Boerderij 7 trekker test discussietopic

In de Boerderij van 12 januari zijn 7 trekkers rond de 100pk getest. In dit topic kun je kwijt wat je van de test vind en waar je het wel mee eens bent en waar niet. Probeer je reactie wel zo goed mogelijk te onderbouwen. Reacties als bijvoorbeeld: ik vind het een slechte test want mijn favoriete merk scoort slecht voegt weinig toe.

Lees meer »

CaseCS130

Reacties

fendtjuh
Punt wat me opviel was dat het gat tussen NH en Fendt zo groot was...

Ook beetje raar, de 300 serie is gewoon goede serie en absoluut geen budget, terwijl de meesten hier toch wel een beetje budget waren. Veel boeren zullen toch eerder voor de T6000 serie van NH gaan om de versnellingsbak, cabine enz. Zelfde met JD. Goed, Fendt heeft dan ook geen budget trekkers meer, maar zo ist prijsverschil wel voor een deel te verklaren.
CaseCS130
Ik zal zelf ook even reageren: De trekker waar ik het meeste ervaring mee heb is de CS 105 pro die in grote lijnen dezelfde techniek heeft als onze 9094. Ik ben het met bijna alle kritiekpunten eens al verraste het hoge geluidsniveau mij wel. Wat mij ook opviel is dat de trekker niet meer met 16x16 bak leverbaar is zodat je de hoog/laag ook in de achteruit kunt gebruiken.

-De New Holland viel mij op door het wel erg grote prijsverschil met de anderen, echt een koopje in verhouding. Wel schrok ik van de hoge verliezen in de versnellingsbak. De bak is nog gebaseerd op de oude fiat bak uit de 90 serie en die trekkers staan juist bekend om hun grote trekkracht.

-De MF bevestigd toch een beetje het vooroordeel van een hoog brandstofverbruik van Perkins motors.

-Bij de Deutz is het mij een raadsel waarom deze trekker als Deutz wordt verkocht. Het is gewoon een Same Explorer in een groen jasje en dat is toch een heel andere trekker dan Deutz rijders gewend zijn.
CaseCS130
@fendtjuh, de Fendt 300 serie is inderdaad een hele slag luxer wat idd het prijsverschil voor een groot deel verklaard. Wat ik dan wel weer leuk vind aan deze test is dat je een beetje kunt zien wat je extra krijgt voor dat prijsverschil. De andere merken zitten trouwens wel een stuk dichter bij Fendt als de NH. Als je bij deze merken een vario bak, geveerde vooras en cabine optelt is het verschil eigenlijk grotendeels al weer weg.
fendtjuh
Dat denk ik ook wel, als je een trekker zoekt met evenveel luxe als die fendt dan ben je ook een stuk meer kwijt.
Maris
Ik heb het filmpje van MF bekeken op de site. Verrassend vond ik de sterke hef. Had ik niet verwacht. Het dorstige karakter van de Perkins sta ik niet van te kijken. Je hoefd daarentegen niet bang te zijn dat ie niet aan de pk's komt. Ik ben tevreden. 😃
grondverzetter
Maar welke uitvoering van NH heb je dan guido ?
en welke uitvoering van fendt ??
MaartenMandemaker
Tja dorstig karakter, had ik eigenlijk niet zo verwacht, de 6 cilinders komen zuiniger uit de bus. maar wel de hoogste koppelstijging van de test, dus je krijgt er ook wat voor terug. en door de efficiente aandrijflijn komt ie op trekkracht een stuk zuiniger uit de bus. dat de NH zo goedkoop was verraste mij ook wel. voor het geld van 1 Fendt kun je bijna 2 NH's kopen
CaseCS130
De efficiente bak van de MF maakt inderdaad veel goed. Het lijkt mij voor voorladerwerk ook een fijne trekker dankzij de instelbare dyna-4.
Fendt_favorit
Iedereen ligt altijd te zeiken Fendt duur hier en daar, maar niemand heeft zo veel op een trekker zitten voor die prijs. Als je een trekker levert waar hetzelfde op zit als bij die Fendt, dan zit de prijs inderdaad niet ver uit elkaar. Daar komt nog bij dat die Fendt`s serieus zuinig zijn, en ze natuurlijk ook een flink hogere inruilwaarde hebben als bijv. die New Holland, want daar krijg je niks meer voor terug als je hem inruilt.
MaartenMandemaker
Zal allemaal best maar mijn ervaring is niet echt dat een Fendt zuiniger is als een ander merk. als ze moeten trekken lust elke trekker wel een goeie slok
valtradriver
@Maarten waar krijg je die 2 fendt's extra kado,bij de AH soms,die heeft wel nu wel hamsterweken!
Ha je heb het al verandert 😉
Valtra-Fordpower
@ Maarten, jou verhaal klopt niet helemaal

"dat de NH zo goedkoop was verraste mij ook wel. voor het geld van 1 Fendt kun je bijna 2 Fendts kopen"

