Illustratie van:

Ford 8210 - turbo en intercooler

Hallo, weet iemand van jullie of het mogelijk is om een turbo en intercooler op te bouwen op een Ford 8210 1987 6 cilinder?
en zo ja welk type van die twee? en welk vermogen gaat er dan ongeveer uitkomen?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Vincent

Deel dit topic

Reacties

JDeerefan
Vraag is aan @boerkebart
Valtra-Fordpower
Alles kan.... Alleen een intercooler gaat niet, daar hoort die windmolen bij.
RVM
Ja dit is mogelijk, maar de intercooler wel in combinatie met turbo, of alleen turbo.
afbrekerke
@boerekebart gaat je dat tot in detail kunnen op joemen tot zelfs welke types en als bij elkaar passen
BdeHond
Kijk naar het voorbeeld van een 8830 Turbo en Intercooler. deze geven ongeveer 170 pk standaard maar met de pomp vol open gaat t snel naar meer. De motor is in de basis gelijk dus zie daar geen bezwaar in. De achterbrug van je 8210 is echter niet gebouwd op 170 PK+
valmet6400power
Het is @boerekebart wel goed spellen
hilbertvdberg
Volgens mij zijn er op veel 8210's een turbo opgebouwd
Renze
Quote @BdeHond:
De achterbrug van je 8210 is echter niet gebouwd op 170 PK
Zonder turbo, met een mega rookpluim doen ze pakweg 130pk. De 8210 die ik 14 jaar terug reed was opgedraaid zodra hij uit de garantie was omdat hij eigenlijk te licht was voor de zodenbemester, en die is met 9800 draaiuren afgevoerd omdat de bak total loss was.

Van een turbo wordt een 8210 inderdaad niet minder van, het blok heeft baat bij wat extra lucht zodat brandstofverbruik en roken naar beneden gaan, ook bij de standaard 115 pk. Als je er nog veel uren mee wilt draaien zou ik bij 125-130pk ophouden, en de intercooler al helemaal vergeten.
bert8210
@Renze de bak van een 8210 is dan ook dezelfde als in de 6610 enz, dus van een 80 pk trekker
Wimsumar
Beste Vincent8210: Kijk hier wat de 'fabriek' met hetzelfde motorblok doet:

Ford 8210: 6,5 liter 6 cylinder
konedata.net/Traktorit/ford7710mkII.htm/

Ford 8630/8730/8830: 6,5 liter 6 cyl.
konedata.net/Traktorit/ford8630.htm/
Renze
Quote @bert8210:
ezelfde als in de 6610 enz
Toch schakelde de 6610 gewoon goed, en de 8210 en 7710 waar ik mee reed destijds hadden de spreekwoordelijke Ford stugheid... De 77 en 82 hadden ook een kruipgroep die de 66 niet had ?
bert8210
@Renze mijne heeft ook wat last van stugheid. Die kruipgroep kon je destijds op alle modellen bijbestellen. Ik heb zo'n smeerkit op de versnellingspookmechanisme zitten. Aan het spatbord geregeld wat vet inpompen en dan gaat het al veel beter
malcon
@vincent8210 ja dat gaat prima turbo van een tm155 erop.. je gaat dan richting 150 pk
malcon
Nog een beetje schroeven aan de pomp en je gaat naar 170 +
DANOONTJE POWERR
Het is dus vooral de vraag waarvoor je het nodig hebt.
Is het alleen voor trekkertrek dan kun je m flink kietelen, van die honderd meter zal ie niet zo gauw stuk gaan.
Voor het boerenwerk zou ik een stuk voorzichtiger zijn omdat je de trekker dan voor langere tijd gaat belasten.
boerekebart
Natuurlijk kan dat allemaal je moet gewoon weten hoever je hem wil laten gaan. Op mijn 8210 staat gewoon originele turbo op en de pomp helemaal opengedraaid. Trekt goed zelfs in ze 3 hoog 😉
Fendttrisixfan
Quote @boerekebart:
Op mijn 8210 staat gewoon originele turbo op en de pomp helemaal opengedraaid

