Illustratie van:

Massey Ferguson 4255 - Voorwielaandrijving knapt bij remmen.

Wij hebben nieuwe voorbanden gekregen op de trekker Trelleborg 440/65 R28 eerst zaten hier 13.6 R28 op omdat wij een voorlader hebben slijten de voorbanden dus harder. Nu hebben we de voorbanden laten vervangen en als je nu een keer op de rem trapt en hem weer los laat hoor je een knal dit lijkt mij niet echt fijn? Is hier wat aan te doen?

Deel dit topic

Reacties

Valtra-Fordpower
Dat is de spanning die er op de 4WD aandrijving komt door de andere voorloop. Als je gaat remmen schakelt de 4WD namelijk in. Zodra je de remmen loslaat klapt dus letterlijk de 4WD uit.
MF- 4255
@Valtra-Fordpower Dit lijkt me niet echt fijn als dit elke keer knapt zal hier wat te doen kunnen zijn andere achterbanden is ook geen optie die zijn nog lang niet op
Valtra-Fordpower
@MF- 4255 Jouw voorloop is nu wel groter, tsja.... In het ergste geval andere achterbanden of de functie 4WD beremming uitschakelen.
MF- 4255
@Valtra-Fordpower En als je zoiets uitschakelt heeft dit dan erge gevolgen voor het gebruik op de weg? En een schakellaar er tussen?
hobbyboer
Je kunt er ook een beetje rekening mee houden met rijden. Vaak rem je voor een bocht en als je dan de rempedalen pas loslaat na het insturen klapt het ook minder of zelfs helemaal niet als je het precies goed doet.
MF- 4255
@hobbyboer Als ik voor een kruising iets afrem als ik rechtdoor moet en laat de rem weer los hoor je elke keer weer een knap
Valtra-Fordpower
@MF- 4255 Het is de bedoeling dat je het remvermogen in de achterbrug overbrengt op alle 4 de wielen. Ofwel meer remweerstand en minder gauw slippen dus. Met gedragen werktuigen wel wenselijk, met veel goed geremd getrokken spul moet die het remmen en zou je het kunnen overwegen.
JD3010
Is er wel goed gekeken naar de afrolomtrek gelijk is van de oude en nieuwe banden? Tussen de merken zit behoorlijk verschil.
MF- 4255
@JD3010 Het mechanisatiebedrijf heeft deze banden zo uitgezocht voor ons.
MF- 4255
@Valtra-Fordpower Het is bij ons vooral gedragen werktuigen wij hebben ook geen remventiel op de trekker.
Boemrang
Quote @MF- 4255:
Het mechanisatiebedrijf heeft deze banden zo uitgezocht voor ons.

Dan toch maar eens terug gaan naar dat bedrijf, straks heb je alles naar de kloten gedraaid, en voorkomen is beter dan genezen...
JD3010
@MF- 4255 weet je welk merk er eerst onder zat?
hobbyboer
Quote @MF- 4255:
Als ik voor een kruising iets afrem als ik rechtdoor moet en laat de rem weer los hoor je elke keer weer een knap

Hmm, niet remmen? of kort en iets harder remmen. Heel lichtjes remmen dat de 4wd net aangaat is ook net niks.

Zo i zo is weinig remmen al aan te raden ivm brandstofverbruik, banden en remmen slijtage.
Mielmonteur
Geen probleem wij hadden dit ook bij onze renault we hebben er uit voorzorg een schakelaar in het dashboard gemaakt tussen de draad van je rempedaal die de 4wd laat meeremmen. We kunnen deze nu gewoon uitschakelen en bij bijv. Zware vracht kun je hem inschakelen. De meeste 4wd trekkers klappen bij het remmen
hobbyboer
De 4wielberemming uitschakelen lijkt mij niet echt handig, zeker niet met voorladerwerk, als je dan een keer hard moet remmen met weinig gewicht op de achterbanden veroorzaak je misschien wel veel meer schade.
newholland6640
@hobbyboer

