Illustratie van:

Fendt 309 LSA - voorbanden omgekeerd

Vaak zie je dat de voorbanden van een tractor omgekeerd zijn gemonteerd (zoals de link). Voor wat is dit nodig of wat is het gebruik ervan. Heeft dit nadelen voor de versnellingsbak of de tandwielen?
MVG,
Wout

Deel dit topic

Reacties

bartjuh
Doen ze voor slijtage. Dan slijten ze minder maar trekken ze ook voor geen meter meer op t land.
Kan verder geen kwaad. Band blijft even groot
Nick421
Dit wordt vaak gebruikt om slijten tegen te gaan. Omdat met het sturen van de tractor de banden nogal een keer schuin willen gaan staan waardoor die aan 1 kant harder slijt.
Als je dan de velgen om wisselt, kun je langer met je banden doen
eicher4048driver
Weet ik ook niet juist, sommige zeggen dat ze dan minder snel slijten
marco steyr
Sommige mensen denken dat ze dan minder slijten, maar wij hebben ze bij onze 2wd MF andersom zodat ze beter blijven draaien.
Fendt926Driver
Volgens mij is dat om de banden evensnel te laten slijten. de voorband rechts (als je in de trekker zit) slijt het hardst omdat die altijd de kleinste binnenbocht moet maken op straat. om de andere kant ook te laten afslijten kun je links naar rechts en rechts naar links zetten maar dan staan ze dus andersom. of je moet de hartplaten in de velg op bolling 0 hebben of de banden laten omdrukken bij mechanisatie bedrijf.
sommige hebben het ook met frontlader werk dat de trekker beter trekt in de achteruit bij modderige omstandigheden
erik9831
Dat is als je altijd de fronthef gebruikt en nooit de achterhef ... Daardoor rij je altijd achteruit en heb je meer tractie 😄

Neen ik zou het ook niet weten wat het voordeel er van zou zijn.

@Fendt926Driver in Engeland is het dan de linkerband ?
Fast Eddy
Bij mijn vorige baas had ik de voorbanden van de trekker ook andersom gemonteerd. Hij wipte nogal op de weg dat was toen over. En voor bermen maaien en oprapen heb je als je achteruit rijd ook nog grip.
Fendt926Driver
Quote @erik9831:
in Engeland is het dan de linkerband ?
ja klopt. ga maar na. bij een binnenbocht in nederland (en ieder ander rechts rijdend land.) loopt het rechtse wiel door de kleinste bocht dus meeste wringen en slijten bij een buitenbocht gaat het linkse wiel over hetzelfde spoor als toen het de binnenbocht nam. dus minder wringen. en minder slijten.
vraag maar aan een rijschoolhouder welke band op de auto het meeste slijt en waarom.ook de politie kijkt bij banden controle eerst naar het rechter voorwiel. is die glad heb je bekeuring aan de broek
-NEW-HOLLAND-
Bij 4-wd trekkers die vaak kuil/mais bulten aanrijden zie je dit ook vaak. Dat is, omdat je dan ook achteruit beter de bult op komt.
DANOONTJE POWERR
@Nick421 @Fendt926Driver
Het heeft niet zozeer te maken met gelijkmatig afslijten maar bij het profiel andersom hebben de banden minder weerstand op de weg en slijten daarom minder hard.

@bartjuh
Dat het voor geen meter trekt is onzin, de grip is wel wat minder maar trekt evengoed nog wel.
bartjuh
@Fendt926Driver
dat ligt echt niet aan de binnen of buitenbocht. je gaat toch 2 kanten op. tenminste ik ga ook wel eens linksaf.
komt doordat je rechterband langs de kant rijd en daar is altijd meer spoorvorming(bolling) in de weg en daardoor trekt de trekker altijd wat naar de berm. mede door het uitspoor van de voorwielen bij 4wd trekker(spelling op kogels en dergelijke) gaat je rechterwiel dus sneller af
gertdl
Banden slijten veel gelijker af op de weg als ze anders om gemonteerd zijn. de band slijt dan minder en mooi plat ipv eerst op nokpunten zoals je wel is ziet. op het land verlies je wel trekkracht
dx11
Quote @-NEW-HOLLAND-:
Bij 4-wd trekkers die vaak kuil/mais bulten aanrijden zie je dit ook vaak. Dat is, omdat je dan ook achteruit beter de bult op komt.

