Illustratie van:

MTD Zitmaaier - Rammelt bij rijden

Ik heb een MTD zitmaaier type 13AN660G752, echter is er een nieuwe v-snaar voor de aandrijving erop gekomen. Nu schakelt hij weer perfect tussen alle versnelling 1 t/m 6.
Echter rammelt hij nu verschrikkelijk bij de aandrijf poelie dus achteraan waar je op zit. Trap ik de rem iets in dan is het probleem over maar rijd die niet op volle snelheid.

Hoe hoger de versneling hoe meer rammel. Wie kan mij helpen.

mvg. Jesse

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Jesse-Stefanie-&-Amber: Heb je de nieuwe V-snaar er zelf opgebeund of heeft de dealer dat gedaan?
Hoi, dit heb ik zelf gedaan. hij ligt er recht op of dient deze in een 8 te liggen?
gerjan600
@jesse-stefanie-en-amber loopt die sneller als dat die eerst deed?
Hij loopt inderdaad sneller dan die eerst deed. voor ik de v-snaar verving deden de 1ste en 2de versnelling het niet vandaar dat de v-snaar is vervangen. orginele mtd snaar.
ADB996
@Husqvarna dat is van het maaidek 😉
Wimsumar
Beste J & S & A:
Quote @jesse-stefanie-en-amber:
recht op of dient deze in een 8

Je hebt de oude er toch ook afgehaald? Hoe zat die dan?

Op internet staan "Repair manuals":

mtdparts.com/equipment/mtdparts/…
basia
Je kunt het proberen om de riem er in een "8" om te leggen ; maar dan heb je 6 versnellingen achteruit denk ik .

Zitten de pulleys goed vast op de assen ?
De pulleys zitten inderdaad goed vast. het is het achterste frame waar de pulley op zit.

Als ik rijd lijkt het net of de vsnaar niet goed gespannen staat je zit hem trillen als ik hem uit zet en aan de vsnaar voel staat die gewoon strak. hoe lager de versnelling hoe losser de vsnaar word.

Span ik hem nog meer dan werken de 1 ste t/m 3de versnelling niet en is gerammel over. dit stellen deed ik met de stang die de achterste pulley heen en weer kan bewegen als ik de rem in trap. hij staat nu zo gesteld zoals de fabriek in de manual zegt.
Wimsumar
Beste J & S & A:
Quote @jesse-stefanie-en-amber:
je ziet hem trillen

Zit er een propje gras o.i.d. in 1 van de poelies?
Nope, lijkt mij een astelling tussen de stang naar de aandrijfpulley en de stang waarmee je kunt schakelen. enig idee wat daar de afstellingen van zijn?
@husqvarna dat is de juiste tekening inderdaad.
@jesse-stefanie-en-amber
Als je de koppeling voor de helft intrapt rij je dan ook precies een keer langzamer ? Als je hem in de 2 zet komt de koppeling een klein stukje op ?
Ik rijd dan iets meer dan de helft langzamer. als ik hem in de 2 zet komt de koppeling helemaal op. Neem aan dat je met koppeling het voetpedaal bedoelt.
Ja dat bedoelde ik. Maar je hebt een andere versnellingsbak dan ik in gedachte had. Heb geen idee wat het nou kan zijn..
@jesse-stefanie-en-amber
Ik dacht dat je een versnellingsbak had met een soort variosysteem, dat je koppeling ook gelijk het rijpedaal is.. en dat de versnellingen gewoon simpelweg 6 standen zijn waarin je het rijpedaal "vast" kunt zetten.

Of heb je dit wel ?
Ja dat klopt.
@jesse-stefanie-en-amber
Dan heb ik het vermoeden dat de nieuwe v snaar iets langer is dan de oude, en dat de spanner van de v snaar de achterste poelie aanraakt.
Het makkelijkste wat je nu kunt doen, de moer die aan de stang vast zit waarmee jij je versnellingen kiest iets te verdraaien, zodat de koppeling iets minder ver opkomt en je dus ook iets langzamer rijd 😉
Ik weet niet hoe dat precies bij jou zitmaaier zit, ik heb zelf ervaring met een mtd zitmaaier waarbij de versnellingen in het midden zitten.
Wimsumar
Beste Jesse & Stefanie & Amper:
Weet je zeker dat je de goede V-snaar hebt gekocht/meegekregen?
Is de nieuwe V-snaar wel goed? Geen oneffenheden in de zijvlakken?
De snaarschijven zijn onbeschadigd?

B.T.W.: Het gaat om de v-snaar nummer 23 (de lange) ?
Gaat inderdaag om nummer 23.
Vanmorgen terug geweest naar de dealer deze heeft de stang gespannen en gerammel was over.
Echter bij thuiskomst kwam ik erachter dat de 1ste t/m 4de versnelling werken naar behoren de 5de en 6de versnelling doen niets.

