Schakel of vario

Wat vinden jullie eigenlijk de beste keuze voor een nieuwe trekker schakel of vario???? en wat zijn jullie ervaringen met schakel of vario?

Deel dit topic

Reacties

Shrekkie
Vario... werkt gewoon super goed en rijdt fantastisch!
Veel van de nieuwere trekkers kan je beter met vario nemen.. trekken onderin niet echt meer als een beer, veel aan het schakelen dus. (uitzonderingen daar gelaten).
Maris
Als ik het zelf moest betalen zou ik geen 15.000 euro extra betalen en dus voor de schakelbak gaan.
sanderfendt
Wij hebben 6 jaar een fendt 308 gehad dat was een hele fijne trekker maar nu hebben we een 411 vario en dat bevalt eigelijk veel beter, bijvoorbeeld met gras maaien enzo als je dan overschakelt ga je wel eens TE snel en als je terug schakelt te langzaam.
en met een automaat kan je gewwon ietje harder en dan weer iets zachter dat bevalt mij in elk geval veel beter
gekvanfendt
Uhm... ja weet niet als die lekker soepel schakelt dan maakt t mij niet zo veel uit 😉
Fokke
Qua simulaties (om het even mooi te zeggen :D) die je moet doen om een te laten rijden/versnellen/vertragen is een Vario natuurlijk veel mooier 😄
newhollandM100
Ik weet het niet want heb nog nooit echt hard gereden met een vario, weet alleen dat schakelen met onze NH lastig is...
boer
Al zou ik een nieuwe trekker kopen dan zou ik een vario kopen al is het mogelijk kwa budget want: met veel rij werk over de weg gaat het toerental omlaat dus brandstof besparend en in deze krappe tijden is dat zeer goed! en al zou je overwegen om een voorlaaier op je trekker te willen dan kwa fendt gesproken tms er op dan gaat het zo mooi dan lijkt het net een sjovel met zo een rijpedaal er in ik d8 vrogger ook vario stomme gedoe maar het is zo moooi alles.
en ja al zou je hem dan weer inruilen dan is je inruil waarde van je trekker ook weer hoger vanwege een vario bak.
GROENEDEERE
Nooit en never vario als ik de keuze mocht maken gewoon roeren met een pook of nog beter fullpowershift
boer
Hoezo groene deere?
sanderfendt
Waarom geen vario??
guus hiddink
NewhollandM100 wat vind je lastig aan een new holland versnellingsbak,Ik er is geen powerschiftbak die zo simpel is als van een new holland als die van de tm m en 60 serie.
Fendt308
Omdat hij nog nooit met een echte FENDT vario gewerkt heeft. Dus vind die het slecht. Maar is onzin want in de toe komst word het allemaal vario en het werkt ook super.
boer
Nee hun hebben een schakel guus dus beetje vaag is dat
boer
Let maar op alles word vario ja het verbaast me nog dat fendt er nog geen vario aftakas in heeft dat is helemaal brandstof besparend
mwm power
