Illustratie van:

Fendt 500 Serie - de rij koppeling

Ik moet iedere keer weer de koppeling ontluchten, maar dat helpt dan niet veel okal heb je goede pedaal druk, het schakelen blijft moeilijk (bij lopende motor). de koppeling kun je zo nu en dan ook goed ruiken, hij slipt nu ook maar soms gaat dit over en wordt het langzaam beter.

maar het schakellen blijft moeilijk.

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Je zegt ontluchten maar moet je ook vloeistof bijvullen?
freekwieggers
@erik9831 het is een natte koppeling zit in de versnellingsbak.

ja dat vloeistof bij vullen dat wist ik nog niet???????
marco steyr
Moet je ook een paar x pompen voor je pedaaldruk hebt? Dan denk ik dat je misschien een lek in je systeem hebt.
freekwieggers
? dit is toch tractorfan.
freekwieggers
Nee geen paarkeer pompen
deeremeneer
@freekwieggers Ik bedoel zit er een potje met remolie op om de koppeling te bedienen?
freekwieggers
Eerst dan heb je een helemaal goede druk, en na een tijdje rijden kun je het pedaal zo onderin trappen, dan zit er weer lucht in.
ErDee
De dealer is je beste vriend in zo'n situatie...
freekwieggers
De lucht belletjes komen vrij snel uit de nippel en die gaat naar onderen, dus dan denk ik dat er bij de koppeling wat vreemds aan de hand is. er zit boven in bij t pedaal al een nieuwe koppelings cilinder maar geen verbetering.
freekwieggers
Ja maar die hebben zon 514 nog nooit los gehad bij de koppeling
freekwieggers
Normaal is er weinig mee
freekwieggers
Ow sorry ja er zit een potje op
Wimsumar
Beste FreekWieggers:
Quote @freekwieggers:
zit een potje op

Waarmee heb je de inhoud van dit potje bijgevuld?

P.S.: Aanbevolen verversingstermijn is jaarlijks(!).
Fendttrisixfan
Inwendig zit een koppelingscilinder die nog wel eens lek wil gaan, trekker moet dan in 2 geloof ik
erik9831
Als hij maar ontlucht en niet bijvult, zal hij van de rest ook niet veel afweten vrees ik.

Dat ik niet weet dat het een droge koppeling is of eentje in olie kan ik nog begrijpen. Maar dat je eerst iets doet en je dan pas vragen stelt vind ik een pak erger.

Dat is zoals een koe naar een trein kijkt en ook meuuhh zegt ...
freekwieggers
Oja erikje jij zal het eens effe zeggen.

Bij ontluchten van een koppeling wordt er toch altijd bijgevuld man!

Haha jij begint over auto's!
freekwieggers
Gevuld met de voorgeschreven mineralen olie. Pentozien. Ofzo
freekwieggers
Trekker hebben we net een half jaar. Daarvoor liep die bij een loonwerker.
josje
De koppeling is inderdaad een natte lammele koppeling. De slang naar
De koppeling loopt boven over de bak maar verder kun je zo nergens bij
mickheijboer
Denk dat de afdichtingen van koppelings pedaal versleten zijn en dat de cilinder blijf hangen want als je je voet onder het pedaal doe zal hij wel om hoog schieten . Gooi er wel de juiste olie in remmen is dot-4 en koppelings pedaal gewoon hydr olie deze potjes worden wel is met elkaar verwaard . Wil nog wel is gebeuren dat ze het koppelings potje voor remolie aan zien en als er dot 4 in kom zijn alle afdichtingen gaar en kun je alles vernieuwen ook de koppeling zelf.
freekwieggers
Er zit al een nieuwe cilinder op. En dot4 mag er absoluut niet op
boer
Probeer is het potje boven leeg te maken en dat motoolie spuitje schoon maken en dan rem olie erin met een stukje slang van beneden oppompen dan zijn ze altijd echt lucht vrij als dit nie help zit er toch in jecilindertjes
erik9831
@freekwieggers

begin ik over auto's ... Waar dan ? Ik zei dat het anders was als bij een auto, dat weten we dan ook weer. Waar en wanneer ben ik dan over auto's begonnen.

Als je niet weet dat er een potje opstaat, dan wilt het zeggen dat er niet naar gekeken is geweest door jezelf.

