Het is geen nieuws, maar gezien de bedenkingen die men heeft bij uitlaatgasrecirculatie, is dit stukje van de Boerderij website misschien wel aardig.
Zie link.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Zou de motor dan ook fijner lopen?
Voor trekkers is er toch geen keuring, dus ze kunnen er toch ook niks tegen doen?
En toch: die blauwe kon nog wel eens goedkoper zijn in brandstofverbruik incl. AdBlue...
De dealer zal daar geen probleem van maken, toch?
Ik heb gelukkig niks van die troep op mijn trekkers zitten, dus hoef ik ook geen milieudelict te plegen.
Het is een circulatieklep, die onverbrande gassen terugstuurt naar de motor om eigenlijk een 2de maal te laten verbranden. Daarmee zal de NOX verminderd worden, waarmee er minder schadelijke stoffen naar buiten geblazen worden. Ze zorgt er dus voor dat je de aardbol minder kapot maakt. Dus wel nodig !!!!
Hoe je het ook draait of keert, ze zal altijd vuil worden, doordat er uitlaatgassen doorkomen, roet dus. Regelmatig reinigen is altijd een oplossing. In veel gevallen kan je vrij gemakkelijk aan deze klep aan, er zijn zelfs toestellen op de markt om deze te reinigen.
Problemen, ja ze zijn er veel geweest nu is het een pak minder als 5 jaar geleden.
de klep kun je inderdaad zo los halen.
Alleen het hele inlaatspruitstuk en cilinderkop zit ook vol met troep en aanslag.
En dat maak je niet zo eenvoudig schoon, moet je alles tussen de klep en cilinders demonteren anders komt de troep alsnog in het blok terecht.
Op een auto is er maar 1 ding dat gereinigd word en dat is de roetfilter. Deze word gereinigd door er een injector voor te plaatsen, waardoor er af en toe een kleine hoeveelheid dieselbrandstof ingespoten word en die dan de roetfilter extra verhit om zo de roet weg te branden. Of dit systeem op een trekker bestaat, maar dan voor de EGR weet ik dus niet specifiek.
Ja heb er helaas ervaring mee.
Heb de EGR van mn auto van 't zomer afgedopt en de klep schoon gemaakt. In de klep zat op plekken tussen de 2 en 4mm aanslag, soort teer/vet.
Alleen na het demonteren van de klep zag je dat het hele inlaatspruitstuk ook vol zat met troep. Nu ben ik net niet zo handig dat ik alles even los trek aan zon auto. Maar voor het mooie zou alles los moeten. Auto loopt er nog prima om alleen wordt het er natuurlijk nooit beter van.
Met de nieuwste auto's zijn de EGR niet alleen meer af te doppen, zit nog ergens een sensor waardoor je hem ook in de software uit moet schrijven. Alleen afdoppen met 2plaatjes kan tot ongeveer bouwjaar 2008 geloof ik, kan er een jaar of 1-2 naast zitten.
een sluitende oplossing is er eigenlijk niet echt, maar om het milieu te sparen zou ik ze zeker niet afzetten, want bij high-tech (motoren met een EGR dus) motoren kan er hierdoor op lange termijn wel schade komen.
Zijn delen in de wereld waar met hele kleine inspanningen veel grotere resultaten geboekt kunnen worden. In NL is het allemaal achter de komma, op dat gebied geloof ik het wel.
@JD3010
Zo erg was het bij mij gelukkig niet, maar was al wel een mooi eindje op weg. Als je bij google afbeeldingen naar EGR zoekt komt er genoeg ellende voorbij.
egrafdoppen.nl/wp-content/uploads/…
Die EGR (maar ook SCR) hebben naar mijn idee juist een averechts effect...
extra fossiele brandstoffen er door pompen en de staatskas spekken, daar is het alleen maar goed voor inderdaad.
Die moderne diesel hybride auto's komen echt niet verder dan 1:18 in de praktijk. Dat haal ik met mn 1.9TDI van bijna 14jaar oud ook. Hoop extra vervuilende accu's het milieu in helpen. Het haalt allemaal niks uit.
