Illustratie van:

Fiat 640 - Fiat 640 (4wd) Krijgt geen Diesel

Hallo,

Ik ben bezig onze oude Fiat 640 op te knappen, hij heeft
ongv. 7 jaar stilgestaan buiten en probeer hem nu aan de praat te krijgen. (Zat trouwens gewoon een uitlaat met klep op dus geen waterschade denk ik.)

Ik heb de tank schoongemaakt, vervolgens gevuld, nieuwe brandstof filters opgezet, motorolie ververst en vervolgens geprobeerd te ontluchten. Ik heb hem tot aan de brandstof filters kunnen ontluchten maar probeerde toen de verstuiver leidingen te ontluchten maar daar komt geen diesel uit, MAAR ik hoor wel diesel weer teruglopen in de tank.... Ondanks toch geprobeerd aan te slepen en hij liep voor ongeveer een minuut goed en kapte er toen mee. Daarna nog geprobeerd maar het lukt niet. Enige ideeën?

P.S. Als je mij advies geeft van wat ik kan doen a.u.b. ook een uitleg "hoe" ik dat doe 😄

Alvast heel erg bedankt!

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste ZuMy: Heb je de brandstofpomp niet ontlucht?
Boemrang
Ik denk dat er veel ringetjes kort zijn geworden, zodat hij veel lucht aan zuigt....
Ik zou dat ook maar eens na gaan kijken...
ZuMy
@Wimsumar Nee, heb namelijk zelf geen ervaring met het ontluchten van deze Fiat maar mijn vader wel en die heeft hem vroeger wel eens leeg gereden maar nooit de brandstofpomp zelf ontlucht... Dacht er zelf ook al aan maar weet niet precies hoe je deze moet ontluchten 😄
koenjohndeere
Kan dit niets te maken hebben met verstuivers ???
Jahn
Je hebt de leidingen los op de verstuivers, dan zou als je dan start er toch diesel uit moeten komen, anders zuigt hij nog ergens lucht.
Jahn
@koenjohndeere

als er al geen diesel uit de leidingen komt, bereikt het de verstuivers niet eens, dus daar zal dit probleem niet zitten.
koenjohndeere
@Jahn zitten de leidingen niet verstopt ?
ZuMy
@jahn Ja dat dacht ik dus ook al, mijn vader dacht dat je de brandstofpomp niet hoefde te ontluchten dus deed ik dat ook niet, maar toen er geen brandstof uit te verstuivers kwam en ik het weer terug in de tank hoorde lopen dacht ik ook al dat het ergens voor de verstuivers moet zitten. Als iemand mij nog even stapsgewijs zou willen uitleggen hoe ik de brandstofpomp moet ontluchten zou fijn zijn 😄
GD tuning Garyp
@koenjohndeere Als hij lopend is weggezet kan dit bijna niet lijkt mij...
koenjohndeere
@GD tuning Garyp ja maar in de tijd dat ie stil staat zit er ook nog diesel in die leidingen hea en dat word ook oud
GD tuning Garyp
@koenjohndeere Ja, is zo... dan zou je de leidingen eens los moeten schroeven van de pomp en kijken of daar diesel uitkomt als je start
koenjohndeere
@ZuMy als ik jou was zou ik eerst de weg die de diesel aflegt controleren zie je van zelf waar het probleem zit gewoon bij de tank en zo verder
koenjohndeere
@GD tuning Garyp ja dat zou ik ook doen kun je ook meteen zien waar het probleem zit zonder dat je alles hoeft los te schroeven enzo
Jahn
Stapsgewijs, eerst het filter ontluchten schroefje boven op het filterhuis een beetje losdraaien, en diesel oppompen met de opvoerpomp(met handmatig dingetje). dit doen tot er alleen maar diesel bij het schroefje uitkomt, en geen luchtbellen meer. dan draai je het schroefje weer vast.
daarna draai de verstuiverleidingen helemaal los van de verstuivers. en deze druk je even een beetje naast de verstuiver. dan ga je de trekker starten, er hoort dan diesel uit de leidingen te spuiten! . als dit gebeurt draai je de leidingen weer op de verstuivers, en zou hij moeten lopen.
ZuMy
@Jahn ok! ik ga dit zeker morgen proberen maar is het niet slimmer om dan eerst de brandstofpomp zelf ook te ontluchten? Zoals Wimsumar zei? Of eerst dit proberen?
Jahn
@ZuMy

