Met alle respect; bumpers?!
Steeds vaker zie ik foto's van tractoren met bumpers en ik moet zeggen ik heb daar gemengde gevoelens bij. Tuurlijk verkeersveiligheid is belangrijk maar dit komt op mij meer over als een comerciele pasie van "verdwaalde" techneuten. Voor je het weet ziet men in Den Haag zon ding, word er verteld dat het allemaal veel veiliger en beter is en tadaa daar komt de wetgeving er en moeten we allemaal aan de bumper! Alsofwe nog niet genoeg kosten hebben aan lading afdekken, wegen schoon houden en dergelijke; soms zijn het de fabrikanten die "goedbedoeld" ons op kosten jagen..... triest!
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Die nieuwe 'modellen' kunnen blijven hangen als er iets in de fronthef moet geplaatste worden. Frontlader komt er vlot boven uit. Heb je geen fronthef, dan kan het wel ergens anders aan bevestigt worden .
en we houden er niks aan tegen...... ben het volledig met je eens! geldklopperij
vanuit het bos . want steeds aan en af koppelen gebeurd ook niet.
Ik heb geen fronthef alleen een gewichtblok voorin vast eraan.
we roepen allemaal dat t niks is maar wat als zo'n ding t leven van je kind of vrouw red bij een eventuele aanrijding denk ik dat je er wel anders over gaat denken...
tuurlijk zal t ding ook hinder geven maar een uitstekend frontgewicht of voorlader geeft ook welles nadelen...
die aanrij beveiliging zit meestal tussen de wielen, je weet wel die hekjes aan de zijkant...
die hebben zoveel massa bij zich dat ramt door!
Ik denk dat ik er liever frontaal tegen aan rijdt dan dat de trekker mooi over de motorkap loopt tot op je dak .
De klap zal er altijd zijn, hoewel deze een stuk verkleint kan worden als er een soort van kreukelzone zou gecreëerd worden (wat bij die bumper van Peecon wel aanwezig is als ik goed ben? Bij die "vast gemonteerde" modellen is dit moeilijker te bereiken).
Tot je een keer een deel verliest. Dan heb je het zelfde effect als een vervuilde baan (wat je wel opruimt zoals je zelf zegt).
Jij denkt verder naar als de gemiddelde gast hier. Respekt.
Maar voor dat "we" heel trots dit stukje veiligheid omarmen en daarmee koploper worden in europa,wat zeg ik heel de wereld!!!
moeten we als "enorme"achterlopers in europa ons eerst maar eens buigen over; kentekens, trekkerkeuringen, rijbewijzen en dergelijke.
Aangezien een trekker in dit land niet harder mag dan 25 kmh vraag ik mij af of de bumper wel zoveel effect heeft bij deze snelheid....
Voor de goede orde dit is geen aanval op het concept of idee, het brengt een discussie op gang die ook voor de fabrikanten van meerwaarde kan zijn.
Hier heb jij de juiste insteek Menno.
De bedoeling van de bumper zal goed zijn, maar laten we als Nederlanders niet op de dingen vooruit lopen..
Maar een simpele rubberen schaaf zou voor onderrijbeveileging ook al goed werken.
Die heb je al voor een paar hondert euro en je kunt er dan ook de weg mee schoon maken.
nog mooier zou zijn als je de rubberen schaaf dan nog dichter voor de voorwielen kunt maken/ klappen.
De onderrijbeveiliging voor landbouwmachines aan de voor en zijkanten komt toch een keer,
Als het volgend jaar niet is dan is het wel over 10 jaar dus je kunt je er beter maar alvast op voorbereiden.
Uitstekende delen moeten sowieso al beschermt worden dus ergens een kap of een zeiltje aan hangen bij transport ontkom je ook niet meer aan.
Om zo'n bumper voor een frontmaaier of iets te hangen lijkt mij een beetje overdreven.
een bumper monteren op de juiste manier is dus ook vrijwel onmogelijk. Je houd geen bodemvrijheid over, je kunt dan wel weer gaan roepen met d3 fronthef kun je hem omhoog halen. Maar dat is ook fout.
Ik vindt zo'n bumper geldkloperij die dingen helpen helemaal niet tot weinig om de veiligheid te verbeteren omdat een fietser nu nog onder de trekker komt en een auto nu nog onder de trekker komt.
Ik lees hier nu wel van een auto komt er nu nog steeds onder en weet ik veel wat. Maar is hier een voorbeeld (bijv: meegemaakt er iets van gehoort)van? Heeft ook iemand een filmpje van de fabrikant waar ze tegen een auto op rijden inplaats van een stel auto banden?
alvast bedankt
Geen keurmerk of eisen waar het aan moet voldoen! En er komt bij dat dit een onderdeel is dat wordt gebruikt op een onderdeel waar trekker niet gemaakt is! Wegtransport! Als een trekker recht op een auto rijd gaat hij er niet overheen! Dan moet hij um van scheef /wiel raken! Voor fietsers is het sowieso een moordwapen! Ik zou hem niet kopen/tenzij ik er zelf een aandeel in heb!
7
Bovendien heeft die bumper geen nut volgens mij als je toch wat in de hef hebt hangen, zoals een frontgewicht. Daar knalt een auto ook al vol onder en dan vraag ik me af of de trekker dan niet als nog over de auto walst. Want het eerste opzetje heeft hij al gehad dan.