Ah, ik heb dus wel een nuchtere kijk op het "auto-beleid" Denk namelijk precies hetzelfde.
Mooi voorbeeld van 'hoe verknoei ik iets milieuvriendelijk' Laten we een batterij op een fiets plaatsen ... Dus een fiets is tegenwoordig ook nog eens extra vervuilend doordat hij moet opladen. In veel gevallen is het dat men dan zegt ... we gaan nu meer fietsen want het gaat vlotter.
Mensen van 80 jaar geleden klaagde hier niet over ... Toen was het nog moeilijker fietsen dan vandaag.
Is een feit! Ik doe t gewoon met 3 versnellingen. Enige batterij die er in zit, zit in de achterlamp. En dat is ( met name 's winters) geen overbodige zaak. Verder: gewoon domweg trappen, is net zo goed.
daarin tegen liggen er ook veel jd motoren in agragaten en puinbrekers/bouwmachines. en met name bij aparaten wat zichzelf afregelen als de motor het zwaar krijgt. EN daar gaat het fout, als je een motor hebt wat er soms best voor moet werken heb je er ook geen problemen mee.
bij een auto is het ook beter als je hem soms even tot het uiterste laat werken.
alles gaat dicht koeken je inlaatspruitstuk enz en waarvoor,
ik heb een oude transit gelijk die troep afgesloten scheelt een heleboel ellende
Een laag branstofverbruik betekent een lagere emissie.
we hebben n 6430 met 10000uur is ng nooit kapot gweest.
De gene die daar op af geven mogen ook zeggen dat ze geen jd fan zijn. En somige babbelen ergens over waar ze gn verstand vn hebben of lees soms eerst is goed.
Zou eerst die milieuwetgeving er op na slaan!
Enigste nadeel dat hij dan voor een keuring terug moet gezet worden naar fabrieksinstellingen, en daarna weer getuned worden.
wat je er niet in gooit kan er niet uit komen.
Misschien zijn de nieuwe motoren per liter verbrande brandstof schoner maar per draai uur dan?
Lucht bestaat voor ± 80% uit N2, en de reacties daarmee in de motor moeten weer ongedaan gemaakt worden...
verbeter me als ik er ver naast zit
dat niet alleen. wat is de bedoeling van een intercooler dan? vast niet de lucht vlak voor de motor nog weer flink opwarmen. intercooler kan er dan dus ook af met zo'n stomme klep
sommige kiezen de bedrijfstemperatuur omlaag te drukken om te voorkomen dat er meer NOx wordt uitgestoten. Hoe hoger de bedrijfstemperatuur hoe vollediger de verbranding.
uitlaatgassen worden toegevoegd na de intercooler en voor het spruitstuk.
Verbranding wordt inderdaad inefficiënter door minder zuurstof. Maar ook het spruitstuk en cilinderkop slibt vol, zou me niks verbazen als dat op den duur ook vermogen gaat kosten.
Om die temperatuur zo laag te houden is het nodig om de terug gevoerde lucht (net als verse lucht die de turbo gepasseerd is) terug te koelen.
Er zijn ook fabrikanten die motoren leveren met adblue, ze suggereren hiermee dat ze geen uitlaatgassen terug voeren. Dit is lang niet altijd waar! Sommige fabrikanten voeren uitlaatgassen terug de motor in door een uitlaatklep los te trekken tijdens de inlaatslag. Dit is een ongecontroleerd en ongekoeld EGR systeem waarbij ook nog eens adblue nodig is, met andere woorden, je hebt hier een systeem wat het slechtste is van twee werelden!
Maar als jij daar gelukkig van wordt veel plezier ik ben blij dat ik het niet op mijn case hebt en bij mijn auto,s thuis een alfa diesel en een transit heb ik het eraf gegooid
Die lagere temperatuur zorgt voor een lagere rendement van de motor en een onvollediger verbranding die gepaard gaat met meer roet ontwikkeling. de kracht van de explosie die zuiger omlaag duwt is kleiner omdat de lucht minder uitzet. Overigens is het van belang dat de motor warm wordt om het schoon te houden want je kan aan de uitlaat zien of de trekker zwaar werk doet of even starten en de stal op en neer met de voerband en dan weer uit.