Nee als je voor powershift gaat dan pak dan vario, want dat geschok van een powerschift in een John Deere of een Case ben je bij 1500 draaiuren per jaar snel moe. Ikzelf vind een schakel meer power hebben over het hele trajekt.
inter-Eric
Met die poken in de olie roeren is ook wel is mooi
guus hiddink
Oke Als ik de portemonnee ernaar had kocht ik ook een vario heb enige ervaring met een fendt 711 en dat liep super!T viel me wel op dat deze vario met een steile helling nogal in elkaar zakte de gang was er totaal uit wat met onze NH tm s niet het geval is met dezelfde pks
GROENEDEERE
@boer fendt308 we hebben een fendt vario op het werk ik vind het zelf maar niks. kan er ook niet aan wennen
paultje
Ik vind vario echt super fijn rijden het comfort is echt super! Maar als ik daarna dan weer op m'n 512 stap is da toch ook wel weer mooi. Als ik zo moete kiezen tussen een 712 vario of een 512 dan zou ik het zelf niet weten het is allebij mooi! 😛
boer
Guus dan stond de grenslastregeling te hoog normaal gesproeken gaat die dan terug regelen werk heel mooi hoor
newhollandM100
@guus-hiddink, wij hebben geen powershiftbak, is nog gewoon schakelen zoals bij de fiat winner
guus hiddink
Oke heb er geen ruk verstand van ha ha maar dat viel me in elkgeval op. Oke NHM100 wist niet dat die er waren met de m serie
Johnie-Power
Goede ervaringen met Fendt en CNH vario bakken werk zeer goed. maar ik vind die bakken in de Fendt 500 serie ook geniaal.
boer
Groene deere bevalt een autopowr dan wel?
Poppink
Vario werkt mooi maar heb liever schakel/powershift
Fendt308
Met een vario kun de schakelen per 0.5 km, dus wat wil je nog meer. En een 500 serie brult ook mooier dan een 700 vario. maar als ik er alle dagen op moest zitten had ik liever een vario.
Fendt916
Als je een vario goed kent trekken ze als een beest je moet er alleen mee leren werken wij hebben alles vario kun je altijd het maximale uit je machine's halen en kwa rijden kan het gewoon niet beter mooi in 1 vloeiende lijn trekt die naar de 50 toe beter kun je het niet hebben is mijn mening
landbouw
Geef mij toch maar vario .Wij hebben altijd deutz schakelbakken gehad (1 vario) ,heb al met vele andere trekkers (vooral schakelbakken) gereden en nu hebben we 2 fendt vario's maar zo'n trekker met vario moet langer meegaan vind ik niet schokken etc .Ik ben lang voorstander geeest van schakelen maar als je vario gewoon bent wil je niet anders.
caseih1056xl
Doe mijn maar een schakel. zeg niet dat vario verkeerd is hoor maar voor bepaald werk moet je een vario nie gebruiken. vario werkt mooi en erg goed maar een schakel blijf de beste
Johnie-Power
Vario is de toekomst alleen de vario die in zoon deutz zit vind ik echt ruk
boer
Fendt 308 die stappen kan je nog kleiner maken van 0.5 kan zelf naar 0.1 geloof ik
caseih1056xl
@johnie power.

