Ford 2000 Dexta toerental 4e versnelling

Hallo,

Mijn Dexta gaat in 1e, 2e en derde versnelling (weg dus niet land) perfect naar 2300 toeren. Echter als ik hem in vierde steek, blijft hij haperen op 1800 toeren. De weg is plat en er hing geen gewicht aan. Weet iemand hoe dit kan komen? De banden die erop staan zijn ook de normale grootte.

Bedankt,

Jukke

Deel dit topic

Reacties

RvM96
Vuil in de tank of de rest van t brandstofcircuit waardoor hij niet zat diesel
Krijgt om m op maximaall toeren te krijgen in de hoogste versnelling
Loeideutz
Koppeling nog goed?
Wimsumar
Beste Jukke: Hoe lang dat jouw trekker dit al?

Wat gebeurd er als je de koppeling intrapt als je in de 4-de versnelling bij 1.800 toeren rijdt?

P.S.: Niet echt waarschijnlijk maar zit er soms een toerentalbegrenzer op de vierde versnelling omdat het een smalspoortrekker is?
Oldtimer-fan
Je hebt idd best kans dat er een toerentalbegrenzer op zit. Zodat je niet te hard kunt rijden omdat het een smalspoor is. Zodat je niet omkiept ofzo.
SJB533
@ford5000 en @RPCounty kunnen deze vraag waarschijnlijk zeer goed beantwoorden 😉
Jukke
@Wimsumar Hoe lang ie dit doet weet ik niet, ik heb dit weekend voor de eerste keer in 4e gereden gezien 3e in volle toeren al vrij snel is. Lees moeilijk onder controle te houden.

Ik zal straks eens proberen wat hij doet als ik de koppeling indruk en hou jullie op de hoogte

Groeten,

Jürgen
Wimsumar
Beste Jukke:
Quote @Jukke:
Lees moeilijk onder controle te houden.

Pas op dat je geen vreemde capriolen uithaalt! (Er zit geen veiligheidsbeugel/-cabine op).
Wat betreft de brandstofvoorziening (antwoord RvM66)), wat doet de trekker in z'n 4 bij 1.800 toeren (vermeend brandstofgebrek) als je dan de remmen ook nog licht indrukt?
Geeft de motor dan weerstand of valt deze inderdaad door brandstofgebrek nog verder terug?
Merk je dat het voetgaspedaal en/of handgashendel bij gebruik van de vierde versnelling minder ver ingetrapt/aangehaalt kan worden door een mogelijke snelheidsbegrenzer?
Jukke
@Wimsumar Bon, even alles getest. Als ik de koppeling induw in 4e gaat hij naar 2300 toeren. De gashendel kan even ver geduwd worden (handgas) dan anders. Als ik rem valt de moter niet terug maar maakt ook niet meer toeren ter compensatie. Gezien er een veiligheid op zit dat je niet kan starten als je in versnelling staat, kan ik me ook voorstellen dat er een begrenzer opzit alleen vind ik dit laatste nogal raar gezien de ouderdom.

Een andere bedenking dat ik had, is dat ik me afvraag of de versnelling een impact heeft op de brandstoftoevoer. Ik dacht maar kan verkeerd zijn, dat in gelijk welke versnelling, de brandstoftoevoer maximaal is indien je de gashendel op maximum zet. Dus ongeacht de versnelling. In land-versnelling doet hij dit trouwens niet.
Wimsumar
Beste Jukke:
Quote @Jukke:
Als ik de koppeling induw in 4e gaat hij naar 2300 toeren

Deze test heb je gedaan al rijdend in de 4-de versnelling op de misterieus begrensde 1.800 toeren?

Quote @Jukke:
raar gezien de ouderdom.

Zeker raar, met name omdat de werking vrijwel zeker mechanisch zal zijn maar toch onzichtbaar verborgen.

Quote:
landversnelling

Dus in " 4 in de lage groep" geen toerentalbegrenzing?
Jukke
@Wimsumar Klopt allemaal...
Wimsumar
Beste Jukke: Kun je zelf ook iets ondekken waarvan je denkt dat het met snelheidsbegrenzing zou kunnen hebben te maken?
("Merkwaardige stangetjes", "vreemde kastjes met draadjes" etcetera).
Jukke
@Wimsumar ik heb niet direct iets gevonden maar ik ben dan ook geen specialist. Aan de toerenteller kan het niet zijn want daar is geen link of draad naar de versnellingsbak. De gashendel kan volledig open dus het enige dat ik kan bedenken is de versnellingsbak zelf maar hoe zou dat dan werkenn? Via het toerental van de tandwielen?

Kan het gewoon ook niet zijn omdat de tractor al zo oud is dat hij de kracht gewoon weg niet meer heeft of is dit absurd?
Wimsumar
Beste Jukke:
Quote @Jukke:
de kracht gewoon weg niet meer heeft

Nee, dat lijkt me heel erg sterk. Dan zou het maximale toerental in de vierde versnelling zelf met "wind mee, wind tegen " variëren. Bovendien, zou de motor dan waarschijnlijk gigantische startproblemen hebben.
Er kan 'wat' ( een snelheidssensor) in de versnellingsbak zitten (onzichtbaar) maar dan moet er ook 'wat' extra's op de brandstofpomp zitten om het toerental naar 1.800 af te regelen.
basia
@Jukke

Wat jezelf al aangeeft , zou best een kunnen ,dat in de hoogste versnelling gewoon de kracht ontbreekt om om op maximaal toeren te komen .
Ook het karakter van deze motortjes door de korte slag (overvierkant ) werkt dit in de hand .

Zelf was ik automonteur ; en heb meegemaakt dat een bepaald type auto ( Ford Escort 1.3 b.j. 1967 ) van de politie in de 3e versnelling net zo snel liep als in de 4e versnelling omdat er een grote zwaailamp-bak op het dak zat . Haalde je die eraf , liep ie 140 met bak 110 .
RPCounty
Het lijkt mij een sterk verhaal. deze motoren hebben fut genoeg om met een snel kroon/pignon 55/60 km/h te halen. dat hij met een standaard bak niet in de 4e versnelling wil trekken zal ongetwijfeld een brandstofprobleem zijn, hetzij te weinig toevoer of pompproblemen.
Jukke
@RPCounty 55/60 op een smalspoor wil ik niet uittesten 😄. De eerste bocht die je neemt vlieg je door de middelpunt vliegende kracht 200 meter verder 😄.

Ik zoek nog even verder en ga nog wat testen. Ik denk dat ik het brandstofcircuit ook eens zal uitkuisen en dan zien.

Alleszins bedankt voor het meedenken! Ik hou jullie op de hoogte.
basia
Ja ; dan moet het toch een brandstofprobleem zijn denk ik .
Maar omdat ie onbelast wel op toeren kwam , dacht ik daar even aan , maar belast heeft ie toch meer brandstof nodig als onbelast .
Dus maar even nieuwe filters enz proberen .

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
1