EGR kritiek

Het is geen nieuws, maar gezien de bedenkingen die men heeft bij uitlaatgasrecirculatie, is dit stukje van de Boerderij website misschien wel aardig.

Zie link.

Deel dit topic

Reacties

Zeemees
Had het al gelezen in de Trekker. Maar wat ik me afvraag, tegenwoordig kunnen ze al die troep (egr klep, ad blue, ...) er toch wel af slopen, bij een chiptuner uitzetten en nieuwe software erin stoppen?
Zou de motor dan ook fijner lopen?
Voor trekkers is er toch geen keuring, dus ze kunnen er toch ook niks tegen doen?
Fendt926Driver
- jammermaarhelaas. inderdaad jammer maar helaas dat men hier niet eerder achter is gekomen. dat die egr klep vragen om problemen is
jeroen13
Wie dat niet weet dat EGR storingsgevoelig is en de grootste ellende op een motor heeft zich nog nooit in motoren verdiept
JD 6430 The Best
In onze trekker zit ook z'n klep, maar daar hebben we nooit problemen mee gehad, bij de loonwerker lopen ook 2 Jd 30- series met zn klep, daar hebben ze er ook nooit problemen mee gehad. Het diesel verbruik van onze 6430P is wel iets hoger dan het dieselverbruik van de buurman zijn New Holland, maar die moet daar dan nog weer AdBleu bijrekenen.
JD 6430 The Best
Quote @Zeemees:
Maar wat ik me afvraag, tegenwoordig kunnen ze al die troep (egr klep, ad blue, ...) er toch wel af slopen, bij een chiptuner uitzetten en nieuwe software erin stoppen?
je ziet idd regelmatig van die advertenties in bijv. de Agrapower staan, en het kost niet eens zo gek veel.
Jaguar870
Wij hebben bij onze JD 6330 de egr klep laten uitschakelen en gelijk iets meer pk's gegeven. worden ze best een beetje feller en sterker van, ietsjes zuiniger en worden niet meer zo warm
maartendankers
@Jaguar870 Worden ze een mooi beetje zuiniger van 😄
Jaguar870
@maartendankers indd. weet alleen niet precies hoeveel want echt bijhouden doen we het niet 😉
JoramH
Ik heb een 6230P met egr en zit er ook over te denken om dat hele egr geneuzel uit te schakelen maar heb geen idee waar ik dat het beste kan laten doen.
SJB533
Quote @JD 6430 The Best:
Het diesel verbruik van onze 6430P is wel iets hoger dan het dieselverbruik van de buurman zijn New Holland, maar die moet daar dan nog weer AdBleu bijrekenen.

En toch: die blauwe kon nog wel eens goedkoper zijn in brandstofverbruik incl. AdBlue...
maartendankers
@JoramH Groenoord kan het
SJB533
@JoramH
De dealer zal daar geen probleem van maken, toch?
930triplemaaier
Quote @SJB533:
artikel
dat vraag ik mij af want hij werkt dan wel mee aan iets wat bij wet verboden is.
930triplemaaier
En volgensmij krijg je vooral problemen met de egr als je veel licht werk doet met de trekker zoals schudden zaaien. Af en toe de motor flink laten werken zorgt ervoor dat de egr klep goed schoon brand
JD3010
Quote @JD 6430 The Best:
in onze trekker zit ook z'n klep, maar daar hebben we nooit problemen mee gehad,

Ik heb gelukkig niks van die troep op mijn trekkers zitten, dus hoef ik ook geen milieudelict te plegen. 😃
Ferdinanddijkstra
@JoramH kijk eens op minderdiesel.nl. Deze man kan de klep uitschakelen en ook het verbruik verminderen . Wij hebben er zeer goede ervaringen mee en de garantie komt niet in het geding
JD 6430 The Best
@JD3010 bof jij even 😛
erik9831
Een EGR klep heeft op zich niet zoveel met de motor te maken.

