Hallo,
Ik ben bezig onze oude Fiat 640 op te knappen, hij heeft
ongv. 7 jaar stilgestaan buiten en probeer hem nu aan de praat te krijgen. (Zat trouwens gewoon een uitlaat met klep op dus geen waterschade denk ik.)
Ik heb de tank schoongemaakt, vervolgens gevuld, nieuwe brandstof filters opgezet, motorolie ververst en vervolgens geprobeerd te ontluchten. Ik heb hem tot aan de brandstof filters kunnen ontluchten maar probeerde toen de verstuiver leidingen te ontluchten maar daar komt geen diesel uit, MAAR ik hoor wel diesel weer teruglopen in de tank.... Ondanks toch geprobeerd aan te slepen en hij liep voor ongeveer een minuut goed en kapte er toen mee. Daarna nog geprobeerd maar het lukt niet. Enige ideeën?
P.S. Als je mij advies geeft van wat ik kan doen a.u.b. ook een uitleg "hoe" ik dat doe
Alvast heel erg bedankt!
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fiat 640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik zou dat ook maar eens na gaan kijken...
als er al geen diesel uit de leidingen komt, bereikt het de verstuivers niet eens, dus daar zal dit probleem niet zitten.
daarna draai de verstuiverleidingen helemaal los van de verstuivers. en deze druk je even een beetje naast de verstuiver. dan ga je de trekker starten, er hoort dan diesel uit de leidingen te spuiten! . als dit gebeurt draai je de leidingen weer op de verstuivers, en zou hij moeten lopen.
zo heb ik het altijd bij mn 680 gedaan( zelfde motor als 640)
en altijd prima gewerkt. door de leidingen los te draaien bij de verstuivers kan de lucht ook uit de pomp eruit.
dit zou gewoon moeten werken!
okee succes! dan horen we het wel
De topicschrijver zegt diesel terug te horen stromen in de tank. De werking van het opvoerpompje lijkt daarmee in orde.
N.B.: Desondanks blijft het membraam een aandachtspunt. Zoals je schrijft, door het lange stilstaan gaat veroudering gewoon door en juist op dit moment zou lekscheuren plaats kunnen vinden.
Het opvoerpompje wordt normaal door een ronddraaiende nok op een as bediend. Dat je nu een kortere slag hebt komt dus doordat de "pompnok" juist met een pompslag van het opvoerpompje bezig is/was.
Als je de motor een klein stukje doordraait, heb je op de "handbediening " weer maximaal slag.
De brandstofpomp, is dat een CAV-rotor-inspuitpomp?
De trekker is destijds nog goed loops geparkeerd?
Ontluchten CAV:
Zie blz 22 van onderstaande pdf (Brandstofsysteem):
kb-kbh.dk/shipslib/motorer/…
En/of Blz 6 (figuur 5 + bovenstaande text)
annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
----------------------------------
Als er handmatig geen diesel uit het ontluchtschroefje op het rotorhuis te pompen is:
Onder de wartelmoer (figuur 9 van de Perkins PDF) van de inlaatleiding naar de brandstofpomp kan ook nog een vuilophoping voor het zeefje( is niet altijd aanwezig) zitten. Ga hierbij zeer schoon te werk aangezien hierna geen filterwerking meer is een alle vuil in de hogedrukpomp kan komen.
---------------------------------------------
Mogelijk zit er ook nog een ontluchtschroef ( J op de afbeelding) boven op de brandstofpomp:
findoldtractors.com/library/…
(hoop dat ik ze trouwens in de goede categorie heb geplaats :P)
Helaas, dit is, zoals Jahn reeds schrijft, een Bosch. Hiervan weet ik de onluchtprocedure niet.
@Jahn: Weet jij dat?
moet ik even kijken, ik heb hier ergens een boekje liggen waar het in moet staan, zal even kijken of ik dat in kan scannen
@Zumy
Je hebt het filter goed ontlucht,tot er geen bellen meer bij de bout uitkomen?
en als je dan de leiding bij de verstuiver van cilinder 1 er helemaal afdraaid, en even naast de verstuiver houdt, dan komt er tijdens het starten geen diesel uit?
Zorg provisorisch dat je electrisch kunt starten anders is het echt niet te doen lijkt me.
Dit is een verkeerde methode. Je moet ze aan verstuiverzijde losnemen. De mogelijk ingesloten lucht in de verstuiverleiding verhindert bij de geringste drukopbouw dat de brandstofpomp zich goed met brandstof vult. De brandstof wordt als het ware steeds weer teruggeblazen.
Dus dat de stopknop nog aangetrokken is?
Daar heb jij weer gelijk in.
(Lasig om achter beeldscherm/toetsenbord een voorstelling van zaken te maken zo voor mij. )
B.T.W.: Is er eens een ander brandstofpomp op gezet (gezien het kleurverschil)?
Bij zo'n Fiat zit de tank hoger dan het opvoerpompje waardoor brandsfof eigenlijk niet terug kan stromen.
@Wimsumar en @SventerHorst Wat heeft het membraanpje in de opvoerpomp ermee te maken dat er brandstof vanuit de brandstofpomp terugloopt? Er is een aparte leiding vanuit de brandstofpomp die terug gaat naar de bovenkant van de tank. Het betekent dan toch dat er brandstof doorloopt tot aan de brandstofpomp, brandstof komt rechts erin en vervolgens moet het er helemaal links bij de leidingen uitkomen maar in het midden zit er een aparte leiding die terug loopt naar de tank. Als er dus brandstof wel daar komt is dus de "opening" naar de laatste "kamer" waarna het overgaat in de verstuiverleidingen dus door iets geblokkeerd.... Denk ik, ik weet namelijk niet hoe het er vanbinnen uitziet en vandaar dat ik dacht dat er iets van een klep binnenin zat of zit die alleen onder hoge druk open gaat (wat mij ook logisch lijkt)
als de trekker lang stilgestaan heeft moet je eigenlijk even de tank reinigen en 2 nieuwe brandstoffilters monteren. die kosten maar een euro of 7 per stuk. dan moet je alles weer dichtdraaien, behalve de verstuiverleidingen bovenop bij de verstuivers. deze draai je maar 1 slag los. dan laat je je aanslepen en dat kan bij lange stilstand wel 300-400 meter nodig hebben. als er dan wat leven in komt draai je 3 leidingen weer aan, en met de vierde wacht je totdat de trekker loopt en aan de gang blijft. dan kun je stoppen met aanslepen en de trekker loopt. vergeet niet om de handgas een heel eind op te zetten. ZEKER NIET ELEKTRISCH gaan starten want je betn uren bezig met een kapotte accu en startmotor tot gevolg met grote kosten!!!
Volgorde zal niet uitmaken. Wat wel aan te raden is de verstuiverleidingen die aangesloten zitten op de hoogste aansluinippels op de brandstofpomp los te draaien. Immers, de mogelijk ingesloten luchtbel zal ook zo hoog mogelijk in de pomp zitten.
Je hoeft jezelf niks te verwijten. Je zal het niet gelogen hebben dat de diesel hoorbaar terug in de tank doorgepompt kon worden. (Daarom was het voor "ons aan de andere kant van het beeldscherm " ook geen aanleiding het juist bij het opvoerpompje te zoeken).
Toch eerst maar eens zien of die morgen ook inderdaad loopt.
Plaats dan ook even een foto van je trekker ,is altijd leuk zo een FIAT DT.