Dat had wel NH moeten zijn denk? 😃
CaseCS130
Fendt is bij nominaal toerental inderdaad een stuk zuiniger maar dat zal hoofdzakelijk met het lagere toerental te maken hebben. Met de veel eenvoudigere Deutz scheelt het slechts 6% op het 6 punten verbruik.
Fendt_favorit
@ MaartenMandemaker, nou, ik denk toch niet dat een ander merk met grondtransport over de weg met 200 pk (820) en een grote Beco kipper 13l per uur haalt?
Fendt_favorit
En over het land transport natuurlijk;)
Valtra-Fordpower
Kan iemand de uitslag hier weergeven?

ben geen lid van Boerderij... 😉
MaartenMandemaker
Op eenzelfde klus met hetzelfde werk met een 22 tons gronddumper, met een Fendt 818 tms en een JD 7430 AQ komt een Fendt zeker niet zuiniger uit de bus.
CaseCS130
@ Fendt_favorit, probeer wel ontopic te blijven. Een Fendt 820 heeft weinig met de test uit de boerderij te maken.
eddie
Ja welke kwam er eigenlijk het beste uit ? kon ik nie zo snel zien in de boerderij
Fokke
Wat mij opvalt aan een MF 5445 hier in de buurt is dat hij aardig "stuitert" op de weg, waarschijnlijk door zijn korte wielbasis en vrij hoge cabine.
Tijdens het filmpje en onder de foto's word daar niks over gezegd, stond daar nog iets over in het blad ?
ford8630power
De fendt kwam eigenlijk wel als beste uit de bus, maar die had een paar fikse nadelen zoals de draaicirkel van een olietanker. Dus als wij zouden moeten kiezen zouden wel al niks aan die fendt hebben omdat we daar alle strohokken niet mee in zouden komen. JD is de beste voorlader trekker en dat is het ook altijd al geweest, mede door de kleine draaicirkel en het frame onder de trekker door. De Case CS komt ook dicht in de buurt moet ik zeggen, lijkt me een hele fijne bediening.
Maris
Ik heb het blad ook niet gelezen. Wel de filmpjes op internet gezien. Wordt bij Fendt nog gesproken over de krappe instap, de rare plek van de hydroliek hendels en de neutraalstand van de omkeer op het zijconsole. Lijkt me bij een voorlader toch niet echt handig?
CaseCS130
De eindscores waren als volgt:
Fendt 4.1
Case CS 3.8
MF 3.7
JD 3.7
Valtra 3.4
NH 3.2
DF 3.0
Valtra-Fordpower
Schaal 1 tot 5 dan? 😄
Maris
Verassende plek voor de Case vind ik. De basis is toch alweer een paar jaar oud. Die Steyr's zijn dus helemaal nog niet zo verkeert.
CaseCS130
Idd tot 5. @Fokke, Quote uit het blad over de mf: De wielbasis van 2,46mtr. zorgt voor een aardige wegligging.
@ Maris, de krappe instap wordt genoemd, de andere punten zie ik zo niet.
ford8630power
Als die CS maar een 4 traps powershift had, dan had het er heel anders uit gezien.
NewHollandErik
''Het trekken gaat de New Holland duidelijk slechter af'' :?

Zeker een nieuwe dan, want bij een loonwerker hier in de buurt stond er een T5060 voor een Jako-Tiger 240 met opzetschotten, en dan een kop mais erop.

De goedkoopste uit de test. Voor een normale boer is een Fent 300-serie dan ook onbetaalbaar, terwijl een New Holland T5060 steeds populairder wordt.
CaseCS130
De CS kwam inderdaad verrassend hoog. Ze hebben dan toch wel wat knelpunten aangepakt de laatste jaren want onze 9094 vind ik geen voorladertrekker door de zwaar trappende koppeling en de vrij lage olieopbrengst. De bak mag echter wel eens een update hebben wat Ford8630power zegt. Vooral in het werkbereik mis ik wel eens een versnelling.
Fokke
@ CaseCS130
Is die wielbasis van 2,46 m een beetje gemiddeld vergeleken met de andere geteste trekkers ?
CaseCS130
Zelfs iets aan de lange kant, alleen de CS en Valtra zijn nog langer.
Stef_S
Nadeeltje van de Fendt is, naar mijn mening, de ver naar voren liggende frontlader. Dan ben je eigenlijk genoodzaakt wielgewichten of een gewicht in de achterhef te hangen...
Maris
Toch denk ik dat de testen los van elkaar moeten worden gezien. Ze vergelijken immers appels met peren. Wanneer je een Deutz test zonder opties, moet je de rest ook zonder opties testen. Fendt is bijvoorbeeld volledig geveerd, dus scoort al hoger dan de rest op rijcomfort lijkt me.
Maar aan de andere kant ook wel logisch, over de basis zijn waarschijnlijk alle trekkers gelijk en dan is de test ook niks aan. 😃
Stef_S
Volgens mij wordt gewoon van ieder merk het basismodel getest, en Fendt wordt gewoon dan al compleet geleverd. Verklaring voor het prijsverschil... Bij de andere merken heb je dan ook veel meer opties om de prijs te drukken, je kunt bijv. besparen op vering e.d.
Maris
Dat klopt, maar als de basisversie van de trekkers van elkaar verschillen, vergelijk je nog steeds appels met peren.
Stef_S
Dat is een feit... 😉
Stef_S
Ik heb net even het filmpje terug gekeken, maar wat mij opviel: Op de Fendt zit TMS, dit wordt niet standaard geleverd... Dit geeft in mijn optiek geen eerlijke test.
Stef_S
Btw, TMS wordt niet standaard geleverd. Tenminste bij ons zit dat zo, hier krijg je vanaf de 800 standaard TMS 😉
MaartenMandemaker
Bv die JD is een 5000 serie, dat is een compacte trekker. vooral de mf en de valtra zijn gebaseerd op zwaardere modellen, dat zie je ook terug in het gewicht en de trekkracht. dan hadden ze beter een jd 62/6330 neer kunnen zetten lijkt me
Maris
Je kunt ook niet dezelfde trekkers testen lijkt me, want elk merk heeft een ander model "boerentrekker". Blijft dus een loze test naar mijn mening. T&W heeft een paar keer een trekker laten testen door mensen uit de praktijk. Zowel een rijder van het geteste merk als andere ondernemers. Heel interresant en OBJECTIEF! 😃 Maar je kunt het allerbeste zelf testen wanneer je een trekker zoekt.
fendt-412
Hadden beter allemaal full-options kunnen testen. Fendt heeft alles er al bijna standaard op zitten, je kunt nog een beetje werklampen kiezen bij aanschaf en dat is het dan ook wel.
Reken maar dat die trekkers nog heel veel verkocht gaat worden, net als de 300lsa serie's.