Het is een circulatieklep, die onverbrande gassen terugstuurt naar de motor om eigenlijk een 2de maal te laten verbranden. Daarmee zal de NOX verminderd worden, waarmee er minder schadelijke stoffen naar buiten geblazen worden. Ze zorgt er dus voor dat je de aardbol minder kapot maakt. Dus wel nodig !!!!

Hoe je het ook draait of keert, ze zal altijd vuil worden, doordat er uitlaatgassen doorkomen, roet dus. Regelmatig reinigen is altijd een oplossing. In veel gevallen kan je vrij gemakkelijk aan deze klep aan, er zijn zelfs toestellen op de markt om deze te reinigen.

Problemen, ja ze zijn er veel geweest nu is het een pak minder als 5 jaar geleden.
JD3010
@JD 6430 The Best Ik wel, laat een ander maar lekker met al die troep erop rondrijden. Ik geniet van mijn oude motoren. Stil, comfortabel en zuinig. 😄
JD 6430 The Best
@erik9831 vaak doet de trekker dat automatisch geloof ik.
JD 6430 The Best
@JD3010 stil, comfortabel én zuinig zijn onze 6430 nu ook, daar hebben ze ook met een laptopje aan gezeten 😄
fendt-412
@erik9831

de klep kun je inderdaad zo los halen.
Alleen het hele inlaatspruitstuk en cilinderkop zit ook vol met troep en aanslag.

En dat maak je niet zo eenvoudig schoon, moet je alles tussen de klep en cilinders demonteren anders komt de troep alsnog in het blok terecht.
JD3010
@JD 6430 The Best Maar je bent wel strafbaar, of je pa dan.. 😃
JD3010
@fendt-412 Je praat uit ervaring? 😉
erik9831
@JD 6430 The Best Ik heb de ervaring met auto's, en daar worden ze niet gereinigd door de auto zelf. Over een trekker kan is mij dan niet echt 100% over uitspreken.

Op een auto is er maar 1 ding dat gereinigd word en dat is de roetfilter. Deze word gereinigd door er een injector voor te plaatsen, waardoor er af en toe een kleine hoeveelheid dieselbrandstof ingespoten word en die dan de roetfilter extra verhit om zo de roet weg te branden. Of dit systeem op een trekker bestaat, maar dan voor de EGR weet ik dus niet specifiek.
JD 6430 The Best
@JD3010 regeltjes zijn er om te overtreden :lol: maar het bevalt wel goed, onze aardappel rooier hebben ze ook een tuningset ingezet, het verbruik ligt daarvan ook aardig lager nu.
JD3010
Quote @JD 6430 The Best:
regeltjes zijn er om te overtreden
Dan moet je de evt. gevolgen ervan ook accepteren.
fendt-412
@JD3010

Ja heb er helaas ervaring mee.
Heb de EGR van mn auto van 't zomer afgedopt en de klep schoon gemaakt. In de klep zat op plekken tussen de 2 en 4mm aanslag, soort teer/vet.

Alleen na het demonteren van de klep zag je dat het hele inlaatspruitstuk ook vol zat met troep. Nu ben ik net niet zo handig dat ik alles even los trek aan zon auto. Maar voor het mooie zou alles los moeten. Auto loopt er nog prima om alleen wordt het er natuurlijk nooit beter van.

Met de nieuwste auto's zijn de EGR niet alleen meer af te doppen, zit nog ergens een sensor waardoor je hem ook in de software uit moet schrijven. Alleen afdoppen met 2plaatjes kan tot ongeveer bouwjaar 2008 geloof ik, kan er een jaar of 1-2 naast zitten.
erik9831
@fendt-412 Klopt, is met een auto ook zo. Daardoor gaan er ook veel EGR-kleppen stuk, omdat er van daaruit een groot stuk loskomt en zo de EGR blokkeert.

een sluitende oplossing is er eigenlijk niet echt, maar om het milieu te sparen zou ik ze zeker niet afzetten, want bij high-tech (motoren met een EGR dus) motoren kan er hierdoor op lange termijn wel schade komen.
JD3010
@fendt-412 Ik heb er gelukkig geen ervaring mee en als ik het allemaal zo lees en hoor, dan wil ik dat ook maar zo laten.
fendt-412
@erik9831

Zijn delen in de wereld waar met hele kleine inspanningen veel grotere resultaten geboekt kunnen worden. In NL is het allemaal achter de komma, op dat gebied geloof ik het wel.

