Ford 4610 stuurschakeling

Weet iemand of de stuurschakeling goed is van deze trekkers of moet je er niet aan beginnen? Wil weer een ford aanschaffen en deze trekkers zijn best goedkoop.
Mvg bas

Deel dit topic

Reacties

gerhardleusink
Die met H patroon zijn beter. Er zijn namelijk ook types geweest met een ander patroon die ook stuurschakeling hadden. En de eerste 4610 s moest je nog roeren tussen de benen 😉. Verder wel goede bakken. Een kennis heeft er twee maar nog nooit wat mee gehad (de bak dan;) ).
martijn1998
De stuurschakeling is opzich wel goed, de eerste serie met stuurschakeling werd ook wel spaghetti bak genoemd omdat ze een raar patroon hebben maar de latere 4610's met H patroon schakelen heel goed. maar waarschijnlijk kan @ford5000 je hier nog veel meer over vertellen
ford5000
Als je een goede hebben wilt moet je er eentje van na juni 1983 kopen met kruisblok erin, daar zit ook het vernieuwde type bak in.
Trouwens, bij de 4 cilinders zoals de 5610 en 6610 van de eerste 2 bouwjaren zat de echte Spaghettibak met het zeer onlogische schakelpatroon. Die van de 3 cilinders was makkelijker, maar de vernieuwde versie van halverwege 83 en later is beter vind ik.
RPCounty
@ford5000 inderdaad, de 4610 met zgn spaghettibak is anders prima te schakelen. zo heel onlogisch is hij niet. deze bakken gaan nagenoeg niet kapot.
chrissi
Super trekkers. Tenminste, dat is mijn ervaring.
eddyscania
Van de lee uit vianen heeft er een 50 gehad.

super trekkers, wij maaide toen alles uit met die trekkers............
weurding
Bakken zijn wel goed, motoren zoals al aangegeven zijn bij de meesten al vervangen, hier gingen ze allemaal rond de 1500/2500 uur kapot door cavitatieproblemen, ook de eersten met h schakeling en lp cabine (die van de buurman ging al met 1100 uur)
fordsondexta200
@ford5000
Gen 3 was toch een goeie motor en gen 2 en 1 de slechte?