Je profiel lost de mais ook echt wel als de band andersom zit hoor!
valmet 605
Als je de voorbanden omdraaid dan is bij beter te sturen. ook meer tractie bij het achteruit rijden.
Getrokken wagens met trekkerprofiel hebben de banden ook andersom.

gek genoeg lijkt in duinzand de banden andersom meer tractie te geven!!!
Hidde 97
Inderdaad voor het slijten. Als je trekker stuitert op de weg kun je ze ook omdraaien zodat de trekker minder stuitert.
Fendt926Driver
Quote @bartjuh:
tenminste ik ga ook wel eens linksaf.
gaat niet om afslaan maar het nemen van bochten op de straat.
en goed dat is jou versie
Boemrang
Dit maakt bij Fendt niet uit hoe de banden er op liggen, trekt toch voor geen meter, haha.... 😃
stegboer
Je rechte band slijt harder om dat je op de rand van de weg rijdt en over de gras stenen
Niekpetje
Trekken minder. maar met achteruit heb je weer voordelen.
Arrie94
Het is puur om het bijslijten, de ene kant van een band slijt sneller dan de andere kant als de trekker iets toespoor heeft. Om de andere verklaringen heb ik hard gelachen 😃
Loeideutz
@stegboer Dat zou dan voor en achter hetzelfde moeten zijn.
Loeideutz
@Fendt926Driver Op het risico af dat ik ga ruzie krijgen moet ik nu toch eigenlijk een beetje lachen. Bij een auto die nooit verder komt als de stad, het dorp of de snelweg, kan ik me voorstellen dat een rechtervoorband meer lijdt, slijt is wat anders, als de linker. Hij maakt altijd net een wat kortere bocht. Bij tractoren die veelvuldig in het buitengebied rondrijden ligt het toch wat anders. Hier, ik weet niet hoe het bij jullie is, zijn de meeste buitenweggetjes maar 3 meter breed. Bochten naar links en rechts zijn feitelijk hetzelfde. Doordat wegen altijd wat bol gelegd worden heb je hierdoor wel eens dat op den duur de binnenkant van een band wat sneller slijt als de buitenkant, links zowel als rechts. Maar dit alles is, volgens mij althans, geen reden om banden achterstevoren op de velgen te leggen bij de voorwielen. De redenen daarvoor zijn allemaal wel genoemd: minder slijtage, trekt beter bij gebruik van een frontlader in de achteruit, lost beter als de aandrijving niet aanstaat, bij het veelvuldig gebruik van de trekker als aanrijtrekker op de kuil. De meeste hiervan zijn overigens vooral ideeën, niet bewezen wetenschap.
Normaal kan ik Uw bijdrage aan deze site wel waarderen.
Arrie94
@Loeideutz Helemaal met je eens!
Loeideutz
@Arrie94 Dank U, gebeurt niet elke dag.
Teus2
Wij doen de banden 1x in het half jaar ook omwisselen ook voor slijtage wij hebben altijd een heel zwaar ding in de hef hangen en dan slijt het binnenste profiel meer dan het buitenste en dan moet je ze een x in de zoveel tijd omzetten
KOETIE
Wij draaien gewoon de banden.op de velg om. Zo dat het profiel nog wil naar onderen wijst zeg maar...
Valtra-Fordpower
@KOETIE Lekker duur aan het kloten, als je de wielen omdraait én van links naar rechts zet blijft het spoor hetzelfde en is het profiel omgedraaid.
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
Om de andere verklaringen heb ik hard gelachen

Wat dacht je van de wielvlucht?

Informatie om nog wat van te leren:

marcovw.nl/Motor/Wielgeometrie/…
Arrie94
@Wimsumar Klopt, maar komt ook op hetzelfde neer, corrigeren van eerdere slijtage, ist niet?
erik9831
Maar wat met volgende feiten ...

Dit is nu wel even Formule 1. Tijdens een bepaalde race dit seizoen zijn er verschillende banden ontploft tijdens de race. Achteraf is Pirelli naar buiten gekomen met de uitleg dat sommige teams hun banden verwisseld hadden van link naar rechts.

Hun uitleg was als volgt:

Er was een combinatie van factoren die ervoor zorgde dat er zoveel klapbanden waren en één van die factoren was dat teams de banden achteraan hadden omgewisseld. De band die bedoeld was voor rechts achteraan was links op de wagen gemonteerd en andersom. Omwille van de asymmetrische constructie van de band zorgde dit gecombineerd met een te lage bandendruk voor klapbanden.

de Engelse uitleg:

Rear tyres that were mounted the wrong way round: in other words, the right hand tyre being placed where the left hand one should be and vice versa, on the cars that suffered failures. The tyres supplied this year have an asymmetric structure, which means that they are not designed to be interchangeable. The sidewalls are designed in such a way to deal with specific loads on the internal and external sides of the tyre. So swapping the tyres round has an effect on how they work in certain conditions. In particular, the external part is designed to cope with the very high loads that are generated while cornering at a circuit

Dit is F1, ik besef dit ... Maar uiteindelijk zijn banden niet gemaakt om ze omgekeerd te monteren.