@JD3010

Zo erg was het bij mij gelukkig niet, maar was al wel een mooi eindje op weg. Als je bij google afbeeldingen naar EGR zoekt komt er genoeg ellende voorbij.

egrafdoppen.nl/wp-content/uploads/…
erik9831
@fendt-412 nou ... Dat word kuisen 😃
JD3010
@fendt-412 Wat een bende erin, daar word je niet blij van. 😞
SJB533
Quote @erik9831:
maar om het milieu te sparen zou ik ze zeker niet afzetten

Die EGR (maar ook SCR) hebben naar mijn idee juist een averechts effect...
fendt-412
@SJB533

extra fossiele brandstoffen er door pompen en de staatskas spekken, daar is het alleen maar goed voor inderdaad.

Die moderne diesel hybride auto's komen echt niet verder dan 1:18 in de praktijk. Dat haal ik met mn 1.9TDI van bijna 14jaar oud ook. Hoop extra vervuilende accu's het milieu in helpen. Het haalt allemaal niks uit.
SJB533
@fendt-412
Ah, ik heb dus wel een nuchtere kijk op het "auto-beleid" 😃 Denk namelijk precies hetzelfde.
staaf
Bij onze trekker ging de klep soms niet meer dicht, oplossing: Stang die van het motortje naar de klep loopt eraf halen en de klep continu dichtzetten mbv een ty-rap.
erik9831
@SJB533 Het gaat ook niet alleen over auto's ...

Mooi voorbeeld van 'hoe verknoei ik iets milieuvriendelijk' Laten we een batterij op een fiets plaatsen ... Dus een fiets is tegenwoordig ook nog eens extra vervuilend doordat hij moet opladen. In veel gevallen is het dat men dan zegt ... we gaan nu meer fietsen want het gaat vlotter.

Mensen van 80 jaar geleden klaagde hier niet over ... Toen was het nog moeilijker fietsen dan vandaag.
SJB533
@erik9831
Is een feit! Ik doe t gewoon met 3 versnellingen. Enige batterij die er in zit, zit in de achterlamp. En dat is ( met name 's winters) geen overbodige zaak. Verder: gewoon domweg trappen, is net zo goed.
john deere 7810
Bij de john deere motoren gaat er wel eens een kapot. maar in de meeste trekkers hebben we er niet veel problemen mee. ja dat er een sneuvelt in de 5000 uur maar in mijn ogen is dat te overzien toch? Het is echt niet zo dat ze om de 2000/3000 uur kapot vliegen.

daarin tegen liggen er ook veel jd motoren in agragaten en puinbrekers/bouwmachines. en met name bij aparaten wat zichzelf afregelen als de motor het zwaar krijgt. EN daar gaat het fout, als je een motor hebt wat er soms best voor moet werken heb je er ook geen problemen mee.

bij een auto is het ook beter als je hem soms even tot het uiterste laat werken.
leo en irm
Kijk maar eens op internet gelijk er af die bende je vreet toch ook niet je eigen stront waarom je trekker dan wel??

alles gaat dicht koeken je inlaatspruitstuk enz en waarvoor,
ik heb een oude transit gelijk die troep afgesloten scheelt een heleboel ellende
jordi 1455
Motoren zuipen steeds meer diesel door die milieu-eisen ondanks de turbo en intercooler die er op zit.
Een laag branstofverbruik betekent een lagere emissie.
herderfan
IK heb n 7530 gehad is 1x in 9000uur de egr klep kapot geweest.
we hebben n 6430 met 10000uur is ng nooit kapot gweest.
De gene die daar op af geven mogen ook zeggen dat ze geen jd fan zijn. En somige babbelen ergens over waar ze gn verstand vn hebben of lees soms eerst is goed.
SJB533
Quote @jordi 1455:
Een laag branstofverbruik betekent een lagere emissie