Met EGR rijden is haast hetzelfde dan met een bijna verstopt luchtfilter rijden
Voordeel is niets, dan hebben we nog niet eens gesproken over de extra milieubelasting die winning en transport van de brandstof zich mee brengt bij een hoger verbruik.
Gewoon terug naar tier 0 want de trekkers zijn door al die milieu eisen ook onnodig duur in aanschaf geworden.
Duurzaamheid staat meer synoniem voor inefficiëntie, milieu-onvriendelijk en onnodig hoog in kosten.
Vorig jaar of 2 jaar terug stond in de De boerderij ook een stuk over verbruik van nieuwe trekkers. Kwam uit dat een valtra uit 1985 minder verbruikt als 1 uit 2009. Pas de allernieuwste serie verbruikte weer ongeveer hetzelfde als de valtra uit 85. Zo'n test zegt mij genoeg.
De huidige generatie valtra's bereiken dat met turbo en intercooler terwijl de modellen uit de jaren tachtig het zonder deden.
De grote verschillen zaten vooral in de motorolie en filters die gebruikt werden. Bij het overgrote deel wat geen voorgeschreven olie gebruikte zat het klepdeksel van binnen onder de zwart/grijze drap. Degene die wel voorgeschreven olie gebruikten (en zich ook aan de verversings termijn hielden) hadden nagenoeg allemaal schone klepdeksels, ook met 7000 uur nog.
Kwaliteit van diesel speelt hier ook in mee trouwens, nu met de witte diesel zal het een stuk beter gaan voor degene die hun eigen olie leverancier hebben.
Die o zo geliefde rooie trekker met adblue voert stiekem ook zijn uitlaatgassen terug, maar dan zonder egr klep die vast kan gaan zitten enzo. Je zal dus niets terug vinden in je inlaatspruitstuk enzo (logisch ook, bij trekkers met een gekoelde egr vind je dit ook nauwelijks terug. Maar ondertussen eet hij zelf z'n eigen afval op (zijn jouw woorden maar dan wat meer genuanceerd) EN gebruikt hij adblue. Als je niet goed op je motorolie let krijg je dus ook van die smurrie onder je klepdeksel.
Uit verschillende tests is gebleken dat het brandstof verbruik bij trekkers met gekolde egr in plaats van adblue heel netjes is, en dat zonder je zorgen te maken over de aanschaf, opslag en het bijvullen van adblue. Egr is zo gek nog niet, zo lang mogelijk zonder adblue als je het mij vraagt.
De huidige generatie valtra's bereiken dat met turbo en intercooler terwijl de modellen uit de jaren tachtig het zonder deden
Zonder intercooler ja, niet zonder turbo! En daarnaast: de huidige generatie Valtra's hebben meer vermogen, dan in de jaren 1980 uit hetzelfde blok getrokken werd!
die motoren van tegenwoordig zijn groter. Als je die intercooler er afhaalt dan heb je al 10% minder vermogen.
Huh? Groter? De vermogens! De cilinderinhoud niet!
In de jaren 80 deed je 110 pk met een zescilinder, ongeblazen en met een inhoud van ca. 6-6,5 liter. ((IH, JD, DB 5,9, Fendt 6,2, Ford, Valmet 6,6) Zeer inefficiënt, nu doe je dat met 3,3 liter driecilinders, geblazen en gekoeld. Geblazen 3,3 liters kwamen niet voorbij de 75pk!
Als de motoren efficiënter zijn waarom daalt het verbruik per kwh niet?
Als een kale motor een vermogen 100 pk levert bij een verbruik van 240 g/kwh is die efficiënter dan een motor met turbo en intercooler met hetzelfde vermogen en brandstofverbruik.
Heb jij die test ergens?