Prijsverschil is wel erg groot, maar als je dan ook ziet wat het verschil is in brandstofverbruik..
Tuurlijk gaat fendt meer gebruiken als ze het zwaar krijgen, maar een variobak is altijd nog efficienter dan een powerslip bak. En dan nog laag in toeren werken door de variobak, altijd juiste snelheid.
Fokke
Die John Deere valt me wel tegen, met weinig ruimte voor de bestuurder (daarentegen wel een goede ergonomie), een vrij zwakke hef (ong. 1 ton zwakker dan het gemiddelde), en wat onrustig op de weg door (door de combinatie van een korte wielbasis en een voorlader) terwijl je veel van dit soort John Deere's uitgerust ziet met voorlader !
guy
Idd zelf testen en voor jezelf uitmaken wat de beste is.. das het beste denk ik 😛
Fokke
Uiteraard, maar toch wel mooi om is een aantal trekkers zo op een rijtje te zien, al kun je er weinig vergelijkingen uit maken.
Maris
Fokke, het 1 ton onder het gemiddelde van zeven. Is dat dan slecht of tillen anderen juist (onnodig) veel? En zo'n (kleine) trekker met voorlader op de weg? Als je veel op de weg zit, Balen laden denk ik dan aan, neem je toch niet zo'n trekker? Dus wat is slecht in deze.
fendt-412
JD had beter de 6230 kunnen pakken, komt qua prijs ook beter over, want dat verschil tussen JD en fendt was er heel erg groot.
Jammer dat fendt de 210 nog niet kon aanbieden. Gister gezien in assen. Erg krappe cabine maar voor de rest een echte boeren trekker.
Maris
Ja maar als je een 6230 had getest, had je ook een Deutz K moeten testen en de NH 6010 delta bijvoorbeeld. Dan had je een hele andere test gehad.
Fokke
Dat klopt wel Maris, hij is daardoor wel mooi wendbaar (voordeel voor boeren e.d.)
En dat weggedrag, de een zal er last van kunnen hebben, de ander niet 😉
guy
Rustiger rijden he 😛 en betere wegen nemen
Fokke
Ik bedoel meer van, de één zit meer op de weg dan de ander 😄
Maris
Precies. Deze trekker is bedoeld voor veeboeren. Die vullen er de voermengwagen mee en gebruiken hem op en om het erf. Waarom ga je dan nadruk leggen op het weggedrag. Een nadeel die in mijn optiek een beetje overbodig is.
Fokke
Bij nader inzien ben ik het geheel met u eens 😉
Fendt_favorit
@ MaartenMandemaker, dit is de laatste reactie die ik wil geven over het brandstofverbruik, maar ik weet zeker dat deze minder verbruikt als een JD 7430
Fendt-718
Fendt is iets duurder in de aanschaf!

Maar uit een test van een paar maand geleden bleek fendt ook de zuinigste te zijn!
zo stond dat ook in deze test!