Beetje late reactie, maar volgens mij is het juist met voorladerwerk gevaarlijk als ie voor ook remt...
MaartenMandemaker
Wij hebben op de 399 en de 4270 een schakelaar gezet waarmee we de 4 wiel beremming aan of uit kunnen zetten.
MF- 4255
@hobbyboer Het voorlader werk is meer voor thuis gebruik en dan rij je ook niet zo hard en knapt die lang niet zo hard maar zo snel je de weg opgaat wordt het erger. @MaartenMandemaker Hier heb je verder geen nadelen van?
Inter724
@MF- 4255

De speling in de vooras veroorzaakt dat. Dat valt nu bij nieuwe banden ineens op omdat ze voorheen te klein waren door gladde banden zeg ma. Nieuwe bussen en spul erin dus.
Tom VB
@Inter724
Wat een nonsens.

Gewoon je voorloop goed controleren en indien nodig aanpassen.
radium45
@Inter724 Onzin, oorzaak is hiervoor al meerdere keren genoemd.
Wimsumar
Beste Tom VB.:
Quote @Tom VB:
@Inter724
Wat een nonsens.

Zijn moeder zei het toch? 😃

Quote [Inter724]:
door gladde banden zeg ma

Quote [TomVB]:
Gewoon je voorloop goed controleren

De oude en nieuwe banden wijken nauwelijks af kwa belaste straal en afrolomtrek.
13,6R28 (GoodYear): 59,2 cm straal en 3,89 m omtrek.
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…

440/65R28 (Trelleborg): 58,3 cm straal en 3,9 m afrolomtrek.
kennisakker.nl/advies/bandenkeuze/…

P.S.: Nu lijkt mij de voorband (28 inch) voor deze 85 p.k trekker sowieso aan de grote kant, met mogelijk dus veel te grote voorloop, en hoewel de bandenvernieuwing niet veel uit zou kunnen maken wordt waarschijnlijk toch "de remklap" door de inmiddels ontstane speling verergerd waargenomen.
Mijn advies: Voorloop vaststellen en indien (veel) te groot kleiner banden(/velg) monteren en/of zoals reeds genoemd de remfunctie uitschakelbaar maken.
casejxu115
Wij hebben dat ook, daarom remmen wij alleen nog maar achter, en als er de gierton aan hangt( iets zwaars ) remmen wij op alle 4 de wielen
MaartenMandemaker
@Wimsumar Die voorloop klopt wel met 16.9R38 achterbanden. Voor een 95 pk trekker is dat wel een gangbare maat.
MaartenMandemaker
@MF- 4255 Nee hier heb je helemaal geen nadelen van. Als je wilt kun je hem ook zo weer inschakelen als je met een zware vracht de weg op gaat. En je bent van dat gebonk en geklapper af. Zo krijgt de boel lang niet zo op z'n falie.
+1
Wimsumar
Beste MaartenMandemaker:
Quote @MaartenMandemaker:
Die voorloop klopt wel

Hoeveel procent bedraagt deze dan?

P.S.: Voorloop klopt nooit! Vooral op graslandbedrijven moet/mag deze 0 of een lichte "plus 0,.." bedragen. ( En op akkerbouwbedrijven is deze voorgeprogrammeerde wielslip niet minder schadelijk).
Inter724
@radium45

Denk je dat ze ook aan de voorloop hebben zitten knoeien dan? Ligt toch vrij voor de hand wat ik zeg? De gladde band was kleiner inmiddels, dus minder voorloop ook bij remmen. En dus geen knal. Nu het volle profiel er weer is, en de maximale voorloop bij remmen dus. Beurt ie de trekker als het ware op in de speling. Dat veroorzaakt de knal! Ik spreek uit ervaring. Dit is bij onze Case CVX ook het geval. Die doet ook veel voorlader werk. Onderschat niet wat zo een vooras te lijden heeft op de vreemste plaatsen!
radium45
@Inter724 klopt helemaal wat je schrijft, maar zelfs een nieuwe CVX doet dit, en ik spreek uit ervaring. Dus onderdelen vervangen zal geen verbetering met zich meebrengen.
Inter724
@radium45

