Illustratie van:

Fendt 615 - hx40 af te stellen?

Hallo,

Ik heb weer een vraagje omtrend mijn turboprobleem. De turbo van mijn 615 is versleten (lekt olie + heeft speling)
Nu weet ik een holset HX40 te koop (nieuw), doch ben ik bang dat deze teveel druk gaat geven voor de 615.

Weet er iemand of zo een HX 40 af te stellen is? (is zonder waste-gate).

Alvast bedankt.

Jan

Deel dit topic

Reacties

Jahn
Nee zonder wastegate kun je er niets aan af stellen.
wel zou je een externe waste gate op je uitlaatspruitstuk kunnen maken, om lucht te laten ontsnappen voor het turbo ingaat.
3130ls
@Jahn stomme vraag misschien maar wat is een wastegate?
Jahn
@3130ls

is een soort klep die lucht laat ontsnappen, zodat deze lucht niet door de turbo gaat. hierdoor zal de turbodruk lager worden.
dus met zo'n klep kun je regelen hoeveel turbodruk je maximaal hebt.
3130ls
@Jahn zit dat ook op standaard turbo?
Jahn
@3130ls

op sommige wel, dan zit er een ingebouwde wastegate in.
maar dat zit niet in alle turbo's.
3130ls
@Jahn hoe kan je dat zien?of is dat niet uit te leggen
koenjohndeere
@3130ls idd wil ik ook welles weten
juan
Ga ik dan met zo een HX40 de motor niet opblazen? Holset geeft dacht ik 4 of 5 bar, terwijl de standaard 2 bar geeft.

Het verschil vind ik wat groot om er zo op te zwieren.
Jahn
@3130ls

aan een turbo met interne wastegate,zit vaak zo'n 'bakje' aan:
zoals dit,
img141.imageshack.us/img141/9335/…
Jahn
@juan is helemaal niet te zeggen of die holset 4 of 5 bar gaat draaien.
die holset is waarschijnlijk groter dan je stnd turbo.
maar je brandstofhoeveelheid blijft wel hetzelfde.
dus je gaat echt geen 4 of 5 bar halen.
Fendttrisixfan
Op mijn trekker zit ook een turbo zonder wastegate, maar op mijn inlaatspruitstuk is gewoon een overdrukventiel gemonteerd dat ik kan afstellen op de gewenste druk, een goedkoop en simpel alternatief
marco steyr
Zet je er toch gewoon een orginele terug op?!
3130ls
@Favorit614 dan zit het bij een 4040 waarschijnlijk niet op.
heb nog niet in de uitlaatkant gekeken maar dat zal wel niet ben ik bang
Favorit614
Holset HX40 is voor een motor van 7 tot 10 liter
Favorit614
Kun je beter een HX 35 monteren.
myholsetturbo.com/holsethx35.html/
Jahn
@Favorit614

dat is niet perse te zeggen, is maar net wat je doeleinden ermee zijn, en hoe de rest bijv aangepast is.
ik rij met een hx40 op een 4 liter motor. maar dit is dan wel voor tractorpulling doeleinden, en krijgt dus aardig meer diesel dan stnd.
3130ls
@Jahn en met dat bakje kan je hem ook stellen ofzo?
boerekebart
Een hx40 kan je een wel een maximale druk van 5 bar mee geven, maar dat gaat die zeker niet doen bij een standaard fendt 615. in vollast zal het zijn dat hij wss rond de 2bar druk zal geven.
Jahn
@3130ls

volgens mij wordt dat bakje met een slang op je inlaatspruitstuk aangesloten. dus als die druk hoger wordt. gaat via dat stangetje een klep bij het uitlaatwiel open waardoor er lucht ontsnapt, en de inlaatdruk dus niet hoger wordt.
Favorit614
@Jahn kan , maar holset geeft voor de HX 35 een motor inhoud op van 5 tot 6,5 liter.
dit lijkt me beter bij de trekker passen.
3130ls
@Jahn aaah vandaar ik denk dat ik maar van mijn turbo afblijf even haha.
Jahn
@Favorit614

dat klopt, maar ook binnen een model zijn er weer veel verschillende dingen mogelijk. zoals andere inlaatwielen,uitlaatwielen, uitlaathuizen. dus de ene hx 35, of hx40 is de andere niet. dus daarom kun je de aanschaf beter aan een expert overlaten. deze kan precies uitrekenen wat je nodig hebt voor je toepassing.

Op www.caboturbo.nl is wel van alles te lezen, is wel een interessante site!
juan
Het enige wat ik niet begrijp aan het hele gebeuren is dat de druk die de holset levert, gekoppeld is aan de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt. De turbo wordt toch door de uitlaat op toeren gebracht, ongeacht de hoeveelheid brandstof?
Jahn
@juan

simpel gezegd, krijg je door meer brandstof meer rook, en zal de turbo dus meer aangedreven worden.

dit is wat kort door de bocht, maar zo is het het simpelst gezegd 😉
jo845xl
Intercooler monteren . Krijg je ook meer lucht in de motor zonder dat de druk verhoogt en kun je dus meer diesel inspuiten .
valmet6400power
@juan

Zoals Jahn het zegt is het helemaal juist, het wiel wordt dan harder rondgedraaid, immers waarom krijg je anders een hogere druk als men een trekker meer brandstof geeft? De turbo loopt niet op brandstof!
juan
Als ik de website van carbo even bekijk, kom ik op de turbo-talk terecht, en lijkt het mij dat zo een holset eigenlijk niet echt geschikt is voor op de weg?

