Schakel of vario
Wat vinden jullie eigenlijk de beste keuze voor een nieuwe trekker schakel of vario???? en wat zijn jullie ervaringen met schakel of vario?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
en met een automaat kan je gewwon ietje harder en dan weer iets zachter dat bevalt mij in elk geval veel beter
en ja al zou je hem dan weer inruilen dan is je inruil waarde van je trekker ook weer hoger vanwege een vario bak.
dat is gewoon ZF
zoals ik zelf al zei het is goed spul.
maar je moet nie echt met een vario zware lasten gaan trekken. daarvoor kun je beter een echte schakelbak voor hebben
In de laatste Trekker stond de werking van een simpele vario zonder al dat gedoe met die olie pompen en dat vond ik dan wel weer een mooi. het is gewoon wat je als boer het beste vind, je moet je keuzes door niemand anders laten maken. Als je bevoorbeeld nu een fendt wilt MOET je een vario nemen..
@rob: idd dat merk je precies en wanneer je terug moet schakelen
schakel gaat echt langer door. of je het nou went of keert. zie maar bij trekkertrek.
Hoe zit het trouwens met het onderhoud en slijtage, van een Vario en een handgeschakelde ?
vario zal niet heel veel slijtage hebben maar iets meer als een schakelbak
Hier in de buurt zijn enkele loonbedrijven die langzaam wat van Fendt afstappen.
De keuze tussen een schakel of vario hangt ook van je werkzaamheden af.
Persoonlijk vind ik schakelen erg leuk, heb ook op een Tm 150 gereden met Full powershift werkt ook prima.
Heb ook aardig wat uren op een 712 vario gemaakt en net wat ik al eerder hoorde zakt hij snel qua vermogen in als hij het moeilijk krijgt en wordt ie lui.
tis gewoon wat je zelf wil.
@johnie: tms is juist makkelijk en hij wordt er wel zuiniger van.
en je kunt meer een ideaale snelheid aanhouden met schakel kan het nog wel eens iets te weinig of iets teveel zijn.
ik vind het gewoon een vertrouwder gevoel..
en ik denk dat die ook beter doortrekken
als je gewoon de 2 naast elkaar zet voel je gewoon dat een schakelbak meer power heeft. uit metingen blijkt altij dat een schakelbak meer koppel heeft.
ik zeg niet,een vario is zeer handig en voor transport moet je niks anders hebben.
en als je dat niet gelooft leg jij dan maar eens uit waarom je vario beter is?
maar voor de hobby toch maar gewoon Tinus Tussengas. heb je toch er toch wat meer gevoel bij
De vario is hier veel sneller dan de schakel
die case's zijn totaal verschillende trekkers daar bewijs je niks mee.
ik kan hier ook onze t7050 tegen een 820 zette en hem op zen kloten geven.
Kom je wel achter jongen, als je 1000uur per jaar moet dumperen of gras oprapen. En maar schakelen...
Met vario moet je leren werken, en dat is niet voor iedereen weggelegd. Je hebt juist meer gevoel in je trekker, wanneer hij hem smoort heef je een tikje gas bij en doe je de pook ietsje terug. Je zit juist altijd te werken in het gebied, bij 1500-1600toerne waar de motor het meeste koppel heeft.
Het trekt op als een gek, als je op topsnelheid zit mooi 50rijden met 1600toeren. Wat wil je nog meer?
Met de opraapwagen of pakkenpers op 1% grenslastering, als hij het dan lastig krijgt regelt hij zichzelf terug met snelheid.
het is trouwens wel bewezen dat een variobak efficienter is dan een powerslip bak.
dus welke uiteindelijk wint wie zal het zeggen.
zo lang het rijdt en trekt maak ik er mij niet druk om.
Heb me er verder ook niet echt in verdiept.
Een ding weet ik alleen wel, als je dat vario een maal onder de knie hebt wil je niet meer anders.
maar wat jopie zecht: ''hoe meer electronica er in zit hoe meer er kapot kan'' daar ben ik het ook wel mee eens!
en wat fendt412 zecht: ''vario moet je liggen'' klopt ook!
rijd goed
Maar vario lijkt me ook zeer fijn!
maar ik wacht de vario die laatst in de t&w stond eff af, die komt vast ook wel in de 3600 en de 5400 als optie, lijkt me een mooie ontwikkeling als ik het zo leesde!, alleen kan ik die wrijvingloze wielen nog niet helemaal geloven...
ennuhh, slager zegt fullpowershift :? ik dach dat hij wel verstandiger was!!; NH 19% vermogensverlies (of was die uit de trekkertest geen standard full powershift plastic traptrekker ) sorry, ik moest me eff uitleven op alle loonwerkers in de buurt die maar blauwe trekkers blijven kopen
Wat bedoel jij met efficientie ? Als jij 83 % efficientie uit de brandstof kunt halen,, had je nu schat rijk kunnen zijn want verder als 30% komt niemand. Ik hoop dat je andere efficientie bedoelt maar dan zie ik daar graag een uitleg over.
loonwerker_erwin zit nu naast me en die is van mening dat Vario toch echt beter is dan schakelen.
maar................als die net zo moeilijk schakelen als een gewone bak bij -35, doe mij dan maar op dat moment een schakelbak.
wij hebben thuis een fendt met voorlader en om deze reden gebruik ik bij fendt ook nooit het rijpedaal maar het gaspedaal. Ook vindt ik dat het rijpedaal dan te veel rubber kost want als je in stevige bult loopt te drukken met de bak en je trapt met rijpedaal ingeschakeld het rijpedaal iets in dan wil de computer weer kosten wat het kost de wielen laten draaien.
Ik heb de memo dan wel op 53km/h staan zodat ik alleen maar het gas in hoef te trappen en afremmen doe ik gewoon met de rem. dus eigelijk rij ik dan net als een shovel
Nu is er ook een groot verschil per merk op het gebied van vario, Ik zelf vind dat fendt de enige echte vario is!
Maar daar verschillen meningen over dus laat ik daar maar niet veel te ver op in gaan.
Maar voor bijvoorbeeld een rooier is het fijn als je zelf de touwtjes in handen houdt,
Even een keer flink door trekken met de ouwe vertrouwde schakelbak!
die 818 is een 820 voor gekocht vooral voor het rooiwerk, eerst stond voor die rooier de 818 en daarvoor stond er een 515 voor, die was er ook redelijk ligt aan, maar met die 515 was het altijd net te snel of net weer te langzaam vario kun je mooi precies krijgen
daar ligt het rendement veel hoger.
dus hou je flauwekul maar voor je.