Illustratie van:

John Deere 3130 - Na aanbouw voorlader stuurproblemen

Hallo allemaal,
Afgelopen weekend een voorlader aan de 3130 gebouwd. Na aanbouw heb ok stuurproblemen. Bij bedienen van de voorlader slaat het stuur uit handen en ook bij voorlader in rust stuurt de 3130 zwaarder (vooral als je verder doorstuurt). Zonder aangekoppelde voorlader werkt alles prima. Ik heb het idee dat de voorlader, zelfs in rust, te veel olie wegneemt van de stuurinrichting. Het lijkt in zekere zin wel op de problemen die ik heb gehad bij een kapotte hilo. Die is inmiddels vervangen, werkt goed, en ik heb een permanente drukmeter op het schakeldeksel gemonteerd waardoor ik kan zien dat ook bij bedienen van de voorlader daar geen enkele drukval is.

Iemand ideeën?
Groet,
Jelle

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Waar heb je de voorlader aangesloten?
jo845xl
@deeremeneer Dat was ik ook al aan het denken , dat ie de voorlader op de stuurpomp heeft aangesloten ipv oliedrukpomp .
mike_v
Het zwaarder sturen is gewoon een gevolg van meer gewicht op de vooras lijkt me zo(?).

Lijkt zoals Jo al verteld inderdaad dat je ergens de voorlader rechtstreeks gekoppeld hebt met je stuurinrichting.
Hanjelle
Ik heb de voorlader aangesloten op de toe-en afvoerleiding van het hydrauliekblok. Maar als die opmde stuurpomp zit heb ik idd een probleem!

Meer gewicht op vooras is het niet, als ik de leidingen loshaal en de voorlader laat zitten is het probleem verholpen. Het heeft met olie te maken ben ik bijna zeker van
Hanjelle
Is de hydrauliek van de besturing niet afgetakt van de hoofdpomp van de trekker? Of zit er een aparte leiding op. Dat zal ik vanavond eens bekijken dan.
ADB996
@Hanjelle je zou de slangen van je voorlader en van jou stuurcilinder kunnen volgen. ze zouden, zoals er meer zeggen, op je stuurpomp zitten.
ronald73
Die trekkers hebben toch geen aparte stuurpomp?
Ventielenblok van je voorlader heeft zelf nog een ingebouwd overdrukventiel?
Boemrang
@Hanjelle dat vermoeden heb ik zelf ook, dat hij via de stuurpomp aan gesloten zit....
Maar alles is op te lossen, zelfs dit probleem... 😉
deeremeneer
Ten eerste die trekkers hebben geen stuurpomp. Het lijkt wel of je de hydrauliekvoor het voorrangsventiel hebt afgetapt?
deeremeneer
Oh wacht eens even. Heb je wel een gesloten hydrauliek blok? Deze jd heeft een gesloten systeem
casejxu
JD heeft een gesloten hydrauliek systeem. Dit betekend dat jouw voorlader ventiel geen olie door mag laten stromen in rust stand
Hanjelle
Ben bang dat het geen gesloten hydrauliekblok is inderdaad. Os dat makkelijk te controleren? En kan ik daar nog wat aan doen achteraf? Ventiel ertussen? Is ook al wat om hele blok te moeten vervangen. Tja het hele spul is wat bij elkaar gezocht en ligt al een tijd op montage te wachten. Nu alles in elkaar zit kom je er achter.

