Met alle respect; bumpers?!

Steeds vaker zie ik foto's van tractoren met bumpers en ik moet zeggen ik heb daar gemengde gevoelens bij. Tuurlijk verkeersveiligheid is belangrijk maar dit komt op mij meer over als een comerciele pasie van "verdwaalde" techneuten. Voor je het weet ziet men in Den Haag zon ding, word er verteld dat het allemaal veel veiliger en beter is en tadaa daar komt de wetgeving er en moeten we allemaal aan de bumper! Alsofwe nog niet genoeg kosten hebben aan lading afdekken, wegen schoon houden en dergelijke; soms zijn het de fabrikanten die "goedbedoeld" ons op kosten jagen..... triest!

Deel dit topic

Reacties

jehan
Goede topic menno ..laatst bij staja stond er ook zon trekker met zon bling bling ding ..krenge zijn nog duur ook
johan6640
Ik hoef die troep niet voor mijn trekker zit wel en bumper voor van dubbelwandig buis.
JDmodding
@Thmtrader @jehan Hij heeft hier wel een punt in
thmtrader
Ja Jehan en wie vroeg er ook al weer om?
thmtrader
@johan6640 Als je dadelijk wettelijk verplicht word praat jij wel anders.....
rickrenault
Het is wel goed voor de veligheid maar als je de frontmaaier er op wild ofzo moet dat ding er dan weer af ? En met voorlader of trekker zonder fronthef hoe moet het dan?
jehan
Eh ik was et nie
jehan
@thmtrader ssssst niet zo hard zeggen geen slapende honden wakker maken
sallander
Ben het met je eens, maar vergeet niet dat bij een frontale botsing auto's vrij gemakkelijk onder een (grote) trekker schieten. Maar die bumpers helpen dan ook maar bar weinig ben ik bang voor.
thmtrader
Dat is het hem Jehan; Cumela en die fabrikanten lopen vast in Den Haag te leuren met hun veilige hulpmiddel..... let maar op!
mike_v
@rickrenault
Die nieuwe 'modellen' kunnen blijven hangen als er iets in de fronthef moet geplaatste worden. Frontlader komt er vlot boven uit. Heb je geen fronthef, dan kan het wel ergens anders aan bevestigt worden 😉 .
john deere 7810
@thmtrader