dat is gewoon ZF
Fendt308
@ caseih1050xl, hoezo kun je voor bepaald werk geen vario gebruiken? Met een vario kun je elke gewenste snelheid kiezen.
Johnie-Power
Kep met zoon ttv gereden maar ik kan het er niet mee worden heb liever een fendt of cnh of autopowrr
Fendforever
Ik heb nog nooit vario gereden het lijkt me wel mooi werken, maar schakelen is gewoon leuk vooral als al je een fendt heb 😛
caseih1056xl
@fendt308: het gaat niet op de snelheid maar om de dingen die je ermee kunt doen.

zoals ik zelf al zei het is goed spul.

maar je moet nie echt met een vario zware lasten gaan trekken. daarvoor kun je beter een echte schakelbak voor hebben
BEboer
Als je veel wegwerkzaamheden moet doen met een trekker denkt het mij fijn te zijn dat je een vario hebt, heb er niet veel ervaring mee maar je kunt toch een beetje last in de knie hebben hoor als je is 20u op een dag in de maïs rijd
Fendt916
Waar slaat dat nu weer op dan caseih1056xl?
caseih1056xl
Zei ibe 😛 teminste daar had ik het toen met hem over. dat je voor dumperwerk beter misschien een schakel ken gebruiken.
JD-6830
Heb nog geen ervaring met vario, maar binnenkort krijgen we onze eerste autopowr trekker, dus we zullen zien of het bevalt.
Fendt916
Die rijdt alleen maar een beetje met de schovel en hakselaar haha
caseih1056xl
Ja haha. nee maar we hadden het er toen zo is over toen we aan het dumperen waren. toen zeiden we van dat je beter misschien een schakel gebruiken ken voor dumperwerk.
jefke
Trekker rijden word naar mijn mening een beetje saai met een vario, met een schakelbak moet je zelf nog werken en dat vind ik juist het mooie eraan. Powershift en fullpowershift vind ik dan wel weer de moeite, zeker als je als 'klein' boer een trekker hebt die niet meer dan 900 uren per jaar doet. Onze steyr heeft vorig jaar 850 uren gedaan met een gewone schakelbak zonder powershift, dan zou ik niet meer betalen voor een vario, het gaat gewoon prima zo.
In de laatste Trekker stond de werking van een simpele vario zonder al dat gedoe met die olie pompen en dat vond ik dan wel weer een mooi. het is gewoon wat je als boer het beste vind, je moet je keuzes door niemand anders laten maken. Als je bevoorbeeld nu een fendt wilt MOET je een vario nemen..
Fokke
Ik krijg wel het idee dat als je het maximale uit je Vario wilt halen dat de instellingen dan wel van erg belang zijn.
Fendt308
Tegenwoordig zijn die vario bakken wel zo gemaakt dat je er alles achter kunt hangen. En optrekken met een vario met volle dumper gaat veel sneller. Daar kun je lange niet tegen schakelen 😃
Groothengeveld
Ik vind een gewone schakelbak fijner, heb je meer controle vind ik...
Johnie-Power
We hebbe op me werk niet voor niets 900 series voor de groote 3 asser ze nemen soms wel tegen de 60 ton mee dus kan makenlijk met een vario
RobDeutz104
Mensen die hebben leren trekker rijden op een schakelbak kunnen over het algemeen beter trekker rijden, en weten ook beter wat er in de bak gebeurt
BEboer
Wat jefke zegt ga ik volledig mee akkoord!
caseih1056xl
@fendt308: dat zal gerust maar tegen een schakel win je het nie. veel langer doortrek vermogen. vario wil hem wel is afknijpe.

@rob: idd dat merk je precies en wanneer je terug moet schakelen
RobDeutz104
En ik ook, vroeger moest je je best nog een beetje doen om goed te kunnen rijden
Johnie-Power
Net hoe je je vario afstelt
Fendt308
Tis denk ik wel zo als je nog niet zo lang met een vario rijd, en zoals met fendt dat je TMS kunt rijden. Dan heb je in het land op natte stukken wel minder gevoel met een trekker, dan dat je schakel hebt. maar mensen die weten hoe ze een vario moeten gebruiken komen verder met een vario dan met een schakel
Fendt916
Waren moet je dat weten? als de vario dat zelf doet is het altijd beter dan kun je er zelf niks verkeerd aan doen
Siebenga
Schakel net als met de auto! Heb ik veel meer gevoel met het voertuig en het trekker rijden wordt steeds meer een kantoorbaan.. Charme gaat er zo wat af..
caseih1056xl
Ja dat is het probleem dus. afstellen. maar wanneer heb je dan de goeie? volgens het boekje of volgens je eigen idee?

schakel gaat echt langer door. of je het nou went of keert. zie maar bij trekkertrek.
Fokke
Het moet er natuurlijk wel uit kunnen, de trekker kan dan wel een hogere inruilwaarde hebben maar de aanschafwaarde van een trekker met Vario lijkt me ook hoger 😄

Hoe zit het trouwens met het onderhoud en slijtage, van een Vario en een handgeschakelde ?
mp-jd6620
Schakelen ! met automaten is mooi als je alleen over de weg rijd met transport enzo maar kom je in ruw terein (waar een trekker voor is ) kunje beter een geschakelde trekker hebben 😉
Siebenga
Die kniktrekkers van bij de 500 worden niks voor niks niet met een vario transmissie geleverd 😄
Fendt916
Trekkertrek heeft er geen fuck mee te maken
Johnie-Power
Ik gebruik Tms nooit als je die uit heb kun je zuiniger rijden
caseih1056xl
Hogere inruilwaarde ja. maar waarom ruilen ze dan bijna al die fendt trekkers voor 6000uur in?