Het lijkt mij dat het nog niet goed is afgesteld, de v-snaar is het goede type aldus de part nummers.
Ik heb zelf het idee dat misschien pulleys te ver uitgesleten zijn.
Toch nog even voskamp in almelo gebeld en verhaal uitgelegd. Het moet het volgens het zitten in de "variable speed pulley".
Heb hem gedemonteerd, en echt recht is die niet meer.

Pulley dus besteld en hopelijk is dit het euvel, ik houd jullie op de hoogte.
Wimsumar
Beste J & S & A:
Quote @jesse-stefanie-en-amber:
ik houd jullie op de hoogte.

Graag. Ik ben erg benieuwd wat het nu was.
De afstelling zoals die nu is lijkt me niet goed,zoals ik de afstelling had en alle versnellingen werkten was die wel goed alleen had ik gerammel.

De speed pulley is er nu af en hij is niet echt recht, lijkt me dat dit de vibraties veroorzaakte. Zal deze week een antwoord hebben als alles terug geplaatst is met de nieuwe poellie.

Ben zelf ook erg benieuwd.

Ben nu alleen al uren aan zoeken naar de juiste afstelling van de stang die de rem en pulley bedient en de afstelling van de stang van de versnellingen.

Kan helaas niets vinden hierover.
@jesse-stefanie-en-amber
Jammer dat het nog niet gelukt is, ik ben ook benieuwd. Was de oude v-snaar geknapt ? Bij aankoop van de nieuwe ook de oude mee gehad ?
Versnellingshendel niet ingesleten?,zijn van die kleine dingetjes die toch invloed kunnen hebben. Ik kan me niet voorstellen dat de afstelling van die stang zo precies komt..
Het zijn 2 stangen die van de rem/koppeling en van de versnellingshendel. Zoals ik hem in de eerste instantie had ingesteld werkte alles na behoren en ook echt alle versnellingen.
Nadeel was dat de grote riem die van de motor naar de variabele poellie liep heel erg aan trillen was onder spanning en in de 6de versnelling op toeren waardoor die tegen de koppel/rem stang aankwam en de plaat waar de variabele poellie opzit. Erg veel trillingen, de variable poellie is op het oog al niet eens meer recht en de middelste ring ook niet, waardoor er aan de ene kant van de vsnaar meer druk op kwam dan de andere kant.

Dit veroorzaakte als ik geluk heb de trillingen. Nadat de de koppelingsang strakker hebben gezet waardoor de koppeling dus minder ver op komt en de vsnaar dus minder diep in de variable poellie getrokken worden is het probleem over.

Ik hoop dat ik morgen de spullen binnenkrijg, weet niet of ik hier foto's kan plaatsen maar zal leuk zijn om de oplossing te delen.
De oude vsnaar was niet geknapt maar ik verwijtte deze dat ik niet in de 1ste en 2de versnelling kon rijden.

Oude vsnaar niet mee gehad maar gezocht op juiste onderdeel nummer. nieuwe komt van kramp.

hoe kan ik zien of de versnellingshendel is ingesleten?
@jesse-stefanie-en-amber
Om foto's te plaatsen is het makkelijk om ze eerst te uploaden op tractorfan en dan gewoon een linkje in dit topic te zetten 😉
Versnellingshendel vanaf de hendel even bekijken op alle draaipunten of er ergens een borgpennetje of boutje los zit of ingelopen is.
ZO vandaag de nieuwe onderdelen binnen gekregen. Variable poellie en een nieuwe vsnaar voor de aandrijving achter.

Het vervangen nam dit maal veel tijd in beslag omdat alles veel strakker zat.
De oude en nieuwe poellie naast elkaar gelegd en een wereld van verschil. De oude poellie was zo goed als versleten zeker 3 mm per ring.

Alles terug gemonteerd en alles werkt weer 100%. Meer snelheid en meer kracht weer. Alle versnellingen werken en als je de koppeling op laat komen schiet je echt naar voren heen.

Ook alles netjes in de WD40 gezet met name de veren en draaiende deeltjes. Bij het remmen sta je nu dus ook meteen stil.
Wimsumar
Beste Jesse & Stefanie & Amber:
Quote @jesse-stefanie-en-amber:
alles werkt weer 100%

Gefeliciteerd.
Hij loopt nu echt perfect weer.
Wel vind ik persoonlijk dat de versnelling van F - N - R niet echt soepel gaat. Voornamelijk in de vrij zetten.
Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen?

Dient de versnellingsbak achter nog voorzien te worden van olie? Indien Jah welke olie en hoe bij te vullen en af te tappen.

Ik vind dat er echt summier wat te vinden is over reparaties aan een MTD zitmaaier.
Wimsumar
Beste J & S & A:
Quote @jesse-stefanie-en-amber:
Hij loopt nu

Zeg, je bent NU, 10 uur in de avond niet nog aan het spelen met je MTD-zitmaaier? 😉
Ehh jah was er nog mee bezig haha.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MTD Zitmaaier ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
36