en we houden er niks aan tegen...... ben het volledig met je eens! geldklopperij
ford8630power
Die 'bumpers' steken ook nog eens voor de trekker uit wat het bij een onoverzichtelijke uitrit ook nog eens extra gevaarlijk maakt.
john deere 7810
Kijk eens naar vrachtwagens. als je daar frontaal met je auto vol op knalt overleef je het 9 v/d 10 keer ook niet. zo'n bumpertje voor een trekker haalt niks uit, een trekker heeft veel en veel meer gewicht/massa. die deinst zo niet achteruit voor een auto.
rickrenault
@mike_v het lijk mij wel vrij onhandig wij moet met de voorlader vaak in kleine hoekjes dan lijkt me dat ding wel onhandig
rickk
Voor mij dan zo iets hebben ze er dan ook eentje welke hufterproef is voor in de bosbouw. want ik breng vaak tijdens het hout uitrijden het hout meteen door naar de particulier
vanuit het bos . want steeds aan en af koppelen gebeurd ook niet.
Ik heb geen fronthef alleen een gewichtblok voorin vast eraan.
thmtrader
Ik geloof dat de leden van de Cumela eens ten rade moeten gaan bij de voorzitter of die niks anders te doen heeft; dieselconcurentie uit belgie bijv...... ipv de EIGEN leden andermaal op kosten te jagen...
kokkiekubotaman
Haha een bumper die de klap op moet vangen tijdens een ongeluk? Op het weiland zou hij bij een iets te hoge bult zand alwel afknappen
albertp
Ik ben zo'n klojo die er commercieel bij betrokken is. Toch hoop ik dat jullie het niet gaan zien als geldklopperij. Het basis principe is ontstaan vanuit veiligheids oogpunt. Tractoren worden steeds groter en kleinere auto,s schieten makkelijk onder zo'n grote trekker bij een aanrijding. Het gaat ook niet om schade te voorkomen, maar om de autochauffeur een kans van overleven te geven. De auto wordt al het ware weggeketst en niet overreden. Ons ontwerp zit vlak voor de trekker, en je hebt er tijdens het werk geen last van. Ook hoef je de bumper niet te demonteren als de fronthef wordt gebruikt.
B - W
Ideaal met manouvreren op smalle weggetjes en kleine boerenerven
rickk
@albertp en hoe geld dit dan voor de tractors welke in de bosbouw gebruikt worden ? want dan blijft zoiets natuurlijk niet heel . weet ik uit eigen ervaring.
bart99
Kun je netzo goed zelf wat maken, veel goedkoper en als je het goedmaakt netzo 'veilig' want deze dingen zijn lomp en ziet er nog niet uit ook is mijn mening.
jehan
Als ik zeg als je zoiets maakt doe het ook ook helemaal goed ..en hang er dan ook geen gewichten meer bij voor ..
selten
Mooi principe een bumper, heb je 2500kg in de fronthef ram je nog steeds met het gewicht in of onder de auto, stel er zit geen slangbreukbeveiliging op, kan die 2500kg ook nog veel schade aanrichten.... Zou het dan echt zoveel schelen?
larss
@albertp dus als ik een frees of sneleg voor in heb dan heb ik d'r geen last van? Als ik bumper zo zou kopen dan kan dat dus?
mc-cormick-ihc
Ik denk dat we ook eens moeten kijken waarvoor t ding daadwerkelijk bedoeld is, t gaat niet om frontale botsingen e.d maar t moet meer weg hebben van een onderrij beveiliging zoals bij vrachtwagens aan de zijkant...

we roepen allemaal dat t niks is maar wat als zo'n ding t leven van je kind of vrouw red bij een eventuele aanrijding denk ik dat je er wel anders over gaat denken...

tuurlijk zal t ding ook hinder geven maar een uitstekend frontgewicht of voorlader geeft ook welles nadelen...
mike_v
En komen jullie veel op de baan @rickrenault? Het is nog steeds voornamelijk voor de trekkers die 80% van hun uren op de baan zitten. Dan lijkt het me zeker geen nutteloze kost.
larss
@mike_v ik vind die bumper die op de site van extratrekker staat maar een iel geval, vraag me af wat er gebeurd als daar Een auto of fietser tegen botst. Veiligheid is een hype, maar ook de geldwolven gaan natuurlijk daarin mee. Vraag me af of t wel zin heeft, zo boven op. Een blok klappen kan ook erge gevolgen hebben voor Een automobilist, en bij een fietser lijkt het mij juist dat die er nu voor wordt gegooid.. Gelanceerd dus. Bij een vrachtwagen kan dat niet. Daar zitten geen wielen achter maar Een opbouw. En daar gaat het om de zijkant. Een frontale botsing komt vele male harder aan voor Een fietser.
Loeideutz
@albertp Ten eerste: wees gerust, er zijn vast meer klojo's in de wereld. Wat mij het meeste bevreesd in het ontwerp en de uitleg, is dat men het steeds heeft over het wegketsen, of duwen van de auto. Waar duw je die auto naar toe, en is het daar veiliger?
mc-cormick-ihc
Quote @larss:
Bij een vrachtwagen kan dat niet. Daar zitten geen wielen achter maar Een opbouw.