vario zal niet heel veel slijtage hebben maar iets meer als een schakelbak
Wt Huitema
De vario's van fendt hebben nog veel te veel kindderziektes.
Hier in de buurt zijn enkele loonbedrijven die langzaam wat van Fendt afstappen.
De keuze tussen een schakel of vario hangt ook van je werkzaamheden af.
Persoonlijk vind ik schakelen erg leuk, heb ook op een Tm 150 gereden met Full powershift werkt ook prima.
Heb ook aardig wat uren op een 712 vario gemaakt en net wat ik al eerder hoorde zakt hij snel qua vermogen in als hij het moeilijk krijgt en wordt ie lui.
nht8040
T'heeft gewoon alle 2 zijn voordelen.
tis gewoon wat je zelf wil.
caseih1056xl
@fendt916: rustig gab 😉 er is geen brand 😛

@johnie: tms is juist makkelijk en hij wordt er wel zuiniger van.
Johnie-Power
Nee als je zelf je toeren regelt kun je zuiniger rijden 😉
Fendt916
Waarom draaien wij er allemaal 13 14 15 16 duizend uur op zonder problemen?
caseih1056xl
@johnie: dat doet die tms dus
Siebenga
Us belang fendt mannen in hart en nieren zijn indd jd mannen geworden
Fendt308
De vario;s van tegenwoordig hebben geen kinder ziektes meer, Wel worden ze vaak verkeerd gebruikt, Zoals in de weg versnelling de kuil op rijden. Dan heb je hem zo kapot.
nht8040
Variobak wordt vaak rond de 7-9000 uren vervangen dacht ik.
caseih1056xl
@fendt308: dat zal dus het probleem wezen. dat maakt met een schakel nie zoveel uit. trouwens vario''s worden met de jaren beter dat moet ik toegeven
Johnie-Power
Als je tms uit zet kun met minder toeren rijden dan dat de tms al deed tms is makenlijker dat ben ik met je eens maar als je het zelf regelt kun je zuiniger rijden dan de tms fuctie
Fendt308
Zolang je er maar jongens met verstand op zet is er niks aan de hand.
Wt Huitema
Precies Siebenga die hebben Fendt ingeruild voor JD. Bilang is het trouwens 😄
MaartenMandemaker
Het hangt vooral van het werk af. bij sommige werkzaamheden, vooral in de akkerbouw, is een vario idaal. voor de rest is een schakelbak of powershift goed zat. scheelt nog een bult geld en ook brandstof
caseih1056xl
@johniepower. dat weet ik zo net nie. die tms computer is geprogrameerd lijkt mij en zal ervoor zorgen dat hij minder verbruikt
Johnie-Power
We lachte me vorige baas ook uit dat i het vertelde tot dat ik het een x uit probeerde.
Fendt308
Ik vind over het algemeen dat met TMS de trekker altijd te veel gas heeft. En hem niet genoeg laat smoren. Dat heb je beter in de hand als je het zelf regeld.
Fendt916
Ja tms vind ik ook niet fijn wel met transport maar hij is te zenuwachtig
Kareltje
Ik zweer bij schakel. En nee, ik heb al wel vario gereden. Om precies te zijn steyr, mf, john deere en Fendt. Ik vind dat schakelen meer koppel geeft, mijn persoonlijke mening.
Johnie-Power
Ook dat kun je instelen dat gas bij geven wat hij dan steeds doet dan gaat i steeds van 50 naar 53 ofzo
Fokke
Kun je door ervaring en de juiste instellingen het juiste koppel niet creëren met een Vario ?
Fendt916
Ja en als je 5 min 50 rijdt heeft die hem mooi te pakken dan loopt die rustig daarom zelf gewoon toeren tal min en max op de armleuning instellen op 1650 toeren dan rijdt die het mooist
stefan310
Vario lijkt eerst moeilijk, maar als je hem een half jaartje hebt, kun je er alles mee. Het grootste voordeel van vario vind ik b.v. tijdens het maaien versnellen/vertragen en brandstof besparend op de weg. Ook naast de hakselaar is het ideaal. Dus makkelijk in het veld en op de weg 😃
Fendt308
@ kareltje, Dat volgens jou een vario minder koppel geeft is ook een kwestie van mee leren om gaan. Als je alles weet van een vario kun je er veel meer uithalen dan een schakel
jd6620
Zelf vind ik schakel veel mooier, dan vario. dit alleen omdat je meer moet doen dan met vario.
nht8040
@fendt308: een schakelbak gaat altij langer doorgaan.
Fendt308
En waarom meneer NHT8040, ben erg benieuwd naar je uitleg
HekmanCase
Geef mij maar een variobak, vooral waneer je veel op de weg zit vind ik het ideaal, loopt veel rustiger en je kunt met 1600 toeren 50 rijden wat aardig wat brandstof bespaart natuurlijk.

