Hallo,
Mijn super dexta rookt elke keer bij het starten heel erg wit en een klein beetje zwart kan dit een lekke pakking zijn want? het blok is boven op erg nat.
Groeten, bas
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fordson Super Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Begint er op te lijken ...
Dit is niet een beetje rook maar echt heel veel de hele loods was van binnen wit
Als het echt de koppakking is ruik je de koelvloeistof indien aanwezig. Ook verloopt dan het vloeistof peil van de radiateur.
Bij koude motor afpersen en de verbindingen controleren.
Als het een diesel probleem is ruik je dieseldampen, als het smeerolie is is de rook blauw.
Hier een link met downloadbare Nederlandstalige werkplaatshandleidingen:
lutje-ford.nl/node/3/
Grote kans dat dat de oorzaak van de witte rook is.
Witte rook duid op onverbrande en dus verdampende diesel.
Dan mist de motor ook een compressie/werkslag.
Hij krijgt dan zoveel diesel binnen(of er staat al een laagje diesel op de zuigers)dat het mengsel te rijk wordt om volledig te verbranden.
Als je de motor dan start hoor je al dat hij rake klappen krijgt omdat hij meer wil verbranden als normaal, en omdat hij het mengsel niet volledig verbrand krijgt zul je zien dat hij wit gaat roken.
Zodra de overtollige diesel uit de motor is zal hij gewoon lopen zonder al die witte rook.
Als het de koppakking zou zijn dan blijft hij die witte rook waarschijnlijk ook produceren als de motor al 5 minuten loopt.
Wat nog gevaarlijker is is het risico op kromme drijfstangen als de vlamstart inderdaad behoorlijk doorlekt.
Als je daardoor teveel diesel op je zuigers hebt staan als gevolg van het lekken zou hij tijdens het starten een waterslag kunnen maken met één of meer kromme drijfstangen als gevolg.
Bij aanslaan van de koude motor eerst veel hakkepuf en witte rook, op 2 cylinders lopen, na een paar minuten (en dus een iets warmere motor) was het dan bijna over.
Ik zou het advies van @old man jose volgen, dan heb je een gedegen stapsgewijze aanpak.
Moest laats de trekker starten met startkabel en hoor rare klappen tijdens het starten duurt maar even en dan is alles over dus denk dat dat het wel zal zijn hoe kan ik dat verhelpen?
Zijn voor een paar tientjes al te koop.