die aanrij beveiliging zit meestal tussen de wielen, je weet wel die hekjes aan de zijkant...
larss
@mc-cormick-ihc ja dat snap ik, ik bedoel dat daar geen banden achter de fietsenvanger zitten, en opbouw erboven. Ik ben bang dat ze gelanceerd worden en alsnog bij de banden komen. Bij een vrachtwagen komen ze tegen de zijkant idd, en ze kunnen d'r niet achter komen tenminste niet d'r overheen.
mc-cormick-ihc
@larss ja juist. maar of je nu wel of geen bumper heb een fietser frontaal dr tegen is vaak met slechte afloop. ik zie t iig als bescherm middel maar dan komt t volgende... op welke trekkers gaat dit verplicht worden tzt want ik hoef zo'n ding niet voorop de farmall, mischien krijg je wel fikse kortingen op verzekeringen e.d als je zo'n ding dr op heb. ieder nadeel heb z'n voordeel en zo ook andersom...
ErDee
Weg schoon houden omdat het moet van de wet? Ik zou het sowieso doen, al was het geen verplichting! lading afdekken is inderdaad niet vaak nuttig
larss
@mc-cormick-ihc ik hoef t ook niet, maakt de combi te lang, eerder de bumper om de hoek dan de trekker vind ik helemaal niks, zeker niet hier paar percelen met veel bomen. En hij zou ook met werk nog in de weg zitten
ErDee
De bumpers die nu opeens op tf verschijnen zijn wel mooi en niet hinderlijk, maar of dat zo veel helpt? de trekker gaat toch wel over de auto heen
rickrenault
@mike_v met de renault ares 540 rx wel veel en somers met de anderen ook wel naar lsnd op afstand
john deere 7810
Als je een trekker tegen komt met of zonder bumper, ben je slecht af! zelfde als met een vrachtwagen.

die hebben zoveel massa bij zich dat ramt door!
mike_v
Quote @larss:
... Een frontale botsing komt vele male harder aan ...

Ik denk dat ik er liever frontaal tegen aan rijdt dan dat de trekker mooi over de motorkap loopt tot op je dak 😉 .

De klap zal er altijd zijn, hoewel deze een stuk verkleint kan worden als er een soort van kreukelzone zou gecreëerd worden (wat bij die bumper van Peecon wel aanwezig is als ik goed ben? Bij die "vast gemonteerde" modellen is dit moeilijker te bereiken).

Quote @ErDee:
... lading afdekken is inderdaad niet vaak nuttig.

Tot je een keer een deel verliest. Dan heb je het zelfde effect als een vervuilde baan (wat je wel opruimt zoals je zelf zegt).
johndeere6230
Als onderrijbeveiliging zeg ik top maar voor de rest waardeloos, steekt uit met draaien, is vaak al bandenschurend langs de palen op, word veel palen krom rijden dan 😉
Mengeledriver
Zelfs in Duitsland is het niet eens verplicht en daar zijn ze veel strenger dan hier.
stippie
Zometeen moet het percee net als weg schoonmaken, lading afdekken enzo. alsof we dat allemaal kunnen betalen....
ValtraT202
@stippie Laden afdekken kan je zo ie zo betelen maar een hoop zijn te lui en geldwolfen om het te doen om kleed of kleppen aan te schaffen
stippie
@ValtraT202 kleppen daar moet je wel wat voor over hebben
ValtraT202
@stippie Ja en ? Veiligheid gaat voor bij vrachtwagens moet het ook ? Met zand vervoer en alles en je kan ook zon doek er over heen rollen wat poland heeft ?
radium45
Quote @mc-cormick-ihc:
we roepen allemaal dat t niks is maar wat als zo'n ding t leven van je kind of vrouw red bij een eventuele aanrijding denk ik dat je er wel anders over gaat denken...

Jij denkt verder naar als de gemiddelde gast hier. Respekt.
thmtrader
@albertpEr word niet getwijfeld aan de goede werking van de bumper.
Maar voor dat "we" heel trots dit stukje veiligheid omarmen en daarmee koploper worden in europa,wat zeg ik heel de wereld!!!
moeten we als "enorme"achterlopers in europa ons eerst maar eens buigen over; kentekens, trekkerkeuringen, rijbewijzen en dergelijke.
Aangezien een trekker in dit land niet harder mag dan 25 kmh vraag ik mij af of de bumper wel zoveel effect heeft bij deze snelheid....

Voor de goede orde dit is geen aanval op het concept of idee, het brengt een discussie op gang die ook voor de fabrikanten van meerwaarde kan zijn.
radium45
Quote @thmtrader:
Voor de goede orde dit is geen aanval op het concept of idee, het brengt een discussie op gang die ook voor de fabrikanten van meerwaarde kan zijn.