en je kunt meer een ideaale snelheid aanhouden met schakel kan het nog wel eens iets te weinig of iets teveel zijn.
shovel-joopie
En joopie houdt het op z,n ouwe schakelbakkie veel fijner dan al die moderne troep,hoe meer poespas hoe meer er kapot kan
Jaguar870
Ik vindt dat het heel erg ligt aan wat je ermee gaat doen, als je veel op de weg zit voor transport: koop een vario(als je het geld ervoor over heb, ga dan voor een fendt) maar als je veel meer opt land zit zou ik voor een schakel gaan
cih1056xl
Ikzelf zou voor een schalbak kiezen denk ik
ik vind het gewoon een vertrouwder gevoel.. 😉
en ik denk dat die ook beter doortrekken
Job
Ik hou het ook op schakelen gaat niks boven tussengas 😃
King Of Shit
CVX.
nht8040
Om dat als er een plotse kracht verandering is gaat een vario altijd meer terug vallen als een schakelbak(je moet wel kunne rijden met je schakelbak).
als je gewoon de 2 naast elkaar zet voel je gewoon dat een schakelbak meer power heeft. uit metingen blijkt altij dat een schakelbak meer koppel heeft.
ik zeg niet,een vario is zeer handig en voor transport moet je niks anders hebben.

en als je dat niet gelooft leg jij dan maar eens uit waarom je vario beter is?
johnd-ts
Als ik er elke dag uren mee moet werken, dan een vario.

maar voor de hobby toch maar gewoon Tinus Tussengas. heb je toch er toch wat meer gevoel bij 😃
fendtfavorit10s
Een schakelbak trekt ook sneller op dan een vario tenminste vind ik. een vario rijdt echt supper maar ik vind als een gewone veehouder dat niet nodig hoeft te hebben want zo'n fendt vario ook als je de voerwagen aan het laden bent heb je geen bal aan je kopakkermanegment systeem om maar wat te noemen. en met voorlader werk moet je tms er bij hebben anders heb je handen tekort vario hendel bedienen en voorlader bedienen gaat niet samen tenminste vind ik
Fendt308
Kan allemaal best, maar met een schakelbak merk je misschien beter wat je doet, maar als je maar weet wat je doet met een vario dan maakt dat koppel en trekken allemaal niks uit. En ik durf wel te wedden FENDTFAVORIT10s dat een vario sneller op trekt. En met een voorlader kun je ook gewoon op voetpedaal rijden en dan kun je de recht hand alleen maar voor de voorlader gebruiken
Fendt308

De vario is hier veel sneller dan de schakel
nht8040
@fendt308: dat van dat optrekke wil ik wel eens zien. als je met je schakelbak kan rijden wil ik wel eens zien wie de snelste is.

die case's zijn totaal verschillende trekkers daar bewijs je niks mee.
ik kan hier ook onze t7050 tegen een 820 zette en hem op zen kloten geven.
hollander
Dat is appels met peren vergelijken.
fendt-412
"ik vind schakelen leuk omdat je meer te doen hebt"
Kom je wel achter jongen, als je 1000uur per jaar moet dumperen of gras oprapen. En maar schakelen...