Zou eerst die milieuwetgeving er op na slaan!
Payton
Bij een auto van een kennis van mij ook gezeik met de EGR klep, roken dat ding niet gezond, heel veel regeneren, dikke rook wolken trekken, hij krijgt het gewoon niet kwijt, is nu al een geintje van €1500, de dealer adviseerde chippen, werkt wel mooi, minder verbruiken, maar dan gaat hij over de uit stoot waarden van de APK heen, kost maar €800 per keer, dan word de egr gewoon uit gezet, en de motor op zijn best afgesteld.

Enigste nadeel dat hij dan voor een keuring terug moet gezet worden naar fabrieksinstellingen, en daarna weer getuned worden.
jordi 1455
@SJB533
wat je er niet in gooit kan er niet uit komen.
Misschien zijn de nieuwe motoren per liter verbrande brandstof schoner maar per draai uur dan?
SJB533
@jordi 1455
Lucht bestaat voor ± 80% uit N2, en de reacties daarmee in de motor moeten weer ongedaan gemaakt worden...
JD 6430 The Best
@herderfan juist, hier bij de JD dealer staan ook nooit trekkers met dat probleem.
gypCaseXL
Ben je met een EGR niet bezig om de motor inefficiënt te maken? voor een optimale verbranding is immers zoveel mogelijk zuurstof vereist. met een EGR blaas je uitlaatgassen zonder zuurstof terug richting de verbrandingskamer. dus wordt een deel van de lucht met zuurstof vervangen door lucht zonder zuurstof. hierdoor komt er minder zuurstof in de verbrandingskamer dus krijg je een onvolledige verbranding met meer CO en C tot gevolg. dit verklaart ook een hoop aanslag. daarnaast levert de motor in op vermogen, vanwege de minder volledige verbranding.

verbeter me als ik er ver naast zit
bartjuh
@gypCaseXL
dat niet alleen. wat is de bedoeling van een intercooler dan? vast niet de lucht vlak voor de motor nog weer flink opwarmen. intercooler kan er dan dus ook af met zo'n stomme klep
orangpower
Ik heb met men renault kangoo veel last van de Egr klep. Van niet starten tot stil vallen en in "veiligheid" slagen tijdens het rijden. Het is natuurlijk wel geen tractor maar toch.
gypCaseXL
@bartjuh dat valt mee. Als het goed is wordt de buitenlucht en uitlaatgassen voor de intercooler samen gevoegd. Dus dat is niet zo'n probleem.
jordi 1455
@gypCaseXL
sommige kiezen de bedrijfstemperatuur omlaag te drukken om te voorkomen dat er meer NOx wordt uitgestoten. Hoe hoger de bedrijfstemperatuur hoe vollediger de verbranding.
RobinBos
@leo en irm blauwe rommel in je aars injecteren wordt je ook niet beter van. De vergelijking tussen stront opeten en egr slaat nergens op.
herderfan
Echt zn belgen uit spraak.[sorry vr de belgen onder ons].
fendt-412
@gypCaseXL
uitlaatgassen worden toegevoegd na de intercooler en voor het spruitstuk.

Verbranding wordt inderdaad inefficiënter door minder zuurstof. Maar ook het spruitstuk en cilinderkop slibt vol, zou me niks verbazen als dat op den duur ook vermogen gaat kosten.
RobinBos
Een EGR systeem moet het NOx gehalte terug dringen. Deze NOx ontstaat als het lucht-brandstof mengsel te rijk is aan zuurstof. Uitlaat gassen zijn in vergelijking met onze buitenlucht arm aan zuurstof. Door deze twee te mengen ontstaat een mengsel dat minder rijk is aan zuurstof. Voordeel hiervan is dat de ontbrandingstemperatuur hierdoor naar beneden gaat, wat een lagere NOx uitstoot tot gevolg heeft.