Hier heb jij de juiste insteek Menno.
thmtrader
@radium45 die had ik van meet af aan wel, maar het roomser dan de paus gevoel heb ik ook nu weer goed te pakken.....
Dr Fendt
Goede discussie hier!
De bedoeling van de bumper zal goed zijn, maar laten we als Nederlanders niet op de dingen vooruit lopen..
maik
Die luxe dure bumpers zullen inderdaad wel goed werken en hoe meer van die dingen op de weg hoe beter.
Maar een simpele rubberen schaaf zou voor onderrijbeveileging ook al goed werken.
Die heb je al voor een paar hondert euro en je kunt er dan ook de weg mee schoon maken.
nog mooier zou zijn als je de rubberen schaaf dan nog dichter voor de voorwielen kunt maken/ klappen.
De onderrijbeveiliging voor landbouwmachines aan de voor en zijkanten komt toch een keer,
Als het volgend jaar niet is dan is het wel over 10 jaar dus je kunt je er beter maar alvast op voorbereiden.
Loeideutz
@thmtrader Trekkerkeuringen gaat voorlopig niet door. Is deze week weer bij de politiek gesneuveld.
Loeideutz
@maik Ik zal niet ontkennen dat de politiek een keer met zoiets gaat komen, maar dan wordt het een gedrocht. Je zit nou eenmaal met het feit dat een trekker allerlei aanbouwmogelijkheden heeft. Wil je het goed doen, dan moet die bumper daarvoor, en dat maakt het moeilijk om tot een eensluidend, bindend voorstel te komen.
maik
Dat blijft inderdaad lastig bij landbouwmachines maar een simpele onderrijbeveileging aan de voor en zijkanten waar je in de praktijk niet al te veel last van hebt is vaak makkelijk te maken en hoeft dan dus niet duur te zijn.
Uitstekende delen moeten sowieso al beschermt worden dus ergens een kap of een zeiltje aan hangen bij transport ontkom je ook niet meer aan.
Om zo'n bumper voor een frontmaaier of iets te hangen lijkt mij een beetje overdreven. 😉
EA_MF
Ik vind t wel een mooi systeem, de bumper die de dorpsgenoot produceert (@albertp) spreekt mij meer aan als de peecon, puur vanwege dat de peecon in de hefkogels hangt en dus verder uitsteekt, en je kunt m nie gebruiken met bijf een gewicht bij in de fronthef
GROENEDEERE
Met het monteren van een bumper maak je het echt niet veiliger. Een bumper moet op een maximale bepaalde hoogte bevestigd zijn. Dat versiersel van extra trekker is ook levensgevaarlijk. Als daar een auto onder vligt zullen de gevolgen enorm zijn.
een bumper monteren op de juiste manier is dus ook vrijwel onmogelijk. Je houd geen bodemvrijheid over, je kunt dan wel weer gaan roepen met d3 fronthef kun je hem omhoog halen. Maar dat is ook fout.
jd user
Maar als een bumper nu uitgevoerd moet worden met alle toeters en bellen ,dan heb je bijna een bullbar.En die zijn niet toegestaan,maar worden in ons landje nog gedoogd.
JD 6430 The Best
Maar een hele hoop trekkers rijd ook 90% van zijn werkuren niet op de weg, dat is wel wat te gek om daar een bumper aan te hangen? Die bumper gaat met het land wel zo kapot lijkt me, als hij op een of andere manier eens in de grond steekt,
JD5620
@JD 6430 The Best het is volgens mij meer bedoeld voor trekkers die meer dan 80% op de weg rijden.

Ik vindt zo'n bumper geldkloperij die dingen helpen helemaal niet tot weinig om de veiligheid te verbeteren omdat een fietser nu nog onder de trekker komt en een auto nu nog onder de trekker komt.
Deutz 8006spezial
Beste leden,
Ik lees hier nu wel van een auto komt er nu nog steeds onder en weet ik veel wat. Maar is hier een voorbeeld (bijv: meegemaakt er iets van gehoort)van? Heeft ook iemand een filmpje van de fabrikant waar ze tegen een auto op rijden inplaats van een stel auto banden?

alvast bedankt
Siebenga
Stukje ijzer met leuk marketing verhaal!