Het rare iedereen bij mij in buurt zegt niet doen gaat snel kapot.klopt dus niet?
ford5000
@fordsondexta200 Die waren al weer een stuk beter ja. Met name de blokken uit de eerste 2 bouwjaren(81-82) gaven de cavitatieproblemen. De kruisblokken waren wat beter bestand tegen trillingen, en hadden daarom dacht ik ook andere balansassen dan de eerste serie 10 motoren.
@RPCounty moet me maar even verbeteren als ik het mis heb.
gerhardleusink
@ford5000 khep er nu net een onder handen met een kruisblok met een ontplofte zuiger. Trekker loopt inmiddels alweer, moeten nog ff andere achterbanden aan a.s. zaterdag en dan istie dr weer klaar voor. Is allemaal weer mede mogelijk gemaakt door @RPCounty
ford5000
@gerhardleusink Wat was de reden van de ontplofte zuiger dan? Een pisser of zo?
gerhardleusink
Geen idee, kennis van mij had de trekker gekocht met een ''kapotte motor''. Aan mij de twijfelachtige eer om hem weer aan het lopen te maken...
Er zaten nog wel zogenaamde headland zuigers in (sorry als dit niet helemaal correct gespeld is) die waren er nogal gevoelig voor is mij verteld, ben zelf meer mf man dus vandaar. Nu zitten er andere zuigers in, volgens mij van een 4600 die hadden dat probleem niet. op de trekker zat wel een sticker van bakker,ulrum dus daar zaldie wel ergens gelopen hebben..
gerhardleusink
@ford5000 Verder zat er een halve sahara aan zand in en ondere de cabine, de kabelboom vanaf dashboard naar voren vernieuwd, een nieuwe priceas, drukgroep,druklager, toplager en plaat. Verlichting en aanhangerstekker aan het branden gemaakt, steekaskeerring en wiellager(buitenste) van de rechtertrompet vervangen. het 2dw ventielblok helemaal losgehad zat helemaal vol zand. Nieuwe filters en sapjes. de positiehendel was bij de ingaande as van het hefdeksel afgekoppeld.... dat weer voor mekaar gemaakt. Daalsnelheidsregeling was de gaffel aan de bak afgebroken en de hendel in de cabine zat muurvast ook weer voor mekaar gemaakt. Zaterdag nog een hulpcilinder, linkerdeur en twee achterbanden omzetten van een andere 4610 (jaja de kennis heeft er 2 gekocht en daarvan de beste klaarmaken) En dan kandie er voorlopig weer tegenaan...
ford5000
@gerhardleusink Heb wel eens van die zuigers gehoord, maar het fijne weet ik daar ook niet van. dat weet Richard veel beter dan ik.
Is het een generatie II of III dan?
gerhardleusink
@ford5000 Dat kan ik je zo niet zeggen(schaam 😛 ) Het is er een met een LP cabine en met die spatbordverbreders bij de achterspatborden. Zulke zwarte kunstof dingen waar ford in staat. Er staat ook geen Gen II of III aanduiding op het frontje. Het was er een met een kruisblok maar zit nu een ''glad/4600'' blok voor. Verder het laatste type H patroon dus geen spaghettibak, geen digitaal dashboard maar dat hebben ze volgens mij nooit gehad de drie cilinders van die serie. Hij heeft ook stuurbekrachtiging zonder stuurcilinder, de oribtrol zit in de stuurkolom zeg maar.
ford5000
@gerhardleusink zitten er van die zwarte stickers op of nog blauwe?
Zo te lezen heb je hem flink onderhanden gehad!!!!
Die ouwe blokjes zijn inderdaad wel goed.
gerhardleusink
@ford5000 Zitten blauwe stickers op. Jah idd het nodige wel aan gebeurd maar hij had ook geen beste baas/bazen gehad. Ik was zover dat de motor weer kon lopen, zet ik er een accu op, klemmen aansluiten en na een halve minuut begintie me daar tog te roken... De kabel van het voetgas stond er roodgloeiend aan. Bleek de cabine geen massa te maken, staat compleet in de rubbers en de originele massastrip(kwam ik later pas achter) was afgebroken. Zelf maar een dikke kabel getrokken naar de min van de accu...
Had ik de trompet er weer aangeschoven, remmen stellen. Ga ik aan het stellen (alles van te voren netjes gangbaar gemaakt het voetrem gedeeldte) gaan de stelmoeren ineens zeer zwaar lopen, rempedaal even voelen, nix geen remdruk/voelen dat je remt zeg maar. Kom ik er mee aan het kijken blijkt dat de handremkabels vast zitten. De moeren op de draadeinden bij de handrem ook helemaal vast. Dat dus ook weer helemaal gangbaar gemaakt en inmiddels ook weer afgesteld. Dus zaterdag nog de laatste loodjes en dan kandie weer voor de kieper paardemest rijden en van het zomer weer een 4 elements krone schudder erachter.
ford5000
@gerhardleusink Dat die trekker met zo'n voorgeschiedenis überhaupt nog leeft mag al een klein wonder op zich heten, als ik dit allemaal lees!!!!!!!!!!
SJB533
@ford5000
Tis n Ford, Bert...
ford5000
@SJB533 Dat kan wel wezen, maar ik denk dat 85% van de mensen de hoop bij een trekker in dergelijke toestand allang opgegeven hadden. Incl. mezelf.
Die zouden zeggen in de container naar Verweggistan ermee.
SJB533
@ford5000
Sommigen nemen misschien te snel afscheid? Maar idd: had bij ons de trekker dat gehad, weet ik t ook zo net nog niet... Pa mocht (en mag) nogal graag sleutelen. De 745 mankeerde weinig, maar alleen voor de koppeling is hij weggeweest. En voor een probleem met de olie, wat we maar niet wisten...
ford5000
@SJB533 Daar zou ik een trekker ook niet op afkeuren, maar wat Gerhard hier allemaal omschrijft is me nogal een lijstje! En dat zou me wel heel sterk aan het denken zetten.
SJB533
@ford5000
Dat beetje van ons, was een retourtje Hoogeveen. Wat Gerhard aangeeft is inderdaad oudijzerprijs...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
23
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
14