Illustratie van:

Case International 1056 XL - versnellingsbak

Hallo
ik heb een vraagje over de versnellingsbak van een 1056
namelijk de versnellingsbak van een overgangs model is dat met lange poken of korte poken?
en als het met korte poken zou zijn kan je de dekels van de bovenkant dan verwisselen?
mvg
caseke

Deel dit topic

Reacties

kees 956
Een origineel overgangs model heeft lange poken
SJB533
Lange poken. Is namelijk een Ergo S 😉
tractorquintentje
Lange poken, maar zijn bijna allemaal 30 bakke
PascalStruijs4440
Weet nog wel een 40 bak te staan in de buurt
DaanHaar
Het laatste jaar dat het nog ih was zijn deze trekkers als ERGO-S verkocht, dus lange poken. Het overgangsmodel dus met lange poken.
Deksel uitwisselen kan altijd, als je bedoeld het deksel van de ergo-s bak uitwisselen met de niet ergo-s bak dan zou ik even bellen met Meindertsma Tiel.
ErDee
@DaanHaar als je goed leest, lees je dat hij lange poken wil 😉
bedenk wel dat je met een 40 bak juist wat onhandiger zit met de versnellingen, omdat hij in alle versnellingen net iets sneller loopt als een 30-bak 😉
DaanHaar
@erDee, er worden twee vragen gesteld. De eerste is of een overgangsmodel korte of lange poken heeft. De tweede is of je de deksels uit kunt wisselen indien deze korte poken heeft. Ik lees nergens uit deze vraagstelling dat meneer lange poken wil.
De ligging van de versnellingen is inderdaad wat anders, ik vindt ze ongunstiger. Deels kun je dit oplossen door de lage gearing in te schakelen (korte pookje naast stoel omhoog trekken). Geen sjieke oplossing maar werkt prima.
Volgens mij hebben die mensen met extra grote banden op hun trekkers toch hetzelfde probleem?
ErDee
@DaanHaar precies daarom snap ik niet waarom veel trekkertrekkers extra grote banden op de trekker zetten, voor de kracht is dit juist ongunstiger, of je moet al een versnelling lager juist gunstiger uitkomen met grotere banden. Maar dan belast je de versnellingsbak wel weer meer.
mickheijboer
@ErDee Grotere banden kan een trekker beter zijn kracht op kwijt en slip hij minder gauw
DaanHaar
@erDee, als je het omdraait, kleinere banden, heb je dus meer keus in versnellingen. De overlap ligt beter ofwel de stapjes kleiner. Nou ja, het zal wel. Wij zitten op één lijn maar daar hebben we niks aan.
ErDee
@mickheijboer dat klopt dan idd wel weer
mickheijboer
@DaanHaar Vind van de 30km bak met 20% vertraging en de 40km wel mooi dat je met de korte pook kan schakelen bij de 70% kan dat weer niet.
SJB533
@mickheijboer
Dat is de kruip? Schakelt gesynchroniseerd toch, Mick?
Arrie94
@SJB533 Nee, als je rijdend aan de kruippook gaat trekken kraakt het aan alle kanten. 20% is wel gesynchroniseerd.
mickheijboer
@SJB533 Nee kruip is 70% vertraging en die kan je niet rijdend schakelen en daar mag je ook geen zwaar trekwerk mee doen. Bij de 20% gaat dat wel mooi en is het soms mooi om bij een zware vraagt de pook in ze laag te houden en op laats in zijn hoog te zetten op volle snelheid. En met veld werk is het veel handiger meer keus kwa snelheid rijdende weg .
caseke
@SJB533
misschien een domme vraag maar wat is ergo s?
SJB533
@caseke Verbeterde ergonomie en synchronisatie van de groepenschakeling
Husqvarna
Onze 956xl (30km) valt uit de versnelling (haasje), is dat een schakelvork oid en veel werk reparatie?
hakkert6
@Husqvarna
dat zou kunnen maar kan ook lagering van een tandwiel zijn.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 1056 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
19
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
15