Koppelomvormer Fendt

Hallo,

Ik had een vraag over Fendt, Waarom is Fendt van de koppelomvormer overgestapt naar de vloeistofkoppeling.
de koppelomvormer heeft toch meer voordelen dan een vloeistofkoppeling.
heeft het te maken met het te grote koppel op de transmissie of zit er een andere gedachte achter.

Met vriendelijke groet

Matthijs

Deel dit topic

Reacties

radium45
De koppelomvormer was veelal standaard bij de 615 en als optie leverbaar op andere modellen.
KOETIE
100, 300, 500 en 600 series hadden een vloeistofkoppeling,
En bij de 600 serie zat er een koppelomvormer op.



Dacht ik.... 😛
DeertjePower
Fendt heeft vroeger toch ook standaard koppelomvormers gehad en waarom nu niet meer ?
EA_MF
@DeertjePower omdat fendt trots is op de ML vario's en geen gewone versnellingsbakken meer gebruikt
ADB996
@EA_MF en de 500 serie dan? die heeft geen koppelomvormer maar ook geen vario! :?:
Arrie94
@DeertjePower Eind jaren 80 en begin 90 was een koppelomvormer mogelijk op de 600 serie. Vanaf ik meen 1966 levert Fendt net als Schlüter een vloeistofkoppeling (en de laatste 1255's en 1455's hadden er ook één)
Mengeledriver
En de 800 Turboshift had een Variofill, dat is een koppelomvormer die variabel vult. Dat werkt nog beter als een koppelomvormer die elektrisch schakeld aan de hand van het toerental. (zoals bij de 600)
EA_MF
@ADB996 welke 500 serie? Die nieuwe? Die heeft volgensmij gewoon een vario, en de ouden (neem.aan dat je de 515c etc bedoeld) hadden volgensmij een vloeistofkoppeling
ADB996
@EA_MF de oude, ja. maar geen koppelomvormer. Een vloeistofkoppeling verhoogd geen koppel, de omvormer wel.
Maar waarom hebben zij die niet in de 500 serie gebruikt??
Mengeledriver
Quote @ADB996:
Maar waarom hebben zij die niet in de 500 serie gebruikt??

Die had een 4 traps powershift met gewone vloeistofkoppeling, dus er hoefde geen grote toerentallen overbrugd te worden. Dan is een variofill of een koppelomvormer niet nodig. Vermogen is ook vrij laag. De 800 had het om zonder schokken op te trekken en toch zwaar trekwerk te verrichten.
Wimsumar
Beste DeertjePower:
Quote @DeertjePower:
standaard koppelomvormers gehad en waarom nu niet meer ?

Te duur.
Werkt alleen bij steeds lager toerental (lastig om aftakastoerental te handhaven).
Extra storingen.

Filmpje werking vloeistofkoppeling c.q. koppelomvormer:

Arrie94
@Wimsumar Als je vanaf 3.10 kijkt zie je dus dat de koppelomvormer iets weg heeft van een takel. Weer wat geleerd!
Fendt_favorit
De eerste hadden vloeistofkoppeling, en later kwam pas koppelomvormer... 😉. 100 serie, 300 serie enz. hadden vloeistofkoppeling.
ralphhonda
@Wimsumar Zeer leerzaam filmpje 😄
keeko
Quote@DeertjePower Fendt heeft vroeger toch ook standaard koppelomvormers gehad en waarom nu niet meer ?

Deze word nagebootst in de Vario en is ook uitschakelbaar.
Mengeledriver
Quote @Wimsumar:
Wimsumar - 5 uur geleden �

Beste DeertjePower:
Quote @DeertjePower:
standaard koppelomvormers gehad en waarom nu niet meer ?

Te duur.
Werkt alleen bij steeds lager toerental (lastig om aftakastoerental te handhaven).
Extra storingen.

Fout geantwoord. Fendt gebruikt ze niet meer omdat een Vario transmissie het niet meer nodig heeft. De laatste 2 nadelen die Wim noemt kloppen ook niet.
radium45
Ik lees weer een hoop onzin van niet wetenden, als je het verschil niet weet tussen een omvormer en een vloeistofkoppeling graag geen reaktie plaatsen 😃
SJB533
Quote @radium45:
als je het verschil niet weet tussen een omvormer en een vloeistofkoppeling graag geen reaktie plaatsen

Zeg dan niks 😃
radium45
@SJB533 Juustem 😛
newholland6640
@radium45

Dan ben ik benieuwd hoe een koppelomvormer werkt 😄 Vloeistofkoppeling weet ik al 😄
SJB533
@newholland6640
www.youtube.com/results?search_query=torque+converter+animation&oq=torque+co&gs_l=youtube.3.1.0l10.1484.15683.0.20077.12.12.0.0.0.0.567.3815.0j1j5j2j1j2.11.0...0.0...1ac.1.11.youtube.CWXtgPODNC0
Favorit614
Quote @newholland6640:
Dan ben ik benieuwd hoe een koppelomvormer werkt

Werkt geweldig 😃
radium45
@newholland6640 zijn al tig topics over geweest, anders ff googelen op Voith

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
25