Geen keurmerk of eisen waar het aan moet voldoen! En er komt bij dat dit een onderdeel is dat wordt gebruikt op een onderdeel waar trekker niet gemaakt is! Wegtransport! Als een trekker recht op een auto rijd gaat hij er niet overheen! Dan moet hij um van scheef /wiel raken! Voor fietsers is het sowieso een moordwapen! Ik zou hem niet kopen/tenzij ik er zelf een aandeel in heb!





7
worteljcb
De tractoren die voor 80% op de weg rijden, hebben meestal de fronthef niet nodig. Dan zou ik liever een groter formaat bumper in de hef hangen, dan zo'n klein balkje eronder.

Bovendien heeft die bumper geen nut volgens mij als je toch wat in de hef hebt hangen, zoals een frontgewicht. Daar knalt een auto ook al vol onder en dan vraag ik me af of de trekker dan niet als nog over de auto walst. Want het eerste opzetje heeft hij al gehad dan.

Dat idee van de verlichting vind ik wel heel goed. Als je veel met de trekker op de weg zit, moet je eigenlijk gewoon verlichting hebben qua breedte van de trekker vind ik. Absoluut niet om nou JCB in de lucht te prijzen, maar zoiets bedoel ik. Het steekt wel uit en dat is een nadeel. Wij moeten altijd krap in de schuur draaien en bij ons worden die lampenbeugels ieder jaar wel geraakt 😞 Maar het is veel veiliger op de weg dan twee lampjes in het midden.
-NEW-HOLLAND-
Ik geef fietsers/voetgangers minder kans als er zo een bumper voorop de trekker zit, dan zonder.
JD 6430 The Best
@-NEW-HOLLAND- en 9vd10x als er bij een ongeluk een fietser en trekker betrokken zijn, dan rijd de trekker niet fronttaal tegen de fietser op, maar vaak komt een fietser er dan aan de zijkant onder.
kace
@thmtrader

Als ik bij agribumpers kijk zie ik Managing director: Henk Martin Bloemendal staan.

Dat is toch die vorig jaar jongens een trekker met dumper wou inhuren.
Of in ieder geval ook zo`n heeel vaag vehaal.
Of vergis ik me???

Je kreeg dan een trekker naar keuze en hij zorgde voor werk of zoiets.
ford5000
@kace That's him Nico.
kace
@ford5000

bumpers dumpers eiken bijgebouwen enz. overal verstand van.
oja en trekkerrijscholen .
ford5000
@kace Of juist niet.....
kace
@ford5000

Als er maar euro`s rollen
ford5000
@kace Ja, vooral die van een ander!
kace
@ford5000

Toch knap van hem telkens iets anders verzinnen
ford5000
@kace Knap van hem, of dom van al die anderen die in zijn gebakken lucht verhalen trappen?
Siebenga
Het idee is zo raar nog niet! In transport sector zijn bedrijven die dit met succes hebben ingevoerd! maar helaas ook genoeg bedrijven die zo hun zakken gevuld hebben!