Met vario moet je leren werken, en dat is niet voor iedereen weggelegd. Je hebt juist meer gevoel in je trekker, wanneer hij hem smoort heef je een tikje gas bij en doe je de pook ietsje terug. Je zit juist altijd te werken in het gebied, bij 1500-1600toerne waar de motor het meeste koppel heeft.
Het trekt op als een gek, als je op topsnelheid zit mooi 50rijden met 1600toeren. Wat wil je nog meer?
Met de opraapwagen of pakkenpers op 1% grenslastering, als hij het dan lastig krijgt regelt hij zichzelf terug met snelheid.

het is trouwens wel bewezen dat een variobak efficienter is dan een powerslip bak.
DESLAGERURRE
Schakel ! als veeboer hij geen vario nodig ..
nht8040
@fendt-412: Hoe komt het dan dat een vario zo terugvalt bij plotse kracht verandering.
hollander
Zo zie ik dat ook DESLAGERURRE.
Fendt916
Is toch logisch dat een vario sneller is die trekt aan 1 stuk door
nht8040
@fendt916: met een powershift kan je al in een redelijk grote versnelling starten(als ie power genoeg heeft). dan moet je vario nog van o beginnen.
Fendt916
Dan maak je van en schakel bak een vario nht8040
CaseCS130
Waar ik wel nieuwsgierig naar zou zijn is welke bak het goedkoopst is in onderhoud en reparatie. Hoor wel eens wilde verhalen over 15.000 euro kosten bij een vario revisie na 7000 draaiuren en dat lijkt mij niet fijn.
Fendeere
Handbak er in, veel mooier!
Shrekkie
Over aantal jaren kun je niet anders meer krijgen dan een vario Slagertje 😃
nht8040
In het begin gaat een schakelbak altij sneller zijn normaal. maar eens de vario op gang is gaat die sneller optrekken.
dus welke uiteindelijk wint wie zal het zeggen.
zo lang het rijdt en trekt maak ik er mij niet druk om.
MaartenMandemaker
Dat is niet waar robert. vario's komen niet efficienter uit de bus als een schakel. als is er zowel bij de vario's als bij de powershiftbakken wel aardig verschil tussen. mf zit met de dynashift en dynshift op een efficientie van 86/87 procent. fendt vario rond de 83%.
DESLAGERURRE
hahaha dag het niet heren 😃 ha ha ..
fendt-412
Oke, kan per merk verschillen, maar was met die eerste 800/900serie van fendt wel zo geloof ik.
Heb me er verder ook niet echt in verdiept.
Een ding weet ik alleen wel, als je dat vario een maal onder de knie hebt wil je niet meer anders.
DESLAGERURRE
Er gaat niks boven een powershif bakkie 😃
MaartenMandemaker
Ik heb er het geld net voor over, en hebben nu een prima alternatief 😄 maar voor rooiwerk enzo is het ideaal.
VARIO 😄
DESLAGERURRE
Jij wel .. 😃 krieg ie de pens nog dikke joris 😃 hahah
MaartenMandemaker
Zegt onze Sonja 😃
kemper
Vario is ideaal in het werk... wat voor werk dan ook, maarrr schakelen is leuker 😛
Heb ik toch al. Het goeie gereedschap hang altijd onder het afdak Slager 😄
MaartenMandemaker
Gereedschap waj vake gebruuken zet ie niet binnen he 😃
DESLAGERURRE
Ja moar het moet ook nog GOED berijkbaar wezen he ..
kemper
Als het nou een afdak was... maar om gereedschap nou in een kapschuur te hangen is ook wat overdreven
fendtfan16
Met een schakel kun je veel mooier spelen met de trekker vindt ik. maar hier thuis hebben we een schakel en waar ik ga stagelopen een vario. als je vario niet gewend bent dan zeg je: ''die k*t vario, gooi d'r alsjeblieft een schakel in'' maar ben je die vario gewend dan zeg je ''gooi die k*t pook d'r uit en gooi er een vario in kost wat maar dan heb je ook wat'' tenminste die gedachte had ik wel in het begin. maar als je me nu zou vragen wat ik liever heb dan zeg ik: ''vario!''
maar wat jopie zecht: ''hoe meer electronica er in zit hoe meer er kapot kan'' daar ben ik het ook wel mee eens!