zo heb ik het altijd bij mn 680 gedaan( zelfde motor als 640)
en altijd prima gewerkt. door de leidingen los te draaien bij de verstuivers kan de lucht ook uit de pomp eruit.
dit zou gewoon moeten werken!
ZuMy
@jahn Ok harstikke bedankt ga dit morgenvroeg proberen en zal dan reageren of het gelukt is 😃
Jahn
@ZuMy

okee succes! dan horen we het wel
amf
Zoals @Jahn aangeeft werkt idd. Niet alle verstuiverleidingen in een keer loshalen maar 1 voor 1 beginnende bij de leiding welke het dichtst bij de brandstofpomp zit. Als er na een aantal x pompen nog geen diesel uit de leiding komt dan de opvoerpomp loshalen. Grote kans dat het inwendige membraam dan is uitgedroogd of ingescheurd door het lange stilstaan.
Wimsumar
Beste AMF:
Quote @amf:
de opvoerpomp loshalen. Grote kans dat het inwendige membraam dan is uitgedroogd of ingescheurd

De topicschrijver zegt diesel terug te horen stromen in de tank. De werking van het opvoerpompje lijkt daarmee in orde.

N.B.: Desondanks blijft het membraam een aandachtspunt. Zoals je schrijft, door het lange stilstaan gaat veroudering gewoon door en juist op dit moment zou lekscheuren plaats kunnen vinden.
ZuMy
@Wimsumar, bedankt voor je reacties, ik heb net gekeken of ik met het opvoerpompje diesel verder krijg dan de brandstofpomp maar daar ligt waarschijnlijk het probleem. Ik heb de leiding van de brandstoffilters naar de brandstofpomp gecheckt en daar stroomt gewoon diesel door. Ik weet niet precies hoe de brandstofpomp werkt maar gister hoorde ik dus diesel teruglopen vanaf de brandstofpomp de tank in, het lijkt wel alsof de brandstof zich daar ophoopt doordat er een ?klep? tussenzit? Die misschien meer druk nodig heeft om te openen dan je met het opvoerpompje kan geven? Heb de verstuiver leidingen vanaf de pomp ook losgehaald ze zijn wel "vochtig" maar er komt geen brandstof uit, dus weet jij misschien of het dan aan de brandstofpomp ligt? Ook heb ik vandaag minder druk op mijn opvoerpompje dan gister, maak nu kortere slagen en moet dus denk ik het membraanpje vervangen, weet overigens niet of dit betekent dat met een nieuw membraan ik meer druk kan opbouwen en misschien een "klep" in de pomp open gaat naar de verstuivers.....
Wimsumar
Beste ZUmy:
Quote @ZuMy:
op mijn opvoerpompje dan gister, maak nu kortere slagen

Het opvoerpompje wordt normaal door een ronddraaiende nok op een as bediend. Dat je nu een kortere slag hebt komt dus doordat de "pompnok" juist met een pompslag van het opvoerpompje bezig is/was.
Als je de motor een klein stukje doordraait, heb je op de "handbediening " weer maximaal slag.

De brandstofpomp, is dat een CAV-rotor-inspuitpomp?
De trekker is destijds nog goed loops geparkeerd?
Wimsumar
Beste Zumy:

Ontluchten CAV:

Zie blz 22 van onderstaande pdf (Brandstofsysteem):

kb-kbh.dk/shipslib/motorer/…

En/of Blz 6 (figuur 5 + bovenstaande text)

annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/

----------------------------------
Als er handmatig geen diesel uit het ontluchtschroefje op het rotorhuis te pompen is:
Onder de wartelmoer (figuur 9 van de Perkins PDF) van de inlaatleiding naar de brandstofpomp kan ook nog een vuilophoping voor het zeefje( is niet altijd aanwezig) zitten. Ga hierbij zeer schoon te werk aangezien hierna geen filterwerking meer is een alle vuil in de hogedrukpomp kan komen.