Ik heb liever ene trekker die iets duurder is in aanschaf dan ene trekker die meer diesel verbruikt!
Loonwerker_Erwin
Fendt 400 is meer een voorladertrekker dan de 300 maarja dat merk je ook gauw in de prijs
Maris
Welk type was dat dan Fendt-718?
Siebenga
ALs ik de test van new holland bekijk krijg de NH kritiek omdat ie gedateerd zou zijn.. Sinds wanneer is gedateerd een negatief punt.. Ook de test van het rijden op de weg met een dumper vind ik weer een beetje ver gaan. Zo'n voorlader trekker komt vaak niet verder dan het erf. Als er gekozen moet worden voor een trekker met voorlader en voor transport wordt en bij JD en NH al een hele andere serie gekozen. Ik weet niet hoe dat zit bij de andere merken.. Maar dan vind ik de 300 serie weer te ver gaan en zou de nieuwe 200 serie hier beter op zijn plaats zijn
Loonwerker_Erwin
Ach iedereen hoopt toch dat 'zijn' merk het beste scoort, die testers hebben echt nie alles uit de duim gezogen en hebben echt wel over nagedacht hoe en wat
valtradriver
Mooie van zo'n test is in ieder geval dat je de technische gegevens mooi op een rij heb,en waarom bungelde Valtra beetje onderaan? volgens het filmpje heel positief,hebben overigens wel een glazen dak als optie (panoramacabine)
@Siebenga die valtra in deze test is voor 99% hetzelfde als 10 jaar geleden alleen ander jasje,niets mis mee! als je iets goed maak,raak je niet snel gedateerd 😉
CaseCS130
@ Siebenga, wat is jouw ervaring met de versnellingsbak van jullie TL80, die is toch hetzelfde als in deze T5060? Ik vind die 19KW verlies in de bak echt extreem voor zo'n simpele bak.
RobinBos
Deze test gaat over kleine trekkers, die doorgaans niet erg veel uren draaien. de meerprijs van de fendt verdien je dus niet zo snel terug door minder brandstof verbruik, dan dat de fendt mannen hier beweren.
Maris
Erwin, het gaat erom dat de trekkers met elkaar worden vergeleken terwijl zo totaal verschillend zijn. Tuurlijk zijn er punten van kritiek die kloppen, maar je kunt het rijcomfort van een trekker met geveerde vooras en cabine niet vergelijken met een trekker zonder dat alles. Dat is appels met peren vergelijken. ze hadden allen beter individueel kunnen testen.
Siebenga
De bak van de tl is niks mis mee vind ik verder.. versnellingen genoeg maar dat verlies weet ik niet.. Tl 80 zal zeker rond de 80 op de stomp hebben. Het ding wil wel aardig sleuren. Misschien aanpassing gedaan in de bak? kan er geen uitspraak over doen. Ik ben het helemaal met maris eens. En laat er ook maar een boer een week mee werken.. In de winter wat vaak dag in dag uit zelfde werk is. Claas vind ik best een gemis is de test inderdaad
fendtinterfan
tractorfan.nl/picture/73606/ dit van claas ofzo, ook rond de honderd pk's
sebas deutz150
Ik ben bedroef door agrofarm maar als het een K was geweest weet ik niet of hij nog laatste was want die moter dezelf is niet zuinig heeft heeft een geblokkerde powershift in ze achteruit en dat is natuurlijk niet gunstig bij voorlader werk. maar de k heeft meer hefkracht grotere cabine en een stuk luxer en duurdere
guy
Die TL 80 heeft nog steeds dezelfde bak of de fiat 80-90 toch?
fendtinterfan
Nee, die 80-90 heeft toch geen 2 traps powershift?
BEboer
Een nadeel bij deutz die mechanische hef, als het vraagt kun je wel elektronische krijven denkik?
guy
Hi-lo toch?
fendtinterfan
Is dat hi lo? ik wist niet dat dat op de 70-90 en 80-90 zat.

ohhhhh mechanisch bedoel je?
Renaultman
Sinds wanneer is een mechanische hef een nadeel??
fendtinterfan
Tja da snap ik ook niet... vind dat juist veel secuurder werken
MaartenMandemaker
Hangt er van af wat voor werk je er mee doet. maar als je er dagen mee werkt is een electronische hef toch een stuk fijner
guy
Dacht van wel, heb zelf niet vele ervaring met ene 80-90, de bouw van het achterbrug is wel dezelfde, enkel zullen er veranderingen gedaan zijn aan het binnenste 😛
Renaultman
Als je daar al kramp van krijgt ...
fendt-412
Dan heb je een verkeerde elektronische hef, vind het ideaal zon draaiknop van fendt, nog mooier uit de grotere vario's. Leg je je handpalm op, kun je de aftaks en hef heel mooi bedienen, met trekkrachtregeling etc.

Jammer dat deutz ook niet meer uit die motoren haalt. Want het kan allemaal wel laat fendt zien.
Fendt-718
@ maris dat was ook een 300-400 serie rond de 100 pk!

of een 700 nu begin ik te twijfelen!
Renaultman
Ja, als er een merk laat zien wat motortechnologie is is het fendt wel.
guy
Dan zouden ze beter zelf eens ene motor op de markt brengen!
wibe
Ik snap ook niet waar ze bij fendt die 90.000 euro vandaan halen. Wij hebben zelf een 311 tms met voorasvering, maar zonder fronthef en extra lampen en cabinevering.. maar wij hebben toch ook wel een heel stuk minder betaalt, ook al had hij 100 uur gelopen die van ons
fendtinterfan
@guy,
met deutz motoren in fendt gaat het toch goed?
waarom dan zelf maken?
Fokke
@ guy