geen HX40 en pomp met andere plunjer dan??
boerekebart
@Fendttrisixfan technisch gezien staat een hx40 origineel op sommige trekkers. Plunjers daar ken uk niets van 😛 uwe fendt is ook zo origineel he vn ne 611 ne 614 maken dat doe ik niet er zijn nog eerlijke mensen he
Fendttrisixfan
Quote @boerekebart:
Plunjers daar ken uk niets van

dat is eens iets dat ik 100% geloof, jij kent er niets van, Martin daarin tegen...
SimonD
Quote @bert8210:
de bak van een 8210 is dan ook dezelfde als in de 6610 enz, dus van een 80 pk trekker

ja, en er kan 400pk standaard op overgebracht worden 😉
boerekebart
@Fendttrisixfan alsof ik de enige ben met een ford die een beetje goed wil trekken. Kome ze direkt af met boeresport rijden terwijl er vele volvo's en 1455's een pak harder gaan in std ...
Fendttrisixfan
@boerekebart
ik zeg toch niet dat je ford goed trekt? begrijp niet waarom je daar nu over begint...
boerekebart
@Fendttrisixfan ach beginne we zo, zal u nog ens banden cadeau doen ...
Fendttrisixfan
Quote @boerekebart:
zal u nog ens banden cadeau doen ...

die heb je iemand anders cadeau gedaan hoor 😉
boerekebart
@Fendttrisixfan ga maar door hoor je zal er ver mee komen
Vincent8210
Bedankt allemaal voor jullie reacties! De trekker gaat alleen nog maar voor de trekkertrek gebruikt worden... zijn die 170 pk's die eruit gehaald kunnen worden dan het risico waard? Er staat iets minder dan 4500 draaiuren op en de motor is in goede staat (alleen maar gebruikt voor transport over de weg, nooit landwerk)

Nu hebben jullie tenminste ook wat meer duidelijkheid!
Fendttrisixfan
Quote @Vincent8210:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! De trekker gaat alleen nog maar voor de trekkertrek gebruikt worden... zijn die 170 pk's die eruit gehaald kunnen worden dan het risico waard?

met 170pk moet je je zeker geen zorgen maken 😉
Vincent8210
@Fendttrisixfan tot hoever zou ik kunnen gaan voordat ik me zorgen moet maken?
Renze
Quote @Vincent8210:
De trekker gaat alleen nog maar voor de trekkertrek gebruikt worden... zijn die 170 pk's die eruit gehaald kunnen worden dan het risico waard?

Hoeveel draaiuren ga je ermee maken ? een trek van minder dan een minuut op vol vermogen, en dan weer naar huis toeren, vrijwel onbelast... Dat gaat jaren goed. Draai maar los en kijk hoever je komt...

...maar is intercooler wel toegestaan in alle klassen ?
Vincent8210
@Renze ik schat dat er slechts 60 uur in een jaar bij komt waarvan alles hobby matig is en af en toe een trekje.

Ik weet niet of intercooler wel is toestaan wel een goede om dat eerst eens uit te zoeken!
bleuevil
@Vincent8210 Met een 9,5 mm pomp en een turbo van bijv een New Holland TM kom je een heel eind. Heb jij ruimte voor de radiateur om er een intercooler voor te zetten? Zou wel een leuk projectje zijn. Is dat reglementair allemaal toegestaan?
Renze
Quote @Vincent8210:
ik schat dat er slechts 60 uur in een jaar bij komt waarvan alles hobby matig is en af en toe een trekje.
Je kunt natuurlijk domme pech hebben met je bak he ? maar door de regel krijg je bij een paar keer trekken op 170/200pk geen tandbreuk door metaalmoeheid, helemaal als je bak nog maar 4500 uren gedraaid heeft...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 8210 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
32
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
14