---------------------------------------------

Mogelijk zit er ook nog een ontluchtschroef ( J op de afbeelding) boven op de brandstofpomp:

findoldtractors.com/library/…
ZuMy
@Wimsumar, harstikke bedankt voor alle info ben nu helaas niet bij mijn trekker kan er pas vanavond of morgen weer mee verder, heb nog wel even gauw 2 foto's gemaakt van de brandstofpomp, maar is deze een CAV?


(hoop dat ik ze trouwens in de goede categorie heb geplaats :P)
Jahn
Nee is een bosch
Wimsumar
Beste ZuMy
Quote @ZuMy:
maar is deze een CAV?

Helaas, dit is, zoals Jahn reeds schrijft, een Bosch. Hiervan weet ik de onluchtprocedure niet.

@Jahn: Weet jij dat?
Jahn
@Wimsumar

moet ik even kijken, ik heb hier ergens een boekje liggen waar het in moet staan, zal even kijken of ik dat in kan scannen
Jahn
Ik heb het boekje even opgezocht, maar daar staat verder ook niet veel extra informatie in, dan wat we hier al eerder genoemd hebben.

@Zumy

Je hebt het filter goed ontlucht,tot er geen bellen meer bij de bout uitkomen?
en als je dan de leiding bij de verstuiver van cilinder 1 er helemaal afdraaid, en even naast de verstuiver houdt, dan komt er tijdens het starten geen diesel uit?
ZuMy
@Jahn filter goed ontlucht inderdaad maar om deze trekker te starten moeten we hem aanslepen aangezien alle panelen eraf zijn en dus ook het contact en sleutel 😛 Maar ben nu niet bij mijn trekker, morgenochtend wel, zou ik het op die manier proberen? Ontluchten en vervolgens 1 voor 1 aanslepen (4x dus) en dan kijken of er brandstof uit de leidingen komen? Ik zal morgenvroeg eerst even bellen naar het mechanisatie bedrijf waar deze destijds is gekocht of die weten hoe je een bosch brandstofpomp ontlucht. Alvast heel erg bedankt voor alle reacties, morgen horen we meer 😛
Tom VB
@ZuMy
Zorg provisorisch dat je electrisch kunt starten anders is het echt niet te doen lijkt me.
Wimsumar
Beste @ZuMy: Op de foto's is te zien dat je de verstuiverleidingen bij de brandstofpomplos hebt gedraaid.
Dit is een verkeerde methode. Je moet ze aan verstuiverzijde losnemen. De mogelijk ingesloten lucht in de verstuiverleiding verhindert bij de geringste drukopbouw dat de brandstofpomp zich goed met brandstof vult. De brandstof wordt als het ware steeds weer teruggeblazen.
ZuMy
@Wimsumar ja ik heb de leidingen daar losgehaald omdat er niet eens brandstof daar komt, het gaat rechts de pomp in, in het midden zit een overloopkamer? Met een slang die teruggaat naar de tank, en vervolgens een kamer waar de verstuivers aan zitten, maar daar komt geen eens brandstof in, zit er niet een drukgeregelde klep voor die kamer? Want anders zou daar al brandstof moeten komen....
jelle algera
Staat toevallig de trekker niet uit?
Dus dat de stopknop nog aangetrokken is?
ZuMy
@jelle algera haha nee 😉 die veert ook nog gewoon terug 😛
Wimsumar
Beste ZuMy:
Quote @ZuMy:
ik heb de leidingen daar losgehaald omdat er niet eens brandstof daar komt,

Daar heb jij weer gelijk in.