Om die temperatuur zo laag te houden is het nodig om de terug gevoerde lucht (net als verse lucht die de turbo gepasseerd is) terug te koelen.

Er zijn ook fabrikanten die motoren leveren met adblue, ze suggereren hiermee dat ze geen uitlaatgassen terug voeren. Dit is lang niet altijd waar! Sommige fabrikanten voeren uitlaatgassen terug de motor in door een uitlaatklep los te trekken tijdens de inlaatslag. Dit is een ongecontroleerd en ongekoeld EGR systeem waarbij ook nog eens adblue nodig is, met andere woorden, je hebt hier een systeem wat het slechtste is van twee werelden!
leo en irm
@RobinBos heb jij wel eens een motor losgehad die een egr heeft dan weet je waar je over praat inlaat spruitstuk dicht gekoold en ga zo maar door schone optimale verbranding krijg je door de juiste verhouding schone lucht en brandstof en dus niet door verbrande vol van teerdeeltjes voorzienelucht bij een laag toeren in je motor te blazen.

Maar als jij daar gelukkig van wordt veel plezier ik ben blij dat ik het niet op mijn case hebt en bij mijn auto,s thuis een alfa diesel en een transit heb ik het eraf gegooid
hobbyboer
Quote @leo en irm:
heb jij wel eens een motor losgehad die een egr heeft
En jij dan? Ik vermoed een (of meedere?) waar een probleem mee was en niet een die perfect in orde was, want die had je vast niet losgehaald 😉
jordi 1455
@RobinBos
Die lagere temperatuur zorgt voor een lagere rendement van de motor en een onvollediger verbranding die gepaard gaat met meer roet ontwikkeling. de kracht van de explosie die zuiger omlaag duwt is kleiner omdat de lucht minder uitzet. Overigens is het van belang dat de motor warm wordt om het schoon te houden want je kan aan de uitlaat zien of de trekker zwaar werk doet of even starten en de stal op en neer met de voerband en dan weer uit.

Met EGR rijden is haast hetzelfde dan met een bijna verstopt luchtfilter rijden
gypCaseXL
@jordi 1455 dat is natuurlijk leuk en aardig die NOx uitstoot verlagen. Maar dat heeft naar mij mening weinig voordeel als daar een slechtere verbranding voor nodig is. Die gepaard gaat met meer brandstof inspuiting voor dezelfde pk's als zonder egr. Wat dan ook resulteert in een hogere uitstoot van CO en C. Met als gevolg een spruitstuk wat dicht koekt. Waar is dan het voordeel?
gypCaseXL
@fendt-412 dicht koeken van het spruitstuk zal ook vermogen gaan kosten. Enige voordeel is dat er dan minder uitlaatgas gerecirculeerd wordt, de EGR klep slibt namelijk ook dicht 😉
jordi 1455
@gypCaseXL
Voordeel is niets, dan hebben we nog niet eens gesproken over de extra milieubelasting die winning en transport van de brandstof zich mee brengt bij een hoger verbruik.