Hoezo dat dan ? Het gaat er grotendeels om hoe je de motor gebruikt in een trekker (als je begrijpt wat ik bedoel 😉 ) Je moet dan denken aan de aandrijflijn e.d.
Renaultman
Ja, dat is wel waar guy, maar ze kunnen er toch wel wat uithalen.
Renaultman
Als ik een trekker van 100 pk zou kopen , zou m'n voorkeur uitgaan naar een claas axos, uit een fendt van 100pk haal je je geld de eerste jaren niet, tenzij je een zeer groot bedrijf hebt
guy
Als ze er zelf nog zoveel moeten aan werken, waarom dan zelf gene produceren? lof maken met de motor van een ander?
Renaultman
Economisch gezien valt het wel dik in hun voordeel en dat is uiteindelijk het enige wat telt voor hen
fendt-412
Hoelang liggen er al geen deutz motoren in fendt?
Bevallen ons best, zuinig in vergelijking met andere merken. En zijn echt wel fel zat, zeker deze 300vario. Pittig beestje.
En om nou zelf motoren te gaan ontwikkelen/produceren wordt erg duur denk ik. Elke serie ligt een ander type. Gaat een duur geintje worden.
guy
Andere merken doen dat al jaren, en bij grote hoeveelheden word dat wel goedkoper, hoeveel motoren hebben er al in fendt gelegen? stuk of 3 a 4?
Renaultman
Renault gebruikte ook sinds jaar en dag mwm-motoren, die draaiden toch ook steeds goed.
en mf, maakt zelf ook geen motoren.
claas evenmin. allemaal goede merken als je het mij vraagt.
guy
Neen, er zijn maar weinig merken meer dat het uit hun eigen groep kunnen maken, en er zich kunnen op toe leggen, vroeger had iedereen zn eigen motor. tis maar NH dat met motoren uit eigen groep werkt, en JD ook, Zetor ook
TLA-TSA
Dat fendt beste uit de test komt snap ik wel, das geloof ik standaard 😃
hoeveel pk gaf de NH aan de wielen eigenlijk als het verlies zo groot is??
Wat me opviel is dat de NH 14 pk meer aan de aftakas geeft dan bv JD
fendt fan
Zeggen ze dat fendt ver de duurste is (zijn ze ook maar niet ver uit de duurste) maar is ook de luxe is het meest.bv voorasvering
Renaultman
Ja, maar als je er nog iets wil aan verdienen, koop je er best geen.
komaan is 120000 ballen niet net iets teveel voor een trekker van 125pk?
guy
Das idd veel, maar over laatst prijsofferte gekregen voor een kubota, lag ook veel hoger dan NH of JD
Renaultman
Dat zal wel.
als je een goede prijs kwaliteit verhouding wil.
Ben je best af met een claas of een deutz denk ik. de prijzen van MF rijzen ook de pan uit, en persoonlijk vind ik die nieuwe kleinere modellen zoals de 5000 serie van NH maar niets.
guy
Tis toch een NH geworden, als je een wendbare wil met een supersteer... zoiets kan geenenkel ander merk leveren
fendtinterfan
Toch rijden ze nog best wel goed hoor!
guy
Zijn altijd al fijne trekkers geweest om mee te rijden die T5000 TL-A.. heb bij de loonwerker nog met de blauwe versie 8635 gereden, zat enorm veel pit in, maar is heel wat mee afgebeult
Renaultman
Ja. ze draaien misschien wel kort, maar wat leveren ze voor de rest?
een flauwe hydrauliek, flauwe hef, flauwe motor, licht chassis, ze zijn licht op de neus, nee ik blijf liever bij onze renault. 😃
guy
Flauwe hef?? waar haal je dat nu.. chassis hebben ze al lang niet meer hoor... 😃
fendt fan
Maja zoals al vaker is gezegd je had ook net een andere type van de zelfde pk klasse en van het zelfde merk kunnen pakken je had bijvoorbeeld ook de fendt 210 vario kunnen pakken, dan was het denk ik iets negatiever, kleinere cabine etc.
Maris
Ik snap het niet, die prijzen. Vorige week offertes van MF, NH en Landini gehad. Een trekker van 160 pk. Dat scheelde elkaar niks, nog geen € 1000,- tussen alledrie. Bij een test wordt ook de richtprijs genoemd.
guy
Hangt ook veel van de dealer af maris, de ene is al wat soepelder dan de andere... soms begrijp je niks van die prijzen nee, ze hebben een grote winstmarge, das zeker 😃
Renaultman
@guy : van Newholland.com 😃
@ fendtfan: wat zou er negatiever zijn?
guy
Van een .com mag je niets geloven, eigen ervaring, das hetgene wat telt...
Renaultman
Pfff, ik heb de hef van een T5050 al genoeg gezien in het echt
fendt fan
Maar om nu meteen te zeggen als je dit ziet 'ik koop de fendt die is het beste' is ook niet echt slim, is voor elk bedrijf verschillend of je nu 500uur maakt of 1500uur maakt per jaar is ook wel een verschil voor 500 zou ik gewoon kijken naar de goedkoopste
fendt fan
@renaultman ja ik weet het niet maar die 200 serie is allemaal zo klein gebouw. die 300 serie vind ik meer voor hoofdtrekker op de boerderij bedoelt, ik zei al bijvoorbeeld de cabine en hij zal ook wel minderhef vermogen krijgen
guy
Die T5000 series zijn betrouwbare trekkers, verkoopcijfers zeggen al veel.. je ziet die claas zo zakken hier, Firma Beel is met een groot hart begonnen, maar tmindert enorm
Renaultman
@fendt fan, daar heb je een punt en vele mensen redeneren ook zo.
en trouwens als je slechts 500 uren per jaar moet maken denk ik dat je eerder voor een 2e hands trekker kiest
JD-6830
Dat denk ik ook. ik denk dat de fendt gewoon niet uit kan voor veel veebedrijven, want kwaliteit zullen de meeste merken hier wel leveren.
fendt fan
Ja ik vind eigenlijk dat zo een test niet veel zegt over de aanschaf voor een trekker
guy
Zelf testen en overwegen is de boodschap 😛
fendt fan
Ga naar dealer en pak een demo
Renaultman
Het hangt af van trekker tot trekker, er zitten soms enorme verschillen tussen 2 trekkers van hetzelfde type.
ik heb een maat die z'n deutz 6807 eens heeft laten testen, hij had 6 pk meer dan op papier stond.
terwijl iemand anders zijn NH laat testen en die 2 pk minder blijkt te hebben. anderen zeggen dan weer nog iets anders. het ligt vooral bij eigen ervaringen.
JD-6830
De meesten blijven ook bij hun eigen merk, gewoon omdat ze weten dat het vertrouwd is.
fendt fan
Ja en de dealer speelt grote rol, (goede servic etc)
fendt fan
Ik heb ook eens een verhaal gehoort dat iemand 2 fendt 815's had gekocht, de 1 was veel sterker en ging sneller dan de andere
Renaultman
Ja, da's waar
veel mensen zijn hier niet zo voor renault gewoon omdat er in België en Nederland weinig renaults rondrijden en maar weinig van jullie ervaring hebben met een renault.
BEboer
Gaat bij de "oudere" boeren ook vaak om de geschiedenis vb maakte ford ooit iets slechts gaan ze minder geneigd zijn een new holland te kopen zit in die hun gedachte anti blauwe kleur
Renaultman
Ja, bij ons is dat wel zo, de meeste rijden met JD/fendt/renault
waarom? omdat ze vinden dat ford veel te flauw gebouwd is, ik vind dat je van JD nochtans juist hetzelfde kan zeggen, zeker van hun laatste modellen
Maris
Beschrijf flauw gebouwd?
Renaultman
Telkens als ik een JD zie, vallen mij de veel te flauwe assen op en ook het chassis is niet overstevig.
Maris
Hoezo, ooit één door midden zien breken of wat?
Renaultman
Ja, meerdere zelfs.
Maris
En wat voor types waren dat dan?
Renaultman
Ehm, een 8530, een 7810 en een 9620.
Renaultman
Gewoon te veel motorvermogen voor hun kloteasjes 😃
Maris
John Deere is toch één van de weinige met een frame waar de motor inligt. Dat die dan zo breken. Heb ik nog nooit gehoord. Maar goed, je hebt het gezien.
Fokke
@ guy