(Lasig om achter beeldscherm/toetsenbord een voorstelling van zaken te maken zo voor mij. 😞 )

B.T.W.: Is er eens een ander brandstofpomp op gezet (gezien het kleurverschil)?
SventerHorst
Als een motor niet wil lopen en ik heb hem helemaal geprobeerd om te ontluchten. en hij doet het vervolgens nog niet. is het het makelelijkts als je van af de tank begint en dan naar de brandstof pomp werkt. en kijk of hij nergens valse lucht aan zuigt. en als de brandstof terug loopt in de tank is er een grote kans van dat de membraantjes in de opvoerpomp versleten/uitgedroogd zijn.
Wimsumar
Beste SventerHorst:
Quote @SventerHorst:
als de brandstof terug loopt in de tank is er een grote kans van dat de membraantjes in de opvoerpomp versleten/uitgedroogd zijn.

Bij zo'n Fiat zit de tank hoger dan het opvoerpompje waardoor brandsfof eigenlijk niet terug kan stromen. 😉
ZuMy
@Wimsumar ik heb geen idee of er ooit een andere pomp op is gezet, volgens mij niet, hij was in 73 door Loonbedrijf Geurs gekocht en die hebben hem toen ingeruild en wij hebben hem weer overgenomen.

@Wimsumar en @SventerHorst Wat heeft het membraanpje in de opvoerpomp ermee te maken dat er brandstof vanuit de brandstofpomp terugloopt? Er is een aparte leiding vanuit de brandstofpomp die terug gaat naar de bovenkant van de tank. Het betekent dan toch dat er brandstof doorloopt tot aan de brandstofpomp, brandstof komt rechts erin en vervolgens moet het er helemaal links bij de leidingen uitkomen maar in het midden zit er een aparte leiding die terug loopt naar de tank. Als er dus brandstof wel daar komt is dus de "opening" naar de laatste "kamer" waarna het overgaat in de verstuiverleidingen dus door iets geblokkeerd.... Denk ik, ik weet namelijk niet hoe het er vanbinnen uitziet en vandaar dat ik dacht dat er iets van een klep binnenin zat of zit die alleen onder hoge druk open gaat (wat mij ook logisch lijkt)
fiatfan
@ZuMy bij deze serie fiats is ontluchten echt een drama.
als de trekker lang stilgestaan heeft moet je eigenlijk even de tank reinigen en 2 nieuwe brandstoffilters monteren. die kosten maar een euro of 7 per stuk. dan moet je alles weer dichtdraaien, behalve de verstuiverleidingen bovenop bij de verstuivers. deze draai je maar 1 slag los. dan laat je je aanslepen en dat kan bij lange stilstand wel 300-400 meter nodig hebben. als er dan wat leven in komt draai je 3 leidingen weer aan, en met de vierde wacht je totdat de trekker loopt en aan de gang blijft. dan kun je stoppen met aanslepen en de trekker loopt. vergeet niet om de handgas een heel eind op te zetten. ZEKER NIET ELEKTRISCH gaan starten want je betn uren bezig met een kapotte accu en startmotor tot gevolg met grote kosten!!!
fiatfan
@ZuMy waarschijnlijk zit er een luchtbel in en die krijg je er anders niet uit!
fiatfan
@ZuMy ontluchten gaat alleen makkelijk als ze een lijnpomp hebben.. (250-350-850 etc etc)
ZuMy
@fiatfan Harstikke bedankt! Ik kan gemakkelijk bij de tank en heb er al nieuwe filters op zitten, maar ik heb eigenlijk alleen nog morgen vrij om eraan te werken en zou graag willen dat hij weer loopt, want de tank helemaal schoonmaken etc. dan moet je hem toch ook ongv. een dag laten staan? Er zit verder geen rommel in de tank voor zover ik kon zien met aftappen en toen ik een paar keer met een doekje over de bodem was gegaan. Heb vervolgens weer nieuwe diesel inge-mieterd en ben toen gaan ontluchten, maar er kwam dus niks uit de brandstofpomp. Maar de manier die jij omschrijft zal ik zeker morgen proberen 😃, Zodra hij loopt kan ik mooi kijken of alles nog werkt en of de dynamo de accu oplaadt etc. en dan kan ik gaan afbouwen het spul spuiten etc. plaatwerk enz enz 😄 Alvast bedankt en zal morgen updates geven 😛
fiatfan
@ZuMy in het allerergste geval (ook al eens gehad) zit de brandstofpomp 'vast' na lange stilstand. meestal loopt de trekker dan niet meer. soms krijg je hem toch aan de praat, maar dan wil hij niet meer stoppen. probeer dan zo vlug mogelijk je tankkraantje dicht te draaien anders heb je kans op veel schade...
fiatfan
@ZuMy dan is de tank zo goed. veel succes morgen. wij hebben best wel wat van deze trekkers lopen en zelfs bij een gewone beurt als de filters eraf zijn geweest ontlucht ik gewoon door aan te trekken. het had me ervoor al 2x een startmotor gekost..
ZuMy
@fiatfan nou we zullen zien morgen haha kan niet wachten tot hij weer loopt 😃
fiatfan
@ZuMy wel wat foto's plaatsen als het lukt (ook als het niet lukt) als hij niet loopt wil ik hem wel overnemen..
ZuMy
@fiatfan ohja wil jij hem wel overnemen? XD Heb nog dubbellucht en cabine erbij.... 😛 haha nee hou hem lekker zelf 😃
ZuMy
@fiatfan trouwens maakt het nog uit welke verstuiverleidingen ik losdraai in welke volgorde? Dus ik sleep hem aan met alle leidingen maar 1 slag los en dan moet er brandstof uit komen, vervolgens 3 dichtdraaien en 1 los laten, dan weer aanslepen en dan moet hij willen lopen? Dus de laatste pas dichtdraaien als hij blijft lopen?
Wimsumar
Beste ZuMy:
Quote @ZuMy:
welke verstuiverleidingen ik losdraai in welke volgorde?

