Fendt 305 LS - remmen
Mijn handrem van mijn FENDT 305 LS werkt zeer goed, maar mijn voetrem werkt niet goed,ik moet heel hard stampen voor ze remt. Is dit het zelfde remsysteem. Wat kan ik er aan doen en hoe geraak ik er het beste aan om ze te inspecteren.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De voetrem op een Fendt 305 (en kleinere 300-modellen) is een trommelrem (waardeloos Fendt-systeem!) welke vaak onderhoud/revisie behoeft. Een ingrijpende/kostbare klus want de achterastrompetten moeten eraf.
(P.S.: Ik heb zelfde slechte ervaring met 304).
Wielremcilinder hoeft t niet te zijn, kunnen de hoofdremcilinders ook zijn, maar dat zie je gauw genoeg als die lek zijn.
Hoezo? De meesten gaan 1x per 15 jaar los! Maar als je geen geremde aanhanger hebt en vaak op de weg zit dan is het vragen om problemen. En wij hebben nogal een aantal van die trekkers lopen bij klanten.
(P.S.: Ik heb zelfde slechte ervaring met 304).
Hoezo kostbaar? Rijtje bouten rondom moeten los ja. Bij welke trekker (op een oude Deutz met trommelremmen buitenaan na dan) is het makkelijker? Denk even aan bijvoorbeeld een JD 2xxx serie met natte remmen.
Jouw ervaring met je 304 kan ook liggen aan gebrek van kennis, al heb je dat bij zulke simpele trekkers niet nodig.
Trouwens, oorzaak nummer 1 van lekke remcilinders: remolie niet vervangen. Daar kan de eindgebruiker al heel snel wat aan doen en dat hoeft ook niet veel te kosten.
De topicvraagsteller noemt het gebrek aan remkracht.
Indien dit vrij plotseling is ontstaaan kan je denken aan een lekke remcylinder (maar dan zou normaal gesproken het probleem zich aan 1 kant voordoen). Verglaasde remvoeringen is aannemelijker.
@ Mengeledriver: Vanaf begin (nieuw gekocht in 1988) tot de dag van vandaag denk ik bij het remmen met de 304 nog vaak terug aan de superieure remmen ( schijfrem in oliebad) op de Ford 4000 die ik er destijds op ingeruild heb.
hebben veel onderhoud nodig,ze remmen slecht of slaan vast...Punt.
Och, ik maak er niet zo'n punt van, ik heb het trekkerrijden geleerd op M.F.-135 en daarop had de fabrikant de rempedalen ook wel achterwege kunnen laten.
Ik red me er prima mee ongeremd op de trekker te rijden maar er zijn situaties dat je echt goede remmen nodig hebt (bijvoorbeeld op de kuilhoop). Nu zijn ze totaal onbetrouwbaar, zoals je zegt: soms goed, soms (vaker niet) matig/slecht.
Het enige voordeel van zulke "luchtgekoelde" remmen is dat ze geen motorvermogen kosten. Dit in tegenstelling tot oliebadschijfremmen die eigenlijk constant als 'oliepomp' fungeren.
Hoe heb jij je remcilinders gevontroleerd dan??
kwam er olie uit toen je de plastic dop er af draaide?
12? Het zijn er een paar meer.
Daarbij moet ook de cabine ondersteund worden omdat het bevestigingspunt op de achteras los moet. De remmen zijn 'droog', er hoeft geen olie afgetapt te worden.
Hij zal de hoofdremcilinders bedoelen, achter zal je van buiten niet veel zien idd.
Hoe vaak heb je de remmen van de 304 al dan wel niet los gehad?
nee achter zal ie idd niet veel zien zo 123. maar de boel zal wel drijfnat zijn van de olie waardoor ie niet meer remt.
Ik heb 2 stuks 304. Van allebeide heb ik al zeker 2X de remmen laten reviseren. De ene remt nu (nog) vrij behoorlijk, de ander 'Fendt-met-peren'!.