Bedankt trouwens voor alle reacties, waardeer het enorm
rijkjd
Deze trekkers hebben gewoon te weinig oliedruk,
wij hebben er zelf ook een en hebben er ook wel eens last van, Is het een lS uitvoering?
ardpassat
Je ventielenblok van de voorlader moet van het type gesloten center zijn.
Hanjelle
Kan ik een niet-gesloten type gesloten maken door bijvoorbeeld een ventiel in de retour te plaatsen?
dirkao
Deze types hebben géén aparte stuurpomp er gaat maar één hogedrukleiding van de pomp naar achter , met een voorkeursventiel ertussen dat ervoor zorgt dat de besturing altijd oliedruk krijgt. het is een gesloten hydrauliek systeem daar altijd druk opstaat heb je eenventielenblok met een open centerdan kan de olie vrij rondstromen en bouwt dus geen druk op .als je jouw ventielblok ná het voorkeursventiel hebt gemonteerd moet de besturing toch gewoon kunnen werken ook al is het een open center-blok het zou wel eens kunnen zijn dat het voorkeursventiel niet goed meer is ga verder niet zitten knoeien met een ventiel in de retour of met een kraan ergens tussen , dat is jezelf voor de gek houden . of je een open center blok in een gesloten center blok kunt veranderen ligt aan merk en type , daarvoor zul jeje moeten informeren die het blok kent. succes
Hanjelle
Alsmik hetbgoed lees dan zou het niet moeten uitmaken of ik een open of gesloten blok heb als mijn voorkeursventiel maar goed is? Dan zou een eerste stap zijn daar eens een nieuwe op te zetten.
ardpassat
Dat is ook niet helemaal waar , met een open center loopt de olie constant rond, lijkt me niet zo best voor de pomp als die constant op max. door blijft pompen. Correct me if i´m wrong.
claasenfendtfan
@ardpassat
hij pompt wel op z'n max, maar het vraagt bijna geen vermogen, omdat je het rondpompt in het systeem met bijna geen weerstand, dit vraagt dus weinig vermogen.
tis altijd nog beter als constant door je overdruk heen pompen...
Hanjelle
Zou het systeem bij een gesloten center wel stoppen met pompen dan?
claasenfendtfan
@Hanjelle
nee, dan zou hij contant door z'n overdruk pompen, en dit zal hij dan doen op vol vermogen.
JD3010
@claasenfendtfan John Deere heeft helemaal geen overdrukventiel, dus kan die daar ook niet doorheen pompen. Van het gesloten systeem konden de andere merken alleen maar van dromen. Het loadsensing is de opvolger ervan.
heimans
@Hanjelle

De enige manier is een gesloten ventielenblok erop zetten, niks meer, niks minder...
JD3010
@Hanjelle Er zijn regelblokken die aangepast kunnen worden door bij de uitgang van het blok inwendig een stop in te draaien, maar dat ligt er helemaal aan welk blok je hebt. Je kunt kijken of er olie uit de retourslang komt, dat mag niet.
claasenfendtfan
@JD3010
oke, dat wist ik niet.
hoe doen ze dat dan? of is dat gesloten systeem dan het aparte ls systeem van jd? draait de pomp dan pas als er olie word gevraagd of constant?
deeremeneer
@Hanjelle Gezien het feit dat je probleem weer weg is als je het ventielen blok loskoppelt lijkt me de oplossing niet zo moeilijk. Je hebt zeer waarschijnlijk dus een ventielenblok voor een open center systeem in plaats van een met een gesloten middenstand. Hoe jammer ook maar je zult het beste een ander ventielen blok monteren.
heimans
@JD3010

Jij hebt het over een carry-over plug oftewel drukdoorvoerplug.
heimans
@deeremeneer

Exact, dat is de enige oplossing.
JD3010
@claasenfendtfan Dat is inderdaad een heel afwijkend systeem wat heel goed werkt. Er wordt dan alleen olie geleverd wat gevraagd wordt, niet meer.

Als er geen olie nodig is, zweven de plunjers in de pomp en verpompen dus geen olie. De pomp staat dan op zijn maximale druk. Als er olie nodig is, zakt de druk en gaan de plunjers olie leveren. Hoe verder de druk zakt, hoe meer olie.
JD3010
Quote @heimans:
Jij hebt het over een carry-over plug oftewel drukdoorvoerplug.
Dat kan heel goed. Ik ben niet goed thuis is de termen.
claasenfendtfan
@JD3010
aah op die manier, bedankt voor de uitleg.
JD3010
@claasenfendtfan Graag gedaan, dat is dan 20 euro. 😃
claasenfendtfan
@JD3010
valt me nog mee dat je geen administratie kosten rekent, of zitten die er bij in? 😃
JD3010
@claasenfendtfan Nee, ik ben vandaag in een gulle bui. 😃
claasenfendtfan
@JD3010
Gelukkig, scheelt dat weer 😛
3130ls
@JD3010 maar op je hydrauliekpomp zit toch wel een overdrukvetiel of is dat alleen op die hfwd pompen?
JD3010
@3130ls Wat de HFWD heeft weet ik niet, daar heb ik gelukkig geen ervaring mee. 😉
3130ls
@JD3010 haha op mijn 3130 had hfwd gezeten,en die grote pomp zat er nog op.
volgens mij zat daar een overdruk op.
walker1
Kijk, dit zijn tenminste zinvolle en duidelijke vragen.
Duidelijke uitleg van het probleem, geen warrig verhaal vol spel en typfouten, geen verhaal in een dialect wat ze enkel begrijpen in het gehucht waar de vraagsteller woont.

