Illustratie van:

Voorwielaandrijving case 956XL

De voorwielaandrijving schakelt niet meer in, Dit is geen stroomstoring, dat heb ik allemaal doorgemeten. Nu hebben ze me verteld dat er achter dat potje aan de zijkant vd versnellingsbak een pen moet zitten die in de versnellingsbak schuift bij het in en uitschakelen van vwd. Kan ik dat potje dr nu zo afdraaien?
iemand hier meer ervaringen mee?
alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

Job
Ga gewoon naar de dealer weetje cker dat je het goed hebt gedaan
Valtra-Fordpower
Vaak kun je idd wel een Dealer bellen, naar de juiste persoon vragen, en die hebbe meestal wel ff tijd voor om alles via de tel. uitteleggen... 😉
jelle930
Ja dat probleem hebben wij ook gehad met de 1056. we hebben toen het olie filter van de versnellings bak olie vervangen en nieuwe olie er op en dan doet die het weer.
Hej goed idee! de dealer bellen! Had ik nog niet aan gedacht. Ik denk: ik ga het zo vragen. waarvoor is er anders dit forum? en je kunt ook niet voor elk wissewasje direkt de dealer bellen.
Dr zit net nieuwe olie op, dus daar kan het niet aan liggen.
hans ih
Het probleem van 956xl 4x4 is steeds dat je hem niet kunt uitschakelen.Ventiel in filterblok komt vast,of clips springt stuk.Maar in uw geval zal de klauw die de cardan verbindt met de voorpont uitgesleten (vertanding aan binnenzijde)zijn.Heb daar veel aan gewerkt.
Machineman
tractorfan.nl/picture/226385/ zo zit dat bij vroegere types, kwam iets van 50 liter olie uit dus wel oppassen als dat nog van toepassing is... 😃
casekoen
De schuifmoffen al gecontroleerd
bij ons opt werk laatst eentje schuifmof zot gedraaid de hele vertanding eraf waardoor as los door de mof draaide
casekoen
@ machineman : hij heeft een case voor denk ik met elektrisch uitschakelbare 4WD met as onderlangs
Jah de as zit onderlangs.
Valtra-Fordpower
@MF, ik doe als mijn Ford wat mankeerd direct een dealer bellen, zeg wat er aan de hand is, en vraag hoe op te lossen... Zo heb ik het altijd gered... 😉
janhenk
Links onder de cabine zit een oliefilter met een magneet schakelaar er boven op die zit met vier kleine boutjes vast als je die los draait zit er een soort cilindertje onder en die is waarschijnlijk blijven haken hebben wij ook zo vaak gehad haal die cilinder er uit en schuur em lichtjes af 😉
fransfokke
Wy hebben dat probleem ook, 2 jaar terug een nieuw gebruikt oliepompje in de bak gezet. maar hij heeft alleen 4wd als je wegrydt dan valt ie weer uit.
Nu zolang het vriest werkt de 4wd helemaal goed zou de olie te dun kunnen zijn (zomers dan )
Dat bedoelde ik jah, Kzal morgen es ff kijken of ik t voor mekaar kan krijgen. Bedankt voor de reacties!
enne die dealer ziet je aankomen als je altijd met vragen komt, we laten nooit wat repareren daar en komen alleen onderdelen halen, dus veel verdient ie ook niet aan ons. Tuurlijk geeft ie wel antwoord, mar zo kan het ook toch?
Valtra-Fordpower
Jah dat ben ik met je eens. 😄
Onderdelen haal ik meestal ergens anders vandaan, bij Beukeveld. gewoon Kramp onderdelen, goede kwaliteit, voor de helft van de prijs 😛 echt de helft!!
De vorige eigenaar van die trekker zat dr ook al mee, en heeft hem ook al opgeschuurd heeft ie verteld. Kheb ook wel eens gehoord dat als ze te vaak opgeschuurd zijn en het helemaal niet meer wil, dat het dan een duur grapje wordt iets van 1500euro? kheb t ook niet echt uitgezocht hoor.
Onderdelen halen we ook wel is van granit, is ook goedkoper.
Valtra-Fordpower
Maar ik schrok echt van die prijs verschillen! of orginele Ford(NH) parts nou zo duur, of is Kramp nou zo goedkoop...
vossie
Ik heb wel eens meegemaakt dat er te weinig olie op zat. deze kun je peilen en bijvullen aan de instapkant. als je achter de trap kijkt zie je een stop aan de zijkant zitten. draai die eens los en kijk naar de olie. kheb toen ooit eens die olie bijgevuld en de 4 wd werkte weer perfect.
stryder
@janhenk net zoals jij zegt, het pennetje van de magneetschakelaar zit waarschijnlijk vast. Dit was bij ons ook het geval. Er zit waarschijnlijk een klein beetje vuil tussen, dus even een beetje opschuren en er weer inzetten. Grote kans dat het dan wee goed is.
daan
Wij hadden daar ook problemen mee het was iets met een kassie ofso
casekoen
@ fransfokke: mja mss heb je interne lek aan je pomp waardoor ie in de bak al lekt nogvoor hij aan de 4WD stuurklep komt, met dikke olie scheelt dit een beetje
hans ih
Je hebt enkel de oliedruk nodig om de 4x4 uit te schakelen!!door de druk laten weg te vallen wordt door middel van een schotelveer het lammellenpaket samengedrukt.Dus bij stilstand en ingetrapt koppeling of motor af,staat hij steeds in 4x4!
casekoen
Mja da klopt wat je zegd
DaanHaar
Het is al een tijdje geleden deze reacties maar is het probleem nu opgelost?