Zoiets op de rails houden vraagt groot talent van meerdere personen (planning vooral) en dat gaat hij alleen echt niet lukken met alleen zijn ervaring in de bouw!
SJB533
Ik denk dat een degelijke inrijdbeveiliging aan de zijkant (maw: "fietsenvanger") en eventueel aan de achterkant van machines belangrijker zijn...
jordi 1455
Een bumper heeft geen zin, in Australië hebben ook zoiets op de (vracht)auto's zitten maar daar liggen ook veel kangoeroe kadavers langs de weg.
jordi 1455
Die kleine luciferdoosjes van auto's rij je zo in mekaar, zelfs een landrover kan hem flink inblikken.
gypCaseXL
@JD5620 nu nog wel voor de transport trekkers. maar straks wordt het verplicht voor elke trekker. ideaal in de mais tijd.
je komt verzakt, de bumper steekt lekker in de grond en daar sta je dan. @SJB533 als het dan ook nog rond om de trekker komt, dus ook zijkanten ben je helemaal klaar! staan zeker weten alle vier de wielen los als je verzakt komt te staan.
jorn wijthmen
@jordi 1455 maarja in australie gaan ze ook niet met zon allemachtig grote vrachtwagen remmen voor een kangeroe
laurensfendtpower
Ze laten wel zo leuk een filmpie zien dat je er makkelijk door de bocht kan en dit en dat, laten ze ook maar eens zien wat er gebeurd als en een vrachtwagen, auto of ander verkeersvoertuig met volle vaart erop in knalt. kortom, BENDE
Meneer Kool
Het 'concept is', met het oog op veiligheid, natuurlijk niet eens zo heel gek. Een bumper die zich laag bij de grond bevindt kan het verschil maken tussen 'ergens over heen rijden' en 'ergens tegenaan botsen'. En dan kun je wel stompzinnig stellen dat 'De auto toch wel compleet aan puin is' maar zoiets dergelijks kan wel het verschil betekenen tussen: licht gewond raken en bekneld raken in je eigen auto, onder een redelijk groot formaat voorwiel.

Of het in alle gevallen praktisch is, is wat anders. Zo kan ik wel een aantal percelen bedenken waar ik niet meer fatsoenlijk in kom met een bumper die breder is dan de voorwielen van de trekker en over de bodemvrijheid valt ook wel iets te zeggen. En ik zou het prettig vinden als die bumper er heel makkelijk afkan als ik bijvoorbeeld een frontmaaier wil gebruiken.

Het lijkt me dus ook moeilijk om hier fatsoenlijke regels aan te binden. Omdat het afhankelijk van de toepassing van je trekker is, of het praktisch is of nut heeft. En dat is tegenstrijdig met de brede inzetbaarheid van de moderne trekker(werkzaamheden in het bouwland, weilanden, bosbouw en transport).

Het zou overigens ook vreemd zijn om een bumper-achtig-iets als verplicht in te voeren in een land waarin de veiligheidsreglementen met betrekking tot landbouw verkeer rammelen aan alle kanten. Bij het begin, beginnen zou ik zeggen. En stel een bumper niet verplicht zolang het product niet werkbaar is voor alle toepassingen.
jordi 1455
@Meneer Kool
er rammelt wel meer wat betreft veiligheid in Nederland.
de overheid maakt het niet veiliger op de weg, versmallingen voor kruisingen hoge drempels (slecht voor schokbrekers en rug en gevaarlijke kruisingen waar niets aan wordt gedaan terwijl er wel mogelijk is.
JD5620
@gypCaseXL ik ben tegen zo'n bumper hoor, grote onzin behalve dat er meer verlichting op zit dat is wel goed maar voor de rest zit het altijd in de weg geldklopperij als dit verplicht word
casecvx170
@albertp over dat de bumper kan blijven zitten tijdens gebruik frontheffing dan ga ik mij toch afvragen waarom je dan een bumper er op hebt terwijl je bijv. toch frontgewichte,cultivator,maaier er voor op hebt? wat is dan nog het nut van de bumper.
casecvx170
@kace je kon voor hem gaan rijden met zijn trekkers maar dan wel iets van $20.000 borg betalen en zelf je eigen werk regelen.....
gypCaseXL
@JD5620 ik ben het volkomen met je eens. Extra verlichting zou inderdaad ni zo'n probleem zijn. Maar niet die achterlijk dure bumper
stippie
@ValtraT202 die moeten er eigenlijk ook kleppen op maken wat dat is verplicht en als dat doek niet goed vast zit dan vliegt die er af en als achter je een auto rijd dan ben jij de sjaak
eXtratrekker1
@jehan neem een Claas axion 900 voor het zware werk, dan heb je geen frontgewicht nodig. Trekker rijdt en trekt super zonder. Maar als het moet bij werk op het veld dan kan de AGRIbumper blijven zitten. Bodemspeling is optimaal want de onderkant steekt er 30 mm onder en die trek met dan met hef en frontgewicht schuin omhoog..kom het maar bekijken 27en 28 dec op de DEMODAGEN in de Meern. Zie site of facebook voor het adres..
eXtratrekker1
Bekijk hier waarom een bumper in veel gevallen te overwegen is...trekkers worden steeds groter en groter.