DPS maakt niet alleen motoren voor John Deere trekkers, maar ook voor schepen, generators, mijnbouw.
Dat is gewoon een bedrijf opzich, dan kun je natuurlijk je eigen motoren gebruiken.

deere.com/en_US/rg/…
Renaultman
Ze zijn achteraan gebroken, niet in het midden he 😃
Maris
Oooow. Ik had het over het chasis. Assen breken bij elk merk wel eens, zeker als er meer vermogen op wordt losgelaten dan waar het voor gemaakt is.
Renaultman
Hmmm, ik heb nog nooit een renault met een gebroken as geweten hoor, dat is doodgewoon omdat renault nooit bespaard heeft op ook maar een vlak. Ford en JD daarentegen
Fendt_favorit
Die prijzen kun je geen pijl op trekken! Dit zijn allemaal brutoprijzen. Voor de nettoprijs moet je naar de dealer, en een offerte laten maken, dan pas kun je vergelijken!
guy
@ Fokke; das bij de Fiat Group ook zo, enkel is dat wat uitgebreider.
George
Een Renault , die dingen waren vroeger heel erg slecht. Wij hebben ooit een 751 S gehad van 1981 tot 1984 en dat ding reed waanzinnig fijn , had destijds al een mooie cabine maar kwalitatief waren ze echt niks waard. Die achterbrug en versnellingsbak en remmen waren veel en veel te licht gebouwd. Het was gewoon rommel en wij hadden altijd al Deutz en zijn daar maar bijgebleven. Kwalitatief veel en veel beter.En John Deere is ook echt wel beter dan zo'n Renault. Ik heb deze week nog een foto van die Renault geplaatst. Zie mijn profiel.
Renaultman
John Deere beter, laat mij niet lachen, zo een bullshit kan ik zelfs ineen steken 😃
En Deutz ligt in dezelfde trend van renault 😉
voor als je het nog niet mocht doorhebben
Maris
We hebben hier te maken met Urbanus geloof ik.
guy
Denk nu niet een renault, ga nu geen merk afbreken, elk zn gedacht erover, maar in vind als je een trekker maakt waar de deueren omgekeerd opengaan, opklapbare achterruit, die 2 grote hendels aan het stuur.. dat remt toch wat af als je daar naar kijkt, er waren andere dingen op de markt toen
Renaultman
Pfff, maakt dat iets uit, ze rijden goed. einde discussie.
Fokke
De assen breken ?