Volgorde zal niet uitmaken. Wat wel aan te raden is de verstuiverleidingen die aangesloten zitten op de hoogste aansluinippels op de brandstofpomp los te draaien. Immers, de mogelijk ingesloten luchtbel zal ook zo hoog mogelijk in de pomp zitten.
ZuMy
@Wimsumar ah dat kan ik ook nog ff voordat ik hem aansleep proberen, dankje :3
ZuMy
@iedereen Opgelost! Het was het opvoerpompje, ik had de tank wel eerst schoongemaakt maar er zat nog veel rommel in het opvoerpompje van daarvoor 😛 Heb nu schoongemaakt en ga hem morgen ff aanslepen en weet zeker dat hij het dan doet. Ik heb een Fiat monteur gebeld en die heeft me verteld dat je die Bosch brandstofpompen niet kunt ontluchten, dus zoals fiatfan al zei 2 of 3 leidingen een slag losdraaien en starten en dan vervolgens weer dichtdraaien, Klaar 😃 Ben super blij wel stom dat ik niet eerst naar het opvoerpompje had gekeken maar toch dank aan iedereen die heeft lopen meedenken 😃
Wimsumar
Beste ZuMy:
Quote @ZuMy:
stom dat ik niet eerst naar het opvoerpompje had gekeken

Je hoeft jezelf niks te verwijten. Je zal het niet gelogen hebben dat de diesel hoorbaar terug in de tank doorgepompt kon worden. (Daarom was het voor "ons aan de andere kant van het beeldscherm " ook geen aanleiding het juist bij het opvoerpompje te zoeken).
Toch eerst maar eens zien of die morgen ook inderdaad loopt.
fiatfan
@ZuMy idd heb even in het boekje gekeken, maar bij een bosch pomp moet je alleen een voor een de beide brandstoffilters ontluchten. maar de aantrekprocedure is eenvoudiger!
rudy
@ZuMy
Plaats dan ook even een foto van je trekker ,is altijd leuk zo een FIAT DT.
fiat350
Zorg dragen van uw inspuitpomp, want er zijn geen nieuwe stukken meer leverbaar bij ons hier in België voor die Bosch VA pomp!!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
7