Ravage bij botsing tractor en personenauto

BREDA - Op de kruising Willem van Oranjelaan met de Ruitersboslaan zijn een tractor met twee aanhangers en een Audi met elkaar gebotst. Hierbij is een enorme ravage aangericht en zijn beide voertuigen zijn flink beschadigd. Niemand is gewond geraakt.  

Deel dit topic

Reacties

selten
Ze zullen eens een keer 2 minuten geduld hebben >.>
Sanderford
@selten dan zie je weer dat veel mensen die niks met trekkers te maken hebben ook totaal geen benul hebben van wat het inhoud om met zon combi de weg op te gaan
selten
@Sanderford
Wat ik hier lees ligt het niet aan diegene op de tractor... De automobilist wou er nog vlug even voor door....
Sanderford
@selten staat miss onhandig omschreven maar dat bedoel ik ook
Sanderford
@selten de automobilist beseft niet wat het is om met de trekker op de weg te zitten met zijn nog even voor schieten ....
Renze
Quote @selten:
Wat ik hier lees ligt het niet aan diegene op de tractor... De automobilist wou er nog vlug even voor door....

Automobilisten beseffen vaak ook niet dat die trekkers geen 30 lopen maar 55 en maken daardoor inschattingsfouten...

Trekkers moeten zo snel mogelijk wettelijk 50kmh mogen, en bij de rijopleiding autorijbewijs moet men het stadsen aan het verstand knopen dat dergelijke combinaties (althans binnen de bebouwde kom) even hard rijden als een vrachtwagen en even zwaar zijn, en dat ze je sneller achterop komen dan je denkt...