Volgens mij komt dat doordat bij John Deere veel series zijn die wielbouten hebben in plaats van wielmoeren, het nadeel hiervan is dat bout gaat functioneren als een hefboom als er ook maar speling opzit. (ik hoop dat je m'n verhaal een beetje begrijpt 😃 )
sanderwoude
Vind het leuk om jullie zo te volgen
ik heb gewoon mijn fendtje en doe het een beetje voor de hobby
maar wat ik een beetje mis bij die test wat kost zoon trekker per dag
en wat is de afschrijving
Fokke
Dat is toch bij iedereen verschillend (toch ?)
De één wil elke 4 jaar een nieuwe trekker, en de ander rijd hem bij wijze van spreken helemaal tot het eind.
BEboer
Het merk vrouw rijd anders ook goed hoor?
guy
Zolang ze niet moeilijk beginnen doen wel ja 😛
Renaultman
😃
BEboer
Jaja elk heeft zijn positieve en negatieve ondervindingen over eender welk merk, je kunt niet oordelen over wat goed en wat slecht is enkel op zo'n opties, luxe, ruimte cabine ... elke trekker heeft zen voor en nadelen en velen zien de nadelen niet 😃 trekkerliefde maakt blind hé 😛 maar het kan sterk verschillen als het een maandagochtendtrekker is of niet ...
Fokke
Wat is jullie mening over de trekkracht ? En krijg je ze er nog aardig plat voor, zo'n vrouw ? 😃
BEboer
Hangt er vanaf wat voor brandstof je ze geeft 😛
MaartenMandemaker
Direct ingespoten zeker?
Siebenga
He maris wat voor NH type?
Maris
Wat bedoel je Siebenga?
MaartenMandemaker
160 pk? wat voor type dan Stéphan?
Maris
Rond de 150/160 pk. T6080
valtradriver
Ik lees net ff 6 pagina's terug en dan komt JD NH MF eigenlijk alleen bij jullie in beeld als alternatief voor de 'te' dure fendt,ik denk logisch natuurlijk ook nog aan valtra,zeer bij de tijd hoge prestaties en nog nooit een probleemserie gemaakt en maken alles van motor tot achterbrug nog zelf,waarom slaan jullie dit merk gemakshalve over,het uiterlijk?
Siebenga
Valtra is niks mis mee echt niet! Alleen waar ik wel eens wat mee gewerkt heb is met mechanische voorlader bij het stuur,, vond ik niet ideaal en de omkeer bij het stuur vind ik niet geweldig! Voor de rest prettige trekker loopt alleen niet echt hard
Maris
Mijn ervaring met Valtra is dat er altijd een plas olie onder de achterbrug ligt. Bij de 6300 en laatst proefritje op een 8350 had dat ook. Bovendien doet de cabine nog teveel denken aan 1992. Motorisch vind ik het één van de betere
, want wat zijn die dingen sterk.
valtradriver
@Siebenga dat is bijzonder hoor juist altijd dat ze dat pookje zo fijn vinden,vooral omdat tie ook een neutraal heeft maar vooral ook om die parkeerrem,nooit geen handrem meer!
Heb pas ook een mee gehad die had dan electrieke voorlader bediening aan armleunig,ja dat is ff iets anders met zo'n yoistickie dan wat ik gewend ben.

@Maris,valtra dacht al vroeg aan het millieu,het bakje dat het geknoeide hydroolie van de koppelingen opvangt moet er wel onder blijven hé!
Cabine is ruim maar je bedoel het interrieur?
Maar die 8350 was toch een hitech dus dat ziet er niet verkeert uit hoe oud was die dan?
veeboertje
@reneault man heb je ook foto's van die gebroken assen anders vin ik het een beetje flauwekul dan jd altijd slimme assen heeft( mijn vader rijd al 20 jaar jd heeft nog nooit tot nu toe problemen gehad met assen afkloppen en zo zullen er wel meer zij).
Siebenga
Vind het pookje eerlijk gezegd wat te klein en je moet er 2 richtingen mee maken om de trekker in een rijrichting te brengen.. Nou is dat geen probleem als het pookje lekker vast hield! Wat dat betreft vind ik nh (die je met 2 vingers en rest aan het stuur) kan bedienen of de JD( waar je je vingers snel onder kan leggen) lekkerder werken.. Als je de combi hebt met autopower heb je ook een P stand en de nieuwe NH;s? hebben die P stand ook
Maris
Die 8350 was van 2000, een Hitech inderdaad. Maar het enige verschil qua cabine vergeleken met de 6300 uit '92 was de omkeer onder het stuur. Wat wel goed werkte trouwens. En ik vond het een logge trekker.
CaseCS130
@valtradriver, Valtra maakt helemaal geen verkeerd spul het grootste nadeel voor mij is dat ze slechts 2 aftakastoerentallen kunnen leveren. Wij gebruiken 540, 540e en 1000 alledrie ongeveer evenveel. Maar wat kwaliteit en soepelheid vind ik het een fijne trekker.
K-w-S
Goeie test! Hoop als ze snel weer eens z´n trekker test doen.
RobinBos
Er draaien hier meer als 1000 van die frame trekkers van jd in het gebied, en er is er naar mijn weten nog niet eentje gebroken of krom geweest. wat die assen betreft, de enigste assen waar problemen mee waren, dat waren de voorassen van zf, als je eens nagaat wie die nog meer allemaal gebruikt....
Je hoort mij verder geen slecht woord over renault zeggen ofzo hoor, maar als ze echt zo goed zijn, dan waren ze zelf wel wereldmarktleider geweest.