Ben niet van plan om echt trekkertrek te doen (kan wel eens voorvallen dat ik er wel aan mee doe), maar is meer om mee te werken en eventueel wat meer pk's eruit te krijgen zonder te overdrijven.

Of begrijp ik het hele holset gebeuren niet goed, en kan ik deze gewoon gebruiken voor op de weg ook?
deutzpower36
@Favorit614 Haha, ik heb een hx40 op mijn 3liter. Geen problemen.
Jahn
@jo845xl

intercooler is om de lucht die van de turbo komt, te koelen voor het de motor in gaat. dit zorgt niet voor meer lucht. wel voor meer zuurstof, omdat koelere lucht compacter is en meer zuurstof bevat. dus dit levert meer pk's op.

@juan

holset is gewoon een merk turbo, deze is prima te gebruiken op de weg. sommige fabrikanten leveren stnd een holset turbo op hun motor.
arnoud
Boven de 300 pk zal je koppakking er wel een keer tussen weg blazen
jo845xl
@Jahn Dat bedoelde ik dus . Maar ik geef ook toe , een intercooler monteren geef wel wat meer werk maar ik denk dat dat wel beter is dan zomaar een grotere turbo monteren .
Ik denk niet dat je de dag van vandaag nog veel turbo motoren ziet zonder intercooler en als je weet dat een intercooler plaatsen veel meer werk is dan een grotere turbo dan zal een intercooler wel meer voordelen hebben dan een grotere turbo . Temperatuur bvb ?
Renze
De HX 40 heb je in tal van verschillende configuraties, de trim van de turbine, de diameter van de inlaat, het aantal schoepen. Allemaal in een HX40 behuizing. Als je een willekeurige HX 40 neemt, die misschien voor een 8 of 9 liter motor uitgelegd is, krijg je pas bij 1800 toeren turbodruk. Dat het basistype hetzelfde is zegt niks.
Ritchie
Quote @juan:
Holset geeft dacht ik 4 of 5 bar, terwijl de standaard 2 bar geeft.

Dit lijkt me vrij onwaarschijnlijk op jouw standaard 615, aangezien je bij de door jouw opgegeven aantal bar al op 400 tot 500 pk zit 😉

Wat zit er standaard op zo'n 615 voor turbo?
SimonD
Quote @juan:
Ga ik dan met zo een HX40 de motor niet opblazen? Holset geeft dacht ik 4 of 5 bar, terwijl de standaard 2 bar geeft.

man man met de pomp standaard zal die max ook al aan 2 bar geraken. Misschien na eht opdraaien naar 3.

Ik doe met een aangepaste pomp en hx35 (wel een groote 35) 3kg 😄
koenjohndeere
Misschien klinkt dit super dom maar waarom ga je niet naar slopers zoals agriparts of andere of gwn een fendt dealer en haal een orginele turbo??
hulk duckstad
Met standaard turbo en de pomp los max 2 bar en dan heb je ongeveer 260 pk licht ook aan de conditie van de motor en de 615 is met 2 verschillende pompen geleverd bosch a pomp en een mw pomp daar zit dus ook verschil in mw kun je iets meer uithalen
Fendttrisixfan
@hulk duckstad
is ook met 2 verschillende plunjers geleverd voor de bosch A-pomp
juan
Ik zit met de 150pk versie, dus met bosch pomp. (PES6A)
Zit standaard een kkk turbo op met 2 bar druk.
juan
Ik ben misschien vervelend, maar als ik nu zo een HX 40 op de kop kan tikken (nieuw), dan kan dit eigenlijk evengoed niks brengen voor mijn 615?

weet een HX40 super te koop liggen. Man beweerd dat hij nieuw is. maar het kan dus dat ik te laat druk krijg als ik dit zo lees hierboven?

mvg,

Jan
hulk duckstad
@Fendttrisixfan
Oke dat wist ik dan weer niet .
JUAN . Das dan een hele oude van voor 1984 dacht ik die van ons was van 87 en had 180 en de laatste 185 dus. Maar als jij nu al 2 bar hebt staat ie ook wel goed los normaar volgens mij ergen tussen de 1 en 1.2 dus
juan
Op dit moment heb ik niks meer. Turbo is er zo goed als uit. Lig opdit moment even uit met arm in de gips, dus het ligt even stil.
Als ik de gegevens mag volgen zou de KKK turbo standaard een max van 1.98 bar moeten hebben.

mvg,

Jan
hulk duckstad
@juan ligt er aan wat je wilt misschien moet je wel andere verstuivers en plunjers gaan gebruiken en de pomp weg brengen maaar als je er gewoon mee wil blijven werken dan zou Ik voor een orginele gaan
juan
Vind het inderdaad niet zo een gemakkelijke keuze. de HX kost 450 die ik weet liggen. maar een revisie van mijn originele kan daar ook aankomen of zelfs vlotjes overgaan.

En met een originele kan je niet veel meer uithalen door de pomp wat meer open te zetten. (standaardpomp).

Het zou trouwens kunnen dat ik de pomp ook nog binnenbreng om na te kijken (lekt) en dan kan er vanalles beslist worden.

Het enige wat ik zeker niet wil, is tot het uiterste gaan zodat de motor na 100 uren in de soep gedraaid is.
hulk duckstad
Die van ons heeft 5 jaar bijna vol uut gestaan en niks mee gehad.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 615 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
45
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
36