Als we hier nu allemaal eens een voorbeeld aan nemen 😄
stefaanp
Er zit wel een regelventiel op voor de max druk van de pomp te regelen
fendtinterfan
Quote @JD3010:
Als er geen olie nodig is, zweven de plunjers in de pomp en verpompen dus geen olie.

dit is dus iets wat ik niet helemaal begrijp. je kunt een plunjer pomp nooit niets laten pompen. dan zouden de lagers van de pomp het zeer snel begeven... puur omdat ze geen smering krijgen. ik snap wel dat er een beetje lek is hier en daar, maar dat kan nooit genoeg zijn..

dus, loopt er dan een hele kleine lekleiding naar de retour?
dat lijkt me dan weer niet goed voor de temperatuur huishouding van de olie.. maar de pomp krijgt daardoor wel een slag, en dus olie verplaatsing. kun je me dit duidelijk uitleggen?
RobertR
Je hi/low functioneert nog wel goed?
deeremeneer
@RobertR Lees topic even door.
RobertR
JD3010
@fendtinterfan Het is een radiale plunjerpomp waarbij de as en lagerwerk volledig in de olie draaien dus smering is gegarandeerd. De plunjers worden mbv. veren op de excentrische as as gedrukt. Als de pomp op druk is, is die veerkracht niet genoeg om de plunjer op de as te duwen en gaat dus zweven. Als de plunjers niet meer bewegen, wordt er dus ook geen olie meer verpompt, dus vraagt ook geen vermogen.
Duidelijk zo?
Hanjelle
Ik ben vandaag erg druk geweest en zie nu pas jullie reacties. Enorm bedankt. Conclusie: ander regelblok met gesloten center of kijken of eigen blok gesloten gemaakt kan worden!

Iedereen bedankt!
fendtinterfan
@JD3010 ja het is duidelijk 😃 toevallig was ik vandaag bezig met een hydro unit met een variabele axiale pomp met 0 stand, dmv verstelbare slagplaat die de slagvolume terugschroeft door de druk in het systeem. dat is ook even een beetje denkwerk, want hij werkt dus helemaal verschillend vergeleken met een gebruikelijke pomp. zit ook een stuurschuivenblok op met een gesloten center.

handig pompje is het wel. snel wanneer veel liters nodig en sterk wanneer veel kracht nodig is. zit ook maar een 15 KW kubotatjevoor 😃 maar toch evengoed 58 liter p/m

het is ongeveer hetzelfde systeem als een oude johndeere, maar dan met slagplaat en drukgestuurd.
JD3010
@fendtinterfan Zo'n pomp heb ik op mijn maaidorser voor de rijaandrijving icm. 2 verstelbare motoren.
fendtinterfan
Waarom dan verstelbare pomp en verstelbare motoren? 2 motoren voor de vooras en achteras? ze moeten dan verstelbaar zijn om de tractie op de voor en achteras gelijk te krijgen denk ik dan? of zit dat anders?
JD3010
@fendtinterfan De pomp is voor de variabele rijsnelheid, voor-en achteruit. Beide voorwielen hebben hun eigen motor, deze zijn verstelbaar voor op het land (laag) en op straat (hoog). Hoe rechter de plunjers staan tov. de uitgaande as, hoe harder die draait.
fendtinterfan
Aha zo werkt dat, maar waarom dan verstelbare wielmotoren?
JD3010
@fendtinterfan Zoals gezegd veld/straat-gebruik. Deze motoren zijn dan niet variabel, alleen hoog/laag. Verder zit er geen schakelbak tussen, alleen een eindaandrijving.
fendtinterfan
Oh ik dacht dat je bedoelde dat de pomp verstelbaar was en de motoren ook, vandaar. als het alleen voor hoog en laag gebruikt wordt is 1 vd 2 verstelbaar al genoeg natuurlijk...
fendtinterfan
Bij die kleine dumpertjes werkt het precies hetzelfde, alleen is dan de pomp verstelbaar.
JD3010
@fendtinterfan Nee, de pomp is wel variabel verstelbaar en de beide rijmotoren hebben dan een hoog/laag.
fendtinterfan
@JD3010 pomp is dan zeker verstelbaar voor de traploze snelheid voor het dorsen.. ik snap em al. anders heb je natuurlijk zevenduizend versnellingen nodig om de snelheid zo efficiënt mogelijk te krijgen 😃
JD3010
@fendtinterfan Met 5000 versnellingen lukt het anders ook wel. 😃
fendtinterfan
Denk dat ie het met 50 ook wel doet haha.. maar je zit ook nog eens dat je beperkt bent met de plaatsing van de motor vanwege de aandrijfassen...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 3130 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
8