deeremeneer
Quote @eXtratrekker1:
Bekijk hier waarom een bumper in veel gevallen te overwegen is

Ik zie het verband even niet met dit filmpje?
SJB533
@deeremeneer
Ligt niet aan jou 😄
eXtratrekker1
Omdat je dan zonder bumper de volgende situaties krijgt bij een ongeluk..klik voor voorbeelden agribumper.com/waarom---warum---why-/index.html/
eXtratrekker1
En dan krijg je deze situatie als je een renault twingo voor je krijgt op een splitsing

agribumper.com/images/ban067331a2930da7e1b3.jpg/
eXtratrekker1
VRAAG, uit reacties van gesprekken op meerdere evenementen en forum topics kunnen we concluderen dat menigeen denkt dat dit verplicht IS of WORDT? wie denkt er ook zo over en waarom?
hobbyboer
Quote @eXtratrekker1:
VRAAG, uit reacties van gesprekken op meerdere evenementen en forum topics kunnen we concluderen dat menigeen denkt dat dit verplicht IS of WORDT? wie denkt er ook zo over en waarom?

Is het nog niet verplicht dan?
Er zijn al heel veel regels en als die allemaal exact nageleeft moeten worden, dan kan het best weleens zo zijn dat het al lang verplicht is.

Ik ben opzich tegen te veel regeltjes, maar als ik regelmatig zie dat er mensen te beroerd zijn om de hefarmen van de fronthef even op te klappen.... tja 😞
eXtratrekker1
@hobbyboer daar zit wat in...veel regels zijn zo complex dat het inderdaad zo gesteld kan worden, net als voorkomen van afvallende lading.neemt niet weg dat het beter is dat iedereen de discussie verschillend opvat over iets waar iedereen het wel eens is. Dat veiligheid wel belangrijk is en we er wat aan moeten doen. We zullen zien welke zinvolle aanvullingen er nog komen op deze topic.
SJB533
Quote @hobbyboer:
maar als ik regelmatig zie dat er mensen te beroerd zijn om de hefarmen van de fronthef even op te klappen....

Dat is verplicht, toch? Tenminste: kale haken (of met kogels en/of snelkoppelas mag je niet laten steken toch?
hobbyboer
Quote @SJB533:
Dat is verplicht, toch?
Dat lijkt mij wel en ook als het niet zo is dan is het wel iets wat je gewoon doet toch?
SJB533
@hobbyboer
Een eigenschap, waar wij in Nederland goed in zijn: niet nadenken...
dx11
Quote @SJB533:
Dat is verplicht, toch?
scherpe uitstekende delen.
Tom VB
Het spijt me bijzonder, maar er wordt geschermd met het feit dat de fronthef en frontgewicht bij montage "bumper" bruikbaar blijft. Hier zie ik ook foto's van. Dan houden we toch exact hetzelfde resultaat na een aanrijding ??

Even mijn mening over deze "bumper" en de manier van marketing : ik vind de site ronduit walgelijk met al die foto's van ongelukken. Alsof deze "bumper" iets af zou doen aan de gevolgen van zo'n aanrijding die niemand wenst. Wel 60 hele mm's absorptie vermogen....laat me niet lachen. Doet mij denken aan schijnveligheid en heel snel rijk willen worden.