Zo niet dan kun je de volgende problemen hebben:
1. regelventiel links onder cabine hapert (met vier inbusbouten los draaien en schoonmaken) en doormeten of deze wel stroom krijgt. In dashboard zit hiervoor een relais.
2. olie druk te laag, pompje zit binnen in de versnellingsbak. Wanneer trekker koud is werkt deze nog iets door dikke olie even later stopt hij ermee. (Pompje vervangen!)
3. lamellenpakket onder de versnellingsbak versleten of inwendig lek. Reviseren kan oplossing bieden maar vaak is dit een lapmiddel. Nieuwe bak is eigenlijk enige oplossing.

Wij hebben bij meerdere 1056 xla's dit probleem gekend, ontstaat bij tussen ca. 9000 - 11000 uur.

Succes.
Als de 4wd niet ingeschakeld is als de trekker uit is, en het zeker weten niets elektrisch is..Dan mogen de voorwielen niet vrij rond draaien als je hem bijvoorbeeld optilt. Als ze wel vrij rond draaien is er dus iets versleten in de bak. Of is dit te simpel bedacht 😃 ?
Dan is het zeker weten niks elektrisch bedoel ik, want er is dan toch geen olie druk
Husqvarna
Bij ons is wel eens een schakelaar kapot geweest, waardoor ie ingeschakeld bleef, je kunt dan wel de tussenas er af halen om te kunnen rijden, anders gaat die vertanding van die koppelmoffen er vanzelf wel af.
monteurtje
@Husqvarna

ja maar wat denk je van de bandenslijtage?? dat is nog erger dan die aandrijfmof op de as want die zit (als t goed is) toch geklemd bij deze serie's.
Maar het ging er hier niet om dat de 4wd niet uit wilde schakelen maar deze wil niet inschakelen.
CaseIHboerke
Quote @DaanHaar:
1. regelventiel links onder cabine hapert (met vier inbusbouten los draaien en schoonmaken) en doormeten of deze wel stroom krijgt. In dashboard zit hiervoor een relais.

Ik zit met een identiek probleem als de topicschrijver. Mijn 4wd schakelt alleen in als ik de koppeling induw (en de knop indruk uiteraard) en vanaf dat deze wordt losgelaten (ongeacht in versnelling of uit versnelling), gaat de 4wd terug uit. Nu was ik ook aan het denken, dat het probleem mogelijk in de spoel (regelventiel) zit.
Ik heb de spanning uitgemeten en de spanningen kloppen over de spoel. Dus ik wou dat regelventiel eraf draaien. Moet hiervoor het hele filterhuis er mee af of, is alleen die 4 inbusboutjes langs de bovenkant genoeg?
Indien het filterhuis er mee af moet, zijn er nog dingen waar je op moet letten?
Het makkelijkste is gewoon eventjes het hele filterhuis eraf. Vervolgens de 4 inbusboutjes losdraaien van de magneetspoel en het filter eraf draaien. Dan zie je de zuiger zitten die waarschijnlijk te zwaar gaat. Even eruit halen en reinigen of lichtjes opschuren. Een vuiltje kan de boosdoener al zijn. Lijkt spannend maar valt best mee..
CaseIHboerke
@Masseyfergusondriver Danku! Daar kan ik wat mee! 😄
monteurtje
@CaseIHboerke
Controleer ook eens of het lampje van de schakelaar nog heel is, wanneer deze kapot is werkt het ook niet meer.

Als de schuif van die magneetspoel vast zit controleer dan ook eens of er slijpsel in de versnellingsbak zit. Dit kan duiden op versleten remmen (merk je bijna niet aan 't remvermogen) dit is een vaker voorkomend probleem bij deze series.
CaseIHboerke
@monteurtje Danku voor uw reactie!
Het lampje is nog heel, want gaat ook gewoon branden als de 4wd ingeschakeld wordt terwijl de koppeling is ingedrukt.

En bedankt voor de tip! Ik zal op het slijpsel letten. Raadt u aan om de olie eerst van de versnellingsbak af te laten of is dit niet nodig?
monteurtje
@CaseIHboerke

Even de stop eruit draaien en vingen op 't gat houden, dan kun je zien of er veel aan de magneetstop zit.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 956 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
36
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
30