Ford 5000 - motortype

Hallo,

Op mijn ford 5000 uit 1974 staat er op het onderblok t3 en op de cilinderkop t2, kan dit zo uit de fabriek gekomen zijn op is er later een andere cilinderkop opgekomen. Tractor loopt overigens gewoon goed, vroeg me af of iemand me hier iets meer over kan vertellen?
JB7810power

Reacties

ford5000
Kan wel een keer een andere kop opgekomen zijn, maar dat er op je blok T3 staat en op de kop T2 heeft niks te maken met het feit of hij wel of niet zo uit de fabriek is komen rollen.
De T aanduiding heeft meende ik met de gietlijn te maken waarop desbetreffend onderdeel gemaakt is.
Als het niet klopt wat ik zeg moet @RPCounty me maar even corrigeren, want hij weet precies hoe het zit.
Ik heb trouwens dezelfde kop/onderblok combinatie, maar ik heb een keer de originele kop door een reeds gevlakt exemplaar vervangen.
Ik weet alleen niet meer welke T code er op de originele kop stond want dat is al zo'n 25 jaar geleden.
ArjanB
Dat zal vaker voorkomen ik heb een T1 onderblok en een T2 kop blok en kop zijn van 1968 de motor is in elkaar gezet 1969
ford5000
@ArjanB Wel al een tot 4,2 liter opgeboord blok dus maar nog met dik filter eraan, en een kop met vierkante inlaatpoorten en geen ovale meer.
Die van jou heeft ook al het + teken net onder de bovenrand van het onderblok aan de linkerkant als het goed is.
ArjanB
@ford5000 klopt precies mn blok is laatst gereviseerd door de Ford dokter in Tiendeveen nieuwe bussen gezet etc.. 4.2 l blok vierkante inlaatpoorten dik filter het + teken heb ik naar gezocht maar niet ontdekt.
ford5000
@ArjanB Je bent dus bij Andre geweest.
Als het + teken erop zit zou je hem moeten vinden zoals op onderstaande foto.:
ford5000
@ArjanB Er zijn nog een paar opmerkingen tav van het dik en dun filter en het + teken verhaal.

Lees onderstaande quotes van mijzelf en Richard Pit maar even door, dan weet je helemaal hoe het zit en de topicstarter ook.:

Quote @ford5000: "Het filterverhaal is als volgt: De 6X serie 1964-1968 hadden allemaal dikke filters. De eerste 6Y serie trekkers met verchroomde bovengrille van 1968 tot ongeveer voorjaar 1971 hadden ook nog een dik filter. Vanaf dat moment tot aan de laatste 1000 series uit 1975 hadden een dun filter.
Verder verschil tussen de 65 pk versie van 1964-1968 en de 75 pk versie van 1968-1975 is de cilinderinhoud.
Bij de 75 pk versie is de boring ten opzichte van de 65 pk versie vergroot van 106,7 mm naar 111,8 mm waardoor de cilinderinhoud toenam van 3819cc tot 4195cc. De slaglengte bleef onveranderd op 106,7 mm, waardoor het dus van een vierkante motor een overvierkante werd. Andere wijzigingen hebben betrekking op de cilinderkoppen, smering, koeling e.d.
Vanaf maart 1973 maakten de Minimec lijnpompen plaats voor roterende CAV pompen, en werd ipv het T5 onderblok het T3 onderblok gebruikt."

Quote @RPCounty: "er is nog een kleine toevoeging....de eerste 65 pk motoren hadden vanaf de fabriek een koppakking van 0.95 mm dik. abij twijfel over welk soort koppakking moet je altijd kijken naar de linkerkant van de motor net onder de cylinderkop. Als daar een soort + teken staat (alles na 67) dan betekent dat dat het blok af fabriek 0,5 mm verder afgevlakt is. Deze motoren moeten dan een koppakking hebben van 1,56 mm dik. dit heeft Ford gedaan, omdat de eerste dunne koppakkingen in sommige gevallen voor problemen zorgde. Na de montage van de dikke koppakking was het opgelost. Je kunt het ook zo zien: Als de zuigers vlak met het blok zijn betekent dit dunne pakking monteren. Standaard blokken met een + teken moeten de zuigers max 0.6 mm boven het blok uit steken. Turbo motoren hebben altijd een + teken en moeten maximaal 0.4 mm boven het blok uit steken om alles perfect te hebben. Tot zo ver een paar kleine details."

Denk dat je met deze info een heel eind komt.
jeanv8
@ford5000

volgens jou gegevens qua type motor en kop heb ik toch een vraag.
Ik heb volgens de inslag naast de startmotor, een 5000 van 1968 29april. (8D29B)
Op het blok is geen + teken te vinden. De boring is 111.8 en de zuigers komen niet boven het blok uit.

Moet ik dan een dunne koppakking hebben?
Vreemd is dat aan de linkerkant van trekker 8C29B staat. Dus zou hij weer van 29 maart zijn. En volgens mij wordt er bij leveranciers van koppakking juist >april '68 aangehouden voor het nieuwere type.
+1
sassinga
@jeanv8 29 april is unit code, 29 maart motor code
ArjanB
@ford5000 oke dank klopt idd allemaal maar ik kan toch echt niks meer ontdekken dan dat er bij mij T1 en 8L4 op de rechterzijde van het onderblok staat t2 8K16 bovenop rechts van de kop staat (tussen de verstuiver zon beetje )en dat er geen + teken staat voorop rechterzijde onderblok staat het nummer 8M13b en dat is dacht ik de datum dat de motor in elkaar werd gezet op het koppelingshuis staat 9B4B
ford5000
@ArjanB Blok is gegoten op 4 december 1968, kop op 16 november 1968, en koppelingshuis op 4 februari 1969 betekend dat de trekker op die dag uit de fabriek is gerold in de dagdienst.
Toch wel raar dat op jouw blok nergens dat + teken te vinden is dan.
JB7810power
Bedankt voor alle info, bijzonder dat er zoveel kleine verschillen aan die motoren zijn
ArjanB
@ford5000 ja idd dat vind ik ook vreemd de rest word ik wel uit wijs van van die nummers enzo maar da plus teken nergens gezien tis wel een export model maar dat moet niet zo uitmaken ook zit er bij mij een wijziging in de 3 en 7 e versnelling kwa as en conisch lager achja iedere trekker zn eige verhaaltje
ford5000
@ArjanB Voor het blok maakt het niet uit of het nou een export model is of niet volgens mij.
Er zijn in de loop der jaren zoveel aanpassingen geweest aan die trekkers dat je soms donders goed uit moet kijken welke onderdelen je besteld, maar dat zal bij andere merken ook wel spelen denk ik.
oldtimergek
In mijn jaren dat ik werkzaam was als ford monteur deden wij ook motoren wisselen. Als er een motor stuk gelopen was dan kwam er een ruil motor in van vege motoren en dan klopt je nummering zoals hier boven beschreven is ook niet meer. Zou die motoren revisie Vege er nog zijn ik praat over de jaren 70. Ze zaten volgens mij ergens in de buurt van Delft als ik mij niet vergis. Ik ben erzelfs een keer persoonlijk geweest om een motor van een rupskraan te halen die ik in het veld gewisseld heb.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!