Fordson Major - afstellen en vast zetten cilinder en nokkenas

Ik zelf heb een Fordson Major. De koppakking is kapot. Nu wil ik het zelf gaan maken. Maar nu zit ik met een paar vragen die jij misschien kunt beantwoorden. op hoe veel de inlaat kleppen en uitlaatkleppen afgesteld moeten worden. Hoeveel speling moet er op zitten. En de aantrek momenten van de nokkenas en de cilinder kop. ik Zou graag wat van je horen. Vriendelijke groet Peter van Cranenbroek
peter-v-cranenbroek

Reacties

steyrlanzboy
Wat is presiens een nokkenas
erik9831
@steyrlanzboy
Dat wat je kleppen laat bewegen, en aangedreven is door een riem of een ketting. Dit zorgt ervoor dat je motor lucht en brandstof binnenkrijgt.

marcovw.nl/Motor/Nokkenas/…
radium45
@steyrlanzboy Dit is een serieuze vraag?
steyrlanzboy
@erik9831 ooh ja daar zitten de silinders aan vast
radium45
@steyrlanzboy Helemaal goed.
erik9831
@steyrlanzboy

Neen, dat is helaas nog iets anders ... Dat is een krukas.

radium45
Quote @erik9831:
ooh ja daar zitten de silinders aan vast

Dan toch de zuigers neem ik aan?
Kijk zo leert iedereen wat.
erik9831
Ja cilinders zijn de zuigers ...
Ik heb Repair manual. Maar men engels en dan nog omrekenen van de engelse krachten en maten is me niet te nauwkeurig. Vandaar dat ik hulp vraag.
erik9831
@peter-v-cranenbroek

zijn deze niet in Nm ofzo ???
old man jose
@peter-v-cranenbroek

Kijk eens hier zoeken is een kunst:
ford-fordson.nl/
Hier omrekenen:
convertunits.com/from/inches/…

Volgens mij is het 0,25 in en 0,35 uit >> mm dus
NHfan97
@erik9831
Nee cilinders en zuigers is niet hetzelfde, de zuigers zitten in de cilnders .
erik9831
@NHfan97

idd, het is correct zoals je het zegt.

Het zijn inderdaad 2 verschillende onderdelen. De cilinder zit rond de zuiger.
Zo hebben andere wat geleerd. Maar ik heb nog niet alle antwoorden. @ old man jose. Ja alle site`s die je krijgt als je Fordson major intypt heb ik al gehad.

Mijn vragen waren:

1) De nokkenas moet met welke kracht aan getrokken worden en maakt het uit welke bout als eerste?

2) De cilinderkop moet met welke kracht aan getrokken worden en maakt het uit met welke bout je begint?

3) De speling van de inlaat kleppen.

4) De speling van de uitlaat kleppen.

Iedereen al super bedankt.
malcon
@peter-v-cranenbroek in en uitlaatklep 0.4 mm koude motor. Kopbouten in hekt midden beginnen, en kruislings naar buiten werken. 115 lbf in 3 stappen.met nokkenas bedoel je de rij met kleptuimelaars neem ik aan?
ed inter
Cranendonk er wordt een beetje met je gespot want de nokkenas krijg je niet te zien bij het afhalen van de kop die ligt namelijk ergens halverwege in het blok aan de zijkant .Wat je wel te zien krijgt is de as van de tuimelaars ik kan me niet meer herinneren of die gewoon door geboorde gaten zit of met opgeboute houders .Dus het enige waar je mee te maken krijgt is aantrek spanning van de kopbouten en klepspeling .Ik weet niet of je hem vaak gebruikt zo ja raad ik je aan na pakweg 150 of 200 uur de klepspeling te controleren
ed inter
Cranendonk nog even zelfs al zou de as van de tuimelaars met geboute houders zitten :NIET!!!! los maken gewoon met de kop mee afnemen en een aanradertje leg de stoterstangen op volgorde en herplaats ze ook weer op de zelfde plaats ,bij deze bejaarde machines mogen we aannemen dat het holletje in de tuimelaar en het bolletje op stoterstang op elkaar zijn ingesleten
@malcon, ja tuimelaar bedoelde ik. Maar de tuimelaar ligt er wel van af. Maar ja ik heb een stuk karton gepakt en daar alle stoters op volgorde ingestoken zodat die op de zelfde plaats terug komen. Iedereen bedankt voor de reactie`s. morgen ga ik alles terug in elkaar zetten. Misschien morgenavond (nacht) of donderdag testen draaien.
Mannen, op de klepstelen en tussen de tuimelaar zit daar dopje op? De monteur waar ik mee werk meent van wel.
En hoe kom ik eraan en waar kan ik die bestellen.
Wimsumar
Beste Peter-v-Cranenbroek:
Quote @peter-v-cranenbroek:
bestellen.

Bij een T.F.-lid:

trekker-onderdelen.nl/page5.php/
Tom VB
TF leden als @ford5000 weten ook heeeeel veel van Fordson e.d. en ook waar abraham de mostert moet halen.
Ja ja we komen steeds verder. wat is de vollegorde van de kleppen? 1-2-4-3?
Hey mannen, Iedereen bedankt voor alle antwoorden! En de snelle reactie`s. Hier een samenvatting van de vragen die ik gesteld heb.

De inlaatklep stel je af op 0,38mm.
De uitlaatklep stel je af op 0,30mm.
De tuimelaar trek je gewoon handvast aan.
De cilinder kop kruislings van binnen uit met een kracht tussen 115.6Nm en 122.4Nm
De klep volgorde gezien van uit de distributie riem is 1-2-4-3.

Hopende zo nog meer mannen te kunnen helpen!!
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!