Ford 5000 - Achterbrug Versnellingsbak

Hallo momenteel ben ik bezig met de versnellingsbak en achterbrug van mn 5000. Onder andere het vervangen van lagers assen keerringen en pakkingen in de versnellingsbak. Een gedeelte van de achterbrug neem ik ook meteen mee. Iemand nog tips en trucs waar ik op kan letten?? overgangs model 1968.
ArjanB

Reacties

ford5000
In ieder geval de afdichtingen van de remas niet vergeten.
Die willen nog wel eens gaan lekken.
Verder zo geen bijzonderheden die ik direct op kan noemen.
ArjanB
De keerringen heb ik al liggen en een nieuwe remas, hier was al aan gelast en deze was te ver versleten.
Nog bijzonderheden met het aftakas paket ?
heimans
@ArjanB

Waar heb je die remas weg? Bij een niet nader te noemen leverancier zat er nogal wat verschil in maatvoering bij de mijne...
Je kunt de trommel met platenpakket er even uitpakken en de plaatjes bekijken en zo nodig vernieuwen.
nico 5000
De pri as voor de aandrijving van de aftakas inorde,met name in de drukgroep
ArjanB
De remas komt bij de NH dealer uit Heukelum vandaan er zit verschil in model dat weet ik maar goed datje dat zegt! k zal m is tevoorschijn halen en opmeten hoe kan ik zien hoe ver mn platen paket weg is ? is dat te meten of gewoon scherpe tandjes =weg ermee ?
heimans
De platen zijn kruislings gegroefd en zolang je nog groeven kunt waarnemen kun je ze gebruiken.
Verder even nalopen of ze nog mooi kunnen schuiven in de vertanding, vaak zit er een afdruk in de trommel.
ArjanB
De prise as in de druk groep is in orde mankeert niks aan en kan nog mee .De splines aan de versnellingsbak zijde zijn voor 1/3 weg dus kan er eingenlijk niks meer mee. Het tandwiel waar deze as in ligt is inwendig ook versleten helaas
.
d832
Dat tandwiel dat inwendig kapot is kun je redelijk eenvoudig vervangen, wel even goed de tanden tellen voordat je deze 'kerstboom' besteld, zijn minimaal 2 types voor de 5000
ArjanB
Klopt de dealer vroeg er al naar 30 18 16 zit er op Het keerringetje er in was ook goed lek. Vette bende in het koppelingshuis.Heb de hele as er uitgehaald via de opening achterbrug versnellingsbak en daar ook de lagers en keerringen nagekeken etc .
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!