Ik heb vernomen dat de lagers van de moter een fendt 500 serie een zwak punt is, en dat ze bijna zowieso bij 10 000u moeten vernieuwd worden. wat is hier van waar en wat is jullie ervaring hiermee.
onze 514 heeft nu 8000 u en gebruikt wel wat olie.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 514 C ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik moet er wel bij zeggen dat onze 514c opgedreven is naar 160pk, en geloof me, er zijn niet veel werkjes waarbij hij deze pk's niet gebruikt.
600 serie heeft over het algemeen nooit problemen met motor en 500 al helemaal niet! bij onze 512 versnellingsbak zijn een paar transmissie tandwielen versleten op 7900 uur
moet ik wel zeggen dat hij gebruikt gekocht is bij de 8500 uur en de 509 eerste eigenaar is...
omdat het dezelfde remmen als de 300 serie zijn en aangezien ze bij de 300 al eens problemen gaven...
enneh... Fend-Niels geef ff een berichtje as je em wegdoet ik weet wel iemand die je er voor een zacht prijsje vanaf helpt Haha
dat geld heb je een ruilmotor
Gehele revisie met nieuwe cilinderbussen en eventueel op hoogte brengen hiervan is de beste remedie.
Bij controle letten op grijze 'snot'op binnenzijde olievuldop en klep deksels.
Als je water in de olie had en je rijdt er mee door dan smeert de motor minder en is de kans ook groot dat zelfs de hoofdlagers ver verslijten. Dan moet de krukas er ook nog uit.
Ander puntje is de oliepomp, die kan nog wel eens los gaan zitten bij een B motor, dan smeert hij ook minder.
Over het algemeen is de 226 veel beter als de 226 B, al vind ik de B veel feller en mooier lopen. Als je op tijd de kleppen stelt olie en koelvloeistof volgens het boekje vervangt en hem niet te warm rijdt dan kan het heeel lang goed gaan. In de praktijk wordt de koelvloeistof ook te weinig (of zelfs nooit) vervangen en ook kleppen worden meestal niet op tijd gesteld.
B motoren zijn overgens ook in de 300 serie toegepast en kunnen dezelfde problemen vertonen.
Alleen bij een B-motor of ook bij de oudere?
3 dagen werk... Een monteur vragen ze zo 47 euro per uur voor. Hij werkt dan 24 uur aan die tractor... Dat is al 1000 euro arbeid. Als je dan telt dat je rond de 250 euro per cilinder kwijt bent aan materiaal, bussen, zuigers. Dan zit je op 1500 euro. En dan nog kleine uitgaven voor een bult lagers... Kom je niet veel hoger uit nee.
Alleen B. De ouderen niet.
de oudere ook ! geld voor de D225 en D 226 4 en 6 cil motoren
Wie was dat ? Een van een tf er met een Renault ; waar ook al een boutje uit de pomp was ?
@basia Deze:
kan je niet zomaar zien hoor, carter moet er minstens vanaf
als carter eraf is kan je ze wel zien en moet het wel mogelijk zijn om de bouten te controleren, maar weet niet of eventueel vastdraaien kan, met een camera via olievuldop lukt mss ook
Zelf heb ik er geen ervaring mee ; het bovenste boutje weer vat te zetten ; maar ik weet dat een monteur hier bij een Fendt dealer er een spciaal sleuteltje voor gemaakt heeft .
( dus alleen carter maar de + monteren )
is in ieder geval moeilijke plaats om bij te kunnen, maar zelf heb ik nog nooit geweten dat een pomp losliep
Schijnt toch af en toe voor te komen ; dat de oliepomp los gaat zitten ; vorig jaar hier in de buurt nog een oudere Fendt 106 s ; lagers en krukas-schade ; flinke klus en schade post .
( Olie-druk lampje kijk je ook niet constand op en is ook niet echt duidelijk .b.v. bij werk in zonlicht )
op mijne zit er oliedruk meter gemonteerd waar je de druk effectief in bar kan aflezen, dus das wel veiliger...
de sigmenten van de cilinders zijn ook vernieuwd
er zijn nieuwe injectors geplaatst en dan ook nog allemaal nieuwe dichtingen plus nieuwe mazoutpomp en de turbo bekeken dit kost rond de 6000 euro