p.s. waren de aanhangwagens nu "zeer zwaar beladen" met aardbeienplantjes zoals het artikel zegt, of waren het gewoon ongeremde schamelwagens die de trekker simpelweg omdrukken als die Claas bij 50kmh met 4 wielen blokkeeert bij een noodstop ??
selten
@Renze
Tsja rijles hoeft alleen maar in de stad omdat je daar moet afrijden.... Misschien verplicht 5 tot 10 lessen in het buitengebied waar grote ZWARE landbouwcombinaties rondrijden....
Loeideutz
@selten Helemaal met je eens. Maar ga jij dan ook drie rijlessen in Amsterdam langs de grachten volgen en nog eens drie rijlessen tussen en langs de trams? Daarnaast heeft een vrachtwagenchauffeur ooit eens tegen mij gezegd dat hij eigenlijk niet zo blij was met die tractor die 55 loopt. Duurt veel te lang met zijn vrachtwagen om die in te halen.
selten
@Loeideutz
Ik heb in Nijmegen moeten lessen. Is ook al een goede drukte. Ik bedoel het meer om ook het globale idee te krijgen hoe je op landwegen zou moeten rijden. Immers velen die stappen op in de stad, rijden alleen in de stad. En beetje rondom de stad dan. Maar zodra ze hier in het buitengebied komen weten ze zich geen raad. Terwijl in mijn ogen het ook zou moeten zijn dat je moet weten hoe het werkt in het buitengebied. Vooral met tractoren enzo moet je toch extra voorzichtig op straat zijn. In principe is lessen in het buitengebied niet verplicht en vaak 'nutteloze' lesuren... Terwijl je daar wel meer van leert...
Renze
...ik zie geen remstangen op de assen, ik heb het vermoeden dat hier gewoon 10 tot 12 ton ongeremd achter hing bij 55kmh... Persoonlijk vind ik dat een gevaarlijke combinatie, als de voorste wagen nu een tandem was dan was de trekker in ieder geval niet geschaard en op de kant gegaan, en had hij veel harder remmen kunnen zonder blokkerende wielen. Maar bij 50kmh moet je eigenlijk gewoon je aanhangwagenremmen voor elkaar hebben, je remweg is dan al drie tot vier keer zo lang dan wanneer je 25kmh rijdt met dezelfde combinatie... Deze wagens stammen waarschijnlijk ook uit de tijd dat trekkers nog 25 liepen 😉
nicolass
Zie het vaak genoeg hoe auto's hun er nog snel willen voorschieten man wat kan ik hier boos voor worden, en het ergste is dan dat ze soms nog geen 50meter verder afslaan om in hun garage te rijden dan mag je 2 keer remmen...
Loeideutz
@selten Ik heb zelf in Weert en omstreken auto aanhanger en motor gehaald, vrachtwagen in Venlo. Ik begrijp je, maar zoiets moet wettelijk geregeld worden. Er wordt om de paar jaar ook wel eens gesuggereerd dat het goed is om tijdens de lessen een keer een cursus slippen, of zo je wilt anti slippen te volgen, maar dit maakt het allemaal duur. En dus krijg je het niet voor mekaar. Helaas.
selten
@Loeideutz
Daar steekt hem ook een van de grote problemen... Iedereen moet praktisch toegestaan worden om met de auto te gaan rijden... Terwijl het niet aan sommige is besteed...
Loeideutz
@Renze Je trekt hier een aantal gevaarlijke conclusies. Ik kan op het filmpje niet zien of de wagens geremd zijn of niet. Je weet niet hoe hard er op het moment van het ongeluk gereden is, mijn gevoel zegt dat er juist geen 50 gereden is, en dat daarom de auto er nog gauw even voor moest. Ten derde, 30 jaar geleden reden tractors al 40, en zo oud zijn deze wagens niet, dat durf ik wel te stellen.
Renze
Quote @selten:
Daar steekt hem ook een van de grote problemen... Iedereen moet praktisch toegestaan worden om met de auto te gaan rijden... Terwijl het niet aan sommige is besteed...
De spijker op zn kop... Maar dat is met alles zo. Het gekste is nog dat je voor een auto een rijbewijs moet hebben, voor het bouwen van een huis een vergunning en voor het krijgen van een baan een diploma... Sommigen zijn totaal niet geschikt voor het ouderschap, maar kinderen krijgen zijn totaal geen regels aan verbonden 😛
selten
@Renze
Moeder natuur wil soms helpen maar dan grijpen wij in...
Renze
Quote @Loeideutz:
Je trekt hier een aantal gevaarlijke conclusies. Ik kan op het filmpje niet zien of de wagens geremd zijn of niet. Je weet niet hoe hard er op het moment van het ongeluk gereden is, mijn gevoel zegt dat er juist geen 50 gereden is, en dat daarom de auto er nog gauw even voor moest.
Leg eens uit waarom wat ik op de fotos zie "gevaarlijke conslusies" zijn en de jouwe "mijn gevoel zegt dat er juist geen 50 gereden is," of die van Selten "De automobilist wou er nog vlug even voor door...." niet ? 😄
Renze
Quote @selten:
Moeder natuur wil soms helpen maar dan grijpen wij in...
Dat noemen ze Darwinisme... Sommige mensen zijn zo stom dat, laat je ze hun gang gaan, dan verwijderen ze hun genen vanzelf uit de genenpool. Google eens op Darwin Award, dat is een begrip in Amerika 😉

selten
@Renze
Er zijn soms zulke snuggere mensen :lol:
selten
@Renze
Ik trek mijn conclusie niet uit de fotos, maar uit de tekst die er staat.
amf
Ik denk dat het ligt in het feit dat de meesten (gestimuleerd door de wegenverkeerswet) denken het recht te hebben op voorrang ed. Los van de kilometers op de weg ben ik ook regelmatig op het water en heb hiervoor ook mijn vaarbewijs gehaald. Het allereerste wat je daarbij wordt geleerd is dat je in principe wel voorrang kan hebben maar indien de situatie hierom vraagt deze niet mag nemen. Doe je dit wel ben je zelf in de fout. Zouden we dit ook op de weg toepassen dan wordt het een stuk rustiger voor de meesten.
Renze
Nog een keer gekeken, maar op de voorste as van de wagen zijn inderdaad remstangen te zien die naar de trommels lopen.