Gewoon terug naar tier 0 want de trekkers zijn door al die milieu eisen ook onnodig duur in aanschaf geworden.
Duurzaamheid staat meer synoniem voor inefficiëntie, milieu-onvriendelijk en onnodig hoog in kosten.
gypCaseXL
@jordi 1455 als je die punten er terecht ook bij neemt is er helemaal geen voordeel. Afschaffen zou het beste zijn. Scheelt inderdaad ook veel in de aanschaf prijs.
Vorig jaar of 2 jaar terug stond in de De boerderij ook een stuk over verbruik van nieuwe trekkers. Kwam uit dat een valtra uit 1985 minder verbruikt als 1 uit 2009. Pas de allernieuwste serie verbruikte weer ongeveer hetzelfde als de valtra uit 85. Zo'n test zegt mij genoeg.
jordi 1455
@gypCaseXL
De huidige generatie valtra's bereiken dat met turbo en intercooler terwijl de modellen uit de jaren tachtig het zonder deden.
RobinBos
@leo en irm heb ik, wel meerdere met uiteenlopende resultaten. Maar geen van allen had de symptomen waar jullie het allemaal over hebben. Ik vraag me af of jullie weten waar het over gaat.
De grote verschillen zaten vooral in de motorolie en filters die gebruikt werden. Bij het overgrote deel wat geen voorgeschreven olie gebruikte zat het klepdeksel van binnen onder de zwart/grijze drap. Degene die wel voorgeschreven olie gebruikten (en zich ook aan de verversings termijn hielden) hadden nagenoeg allemaal schone klepdeksels, ook met 7000 uur nog.
Kwaliteit van diesel speelt hier ook in mee trouwens, nu met de witte diesel zal het een stuk beter gaan voor degene die hun eigen olie leverancier hebben.
Die o zo geliefde rooie trekker met adblue voert stiekem ook zijn uitlaatgassen terug, maar dan zonder egr klep die vast kan gaan zitten enzo. Je zal dus niets terug vinden in je inlaatspruitstuk enzo (logisch ook, bij trekkers met een gekoelde egr vind je dit ook nauwelijks terug. Maar ondertussen eet hij zelf z'n eigen afval op (zijn jouw woorden maar dan wat meer genuanceerd) EN gebruikt hij adblue. Als je niet goed op je motorolie let krijg je dus ook van die smurrie onder je klepdeksel.
Uit verschillende tests is gebleken dat het brandstof verbruik bij trekkers met gekolde egr in plaats van adblue heel netjes is, en dat zonder je zorgen te maken over de aanschaf, opslag en het bijvullen van adblue. Egr is zo gek nog niet, zo lang mogelijk zonder adblue als je het mij vraagt.
SJB533
Quote @jordi 1455:

De huidige generatie valtra's bereiken dat met turbo en intercooler terwijl de modellen uit de jaren tachtig het zonder deden

Zonder intercooler ja, niet zonder turbo! En daarnaast: de huidige generatie Valtra's hebben meer vermogen, dan in de jaren 1980 uit hetzelfde blok getrokken werd!
jordi 1455
@SJB533
die motoren van tegenwoordig zijn groter. Als je die intercooler er afhaalt dan heb je al 10% minder vermogen.
SJB533
@jordi 1455
Huh? Groter? De vermogens! De cilinderinhoud niet!

In de jaren 80 deed je 110 pk met een zescilinder, ongeblazen en met een inhoud van ca. 6-6,5 liter. ((IH, JD, DB 5,9, Fendt 6,2, Ford, Valmet 6,6) Zeer inefficiënt, nu doe je dat met 3,3 liter driecilinders, geblazen en gekoeld. Geblazen 3,3 liters kwamen niet voorbij de 75pk!
gypCaseXL
@SJB533 de verbruikstest waar ik op doelde bestond uit trekkers van dezelfde pk klasse. alleen de modellen van rond 1980 tot ik meen 2011. als ik heb goed heb ging het om trekkers van 110 pk waarbij het verbruik per pk werd gemeten.
jordi 1455
@SJB533
Als de motoren efficiënter zijn waarom daalt het verbruik per kwh niet?

Als een kale motor een vermogen 100 pk levert bij een verbruik van 240 g/kwh is die efficiënter dan een motor met turbo en intercooler met hetzelfde vermogen en brandstofverbruik.
SJB533
@gypCaseXL
Heb jij die test ergens?
gypCaseXL
@SJB533 de boerderij met die test heb ik ni meer. Maar zal morge is effe zoeken op de site, misschien kan ik hem vinden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
73
DEELNEMERS
24
WEERGAVES
22