Illustratie van:

Fendt 611 s - Spuitend Koelvloeistof

Tijdens het rijden met m,n 611 S verliest de trekker veel koelvloeistof. Heb alle leidingen nagekeken, daar lekt het niet weg. Wanneer de motor stationair ´draait is er niks aan de hand. Kan dit aan de koppakking liggen, iemand nog tips?

Deel dit topic

Reacties

koenjohndeere
Waar komt de koelvloeistof uit zoek dat eerst een op?
marco steyr
Waar lekt die? vooraan de motor ofzo
lindehydrocart30
Water in de olie, of olie int water niels? hij kan het ook verbranden, maar dan zou hij moeten roken.
Wimsumar
Beste Niels OM: Het is dus niet als gevolg van oververhitting?
Niels OM
Waar het exact lekt weet ik nog niet, omdat het alleen tijdens het rijden gebeurd is dit lastig te vinden. @lindehydrocart30, er zit geen/weinig olie bij door want proef alleen koelvloeistof 😛.
Niels OM
@Wimsumar, overhitting lijkt me sterk. De trekker word niet vaak zwaar belast namelijk
looper321
Quote @Niels OM:
want proef alleen koelvloeistof

jij hebt dus ervaring met het proeven om olie te bespeuren in de koelvloeistof. kan ik dat ook leren??
haha
Arrie94
Lekt ook niet als je hem op handgas zet en dan gaat kijken? Of je laat hem hydraulisch druk maken, of iets anders laten doen zodat hij moet werken en ga je kijken. Hij start goed en je heb geen last van sissend geluid omdat je aan de koppakking denkt?
Wimsumar
Beste Niels OM:
Quote @Niels OM:
overhitting lijkt me sterk

Gezien de omschrijving die je geeft is dat ook uit te sluiten.
Je verliest ergens compressiedruk naar het koelsysteem.
Ik zit te denken aan een lekke (doorgeroeste) cylinderbus.
Niels OM
@looper321, dat kun je gauw genoeg leren zolang je de mond maar open houd haha

@ Arrie94, dan lekt hij ook niet. Heb de trekker op volle toeren laten 'draaien. Het is starten en lopen dat is perfect, misschien eens met hydrauliek proberen dan 😉
basia
Waterpompje misschien ?
Met draaiende motor komt het voor dat deze lekken doo de keerring ; vervolgens blaast de ventilator het vocht weg .
Bij stilstaande motor staat de keerring stil ; en heb je geen lekkage .
Niels OM
@Wimsumar, hopelijk is het dat niet. Zou denk ik wel goed kunnen, want wat me opviel is dat bij de achterste klepdeksels vocht omheen zit, en bij de voorste niet.
Wimsumar
Beste Niels OM:
Quote @Niels OM:
hopelijk is het dat niet

Het is een Fendt/MWM-kwaal. 😞
basia
@Wimsumar

Deze Typen hebben motoren met "droge" cilinderbussen ( MWM D 6 / 226 )
Niels OM
Had m,n winterperiode toch liever anders besteed. Binnenkort de motor maar eens vrij maken dan hehe
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
"droge" cilinderbussen

Dat wist ik niet.
(Maar dat is volgens het boekje. Wie weet wat voor een motor er intussen voogebeund is. 😉 )
Arrie94
@Niels OM Bij mij is de eerste (cabinekant) ook iets vochtig rondom, daar hebben er heel veel last van, maar verder verdwijnt er bij mij geen koelwater en motorolie peil is sinds dat ik hem 80 draai uren geleden gekocht had niet merkbaar gezakt. Dus dat is niet meteen een probleem denk ik.
basia
Bovendien als een bus of koppakking lek zou zijn ; krijg je toch je compressie c/q verbrandingsdruk op je koelsysteem , en zal je koelmiddel eruit "blazen"
Niels OM
@ Wimsumar, deze trekker is 100 % origineel dus geen 'voorgebeunde motor!

Arrie94, die van mij verbruikt ook weinig olie, en er zit ook geen water bij door. Dit zal dan ook geen oorzaak hiervan zijn 😉

@basia, bedankt voor je antwoord
Arrie94
@Niels OM Als je de dop vd radiateur haalt, en hem dan pas start, wat zie je dan? (zou hem niet open doen als hij loopt, je weet maar nooit...)
erik9831
Ik weet nu niet specifiek hoe het zit met de waterpomp, maar normaal werkt deze met schoepen ... Je kan eventueel eens kijken of deze nog aanwezig zijn. Het kan altijd dat er 1 schoep bijvoorbeeld afgebroken is. Als er dan een kanaal afgesloten is door deze schoep, dan kan er ook een druk op ontstaan.
Renze
Op het werk hebben we een afpers setje waarmee je het systeem op druk zet van 1 bar (gemiddelde druk van een koelsysteem, bij hogere druk blaast het langs de radiatordop om te voorkomen dat je radiator opblaast) Dan kun je zien wat er gebeurt.

Verder kun je een luchtbel in je koelsysteem hebben, waardoor hij niet vullen wil. Wordt de motor warm dan krijg je plaatselijk hete plekken waar hij kookt en stoom vormt, die drukt het water uit de radiator. Oplossing is alles eraf laten lopen, zowel radiator als blok, dan thermostaat eruit en opnieuw vullen, thermostaat terugplaatsen en verder op peil vullen.

Verder, rookt de trekker ook wit als hij warm is, of alleen met koude motor ? Als hij ook bij warme motor wit rookt betekent dat dat het water de uitlaat uit gaat.

Wordt je motorolie melkachtig dan lekt het naar de motorolie. en omdat de 611 nog de oude 226 motor had, kan het ook niet de kwaal van te diep ingefreesde cilinderbussen zijn die de B motoren (laatste 600, en gehele 500 serie) last van hadden.

Of het ook voorkomt dat bij een motor de cavitatie door het blok EN de cilinderbus gaat weet ik niet, dat zou je iemand moeten vragen die vaker met dat gerei werkt: ik ken het alleen van parent bore, en natte bus motoren.

Als een waterpompkeerring lekt, doet hij dat het meest bij stationair toerental, bij hoger toerental is de zuiging van de pomp zo groot dat hij juist lucht aanzuigt ipv water lekt.

Als ik hoor dat er stationair niks aan de hand is, kan het niet aan een waterpomp liggen. Of bij deze droge bus motoren ook cilinderwandcavitatie optreedt moet je een ander vragen. Als je olie schoon blijft blijft het water daar ook niet.

Ik denk dat je een klein gaatje in je radiator hebt dat alleen opengeperst wordt als er heel iets druk in het koelsysteem komt als de motor warm is en loopt, en dat je dat niet ziet omdat de koelvin continu het water wegblaast.

Mijn advies: Het koelsysteem afpersen om te kijken waar het lekt, VOORDAT je de kop eraf trekt en het geld gaat kosten.
Dr Fendt
@Renze

zeer nuttige reactie!
dikke pluim voor jou -haha- 😃
Niels OM
Bedankt voor de reactie,s. Achteraf viel het allemaal nog mee, het was gewoon een scheurtje in 1 van de rubberen slangen (die onder de tank zat). Vandaag alle slangen eraf gehaald. Vervang nu meteen alle slangen van de koeler, met nieuwe slangklemmen erop en dan moet het goed zijn 😉
Arrie94
@Niels OM Onder de brandstoftank?
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
Onder de brandstoftank?

Ja:
Arrie94
@Wimsumar Tuurlijk weet ik waar die brandstoftank zit bij deze serie, heb er zelf ook wel een paar uurtjes sleutelwerk aan gehad 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 611 s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
13