Dat idee van de verlichting vind ik wel heel goed. Als je veel met de trekker op de weg zit, moet je eigenlijk gewoon verlichting hebben qua breedte van de trekker vind ik. Absoluut niet om nou JCB in de lucht te prijzen, maar zoiets bedoel ik. Het steekt wel uit en dat is een nadeel. Wij moeten altijd krap in de schuur draaien en bij ons worden die lampenbeugels ieder jaar wel geraakt Maar het is veel veiliger op de weg dan twee lampjes in het midden.
Als ik bij agribumpers kijk zie ik Managing director: Henk Martin Bloemendal staan.
Dat is toch die vorig jaar jongens een trekker met dumper wou inhuren.
Of in ieder geval ook zo`n heeel vaag vehaal.
Of vergis ik me???
Je kreeg dan een trekker naar keuze en hij zorgde voor werk of zoiets.
bumpers dumpers eiken bijgebouwen enz. overal verstand van.
oja en trekkerrijscholen .
Als er maar euro`s rollen
Toch knap van hem telkens iets anders verzinnen
Zoiets op de rails houden vraagt groot talent van meerdere personen (planning vooral) en dat gaat hij alleen echt niet lukken met alleen zijn ervaring in de bouw!
je komt verzakt, de bumper steekt lekker in de grond en daar sta je dan. @SJB533 als het dan ook nog rond om de trekker komt, dus ook zijkanten ben je helemaal klaar! staan zeker weten alle vier de wielen los als je verzakt komt te staan.
Of het in alle gevallen praktisch is, is wat anders. Zo kan ik wel een aantal percelen bedenken waar ik niet meer fatsoenlijk in kom met een bumper die breder is dan de voorwielen van de trekker en over de bodemvrijheid valt ook wel iets te zeggen. En ik zou het prettig vinden als die bumper er heel makkelijk afkan als ik bijvoorbeeld een frontmaaier wil gebruiken.
Het lijkt me dus ook moeilijk om hier fatsoenlijke regels aan te binden. Omdat het afhankelijk van de toepassing van je trekker is, of het praktisch is of nut heeft. En dat is tegenstrijdig met de brede inzetbaarheid van de moderne trekker(werkzaamheden in het bouwland, weilanden, bosbouw en transport).
Het zou overigens ook vreemd zijn om een bumper-achtig-iets als verplicht in te voeren in een land waarin de veiligheidsreglementen met betrekking tot landbouw verkeer rammelen aan alle kanten. Bij het begin, beginnen zou ik zeggen. En stel een bumper niet verplicht zolang het product niet werkbaar is voor alle toepassingen.
er rammelt wel meer wat betreft veiligheid in Nederland.
de overheid maakt het niet veiliger op de weg, versmallingen voor kruisingen hoge drempels (slecht voor schokbrekers en rug en gevaarlijke kruisingen waar niets aan wordt gedaan terwijl er wel mogelijk is.
Ik zie het verband even niet met dit filmpje?
Ligt niet aan jou
agribumper.com/images/ban067331a2930da7e1b3.jpg/
Is het nog niet verplicht dan?
Er zijn al heel veel regels en als die allemaal exact nageleeft moeten worden, dan kan het best weleens zo zijn dat het al lang verplicht is.
Ik ben opzich tegen te veel regeltjes, maar als ik regelmatig zie dat er mensen te beroerd zijn om de hefarmen van de fronthef even op te klappen.... tja
Dat is verplicht, toch? Tenminste: kale haken (of met kogels en/of snelkoppelas mag je niet laten steken toch?
Een eigenschap, waar wij in Nederland goed in zijn: niet nadenken...
Even mijn mening over deze "bumper" en de manier van marketing : ik vind de site ronduit walgelijk met al die foto's van ongelukken. Alsof deze "bumper" iets af zou doen aan de gevolgen van zo'n aanrijding die niemand wenst. Wel 60 hele mm's absorptie vermogen....laat me niet lachen. Doet mij denken aan schijnveligheid en heel snel rijk willen worden.
Hoe is het eigenlijk met dat project van die extra trekker ? Hoeveel lopen er al ?
idd het feit dat die met draaien buiten de wielen komt zegt al genoeg....
Idd, je rooit bijna dat paaltje, waar je met de trekker wel ruimte houdt
een echte jha......
dan vouw je dat ding zo dubbel als je metale dampalen hebt :mrgreen:
ouwe sloop auto..... steen op t gaspedaal
3 en 4 mogen wel wat geraakt worden 5 is wel wijs
Waarom per sé een auto? Er zijn andere objecten, die zich ook lenen voor de test...
Weet ik ut?
hahahahaha kan ook, camera's van belasting geld ook
Hoewel de 'normale' verlichting op de trekker (de Claas in het filmpje) aan de verkeersvoorschriften zal voldoen, is het een verademing te noemen hoeveel beter zichtbaar, met name richtingaanwijzer, deze wordt door het eXtra lampje op de bumper. Ook zal de breedte in het donker véél beter in te schatten zijn dat er naast de standaardbreedtelamp welke op de voor tegemoetkomend autoverkeer lastige hoogte van pakweg 2 meter zit, ook door de bumperlamp een signaal van de omvang van trekker/aanhanger uitgaat.
dan moet het zwad op zn smalst staan.........