Fendt 611 s - Spuitend Koelvloeistof
Tijdens het rijden met m,n 611 S verliest de trekker veel koelvloeistof. Heb alle leidingen nagekeken, daar lekt het niet weg. Wanneer de motor stationair ´draait is er niks aan de hand. Kan dit aan de koppakking liggen, iemand nog tips?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 611 s ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
jij hebt dus ervaring met het proeven om olie te bespeuren in de koelvloeistof. kan ik dat ook leren??
haha
Gezien de omschrijving die je geeft is dat ook uit te sluiten.
Je verliest ergens compressiedruk naar het koelsysteem.
Ik zit te denken aan een lekke (doorgeroeste) cylinderbus.
@ Arrie94, dan lekt hij ook niet. Heb de trekker op volle toeren laten 'draaien. Het is starten en lopen dat is perfect, misschien eens met hydrauliek proberen dan
Met draaiende motor komt het voor dat deze lekken doo de keerring ; vervolgens blaast de ventilator het vocht weg .
Bij stilstaande motor staat de keerring stil ; en heb je geen lekkage .
Het is een Fendt/MWM-kwaal.
Deze Typen hebben motoren met "droge" cilinderbussen ( MWM D 6 / 226 )
Dat wist ik niet.
(Maar dat is volgens het boekje. Wie weet wat voor een motor er intussen voogebeund is. )
Arrie94, die van mij verbruikt ook weinig olie, en er zit ook geen water bij door. Dit zal dan ook geen oorzaak hiervan zijn
@basia, bedankt voor je antwoord
Verder kun je een luchtbel in je koelsysteem hebben, waardoor hij niet vullen wil. Wordt de motor warm dan krijg je plaatselijk hete plekken waar hij kookt en stoom vormt, die drukt het water uit de radiator. Oplossing is alles eraf laten lopen, zowel radiator als blok, dan thermostaat eruit en opnieuw vullen, thermostaat terugplaatsen en verder op peil vullen.
Verder, rookt de trekker ook wit als hij warm is, of alleen met koude motor ? Als hij ook bij warme motor wit rookt betekent dat dat het water de uitlaat uit gaat.
Wordt je motorolie melkachtig dan lekt het naar de motorolie. en omdat de 611 nog de oude 226 motor had, kan het ook niet de kwaal van te diep ingefreesde cilinderbussen zijn die de B motoren (laatste 600, en gehele 500 serie) last van hadden.
Of het ook voorkomt dat bij een motor de cavitatie door het blok EN de cilinderbus gaat weet ik niet, dat zou je iemand moeten vragen die vaker met dat gerei werkt: ik ken het alleen van parent bore, en natte bus motoren.
Als een waterpompkeerring lekt, doet hij dat het meest bij stationair toerental, bij hoger toerental is de zuiging van de pomp zo groot dat hij juist lucht aanzuigt ipv water lekt.
Als ik hoor dat er stationair niks aan de hand is, kan het niet aan een waterpomp liggen. Of bij deze droge bus motoren ook cilinderwandcavitatie optreedt moet je een ander vragen. Als je olie schoon blijft blijft het water daar ook niet.
Ik denk dat je een klein gaatje in je radiator hebt dat alleen opengeperst wordt als er heel iets druk in het koelsysteem komt als de motor warm is en loopt, en dat je dat niet ziet omdat de koelvin continu het water wegblaast.
Mijn advies: Het koelsysteem afpersen om te kijken waar het lekt, VOORDAT je de kop eraf trekt en het geld gaat kosten.
zeer nuttige reactie!
dikke pluim voor jou -haha-
Ja: