Bij de multieriem komt een duidelijk, luid piepend geluid vandaan.
Als oorzaak hiervan vermoed ik de looprol van de automatische spanner (deze is glad omdat de riem er met de achterkant overheen loopt, en heeft daarom weinig frictie met de riem). Ook zal meespelen dat de rug van de riem na de nodige draaiuren steeds gladder wordt.
Wie weet of het helpt om de metalen spanrol te vervangen door een kunststof spanrol (ivm kleinere massa)?
De riem zelf vervangen helpt ook misschien wel, maar deze is op zich nog goed en daarom voor mij niet de eerste optie.
De spanner zelf heb ik met hogedruk schoongespoten (het huis met de veer "doorgespoeld") en meermaals door het spangebied heen en weer bewogen om te voorkomen dat deze zich ophangt in vuil, zand en stof. Hierna was het piepen even over, maar na 1 minuut was het weer terug.
Wie heeft dit ook gehad en het goed weten op te lossen?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 6640 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hij piept overigens nog steeds
Dan is het probleem over.
Als deze bv nat is geweest door koelvloeistof of tijdens het afspuiten in aanraking is gekomen met water en olie dan heb je grote kans dat de snaar gaat piepen.
Wat je het beste kan doen is de snaar even ontspannen.
Dan kijken je of alleen rollen goed lopen en geen speling heeft.
is dit allemaal goed dan kan je het beste gewoon de snaar vervangen, dan ben je van het gepiep af.
Oke, bedankt voor de reactie en uitleg.
We hebben de tractor gebruikt gekocht, en vanaf het begin piepte de riem, dan weer meer, dan weer bijna niet. Later ooit een nieuwe rol (wederom metaal) gemonteerd, ook daarna bleef het af en toe piepen. De laatste weken is het echter veel erger geworden, vandaar mijn vraag.
Overigens, ik ga niet zomaar denken aan kunststof, de metalen was zoals je gelezen hebt, altijd al een net-niet geval.
Ook kan ik aan het lager niets vernemen, geen speling en geen geruis/lawaai. Vandaar dat ik meende dat de kunststof versie gemaakt was als verbeterde versie. Omdat deze waarschijnlijk lichter is in gewicht, zal deze makkelijker overweg kunnen met de licht onregelmatig loop van de motor, met name stationair.
Het schoonspuiten deed ik nadat ik de riem van de spanner af had, en dan zette ik de nozzle van de spuitlans direkt op de opening waardoor je de veer ziet, hierdoor kwam er alleen water uit het huis van de spanner, en werd de rol geheel ontzien.
Dat hij glad is omdat hij niets hoeft aan te drijven weet ik, hij loopt ook op de vlakke kant van de riem, de binnenkant is geribt en brengt de kracht over.
trekker op 1500 toeren laten lopen ,en dan een beetje (zwitzal)babypoeder aan de voorkant door de radiateur laten zuigen ,zodat het aan de v-snaar komt ;2-tellen en het is over.
gr wim
Oke, bedankt voor de tip, ga ik als eerste proberen!
Oke, duidelijk
Tips zijn altijd welkom, 1 standaard oplossing voor een piepend geluid geven is immers nagenoeg onmogelijk.
Heb talkpoeder door de radiateur heen laten zuigen, piepen was vrijwel direkt over, dank voor de goede tip!
de ts-90 van mij deed het ook,en dit werd mij ook door nh-dealer verteld.
gr Wim