en wat fendt412 zecht: ''vario moet je liggen'' klopt ook!
hollander
Met een schakel of powershift trekker is het nog echt trekker rijden moet je nog nadenken bij een vario gaat het rijden van zelf daar denk de trekker voor jouw.
MaartenMandemaker
Oh hoorde laatst al dat er een kapschuur was omgevallen in omg. drenthe 😃
DESLAGERURRE
OHHUU ja .. ?? laatst ook gehoord dat er een schuur in de kragge is verdwenen 😃
MaartenMandemaker
Koj het niet loaten? 😃
Fendt-718
We hebben nu schakel!
rijd goed
Maar vario lijkt me ook zeer fijn!
Better een schuur aan barrels dan een boek van Sonja Bakker. 😉
DESLAGERURRE
In de gieterse polder hek gehoord :lol:
DESLAGERURRE
Dan hek liever die bakker zelf 😃
MaartenMandemaker
Was dan ook niet op het dak eklommen! 😃
MaartenMandemaker
Slager zal sonja wel eem de boek dikke maken zeker 😃
Ach dat is er ok ene met haar op de tanden. Neem dat maar van mi-j aan. 😄
Kippeboertje
Of je neemt een MF met dyna 6 bak dan kun je hand schakelen of volledig automatisch laten schakelen.
KHD Deutz-Fahr
Vario vind ik erg mooi werken. Maar of een vario uit kan, en het uit houd op een veehouderij, daar heb ik toch wel mijn vraagtekens bij.
massey8690
Nou doe mij maar de hoofdtrekker met vario, en de rest met dyna 4, ik vin eiglijk de 6460 toch te fel met de bak omgaan.
maar ik wacht de vario die laatst in de t&w stond eff af, die komt vast ook wel in de 3600 en de 5400 als optie, lijkt me een mooie ontwikkeling als ik het zo leesde!, alleen kan ik die wrijvingloze wielen nog niet helemaal geloven...
massey8690
Idd het is duur, maar als ik het geld er voor had had ik cker 1 vario op het bedrijf!
ennuhh, slager zegt fullpowershift :? ik dach dat hij wel verstandiger was!!; NH 19% vermogensverlies (of was die uit de trekkertest geen standard full powershift plastic traptrekker 😛 ) sorry, ik moest me eff uitleven op alle loonwerkers in de buurt die maar blauwe trekkers blijven kopen 😞
kevin-valtra
Mf zit met de dynashift en dynshift op een efficientie van 86/87 procent. fendt vario rond de 83%.

