Hallo,
Mijn Dexta gaat in 1e, 2e en derde versnelling (weg dus niet land) perfect naar 2300 toeren. Echter als ik hem in vierde steek, blijft hij haperen op 1800 toeren. De weg is plat en er hing geen gewicht aan. Weet iemand hoe dit kan komen? De banden die erop staan zijn ook de normale grootte.
Bedankt,
Jukke
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Krijgt om m op maximaall toeren te krijgen in de hoogste versnelling
Wat gebeurd er als je de koppeling intrapt als je in de 4-de versnelling bij 1.800 toeren rijdt?
P.S.: Niet echt waarschijnlijk maar zit er soms een toerentalbegrenzer op de vierde versnelling omdat het een smalspoortrekker is?
Ik zal straks eens proberen wat hij doet als ik de koppeling indruk en hou jullie op de hoogte
Groeten,
Jürgen
Pas op dat je geen vreemde capriolen uithaalt! (Er zit geen veiligheidsbeugel/-cabine op).
Wat betreft de brandstofvoorziening (antwoord RvM66)), wat doet de trekker in z'n 4 bij 1.800 toeren (vermeend brandstofgebrek) als je dan de remmen ook nog licht indrukt?
Geeft de motor dan weerstand of valt deze inderdaad door brandstofgebrek nog verder terug?
Merk je dat het voetgaspedaal en/of handgashendel bij gebruik van de vierde versnelling minder ver ingetrapt/aangehaalt kan worden door een mogelijke snelheidsbegrenzer?
Een andere bedenking dat ik had, is dat ik me afvraag of de versnelling een impact heeft op de brandstoftoevoer. Ik dacht maar kan verkeerd zijn, dat in gelijk welke versnelling, de brandstoftoevoer maximaal is indien je de gashendel op maximum zet. Dus ongeacht de versnelling. In land-versnelling doet hij dit trouwens niet.
Deze test heb je gedaan al rijdend in de 4-de versnelling op de misterieus begrensde 1.800 toeren?
Zeker raar, met name omdat de werking vrijwel zeker mechanisch zal zijn maar toch onzichtbaar verborgen.
Dus in " 4 in de lage groep" geen toerentalbegrenzing?
("Merkwaardige stangetjes", "vreemde kastjes met draadjes" etcetera).
Kan het gewoon ook niet zijn omdat de tractor al zo oud is dat hij de kracht gewoon weg niet meer heeft of is dit absurd?
Nee, dat lijkt me heel erg sterk. Dan zou het maximale toerental in de vierde versnelling zelf met "wind mee, wind tegen " variëren. Bovendien, zou de motor dan waarschijnlijk gigantische startproblemen hebben.
Er kan 'wat' ( een snelheidssensor) in de versnellingsbak zitten (onzichtbaar) maar dan moet er ook 'wat' extra's op de brandstofpomp zitten om het toerental naar 1.800 af te regelen.
Wat jezelf al aangeeft , zou best een kunnen ,dat in de hoogste versnelling gewoon de kracht ontbreekt om om op maximaal toeren te komen .
Ook het karakter van deze motortjes door de korte slag (overvierkant ) werkt dit in de hand .
Zelf was ik automonteur ; en heb meegemaakt dat een bepaald type auto ( Ford Escort 1.3 b.j. 1967 ) van de politie in de 3e versnelling net zo snel liep als in de 4e versnelling omdat er een grote zwaailamp-bak op het dak zat . Haalde je die eraf , liep ie 140 met bak 110 .
Ik zoek nog even verder en ga nog wat testen. Ik denk dat ik het brandstofcircuit ook eens zal uitkuisen en dan zien.
Alleszins bedankt voor het meedenken! Ik hou jullie op de hoogte.
Maar omdat ie onbelast wel op toeren kwam , dacht ik daar even aan , maar belast heeft ie toch meer brandstof nodig als onbelast .
Dus maar even nieuwe filters enz proberen .