Helaas, kan je ze ook niet omwisselen van voor naar achter door het verschil in maat. Alles hangt uiteraard ook af van de constructie van de band zelf ...
Loeideutz
@Wimsumar Ik heb de site die U noemde met interesse gelezen, maar heeft wielvlucht werkelijk veel nut op landbouwtractoren? Effe los van het feit dat het ook weer zorgt voor verkeerde slijtage waardoor je de band eerder moet vervangen.
Loeideutz
@erik9831 Vroeger gebeurde het met auto's nog wel eens dat banden wel eens geruild werden om gelijkmatige slijtage te bevorderen. En dus de levensduur. Tegenwoordig ligt dat een stuk moeilijker omdat er linkse en rechtse banden zijn, en meer van die ongein. Op tractors is dat nog niet zo erg, banden kunnen nog gemakkelijk van links naar rechts gewisseld worden. Ook hebben ze nog niet een verplichte rijrichting.
Wimsumar
Beste Loeideutz:
Quote @Loeideutz:
heeft wielvlucht werkelijk veel nut op landbouwtractoren?

Bij 4-wielaandrijving en/of stuurbekrachtiging niet maar oudere trekkers (2-wd) zonder stuurbekrachtiging zie je duidelijke wielvlucht omdat door deze stand het sturen lichter gaat.
erik9831
@Loeideutz Wist ik niet dat dit nog niet was op zulke banden een verplichte rijrichting. Leuk om weer iets bijgeleerd te hebben.
erik9831
@Wimsumar

Ik heb een 955 JD met 4wd en stuurbekrachtiging ... Hiervan staan de banden vooraan wel redelijk schuin. Andere foto's hier op tractorfan van een 955 zijn ook met voorwielen die redelijk schuin staan. Redelijk wat wielvlucht wel.

Is hier dan nog een speciale reden voor ?
deutzisthebest
@erik9831

Volgens mij zet john deere de voorwielen scheef tijdens het sturen zodat de draaicirkel kleiner is.
Loeideutz
@erik9831 Bij autobanden, en vrachtwagenbanden ook wel eens, zie je wel eens een pijl op staan met verplichte rijrichting. Zal te maken hebben met structuur van de rubber, opbouw van de koordlagen of zoiets. Maar daarvoor moet je bij de specialisten zijn. Bij hogere snelheden kan het meer kwaad ivm klapbanden en zo.
johndeere6506
@deutzisthebest casterhoek jah, die zit alleen op de 4wd 😉
hobbyboer
Quote @Valtra-Fordpower:
Lekker duur aan het kloten, als je de wielen omdraait �n van links naar rechts zet blijft het spoor hetzelfde en is het profiel omgedraaid.

Die 2 tientjes maakt toch niet uit? Die heb jij btw weer nodig om verf te kopen en je velgen bij te werken 😉
hobbyboer
Quote @erik9831:
Maar uiteindelijk zijn banden niet gemaakt om ze omgekeerd te monteren.
Daar ben ik het mee eens. Er is maar 1 goede oplossing in mijn ogen en dat is halverwege de levensduur van de band even naar de bandenboer om links en rechts te verwisselen.
hobbyboer
Quote @valmet 605:
Getrokken wagens met trekkerprofiel hebben de banden ook andersom.
Soms is het beter om dat niet te doen. Bijvoorbeeld met een enkelas mest tank, dan heb je minder schade aan je grasmat bij een scherpe bocht als je ze er 'normaal' op hebt zitten.
KOETIE
@Valtra-Fordpower

Wil niet met de velg.
Fendt926Driver
Quote @Loeideutz:
Op het risico af dat ik ga ruzie krijgen moet ik nu toch eigenlijk een beetje lachen.
lachen is gezond en ruzie krijgen we er zeker niet om.
hoor wel de argumenten waarom mijn verhaal niet klopt maar niet waarom de rechterband op een trekker sneller slijt dan de linker?
hier met buitenwegen van 4m toch al op 6 trekkers gemerkt de afgelopen 15 jaar
Loeideutz
@Fendt926Driver Ik wil je zeker niet voor leugenaarof fantast uitmaken, maar het kortere bochtenwerk is niet echt een reden waarom rechterhanden meer zouden kunnen slijten. Misschien is de kant van de weg bij jullie slechter, waardoor je band wat meer slijt op het moment dat je op,de rand van de verharding rijdt. Ik heb het hier nog nooit gezien. Alleen dat we ooit een voorband hebben gehad die "driekantig" , in de afrol zeg maar, afsleet. Maar ik denk dat dat meer een maandagmorgen kwestie was.
radium45
Quote @Fendt926Driver:
waarom de rechterband op een trekker sneller slijt dan de linker?

Dat komt om de eenvoudige reden dat je met de rechterbanden veel ongemerkt op de kant van het asfalt rijdt. Is een veelvoorkomend verschijnsel. Je kunt altijd bij een setje gebruikte banden de rechts gemonteerden herkennen.
radium45
@erik9831 Je verhaal klopt, dit geld in mindere mate ook voor radiale personenwagen banden. Een kenner zal nooit een achterband verplaatsen van achter naar voor of andersom. Dit heeft te maken met dat de koordlagen van een aangedreven band zich gaan ''zetten'' door de aandrijfkracht op het wegdek. Daar kan een band tegen, het wordt anders als de krachten en dus de lagen weer een andere kant op moeten. Wat dus gebeurt bij het veranderen van de draairichting. Vooral bij snellere auto,s KAN dit problemen geven.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 309 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
34