Hallo,
Op mijn ford 5000 uit 1974 staat er op het onderblok t3 en op de cilinderkop t2, kan dit zo uit de fabriek gekomen zijn op is er later een andere cilinderkop opgekomen. Tractor loopt overigens gewoon goed, vroeg me af of iemand me hier iets meer over kan vertellen?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
De T aanduiding heeft meende ik met de gietlijn te maken waarop desbetreffend onderdeel gemaakt is.
Als het niet klopt wat ik zeg moet @RPCounty me maar even corrigeren, want hij weet precies hoe het zit.
Ik heb trouwens dezelfde kop/onderblok combinatie, maar ik heb een keer de originele kop door een reeds gevlakt exemplaar vervangen.
Ik weet alleen niet meer welke T code er op de originele kop stond want dat is al zo'n 25 jaar geleden.
Die van jou heeft ook al het + teken net onder de bovenrand van het onderblok aan de linkerkant als het goed is.
Als het + teken erop zit zou je hem moeten vinden zoals op onderstaande foto.:
Lees onderstaande quotes van mijzelf en Richard Pit maar even door, dan weet je helemaal hoe het zit en de topicstarter ook.:
Quote @ford5000: "Het filterverhaal is als volgt: De 6X serie 1964-1968 hadden allemaal dikke filters. De eerste 6Y serie trekkers met verchroomde bovengrille van 1968 tot ongeveer voorjaar 1971 hadden ook nog een dik filter. Vanaf dat moment tot aan de laatste 1000 series uit 1975 hadden een dun filter.
Verder verschil tussen de 65 pk versie van 1964-1968 en de 75 pk versie van 1968-1975 is de cilinderinhoud.
Bij de 75 pk versie is de boring ten opzichte van de 65 pk versie vergroot van 106,7 mm naar 111,8 mm waardoor de cilinderinhoud toenam van 3819cc tot 4195cc. De slaglengte bleef onveranderd op 106,7 mm, waardoor het dus van een vierkante motor een overvierkante werd. Andere wijzigingen hebben betrekking op de cilinderkoppen, smering, koeling e.d.
Vanaf maart 1973 maakten de Minimec lijnpompen plaats voor roterende CAV pompen, en werd ipv het T5 onderblok het T3 onderblok gebruikt."
Quote @RPCounty: "er is nog een kleine toevoeging....de eerste 65 pk motoren hadden vanaf de fabriek een koppakking van 0.95 mm dik. abij twijfel over welk soort koppakking moet je altijd kijken naar de linkerkant van de motor net onder de cylinderkop. Als daar een soort + teken staat (alles na 67) dan betekent dat dat het blok af fabriek 0,5 mm verder afgevlakt is. Deze motoren moeten dan een koppakking hebben van 1,56 mm dik. dit heeft Ford gedaan, omdat de eerste dunne koppakkingen in sommige gevallen voor problemen zorgde. Na de montage van de dikke koppakking was het opgelost. Je kunt het ook zo zien: Als de zuigers vlak met het blok zijn betekent dit dunne pakking monteren. Standaard blokken met een + teken moeten de zuigers max 0.6 mm boven het blok uit steken. Turbo motoren hebben altijd een + teken en moeten maximaal 0.4 mm boven het blok uit steken om alles perfect te hebben. Tot zo ver een paar kleine details."
Denk dat je met deze info een heel eind komt.
Toch wel raar dat op jouw blok nergens dat + teken te vinden is dan.
Er zijn in de loop der jaren zoveel aanpassingen geweest aan die trekkers dat je soms donders goed uit moet kijken welke onderdelen je besteld, maar dat zal bij andere merken ook wel spelen denk ik.