Oke! Kan...maar ik heb zelf bij de onze met voorlader 2 setjes voorwielen. Gladde en met royaal profiel. Kan wel degelijk het verschil vernemen moet ik zeggen. Heb er wel een schakelaar opzitten dat ik de voorrem uitzet. Toen het setje met veel profiel erop kwam, kwamen we tot de conclussie dat het ineens stoten bij remmmen van de slijtage kwam. Voorheen viel dit niet op.
MaartenMandemaker
@Wimsumar Op de standaard fabrieksmaten 16.9R38 en 13.6R28 zou dat zo'n procent of 3/4 zijn.

Als je dan met ingeschakelde 4wd een bocht wil maken drukken de achterwielen de voorwielen als het ware over de kop. En een paar procent wielslip heb je altijd.
Wimsumar
Beste MaartenMandemaker;
Quote @MaartenMandemaker:
procent of 3/4

Dit denken ze er bij International van:

tractorfan.nl/topic/55506/
jmos
@Wimsumar
Waar staan de getallen die de voorloop aangeven dan? Ik zie alleen de verhouding tussen voor en achterwielen
Wimsumar
Beste JMos:
Quote @jmos:
getallen die de voorloop aangeven

Er staat:
" Es darf (in Ausnahmefällen) ein vorlauf zwischen -2 und +8% ( met pen erbij geschreven: 0 tot 5%) vorliegen wobei ein vorlauf von 0 bis 3% anzustreben ist.

Vertaald: Uiterste voorloopwaarden van -2 tot +8%, maar streven naar 0 tot 3% voorloop.
MF- 4255
Ik zou jullie op de hoogte houden morgen gaat de trekker naar het mechanisatiebedrijf en willen ze er naar kijken!
hobbyboer
Quote @Wimsumar:
Vertaald: Uiterste voorloopwaarden van -2 tot 8%, maar streven naar 0 tot 3% voorloop.

In het grote boek van mijn trekker staat 1.5 tot 4% , maar persoonlijk ben ik het met jou eens dat de voorloop minimaal moet zijn en dan de 4wd zoveel mogelijk op de automaat zetten zodat die er op de kopakker uit gaat en remmen alleen voor de bocht en niet in de bocht.
jmos
@Wimsumar
Oke, dat had ik niet zien staan 😄
John Deere 6520
Onze trekker (net dezelfde) heeft dit probleem ook.. Hij schakelt gewoon altijd slecht uit zijn 4wd dus hebben wij het laten uit schakelen dat hij nog alleen maar vanachter remt maar nu remt hij gewoon niets meer of weinig nu remt hij nog maar op 1 wiel denk ik... en slipt hij heel hard...
MF- 4255
@John Deere 6520 Wij hebben precies het zelfde gedaan. Bevalt wel redelijk alleen net wat je zegt als je goed in de remmen moet vliegen gaat de trekker wel slippen met 1 wiel. Het is iniedergeval een hele vooruitgang dan wat het eerst was.
mf6290
Ik heb van al mijn tractoren waar deze functie opzit een schakelaar gezet om deze functie uit te schakelen, is niet zo moeilijk en is ook niet zo veel werk. ik vind dat deze functie nogal veel slijtage maakt aan banden, vooras en aandrijving ervan. bij de meeste machines heb je deze functie ook niet nodig vind ik, bij gedragen machines heb je gewicht op de achterwielen genoeg om deftig te kunnen remmen, getrokken machines zijn tegenwoordig al bijna allemaal meegeremd dus daar heb je die functie ook al niet nodig, het is eventueel maar bij de voorlader dat je die functie wel zou kunnen nodig hebben en in dat geval kun je hem terug inschakelen met het schakelaartje. maar eerlijk gezegd, ik gebruik die nooit meer.
casejxu115
@mf6290 Hier precies hetzelfde.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 4255 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
40
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
18