Hoe dan ook, we raken nu aan het gissen... Het is duidelijk dat de automobilist invoegde, maar of dat onverantwoord was, of dat de trekker net een onoverzichtelijke bocht om kwam waardoor de automobilist die trekker nooit kon zien aankomen, we weten het niet... Feit blijft dat het een grote bende is daar, en dat het vies veel geld kost... 😕
Renze
Quote @amf:
Ik denk dat het ligt in het feit dat de meesten (gestimuleerd door de wegenverkeerswet) denken het recht te hebben op voorrang ed.

Vlak bij mijn huis is een automobilist die rustig door groen stoplicht reed, gepakt door een Duitser die met hoogst illegale snelheid door rood kwam. Gelukkig niet er vol op dus geen doden, maar de autos zijn tollend over de weg in de berm beland, maar aangezien de Duitser die door rood kwam zeilen van rechts kwam, is de buurtbewoner als schuldige aangewezen omdat een verkeerslicht slechts een hulpmiddel is en verkeer van rechts ALTIJD voorrang heeft... Zo krom zit de wet in elkaar.

Quote @amf:
Het allereerste wat je daarbij wordt geleerd is dat je in principe wel voorrang kan hebben maar indien de situatie hierom vraagt deze niet mag nemen. Doe je dit wel ben je zelf in de fout. Zouden we dit ook op de weg toepassen dan wordt het een stuk rustiger voor de meesten.
Je kunt je vaarbewijs nog herinneren omdat dat recent is en auto zal wel langer geleden zijn, maar toen ik in 2005 E achter B haalde zei men nog steeds altijd: Voorrang KRIJG je, die NEEM je niet.. Maar sommigen handelen er niet naar in de praktijk.
Snaky Bill
Voertuig had geen luchtremmen , die heb je nodig, harder dan 25km/uur.
selten
@Snaky Bill
Daar ben ik het oneens. Waarom zijn luchtremnen boven die snelheid nodig?
leo en irm
Zoals ik het bekijk heeft die audi geen voorrang verleent en of de karren nu geremt of te zwaar zijn maakt geen zak uit , je hebt altijd 2 seconde nodig om te reageren
erik9831
Bestaat er eigenlijk een soort wetgeving die bepaalt hoe ze moeten rijden de landbouwers ... ???

Hiermee bedoel ik, je hebt een kleine machine, zoals een verreiker, deze rijd VOOR een grote tractor met grote kar. Jij als automobilist ziet deze verreiker compleet niet als je achter deze tractor rijd. Je steekt de tractor voorbij en plots rijd er nog iets voor zonder dat je dit wist.

Ik heb dit een paar weken geleden voor gehad, deze situatie. Levensgevaarlijk te noemen eigenlijk. Was trouwens een baan waar je 70 mag rijden. De tractor en de verreiker reden maar 30. Er is plaats en ruimte genoeg om de tractor voorbij te gaan, je doet dit ook op een deftige manier, blijkt er plots nog dit spul voor te rijden.