Hoe is het eigenlijk met dat project van die extra trekker ? Hoeveel lopen er al ?
Boemrang
@Tom VB Met jou menig kan ik helemaal in mee gaan...
JD5620
@Tom VB ben het eens met jou mening, ik krijg sterk de indruk dat exstrameneer er een slatje uit wil slaan. 😞
eXtratrekker1
Tfers de beste wensen...Het gaat om bumpers, niet alleen die van ons, dus discuseer over de inhoud. En kijk waar het probleem ontstaat, op de as van de weg
SJB533
Tis t net niet...
eXtratrekker1
Tkomt nog wel
johndeere6230
@SJB533

idd het feit dat die met draaien buiten de wielen komt zegt al genoeg....
GD tuning Garyp
@eXtratrekker1 Wanneer krijgen we een botsproef te zien?
SJB533
@johndeere6230
Idd, je rooit bijna dat paaltje, waar je met de trekker wel ruimte houdt
johndeere6230
@GD tuning Garyp

een echte jha......
MaartenMandemaker
Wat een verkapte manier van reclame maken dit. En ondertussen proberen om zoveel mogelijk roering te geven aan dit onderwerp. Doordrammen is een vak apart.
johndeere6230
@SJB533

dan vouw je dat ding zo dubbel als je metale dampalen hebt :mrgreen:
GD tuning Garyp
Quote @johndeere6230:
een echte jha......
Een echte idd. En een harde ook... niet stapvoets natuurlijk, maar gewoon beunen!
johndeere6230
@GD tuning Garyp

ouwe sloop auto..... steen op t gaspedaal 😛
GD tuning Garyp
@johndeere6230 Ja, met een golf mk3 ofzo, geen mk 1 of 2, da's sund.
JD 6430 The Best
@johndeere6230 en een steen ónder het rempedaal 😛
johndeere6230
@GD tuning Garyp

3 en 4 mogen wel wat geraakt worden 5 is wel wijs 😛
GD tuning Garyp
@johndeere6230 Neeeee, golf 4 niet, die zijn superfijn
SJB533
@johndeere6230 @GD tuning Garyp
Waarom per sé een auto? Er zijn andere objecten, die zich ook lenen voor de test...
GD tuning Garyp
@SJB533 Hoe wist ik toch voordat ik er op klikte al dat die link naar deerefan zou verwijzen... 😃
SJB533
@GD tuning Garyp
Weet ik ut?
johndeere6230
@SJB533

hahahahaha kan ook, camera's van belasting geld ook 😉
eXtratrekker1
Laat deerefan toch. Dit hier is toch een serieus forum 😄 voor rijders, dromers en oneAbees met of zonder ervaring, toch? 😄 we gebruiken in de test twingos. Maar het duurt nog wel een paar weken voordat we dit gaan doen. Das niet ff, een camera neerzetten en erop vliegen...wordt vervolgd, goed weekend
eXtratrekker1
Voor de goede orde, het gaat vooral om de verkeersveiligheid, voorkomen dat er geen tegenliggers onder de voorwielen komen en beter zichtbaar zijn door een juiste verlichting
Wimsumar
Beste EXtratrekker1:
Quote @eXtratrekker1:
juiste verlichting

Hoewel de 'normale' verlichting op de trekker (de Claas in het filmpje) aan de verkeersvoorschriften zal voldoen, is het een verademing te noemen hoeveel beter zichtbaar, met name richtingaanwijzer, deze wordt door het eXtra lampje op de bumper. Ook zal de breedte in het donker véél beter in te schatten zijn dat er naast de standaardbreedtelamp welke op de voor tegemoetkomend autoverkeer lastige hoogte van pakweg 2 meter zit, ook door de bumperlamp een signaal van de omvang van trekker/aanhanger uitgaat.
eXtratrekker1
DEZE kan ook op elke trekker...één van de initiatiefnemers en bedenker van dit system heeft ze niet eens aan zn eigen trekkers zitten maar er meerdere gebruikt in de schuur staan. landkracht.com/nieuws/15/
eXtratrekker1
KUHN fc 313 voor de bumper....fotosjop of past deze maaier er echt op CHECK de foto's op facebook.com/agribumper/
johndeere6230
@eXtratrekker1

dan moet het zwad op zn smalst staan.........

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
126
DEELNEMERS
53
WEERGAVES
11