Wat bedoel jij met efficientie ? Als jij 83 % efficientie uit de brandstof kunt halen,, had je nu schat rijk kunnen zijn want verder als 30% komt niemand. Ik hoop dat je andere efficientie bedoelt maar dan zie ik daar graag een uitleg over.
loonwerker_erwin zit nu naast me en die is van mening dat Vario toch echt beter is dan schakelen.
eddyscania
Ik rij het liefste met een variobak.
maar................als die net zo moeilijk schakelen als een gewone bak bij -35, doe mij dan maar op dat moment een schakelbak.
930triplemaaier
Doe mij maar vario en dan die van fendt. Wij hebben thuis fendt en jd vario en vindt dat je bij fendt meer gevoel hebt. Jd heeft alleen maar rijpedaal en bij fendt kun je kiezen tussen gaspedaal rijpedaal en tms. Ook kun kun je als je gaspedaal hebt onder moeilijke omstandigheden spelen met het moment wat je op de wielen zet door meer of minder gas te geven. als je bij jd die alleen maar rijpedaal heeft het rijpedaal intrapt dat wil de computer kosten wat het kost dat de wielen gaan draaien
wij hebben thuis een fendt met voorlader en om deze reden gebruik ik bij fendt ook nooit het rijpedaal maar het gaspedaal. Ook vindt ik dat het rijpedaal dan te veel rubber kost want als je in stevige bult loopt te drukken met de bak en je trapt met rijpedaal ingeschakeld het rijpedaal iets in dan wil de computer weer kosten wat het kost de wielen laten draaien.
Ik heb de memo dan wel op 53km/h staan zodat ik alleen maar het gas in hoef te trappen en afremmen doe ik gewoon met de rem. dus eigelijk rij ik dan net als een shovel
CasOudeMunnink
Vario is super fijn het werk inderdaad perfect!

Nu is er ook een groot verschil per merk op het gebied van vario, Ik zelf vind dat fendt de enige echte vario is!

Maar daar verschillen meningen over dus laat ik daar maar niet veel te ver op in gaan.

Maar voor bijvoorbeeld een rooier is het fijn als je zelf de touwtjes in handen houdt,
Even een keer flink door trekken met de ouwe vertrouwde schakelbak!
massey8690
@kevin, ik heb het hier over verliezen in de aandrijflijn, het gemiddelde is 11% en nh 19%
maartendankers
Cas verklaar je nader.
Robert
Hangt er vanaf wat voor werk je er mee doen denk ik. voor een rooier vind ik het heel mooi werken. helemaal als je nogal wisselende grond hebt zoals bij ons en dat is het zelfde met spitten. maar voor een kieper of culti of ploeg kan net zo goed een schakelbak.
maartendankers
Voor het mestrijden lijkt het mij super mooi vooral nu we straks meer dan 300 ha moeten gaan bemesten. dan is stukje comfort ook niet verkeerd.
Siebenga
Vooral met maaien en transport zie ik graag vario komen 😄
caseNH
Geef mij maar een vario als je veel transport werk moet doen,of hele dagen met je trekker meot rijden lekker economisch zoals de niewe case puma cvx 60km/u aan 1500 toeren wat wil je nog meer ? een vario is gewoon DE toekomst of je het nu wilt of niet !!
fendt fan
De ene zegt dat er veel kapot aan gaat aan zo een vario dan ander weer niet, ik ken een 818 (die is ingeruilt) die had rond de 5000 uur en eigenlijk nooit iets aan gehad, maar ik ken ook een 714 718 en 815 voor die 714 heeft redelijk veel problemen, dat is nog de aller eerste fendt 700 vario, de bak is dr van naar de haaien gelopen, de 815 is wat minder aan maar nog genoeg, de 718 (heeft pas 2500 uur) heeft volgens nog zo goed als niks aan gehad, vind ik dan toch raar dat de een zoveel problemen heeft en de ander niet.
die 818 is een 820 voor gekocht vooral voor het rooiwerk, eerst stond voor die rooier de 818 en daarvoor stond er een 515 voor, die was er ook redelijk ligt aan, maar met die 515 was het altijd net te snel of net weer te langzaam vario kun je mooi precies krijgen
nht8040
@massey8690: die 19% verlies is op een gewone schakelbak(nog van de -90 serie) en niet op de fullpowershift.
daar ligt het rendement veel hoger.
dus hou je flauwekul maar voor je.
yourisnaak
Doe mij maar vario

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
156
DEELNEMERS
62
WEERGAVES
9