Is het niet logischer om deze verreiker gewoon achter de tractor te laten rijden ... Van groot naar klein lijkt mij veiliger dan van klein met daarachter een gigantische tractor met aanhanger.
Loeideutz
@erik9831 Helaas, zoiets is niet bij wet geregeld. Misschien hoorde de twee niet bij elkaar. Mag een bestelbusje dan ook niet voor een vrachtwagen rijden. Of een auto voor een bus. Maar wat ik mij afvraag is, op het moment dat jij naar links gaat om in te halen, dan moet je toch gezien hebben dat er nog wat voor die tractor met aanhangers reed. Zo klein kan die verreiker niet zijn geweest. Op de weg s het altijd opletten. Persoonlijk denk ik, er vanuit gaande dat de 2 bij elkaar hoorde, had ik het ook zo gedaan. Je hebt als het ware een paar extra ogen die voor je de weg in de gaten kunnen houden en je eventueel kunnen waarschuwen. Het geeft net iets meer tijd om te remmen met een flinke combinatie.
Loeideutz
@Renze Ik heb even gauw gegoogled, het is midden in Breda. Kan een 70 weg zijn. Op het filmpje zie je de agent verkeer regelen, dus druk. Ik weet niet hoe anderen over een kruising rijden, maar ik doe zoiets nooit op volle snelheid. Daarbij staat er in de beschrijving dat de Audi er gauw voor wilde, dat doe je in de bebouwde kom niet als de ander al 50 rijdt. Maar nogmaals dat is mijn inschatting met mijn ervaring in rijden. Anderen kunnen het gewoon anders doen omdat ze veel beter kunnen rijden en meer ervaring hebben als dat ik heb en doe.
Loeideutz
@Snaky Bill Zoals als @selten al zegt, waarom zijn luchtremmen nodig? Wat is het verschil, of is er beter aan?
selten
@erik9831
Als het niet kan, niet inhalen.
maisboerke
@selten
Mark,@SnakeyBill heeft volkomen gelijk met zijn uitspraak, wat betreft lucht geremd, De meeste nieuwe tractoren hebben Lucht en zelfs ABS.
Maar wat is het probleem in Nederland, er is nog teveel oude rommel, kan ook eigenlijk niet anders, in een tijd van recessie.
Als ik sommige zie rijden, met wagens met oploop remmen die niet werken, koppelingen, trekogen, verlichting etc.
Ben ik toch heel blij,dat er steeds meer zijn, en komen, die hun spulletjes in orde hebben.
Beste mensen, het kan met het huidige materiaal, PK's,Gewichten dan ook niet meer.!!!!!
Mark,Ben zelf dan ook reuze blij dat wij Lucht en ABS hebben op ons materiaal, en ik weet er in onze directe omgeving nog wel meer die dit bevestigen.
Mvg,Adri

P.S. Deze reactie heeft dan ook niets te maken met het ongeval.
rickjd
@erik9831 nee gewoon van langzaam naar snelst is het logischt
selten
@maisboerke
Met 40km/h is het nog zeer makkelijk met hydraulische remmen het zootje stil te zetten. Bij hogere snelheden zijn luchtremmen wel beter. Stuk veiliger. Bij goed onderhoud zal een hydraulische rem ook zeer vlug reageren.
Snaky Bill
@ maisboerke.
Thanks for je uitleg.
Snaky Bill
@ maisboerke.
Thanks for je uitleg.
stippie
@Renze is dat filmpje voor kinder oogjes??
maisboerke
@selten
Mark, Verdorie ben generatie ouder als jij, ben ik te modern dan ??
Ha,Ha, grapje. Bereken het Remweg verschil eens tussen 40 en 50 km, is niet veel.
Hydrolische remmen zonder blokkeer (ABS) brengt niets, alleen maar rubber op de weg. Denk aan het milieu.
Mooie voorbeelden, lucht geremd zie je dan ook bij onze Oosterburen, en dat is dichtbij voor jouw.
maisboerke
@Snaky Bill
Okee.!!
selten
@maisboerke
Ik zie geen bergen. Wat wij doen, dat gaat gewoon goed merk ik. Weinig tot geen problemen
maisboerke
@selten
Klopt, gaat niet over bergen, gaat niet over jouw persoonlijk,
gaat over het algemeen!!!.
erik9831
@Loeideutz

De tractor reed mooi in het midden van de baan en de verreiker reed redelijk ver naar de rechterkant toe.

Maar er is uiteindelijk niks gebeurd, wat zeer positief is. Maar op zo een moment verschiet je wel.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
42
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
2