Ik ben een ontzettende jd fan (was waarschijnlijk al wel opgevallen:P), maar als ik die filmpjes zie zou ik gaan voor een nh (jammer van het brandstof verbruik bij trekwerk) of een mf.
De jd heeft maar een beetje een laffe hefkracht. de gemiddelde fronthef tilt hetzelfde:P
walker1
Ik moet die test nog even goed gaan lezen, zal wel weekend worden.
altijd wel grappig hoe iedereen hiet toch weer zijn eigen merk verdedigt en weer een sterk verhaal weet te vertellen waarom een ander merk zo slecht is.
Merk A kan mischien de beste trekkers ter wereld bouwen, maar als bij Jantje toevallig net die ene A trekker terecht komt die wel kapot gaat dan vind Jantje het toch een slecht merk.

Ik denk dat je bij die test ook moet kijken wat je met de trekker wilt. een trekker kan mischien slecht scoren met de hefkracht, maar als je er voornamelijk een wagen achter hangt dan is die slechte hefkracht niet zo belangrijk en dan kan je beter naar trekkracht en gedrag op de weg letten.
Valtra-Fordpower
@ Case, onze 6400 heeft idd alleen 540/1000.
Maar het is mogelijk om er achteraf een E bij te bouwen en heb je dus 4 toeren: 540, 750, 1000, en 1250? iig 1000E. 😉
CaseCS130
Wat apart, waarom is dat alleen achteraf in te bouwen? We hebben wel eens om een n121 gekeken en konden toen alleen kiezen tussen 540/1000 of 540e/1000
Valtra-Fordpower
Kijk, die hebben we 2de hands gekocht, dat is het altijd achteraf..

Maar ik kijk in hun Folder, en daar staat idd:
540/1000 (standaard)
540/750(540E) (optie)
1000 heavy Duty (optie)
540E/1000 (optie)
Rijafhankelijk. (optie)

misschien is het mogelijk om er meerdere te nemen.... Maar daarvoor geef ik je geen zekerheid. 😉

Deze Folder is overigens van 2000, Valtra is met Mezzo(6000) en de Mega(8050) in 2007 dacht ik gestopt met produceren. 😉
CaseCS130
In het overzicht van de N serie zijn er slechts 2 toerentallen tegelijk mogelijk, dus ik gok er inderdaad maar niet op. 😃
valtra.nl/products/tractors/…
maartendankers
Valtra-Fordpower
Hm, daar weet ik het fijne niet van... Zou het wel heel apart vinden dat er weinig optie's zijn... 😄
RobinBos
Euh, maarten,die beestaan wel hoor 😉
maartendankers
Hmmm. dacht dat die bij 9020 maar tot 9520 ging
RobinBos
In het begin wel, later kwam de 9620 erij.
maar meneer Renaultdriver mag dan wel eens wat duidelijker vertellen welke assen er dan precies braken 😛
tractorliefhebber
Meneer de renaultdriver lult denk ik een beetje uit zijn nek.
valtradriver
@Maris dat is ook al weer een 10 jaar oude trekker,een paar jaar later zijn ze nog wel geupdate (schakelautomatiek),maar ja wel log of imposant,maar dat maakt indruk!
Maar zo'n nieuwe T171 advance (180pk) zou je toch mee moeten nemen in je testlijstje 😉

@CaseCS, nou heb je dan ook een echt hardnekkig minpunt te pakken,(enige 😉 ) Dit weten ze al jaren,is natuurlijk makkelijk te maken,maar die finnen zijn net friezen,doen het mooi op d'r eigen manier!
Hun zeggen dat een 3 of 4 keuze aftakas 2x zoveel pk verlies geeft aan de stomp en de kont komt verder naar achteren net als bij JD wat heel omhandig is,dus doen ze het tot nog toe lekker niet!!
Maar ze zullen een keer moeten!
Siebenga
Of met iets als variable power ofzo! Dat de moter pk's zich aanpast aan je vooraf gestelde behoefte! Klinkt heel moeilijk maar zou technisch niet eens zo moeilijk moeten zijn. Kostprijs van het gehele voertuig gaat er wel van omhoog
JD92
Ik miste eigenlijk de nieuwe Arion 500
maartendankers
Dan heb jij het doel van de test niet helemaal begrepen. het ging hier om "budget trekkers"
Fokke
Zo'n Fendt 310 van € 90.000,- , lekker budget 😃
Siebenga
😃
maartendankers
Tja... voordat geld verwacht je toch wel wat meer... als je bijv. die hendels zag voor de hydrolic etc. zag er beetje goedkoop uit. Gouden velgen verwacht je op zen minst 😃
Siebenga
He hebbie dat van je zelf 😮 zit mijn copyright op 😠 😃
maartendankers
Zo goed? 😃
Siebenga
😃 heheh niet verkeer dankers niet verkeerd
maartendankers
Goude velgen met Chrome spinners erin 😃
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!