Maar wat blijkt hier allemaal, het is een hydraulisch bediende koppeling ... net hetzelfde als bij auto's, dus het enige dat ik verkeerd was, was dat de koppeling een natte lamellen koppeling is. DAT is dan ook het enige verschil.

Ik heb 10 jaar in een garage gewerkt, dus ja ... Ik ken er inderdaad niets van.

Ik hoop dat je probleem opgelost raakt door het zelf te doen, als het niet zo is en je moet naar een dealer ... Dan hoop ik ook dat je daar uitlegt wat je zelf er aan hebt zitten doen. Want eens bij een dealer weten ze nooit van iets en kan die de problemen maar oplossen.
Tom VB
Quote @erik9831:
Want eens bij een dealer weten ze nooit van iets en kan die de problemen maar oplossen.

+1
Wimsumar
Beste Tom VB
Quote @Tom VB:
+1

Maak er gerust een 'neutrale' 0 van. Ook dealers (maakt niet uit waarvan) doen reparaties onvolledig of worden er zelfs dingen overbodig vervangen.
keeko
Koppeling ontluchten van 500 kan een lastig verhaal zijn.
Mogelijke oplossingen zijn:
- Achterstevoren ontluchten dmv. oliespuitje gevuld met Pentosin te vullen en mbv. helder pvc slangetje op ontluchtingsnippel olie oppompen van nemercilinder naar gevercilinder. Op deze manier word het voorraad potje van onderaf gevuld.
- Trekker wat meer voor- of achterover plaatsen zodat lucht uit gevercilinder wat makkelijker kan ontsnappen naar het hoogste punt.
- Combinatie van beide hierboven.
Dat je de koppeling af en toe meent te ruiken lijkt me sterk. Aangezien het hier een (oliegekoelde) natte lamellen koppeling betreft.
Als de koppeling zwaar trapt, in met name het eerste traject, zijn zeer waarschijnlijk de lamellen krom en zal de trekker moeilijk schakelen. Enige controle hierop is ook nog mogelijk door inspectie dop aan linkerzijde transmissiehuis boven brandstoftank. Alleen verkleuring van de lamellen kan hier worden waargenomen. Ook de olie koeling van de lamellen met ingeschakelde versnelling en bediening van koppelingpedaal is hier waarneembaar.
Koppeling vervangen is niet zo eenvoudig als een droge plaat koppeling vervangen van 300.
Fendt4life
Ik zal eerst ook maar eens pakket druk meten, omdat je zegt dat hij ook slipt
Tom VB
@Wimsumar
Jouw ervaringen met de pleatselyke mechanisatie zijn niet representatief voor de gehele branche.
Wimsumar
Beste Tom V:
Quote @Tom VB:
niet representatief

Klopt. Ik ga daar, zoals ik al schreef' neutraal mee om. 😉
Kijk, als een 'klant' komt met een probleemomschrijving zoals bijvoorbeeld in dit topic terwijl, vanuit monteursoogpunt, de oplossing eigenlijk kinderlijk eenvoudig is (zie bovenstaande reactie Keeko), dan is het geen wonder dat reparaties/onderhoud anders wordt uitgevoerd dan verwacht.
mickheijboer
@freekwieggers Dat bedoel ik ook te zeggen dat dot-4 er niet in mag maar sommige denken dat er in dat potje remolie zit. Je moet ook is kijken of er geen stukjes rubber in liggen als dat zo is weet je genoeg dat is van de afdichtingen.
freekwieggers
We zijn hem al aant splitsen. Kering van de vloeistof koppeling was al lek. Dus daarom moet hij doormidden maar nu halen we gelijk de cabine eraf om bij de bak te komen.
keeko
@freekwieggers Cabine hoeft er niet perse af. Cabine achterover kantelen op achterste bevestigingsbouten kan ook. Scheelt een beetje (de-) montage werk, hijsen en ontluchten.
Succes!
Wimsumar
Beste Tom VB:
Quote @Tom VB:
niet representatief

Helemaal ongezouten!: boerderij.nl/Home/Blogs/…
Tom VB
@Wimsumar
Helaas, ik mag er niet op van Boerderij.nl

Echt een GEWELDIGE site.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 500 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
6