Illustratie van:

Guldner G 15 - riemschijf motor losmaken

Beste ik heb een guldner g15 (A2KS) en ben deze aan het restaureren.
Vooraan op de motor zit een riemschijf waar riemen aan zitten voor de dynamo en de hydroliekpomp.
nu moet de riemschijf er af om aan de oliedichting te kunnen.
Weet iemand hoe ik dat er af moet halen?
Ik heb reeds geprobeerd met een riemtrekker, maar dit ging niet.

Zie bijgevoegde tekening en foto's

plus.google.com/photos/112172638845853336425/…

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
Als je nou de foto's ook nog even doet toevoegen hebben we misschien kans om je te helpen...
TimDR
Ziezo foto's staan erbij
lindehydrocart30
Aj, stukje uit gebroken 😞 normaal gewoon met de poelietrekker. 😄 moet lukken.
Boemrang
Inderdaad, met de juiste poelie trekker moet dit zeker lukken...
TimDR
Ja, inderdaad stukje afgebroken, wat zou ik hier best mee doen? nieuwe riemschijf zoeken, of zou dit te lassen zijn?
Ja, heb geprobeerd met grote riemtrekker, maar krijg het er echt niet af, zou het kunnen dat de riemschijf er op gevezen is , dus dat er schroefdraad op zit?
TimDR
Heb ook een foto van hoe ik geprobeerd heb met de riemtrekker:
plus.google.com/photos/112172638845853336425/…
MartinZaandam
Beste Tim, ga eerst maar op zoek naar een andere riemschijf. Dan ten tweede; waarom staat je poelietrekker niet recht voor zijn werk? ik zie dat beide benen niet de zelfde afstand hebben van de schroefdraad spil. niet handig! Dan gebruik je ook een ratel. ook niet handig! Beter is om een ringsleutel te pakken en de schroefdraad op spanning te zetten. Met het laaste rukje wat je geeft aan de ringsleutel sla je ook met een dragende hamer( dus geen plastic) op het schroefdraad spindel en los is je riemschijf Ik mag er wel van uitgaan dat je de tekening hebt gelezen en dus ook de borgmoer en de ring hebt verwijderd.
TimDR
@MartinZaandam
bedankt reeds voor uw uitleg, maar
(om een foto te maken moest ik de riemtrekker even loslaten en daarom staan de benen niet symetrisch tov de spindel.)
ik had al veel kracht gezet waardoor er een stukje is afgebroken, waar moet ik dan wel de benen zetten zodat er niets afbreekt, want ik breek de riemschijf ipv dat de riemschijf naar voren komt, daarbij vind ik het ook al raar dat hij zelfs geen mm is opgeschoven vandaar ik dacht dat er toch mss draad op zat.

ja, heb idd de borgmoer en de ring er af gehaald
heeft u zelf ook een guldner?

alvast bedankt
Boemrang
@TimDR Kun je de poelie trekker niet tussen het blok en riemschijf plaatsen, kun volgens mij nog iets meer kracht uit oefenen...
ruinerdexta
Gewoon met een poelie trekker en wat geduld beetje spanning erop voorzichtig met hamer op poelie trekker tikken meende dat er een spie in zit en die klemt
TimDR
Beste

Nee ik kan de benen niet tussen het blok en de riemschijf zetten omdat de klauwen niet breed genoeg zijn en die polie is vooraan te breed.

En ruinerdexta:
Op de tekening is er geen spie te zien, dus denk dat die er niet is.
nhmonteur
En anders proberen of het lukt met een driepoot poelietrekker, dan ben je net wat sterker.
MartinZaandam
Hoi Tim, nee ik heb geen guldner, maar doe mijn leven lang al niet anders dan spullen losmaken, die volgens een ander te vast zitten of niet los willen. Waarom zijn er hoekjes afgebroken? waarschijnlijk omdat de benen eerder de hoeken raken dan juist die plaats waar je kracht moet zetten. Misschien messing stripjes tussen de voetjes zetten en je riemschijf, maar wel zo dat ze alleen druk uit oefenen op delen die massief zij en dus niet de riemschijf zelf raken, Andere optie: inspuiten met een échte roest oplosser (dus géén WD 40) en de poelietrekker terug plaatsen. Goed aandraaien en dan als laatste een tik op zijn kop. ggebeurd er niets, dan alles zo laten staan en gaan slapen. Morgen weer iets aandraaien en weer een tikje. Misschien licht verwarmen, maar dan alleen de buitenkant. Als je dit weer te lang doet, wordt ook de binnenkant, dus de as weer warm en dan schiet je er niets mee op. Gewoon simpel bekijken: in de fabriek heeft iemand jaren terug dit wiel geplaatst en jij haalt hem er weer af, niets meer, niets minder
TimDR
@MartinZaandam ok dank u. Dat ga ik eens proberen!
TimDR
Allen hartelijk dank voor jullie tips!
Ik heb de schijf er af gekregen door de As te bevriezen met een speciale spray, en de schijf op te warmen terwijl de riemtrekker strak aangetrokken was.

Natuurlijk zoals u al zag op de foto's is er een stukje van afgebroken,
dus als u een riemschijf van een guldner g15/spessart weet zijn, laat maar weten!
dank
joop-same
@TimDR Dat stukje kun je er best weer inlassen met een gietijzer elektrode en iets nabewerken klaar.
Schluterfan
Ik zie dat er in de polie een gat zit ook, zit daar toevallig op het laatste stuk geen schroefdraad in? Ik heb nog geweten dat je polies af een as kon doen, door in dat gat een lange bout te schroeven, waardoor de polie loskwam.
IH214d
@TimDR

Als je een poelie of iets dergelijks wilt verwarmen dan moet je hem op één plek verwarmen, dan zet de poelie uit en de as niet.

De poelie is nog prima te lassen, ik heb zelf een cormick 214 waar een kwart uitgeknapt was, (ook mijn leermomentje 20 jaar geleden) en die heb ik met gietijzer elektrode's gelast.
Als je goed kunt lassen dan kun je het zelf doen:

-eerst de poelie warm stoken
-dan een klein stukje lassen
-direct daarna op het laswerk kloppen (dan klop je de spanning eruit
-daarna weer een cm lassen en weer kloppen
-poelie warm blijven houden met de brander
-het mooiste is als je hem in de hete as in een vuurkorf bv. kunt laten afkoelen, dan ben je helemaal de man...
succes. en van fouten kun je leren
TimDR
@Schluterfan nee, er zit geen schroefdraad op de poeley, nu hij eraf is zie ik dat de as waar hij op zat erg conisch was,
TimDR
@IH214d bedankt, voor de info, maar ik denk dat wanneer de poeley gelast is, er altijd een oneffenheid zal zijn waardoor de riem die er altijd over draait vroegtijdig zal slijten, niet?
IH214d
Nee, goed afbramen, en desnoods met een lamellen (schuur)schijf eroverheen. Die van mij doet al 20 jaar met dezelfde snaar, en is een paar seizoenen toch nog regelmatig gebruikt voor de schudder.
Wie niet waagt, die niet wint, en spullen zelf proberen te repareren daar leer je veel van, en is in mijn ogen één van de mooie dingen van het opknapppen...
TimDR
@IH214d Ja, inderdaad daar heb je wel een punt, bedankt!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Guldner G 15 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
22
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
120