meer informatie
@arnoud oke bedankt
@arnoud oke bedankt
Oke toch bedankt @Fendt926Driver
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 514 C ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!