Het zou kunnen dat er olie vanuit de versnellingsbak bij de remmen lekt, maar dan zou het uitloopgaatje aan onderzijde mogelijk ook "drijfnat" zijn. Hetzelfde geldt voor een lek remcylindertje. Het zou echter stom toeval zijn dat dit bij zowel de linker als rechter remmen tegelijk gebeurd.
Anderszijds, topicschrijver Fendt 305, geeft aan dat de handrem (werkt op zelfde trommel) prima is wat betekend dat olielekkage niet aannemelijk is.
2x los in 25 jaar? Ja, dat noem ik nou kwaliteit! En ook netjes elke 2 jaar de remolie vervest? Als dat zo was dan zou je ook de eerste zijn.....
Ja, grofweg de helft van de tijd met onbetrouwbare/slechte remmen. Hét kenmerk waardoor de Fendt-300-serie gigantisch door de mand is gevallen!
Eh, 1 van de meest succesvolle trekkers ooit gemaakt! Qua aantallen én beoordelingen! Kan zich nog steeds goed meten met een nieuwe boeren trekker van een ander merk! Als de remmen slecht waren dan stonden ze ook wel vaker bij ons in de werkplaats, maar dat is echt niet zo. Wat we wel zien is dat bij lekke hoordremcilinders en koppelingscilinders de remolie vaak zo ververgaan is en vol zit met vocht dat het een wonder is dat het zo lang goed is gegaan. Da's de andere kant van het verhaal en volgens mij is de kans groot dat ook de 304 van jou daar last van heeft gehad.
Al of niet slechte staat van de remvloeistof heeft niets te maken met gebrekkige remkracht!
Wat de ongeëvenaarde kwaliteit van de 300-serie betreft, al wil de Fendt-fabriek, -importeur, -dealer ieder jaar het allernieuwste model bij mij geheel gratis in gebruik neerzetten en al kom jij, voor rekening van bovengenoemden, daarbij ieder kwartaal de remmen controleren dan wil ik m'n 304's niet missen.
Maar, A.U.B. on topic: Geef liever topicvraagsteller tips en adviezen voor z'n remreparatie want ik heb de indruk dat hij/zij totaal niet weet waar hij aan begint!
( Zelfs met nieuwe remtrommel, -cylindertjes, -schoenen (overigens, mogelijk ter waarde van de trekker zelf(!) ) is goede afloop niet gegarandeerd).
Wat de onge�venaarde kwaliteit van de 300-serie betreft, al wil de Fendt-fabriek, -importeur, -dealer ieder jaar het allernieuwste model bij mij geheel gratis in gebruik neerzetten en al kom jij, voor rekening van bovengenoemden, daarbij ieder kwartaal de remmen controleren dan wil ik m'n 304's niet missen. :)
Remkracht is normaal gesproken gewoon goed. Ik begin steeds meer aan je zelf uitgevoerde reparatie te twijfelen
Ik wil best on-topic reageren maar als ik dan weer van die vreemde verhalen tegenkom reageer ik daar eerst op.
Beter lezen (en onthouden wat je zelf schrijft) A.U.B..
Jij schreef/quote:
Mengeledriver - 5 uur geleden
Ik heb 2 stuks 304. Van allebeide heb ik al zeker 2X de remmen laten reviseren. De ene remt nu (nog) vrij behoorlijk, de ander 'Fendt-met-peren'!.
Dat er een uitloopgaatje in zit durf ik niet met zekerheid te bevestigen, maar als die aanwezig zijn zitten ze meestal ook vol met vuil en stof waardoor de olie en andere vloeistoffen lekker in ruimte blijven staan waar de trommel in draait en de boel dus lekker vet houd.
Pasgeleden een 309 remmen gereviseerd en daardbij lagen de voeringen los tussen de platen aan beide kanten, en alles lekker vet binnenin.
2 zelfs. (Daarom kun je de remmen soms ook ruiken. Bijvoorbeeld bij het achteruitrijdend 'slijpen' van de voeringen als de remmen 'happen' bij gebruik).
Een 309 heeft er zelf nog een inspectieluikje bij waardoor met enige regelmaat de slijtage van de remvoering kan worden opgemeten.